Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g Re (3g Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til teori og fagets begreber
Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
Det er religion, red. af Jeppe Sinding Jensen, Gads Forlag 2003:s. 88-90: Rudolf Otto og mødet med det hellige, s. 120-123: Mircea Eliade det hellige og det profane, s. 131-136: Émile Durkheim og samfundet som helligt, s. 140-143: Max Weber og affortryllelse.
Van Gennep og Turner: "Den rituelle proces" fra H. Josephsen: Kultursammenstød (s.75-80) (1986)
Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Sy-stime: Kap. 1"Religion og religionsfagets teori”, kap. 2: ”Ritualer”.
Poul Storgaard Mikkelsen, e-bog Religionsportalen, Systime: ”Ritualteorier (Arnold Van Genneppe og Jørgen Podemann).
Tekster:Dødeceremoni på Bali
Video fra Religionsportalen: ”Semana Santa. Den spanske påskefejring”
”Andamanernes skildpaddedans” fra Skriftløse Folks Religioner, Podemann Sørensen 1988
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom
Forløb om jødedommen med fokus på jøderne som minoritet. Historisk og mytologisk baggrund, Messiasforventning, religiøs praksis (Pesach og Kosher) og holocaust.
Baggrund:
Kapitlet om jødedom fra Grundbogen til religion c.
Tekster:
2. Mosebog 12, 3. Mosebog kap. 11 & 5. Mosebog kap. 14,3-21.
"Halleluja" af Leonard Cohen (1975)
Supplerende:
Klip fra "Anne og Anders i Mellemøsten" 2019
Film: "Fuglene over sundet" (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom med fokus på Jehovas Vidner
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
”Hvad er en lignelse?”, kristendom.dk 10/10.07 og
http://www.religion.dk/leksikon/lignelse
Mikael Rothstein, Gud er (stadig) blå, Aschehougs forlag 2001, s. 218-229 (Millenarisme)
Annikka Hvithammar i: Danske verdensreligioner – Kristendom, Gyldendal, 2007. Om Jehovas Vidner: s. 213-236, s. 244-246.
-Van Geneppe, Podemann og Turners ritualteorier.
Tekster:
Bibelen, Det danske Bibelselskab, 1992:
Esajas bog kap. 53
Filipperbrevet kap. 2, 6-11, Kolossenserbrevet kap. 1, 15-18.
Lukasevangeliet kap. 10, 25-37 og kap. 15, 11-32
Markusevangeliet Kap. 14, vers 32-72 og kap. 15, vers 1-40
Matthæusevangeliet kap. 28, Johannes åbenbaring kap. 1+20.
Niels Arden Oplevs film: To verdener, 2008
Ekskursion: besøg hos Jehovas Vidner.
Forløbet bygger videre på kristendomsforløbet fra religion c med repetition kristne grundbegreber, herunder nedslag på Jesu lignelser. Derudover fokuseres på Jehovas vidners praksis og dogmatik, samt Jehovas vidner som minoritet.
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for centrale sider ved kristendom, både i den mytiske, formative og nutidige kontekst.
- analysere sig frem til Jehovas vidners brug af dogmer, ritualer, millenarisme.
- Anvende religionsfaglig terminologi, fx minoritetsteori.
- Redegøre for og anvende religionsfaglige teorier
- Fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam med fokus på sufisme
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof
Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
Projektarbejde: Jens M. Steffensen: Islam -Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2004: s. 7-17, s. 18-19, s. 24-33, s. 38-43, s. 46-49, s. 50-55 + tilhørende kilder.
”Hvad er forskellen på sunni- og shiaislam?”, religion.dk 23/8.11
Hanne Følner: Kuplen, muren, graven, Gyldendal 2002: ”Islamisk mystik”.
Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime: uddrag af kap. 5: ”Mystik”.
Jan Hjärpes model.
Tekster:
Ellen Wulff (overs.), Koranen, Forlaget Vandkunsten 2006.
Sura 53,1-17
Uddrag af Rumis digte: tekst 37 s. 131 i Islam -Fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2004, digte fra Mesnewi, uddrag af ”Fløjten”, Historien om elefanten i det mørke rum m.fl.
Artikel fra Information: ”Dansende dervisher” (1998)
Beskrivelse af sufi-dansen: ”Sema consist of seven parts”.
Videoer fra youtube:
Sufi Dhikr med Sheikh Hassan Dyck, Sufi-cirkeldans, Sufi-cirkelritual, Abu El Haggags Mulid Sufi-optog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opstart feltarbejde til projektrapport
Dorte Thelander Motzfeldt, Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime. Kapitel 8 + 9 (Om sociologisk metode og projektrapporten).
Tim Jensen (red.), Minoritetsreligion i Danmark –religionssociologisk set, No-ta. S. 12-38 (Introduktion til minoritetsteorier) og kapitlet om Jehovas Vid-ner.
Eleverne har arbejdet med Jehovas Vidner, Scientology, Katolicisme, Buddhisme og Islam og lavet feltarbejde.
Skrivemoduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hinduisme og værklæsning Bhagavadgita
Religionsvidenskabelig teori og baggrundstekster:
Poul Storgaard Mikkelsen, e-bog Religionsportalen, Systime: ”Hinduisme”.
”Gudsopfattelse i hinduismen”, Religion.dk 25/5 2005
s. 8-11, 18-23, s. 31-35, s. 38-48, s. 59-60 fra Hinduisme i fortid og nutid (1. Udgave Arnold Busck 1975)
s. 29-49 fra Varanasi –Hinduismens brændpunkt (Systime 2016)
Dorte Thelander Motzfeldt, e-bog Religion, teori-fænomenologi-metode, Systime: Kap. 2: ”Ritualer”, kap. 5: ”Mystik”.
Tekster:
”Purushahymnen”
Tekster fra Upanishaderne om Brahman og Atman s. 42-48 fra Hinduisme i fortid og nutid (1. Udgave Arnold Busck 1975)
Opgaver om ritualer og overgangsritualer fra Religionsportalen: Puja og Valfart til Ganges (https://religion.systime.dk/index.php?id=554)
Øvrige links:
http://www.sanatansociety.org/hindu_gods_and_goddesses.htm#.Vsw0mDauN-6
http://www.milkmiracle.com
Værklæsning: Bhagavadgita fra Systime: Esben Andreasen og Erik Reenberg Sand: Religionshistoriske hovedværker i uddrag (2016)
Ekskursion til Hare Krishnas tempel i Vanløse
Forløbet omhandler hinduismens oprindelse og fokuserer på hinduisme som den praktiseres i Indien og Danmark.
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for hinduismens formative periode, samt centrale sider
- Redegøre for hinduistiske termer og fænomener
- anvende religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere tekster og andet materiale
- analysere og vurdere en længere kompleks religionsfaglig tekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Søren Kierkegaard og religionsfilosofi
Kildetekster:
• Abraham og Isak (1. Mos. 22)
Frygt og bæven: "Lovtale over Abraham" (1843)
• Enten-Eller (1843): Af "Diapsalmata", Af: "Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbejdelse".
Opbyggelige Taler i Forskjellig Aand (1847): "Hvad kan vi lære af Lilierne paa Marken og af Himlens
Fugle?" (Tale over Mathhæus 6, 24-34).
Uddrag af Kærlighedens gerninger (1847) og kapitlet om Kierkegaards syn på kærlighed i
Kierkegaard –lidenskabens tænker af Pia Søltoft m.fl. Systime 2013
Uddrag af Jean Paul Satres Eksistentialisme er en humanisme
Baggrundstekster:
• Ppt. om Søren Kierkegaard (Litteratur: Politikens Filosofileksikon, "At forføre til tavshed" Anders Thyrring Andersen m.fl.)
• "Kierkegaard er en kur mod overfladiskhed" (Politiken 3/1 2013).
Forløbet bygger videre på et lignede forløb fra religion C (elever fra 3.n)/ dansk A (elever fra 3.e), hvor vi her arbejder mere i dybden med stoffet og læser lidt flere originaltekster af Kierkegaard.
Særlige fokuspunkter:
Præsentation af Søren Kierkegaards stadielære med nedslag i det pseudonyme og religiøse
forfatterskab. Særligt fokus på kristen eksistentialisme (essens før eksistens), det religiøse stadie og Kierkegaards kristendomsforståelse.
Perspektivering til Satres ateistiske eksistentialisme (eksistens før essens)
Væsentligste arbejdsformer:
Læreroplæg, Gruppearbejde og fremlæggelser, Klassediskussion, Individuelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994720",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994720",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994720"
}