Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g MA (3g MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Differentialregning og trigonometriske funktioner
Kontinuerte og differentiable funktioner.
Differentiation af produktfunktion.
Differentiation af sammensatte funktioner.
Inverse (omvendte funktioner).
Enhedscirklen og vinkler angivet ved radian.
Trigonometriske funktioner sin (x), cos (x) og tan(x).
Grafisk løsning af ligninger og uligheder med trigonometriske funktioner.
Harmoniske svingninger, herunder betydning af konstanterne i funktionsforskriften
Differentiation af trigonometriske funktioner.
Bevisførelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 1
|
03-09-2024
|
Hjemmeopgave 2
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Integralregning
Stamfunktion og ubestemt integral.
Integrationsprøven.
Arealfunktion .
Regneregler for ubestemte integraler .
Bestemt integral og arealberegning.
Regneregler for bestemte integraler.
Integration ved substitution.
Kurvelængde.
Rumfang af et omdrejningslegeme.
Bevisførelse.
Anvendelse af CAS
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 1
|
23-10-2024
|
Hjemmeopgave 4
|
20-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Historisk matematik _ 3g Mat A studietur i Rom
Tværfaglige samarbejde med oldtidskundskab.
Parameterfremstilling for cirkel og ellipse.
Udledning af rumfanget for en kugle ved integralregning.
Anvendelse af matematik : det gyldne snit og maleriet Skolen fra Athen i Vatikanmuseet.
Anvendelse af cirkler, kugler , ellipser i arkitektur i Pantheon og Colosseum .
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktion og parameterkurve.
Parameterfremstilling for en ret linje og for cirklen.
Elimination af parameter.
Differentiation af vektorfunktioner.
Hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.
Kurveundersøgelse: lodrette og vandrette tangenter, dobbeltpunkt.
Ligning og parameterfremstilling for tangenten til banekurven i et punkt.
Længden af en banekurve.
Bevisførelse.
Anvendelse af CAS.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Differentialligninger
En vækst model og differentialligninger .
Førsteordensdifferentialligninger, linjeelementer, hældningsfelt.
Differentialligninger af typen y' = ky
Relativ væksthastighed.
Differentialligning af typen y'= b-ay
Den lineære førsteordenes differentialligninger y' + a(x) y = b(x)
Logistisk vækst og den logistiske ligning.
Separation af variable.
Differentialligningsmodeller.
Bevisførelse.
Anvendelse af TI-nspire.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Normalfordelingen og lineær regressionsanalyse
Normalfordeling , tæthed - og fordelingsfunktionen .
Kontinuerte stokastiske variable.
Beregninger af sandsynligheder i normalfordelingen.
Middelværdi og spredning .
Standardnormalfordelingen.
QQ -plot og anvendelse af CAS.
Normalfordelingsapproksimation til binomialfordelingen.
Beregning af varians og spredning for et statisk materiale , herunder bevisførelse.
Anvendelse af CAS til overførelse af data fra Excel regneark til TI-nspire.
Lineær regressionsanalyse , herunder statistisk analyse af residualerne.
CAS baseret analyse af hældningskoefficienten .
Konfidensinterval for hældningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Funktioner af 2 variable
Funktioner af to variable, herunder definitionsmængde , graf, koordinatplaner.
Niveaukurve og snitkurve.
Partielt afledede og gradient.
Dobbeltafledede og blandet afledede.
Stationære punkter og arten af stationære punkter.
Anvendelse af TI-nspire.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Forberedelsesmaterialet i sandsynlighedsregning
Udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion
Regning med sandsynligheder
Betinget sandsynlighed
Loven om total sandsynlighed
Bayes' sætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition
Gennemgang af de mundtlige eksamensspørgmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011131",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011131",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011131"
}