Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g Ke (3g Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Uorganisk kemi og redoxreaktioner
Beskrivelse
I forløbet har der været repetition fra 1g i forhold til mængdeberegninger samt oxidationstal og redoxreaktioner mhp. afstemning af redoxreaktioner. Herudover eksempler fra den uorganiske kemi.
Fagligt indhold
Mængdeberegninger (repetition)
Redoxreaktioner og oxidationstal (repetition)
Afstemning af redoxreaktioner
Jern og rustbeskyttelse
Redoxtitrering
Demo-forsøg
Redox-indikator
Farveskiftekolben
Forsøg
Rustbeskyttelse
Redoxtitrering af hydrogenperoxid
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rustbeskyttelse
|
29-08-2024
|
Redoxtitrering af hydrogenperoxid
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Katalysatorer
Introduktion
Hvorfor ruster jern langsomt, mens en syre (eller base) ætser ens hud med det samme? Hvorfor nogle reaktioner forløber hurtigere end andre er et kompliceret spørgsmål, som involverer mange faktorer.
Vi vil i dette forløb undersøge, hvad reaktionshastighed er, og hvordan man kan måle det. Samtidigt vil vi undersøge de faktorer, der påvirker reaktionshastigheden af en given reaktion, og hvordan det benyttes i den kemiske industri.
Fagligt indhold
Definition af reaktionshastighed, hastighedsudtryk og hastighedskonstant.
Reaktionshastighedens afhængighed af overfladeareal, koncentration og temperatur.
Katalysatorer og inhibitorer
Energiprofil og aktiveringsenergi
Demo-forsøg
Gendannelse af katalysator
Forsøg
Faktorer der påvirker reaktionshastigheden (induktivt forsøg)
Landolts forsøg
Katalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Katalyse
|
08-10-2024
|
Prøve: Redox og reaktionshastighed
|
10-10-2024
|
Landolts forsøg
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den vigtigste kemiske reaktion
Introduktion
Udviklingen af en industriel produktion af ammoniak har haft stor betydning for verdenshistorien. Ammoniak er nemlig udgangspunkt for en masse sprængstoffer og dermed har det mange lig i blandt andet verdenskrigene på samvittigheden, men samtidig er det også udgangspunkt for gødning til planter og dermed er produktionen af ammoniak årsag til, at vi stadig har nok mad til at føde verdens befolkning!
At producere ammoniak er dog ikke ligetil, og udviklingen af den industrielle proces har også krævet sine ofre. I den industrielle produktion af ammoniak skal man nemlig ikke kun forholde sig til reaktionshastighed og katalysatorer, men også at reaktionen er en kemisk ligevægt. I dette forløb vil vi derfor undersøge, hvorfor reaktioner ofte ikke forløber til ende samt hvad man forstår ved en kemisk ligevægt, og hvordan man kan påvirke denne ligevægt til fx at øge sit udbytte af ammoniak gennem kontrol med koncentration, temperatur og tryk.
Fagligt indhold
Reversible og irreversible reaktioner.
Ligevægtsloven, reaktionsbrøk og ligevægtskonstant.
Betydningen af ligevægtskonstanten.
Le Chateliers princip: påvirkning af ligevægte ved temperatur, volumen/tryk, koncentration og stofmængde ændringer.
Haber-Bosch processen.
Demo-forsøg
Indgreb i en cobalt(II)-ligevægt
Forsøg
Le Chateliers princip
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Le Chateliers princip
|
21-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Konserveringsmidler
Indledning
Konservering af fødevarer og kosmetikprodukter er vigtigt for at forlænge deres holdbarhed og dermed minimere fx madspild og risikoen for infektioner. I dette forløb vil vi derfor se nærmere på, hvordan man kan udnytte viden om syrer og baser til at øge holdbarheden af vores føde- og drikkevarer: Hvordan konserverer man, og hvorfor virker det?
I den forbindelse arbejder vi med følgende fagbegreber:
Syrer og baser, amfolytter, polyhydrone syrer, korresponderende syre-basepar, pH og pOH, indikator, vands selvionisering, vands ionprodukt, syre-basetitrering, syre- og basestyrke samt pH beregninger for syre- og baseopløsninger.
Supplerende stof:
Det supplerende stof uddyber og perspektiverer kernestoffet og har relation til elevernes hverdag.
Konservering.
Forsøg:
Bestemmelse af natriumbenzoat i Atamon
Karakterisering og test af et konserveringsmiddel
Syre-basetitrering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Atamon
|
13-11-2024
|
Prøve syre-base
|
11-12-2024
|
Karakterisering og test af et konserveringsmiddel
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Duft og smag - de kemiske sanser
Introduktion
Vores sanser er det, der guider os gennem verden og har sikret menneskeartens overlevelse. Men hvorfor smager noget sødt og andet bittert, og hvorfor har fx en appelsin den karakteristiske duft, som vi altid kender? I dette tema vil vi undersøge det kemiske aspekt af vores to kemiske sanser – duft og smag. Hvorfor er nogle molekyler duftstoffer, mens andre er aroma- eller farvestoffer? Hvilke forskelle er der i både deres fysiske og kemiske egenskaber? Og hvordan kan man anvende denne viden som gastronom til at kreere et sublimt måltid?
Fagligt indhold
Navngivning af organiske molekyler og stofklasser (alkoholer/phenoler, carboxylsyrer, aldehyder/ketoner, ethere og estere).
Stofidentifikation ved kvalitative analyser.
Organiske reaktionstyper (oxidation/reduktion, substitution, elimination, addition, hydrolyse og kondensation).
Intermolekylære bindinger (London, dipol-dipol, hydrogen), samt deres relation til stoffernes fysiske egenskaber.
Isomeri: Struktur- og geometrisk isomeri
Anvendelse af fagspecifikke digitale værktøjer
Supplerende stof:
Det supplerende stof uddyber og perspektiverer kernestoffet og har relation til elevernes hverdag.
Smag og duft: Opdeling af sanseindtryk, kulinariske succesfaktorer, kemien i forskellige fødevarer
Demo-forsøg:
Intermolekylære kræfter
Selvantændelse
Forsøg:
Intermolekylære bindinger
Carbonhydriders reaktioner
Identifikation af alkoholer
Duftende estere
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Carbonhydriders reaktioner
|
30-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hjernens kemi og medicin
Introduktion
Med kemien kan vi påvirke og manipulere med vores hjernes kemi - dette er fidusen bag både rusmidler og lægemidler. Men hvordan skal sådanne molekyler se ud, og hvordan virker de egentlig?
Fagligt indhold
Navngivning af organiske molekyler og stofklasser (aminer samt generelt).
Lys, farver, absorbans, Lambert-Beers lov.
Isomeri: eksempler på spejlbilledisomeri
Eksperimentelle metoder: Syntese, vejeanalyse, separation, spektrofotometri
Anvendelse af fagspecifikke digitale værktøjer
Supplerende stof:
Det supplerende stof uddyber og perspektiverer kernestoffet og har relation til elevernes hverdag.
Lægemidlers virkningsmekanisme.
Demo-forsøg:
Kirale duftstoffer
Forsøg:
Bestemmelse af dopamin
Syntese af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve - organisk kemi
|
27-02-2025
|
Dopamin
|
06-04-2025
|
Syntese af acetylsalicylsyre
|
24-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fedtstoffer & creme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
afsluttende prøve
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994747",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994747",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66911994747"
}