Holdet 2024 3g Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 3g Re (3g Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til teori og fagets begreber
Titel 2 Jødedom
Titel 3 Kristendom med fokus på Jehovas Vidner
Titel 4 Islam med fokus på sufisme
Titel 5 Opstart feltarbejde til projektrapport
Titel 6 Hinduisme og værklæsning Bhagavadgita
Titel 7 Søren Kierkegaard og religionsfilosofi
Titel 8 Mundtlig fremlæggelse af projektet og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til teori og fagets begreber

Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
Det er religion, red. af Jeppe Sinding Jensen, Gads Forlag 2003:s. 88-90: Rudolf Otto og mødet med det hellige, s. 120-123: Mircea Eliade det hellige og det profane, s. 131-136: Émile Durkheim og samfundet som helligt, s. 140-143: Max Weber og affortryllelse.
Van Gennep og Turner: "Den rituelle proces" fra H. Josephsen: Kultursammenstød (s.75-80) (1986)

Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Sy-stime: Kap. 1"Religion og religionsfagets teori”, kap. 2: ”Ritualer”.
Poul Storgaard Mikkelsen, e-bog Religionsportalen, Systime: ”Ritualteorier (Arnold Van Genneppe og Jørgen Podemann).

Tekster:Dødeceremoni på Bali
Video fra Religionsportalen: ”Semana Santa. Den spanske påskefejring”
”Andamanernes skildpaddedans” fra Skriftløse Folks Religioner, Podemann Sørensen 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jødedom

Forløb om jødedommen med fokus på jøderne som minoritet. Historisk og mytologisk baggrund, Messiasforventning, religiøs praksis (Pesach og Kosher) og holocaust.

Baggrund:
Kapitlet om jødedom fra Grundbogen til religion c.

Tekster:
2. Mosebog 12, 3. Mosebog kap. 11 & 5. Mosebog kap. 14,3-21.
"Halleluja" af Leonard Cohen (1975)

Supplerende:
Klip fra "Anne og Anders i Mellemøsten" 2019
Film: "Fuglene over sundet" (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom med fokus på Jehovas Vidner

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
”Hvad er en lignelse?”, kristendom.dk 10/10.07 og
http://www.religion.dk/leksikon/lignelse
Mikael Rothstein, Gud er (stadig) blå, Aschehougs forlag 2001, s. 218-229 (Millenarisme)
Annikka Hvithammar i: Danske verdensreligioner – Kristendom, Gyldendal, 2007. Om Jehovas Vidner: s. 213-236, s. 244-246.

-Van Geneppe, Podemann og Turners ritualteorier.

Tekster:
Bibelen, Det danske Bibelselskab, 1992:
Esajas bog kap. 53
Filipperbrevet kap. 2, 6-11, Kolossenserbrevet kap. 1, 15-18.
Lukasevangeliet kap. 10, 25-37 og kap. 15, 11-32
Markusevangeliet Kap. 14, vers 32-72 og kap. 15, vers 1-40
Matthæusevangeliet kap. 28, Johannes åbenbaring kap. 1+20.
Niels Arden Oplevs film: To verdener, 2008

Ekskursion: besøg hos Jehovas Vidner.

Forløbet bygger videre på kristendomsforløbet fra religion c med repetition kristne grundbegreber, herunder nedslag på Jesu lignelser. Derudover fokuseres på Jehovas vidners praksis og dogmatik, samt Jehovas vidner som minoritet.

Eleverne skal kunne:
- Redegøre for centrale sider ved kristendom, både i den mytiske, formative og nutidige kontekst.
- analysere sig frem til Jehovas vidners brug af dogmer, ritualer, millenarisme.
- Anvende religionsfaglig terminologi, fx minoritetsteori.
- Redegøre for og anvende religionsfaglige teorier
- Fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam med fokus på sufisme

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof

Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
Projektarbejde: Jens M. Steffensen: Islam -Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2004: s. 7-17, s. 18-19, s. 24-33, s. 38-43, s. 46-49, s. 50-55 + tilhørende kilder.
”Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam?”, religion.dk 23/8.11
Hanne Følner: Kuplen, muren, graven, Gyldendal 2002: ”Islamisk mystik”.
Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime: uddrag af kap. 5: ”Mystik”.
Jan Hjärpes model.

Tekster:
Ellen Wulff (overs.), Koranen, Forlaget Vandkunsten 2006.
Sura 53,1-17
Uddrag af Rumis digte: tekst 37 s. 131 i Islam -Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2004, digte fra Mesnewi, uddrag af ”Fløjten”, Historien om elefanten i det mørke rum m.fl.
Artikel fra Information: ”Dansende dervisher” (1998)
Beskrivelse af sufi-dansen: ”Sema consist of seven parts”.

Videoer fra youtube:
Sufi Dhikr med Sheikh Hassan Dyck, Sufi-cirkeldans,‪ Sufi-cirkelritual, Abu El Haggags Mulid Sufi-optog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Opstart feltarbejde til projektrapport

Dorte Thelander Motzfeldt, Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime. Kapitel 8 + 9 (Om sociologisk metode og projektrapporten).

Tim Jensen (red.), Minoritetsreligion i Danmark –religionssociologisk set, No-ta. S. 12-38 (Introduktion til minoritetsteorier) og kapitlet om Jehovas Vid-ner.

Eleverne har arbejdet med Jehovas Vidner, Scientology, Katolicisme, Buddhisme og Islam og lavet feltarbejde.

Skrivemoduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hinduisme og værklæsning Bhagavadgita

Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:

Poul Storgaard Mikkelsen, e-bog Religionsportalen, Systime: ”Hinduisme”.
”Gudsopfattelse i hinduismen”, Religion.dk 25/5 2005
s. 8-11, 18-23, s. 31-35, s. 38-48, s. 59-60 fra Hinduisme i fortid og nutid (1. Udgave Arnold Busck 1975)
s. 29-49 fra Varanasi –Hinduismens brændpunkt (Systime 2016)
Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime: Kap. 2: ”Ritualer”, kap. 5: ”Mystik”.

Tekster:

”Purushahymnen”
Tekster fra Upanishaderne om Brahman og Atman s. 42-48 fra Hinduisme i fortid og nutid (1. Udgave Arnold Busck 1975)
Opgaver om ritualer og overgangsritualer fra Religionsportalen: Puja og Valfart til Ganges (https://religion.systime.dk/index.php?id=554)

Øvrige links:
http://www.sanatansociety.org/hindu_gods_and_goddesses.htm#.Vsw0mDauN-6
http://www.milkmiracle.com

Værklæsning: Bhagavadgita fra Systime: Esben Andreasen og Erik Reenberg Sand: Religionshistoriske hovedværker i uddrag (2016)

Ekskursion til Hare Krishnas tempel i Vanløse

Forløbet omhandler hinduismens oprindelse og fokuserer på hinduisme som den praktiseres i Indien og Danmark.

Eleverne skal kunne:
- Redegøre for hinduismens formative periode, samt centrale sider
- Redegøre for hinduistiske termer og fænomener
- anvende religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere tekster og andet materiale
- analysere og vurdere en længere kompleks religionsfaglig tekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Søren Kierkegaard og religionsfilosofi

Kildetekster:
• Abraham og Isak (1. Mos. 22)
Frygt og bæven: "Lovtale over Abraham" (1843)
• Enten-Eller (1843): Af "Diapsalmata", Af: "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbejdelse".
Opbyggelige Taler i Forskjellig Aand (1847): "Hvad kan vi lære af Lilierne paa Marken og af Himlens
Fugle?" (Tale over Mathhæus 6, 24-34).
Uddrag af Kærlighedens gerninger (1847) og kapitlet om Kierkegaards syn på kærlighed i
Kierkegaard –lidenskabens tænker af Pia Søltoft m.fl. Systime 2013
Uddrag af Jean Paul Satres Eksistentialisme er en humanisme

Baggrundstekster:
• Ppt. om Søren Kierkegaard (Litteratur: Politikens Filosofileksikon, "At forføre til tavshed" Anders Thyrring Andersen m.fl.)
• "Kierkegaard er en kur mod overfladiskhed" (Politiken 3/1 2013).

Forløbet bygger videre på et lignede forløb fra religion C (elever fra 3.n)/ dansk A (elever fra 3.e), hvor vi her arbejder mere i dybden med stoffet og læser lidt flere originaltekster af Kierkegaard.

Særlige fokuspunkter:
Præsentation af Søren Kierkegaards stadielære med nedslag i det pseudonyme og religiøse
forfatterskab. Særligt fokus på kristen eksistentialisme (essens før eksistens), det religiøse stadie og Kierkegaards kristendomsforståelse.
Perspektivering til Satres ateistiske eksistentialisme (eksistens før essens)

Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg, Gruppearbejde og fremlæggelser, Klassediskussion, Individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer