Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 3g FR (3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
L'Indochine
Opgives til eksamen
Kernestof:
Marguerite Duras, "L'amant", i Grønbæk, Myrup og Poulsen, Les Terres Rouges, Gyldendal, 1991.
Suzanne Prou, " La petite Tonkinoise", Grønbæk, Myrup og Poulsen, Les Terres Rouges, Gyldendal, 1991.
Ho Chi Minh, « Les dix points du programme Viet-Minh », ", Grønbæk, Myrup og Poulsen, Les Terres Rouges, Gyldendal, 1991.
"Images de Dien Bien Phu", Grønbæk, Myrup og Poulsen, Les Terres Rouges, Gyldendal, 1991.
"Vietnam-sur-le-lot: le Cafi en héritage" koimagazine.fr, 13.12.2021
https://www.koimagazine.fr/blogs/nos-articles/vietnam-sur-lot-le-cafi-en-heritage
"Qui sont ces Français au… Vietnam ?" françaisaletrangler.fr, 29.03.2020.
https://www.francaisaletranger.fr/2020/03/29/les-francais-au-vietnam-une-vraie-love-affair/
Supplerende stof:
"Historisk indledning" i Grønbæk, Myrup og Poulsen, Les Terres Rouges, Gyldendal, 1991.
"Vietnam: La francophonie en perte de vitesse..." TV5Monde 08.09.2016
https://www.youtube.com/watch?v=cleHcaXbrto
Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er primært det tidligere franske Indokina. Teksterne belyser især forholdene i det tidligere franske Indokina for såvel franskmænd som for de indfødte.
Derudover berører vi også det franske sprogs rolle i det nuværende Vietnam, franskmænd i Vietnam i dag, og vi læser om vietnamesere bosiddende i Frankrig i dag.
Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Faglige mål:
-forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
̶ de generelle principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende syntaks og morfologi
̶ et alment og varieret ordforråd og idiomatik til brug i skriftlig og mundtlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ viden om fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede med hovedvægt på nyeste tid fra Frankrig og andre frankofone områder
̶ de to litterære hovedgenrer repræsenteret ved henholdsvis epik og lyrik samt forskellige nutidige sagprosagenrer
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ aktuelle forhold i fransksprogede områder
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Omfang: ca. 28%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nice sprogrejse
Kernestof:
Sprogrejse til Nice, hvor eleverne følger undervisning på en fransk sprogskole.
Eleverne holder oplæg om følgende emner og udarbejder sproglige opgaver dertil:
Nice, Monaco, Cannes, Henri Matisse.
På sprogskolen undervises eleverne i emner som har fokus på fransk kultur og samfundsforhold.
Særlige fokuspunkter:
Forberedelse og afholdelse af sprogrejse til Nice. Eleverne får et førstehåndskendskab til fransk kultur, interkulturelle forhold og samfundsforhold samt træner deres sproglige kompetencer.
Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/skriftligt arbejde
Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
-benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
̶ de generelle principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende syntaks og morfologi
̶ et alment og varieret ordforråd og idiomatik til brug i skriftlig og mundtlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ viden om fransk udtale og intonation, receptivt såvel som aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Omfang: ca.10%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
L'aliénation et la solitude
Opgives til eksamen
Kernestof:
Charles Baudelaire, "A une passante"
Anna Gavalda, "Petites pratiques germanopratines"
Charles Gancel, "Le script" (del I, del II og del III)
Ovenstående tekster er fra Maria Hassing, "Paris - la grande ville", Systime (ibog).
Emilie Morin, "Est-il possible de ne jamais trouver l'amour?", Femme Actuelle, 02.02.2023
https://www.femmeactuelle.fr/amour/couple/est-il-possible-de-ne-jamais-trouver-lamour-2149264
"Solitude : les jeunes et les précaires fortement touchés", Le Dauphine Libre, 23.01.2023
https://www.ledauphine.com/societe/2023/01/23/solitude-les-jeunes-et-les-precaires-fortement-touches
Jacques Brel, "Ne me quitte pas"
https://www.paroles.net/jacques-brel/paroles-ne-me-quitte-pas
Charles Baudelaire, "L'invitation au voyage"
https://kalliope.org/da/text/baudel1999070170
Anna Gavalda, "Cet homme et cette femme" i "Je voudrais que quelqu'un m'attende quelque part", le dilettante, 1999.
Jacques Prévert, "Déjeuner de matin" i "Paroles", Éditions Gallimard, 1949.
Jacques Prévert, "Pour toi mon amour" i "Paroles", Éditions Gallimard, 1949.
Stéphanie Grammond, "Les médias sociaux rendent nos jeunes malades", www.lapresse.ca, 16.12.2023
https://www.lapresse.ca/actualites/editoriaux/2023-12-16/les-medias-sociaux-rendent-nos-jeunes-malades.php
Daphnée Dion-Viens, "L’interdiction du cellulaire en classe officiellement en vigueur", www.journaldequebec.com, 08.01.2024
https://www.journaldequebec.com/2024/01/08/linterdiction-du-cellulaire-en-classe-officiellement-en-vigueur
"Peut-on utiliser son téléphone portable au collège ou au lycée ?", Service-Public.fr, 24.01.2024
https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F34038
Pourquoi le portable est interdit à l’école ? 1jour1actu.com, 29.09.2024
https://www.1jour1actu.com/technologies/pourquoi-le-portable-est-interdit-a-lecole
Delphine de Vigan, « Les enfants sont rois » Gallimard, 2021 (kort uddrag, uddraget er fra eksamenssættet ”Fransk fortsættersprog A, 20. maj 2023”)
Supplerende materiale:
"Comment lutter contre le sentiment de solitude chez les adolescents?" 30.11.2024
https://www.youtube.com/watch?v=cu71FdabPgo
Jeanne Leblanc, "Carla en 10 secondes", Filmcentralen, 2016.
Særlige fokuspunkter:
I dette forløb fokuseres der på analyse og fortolkning af tekster fra forskellige genrer, som alle kredser om emnet ”L’aliénation et la solitude”. Vi har især haft fokus på problemstillinger inden for: kærlighed, parforhold, ensomhed og hvordan brug af mobiltelefoner og sociale medier påvirker unges trivsel.
Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Faglige mål:
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og vel-struktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
̶ de generelle principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende syntaks og morfologi
̶ et alment og varieret ordforråd og idiomatik til brug i skriftlig og mundtlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ viden om fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede med hovedvægt på nyeste tid fra Frankrig og andre frankofone områder
̶ de to litterære hovedgenrer repræsenteret ved henholdsvis epik og lyrik samt nutidige sagprosagenrer
̶ kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ ̶ aktuelle forhold i fransksprogede områder med hovedvægt på Frankrig
̶ centrale samfundsmæssige forhold i Frankrig samt i et eller flere andre frankofone områder
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Omfang: 31%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les nouvelles de Guy de Maupassant
Opgives til eksamen
Kernestof:
Guy de Maupassant, «La Parure », i Guy de Maupassant "Mon Oncle Jules et autres nouvelles", Grafisk Forlag, 1970.
Guy de Maupassant, «Mon Oncle Jules», i Guy de Maupassant "Mon Oncle Jules et autres nouvelles", Grafisk Forlag, 1970.
Fransk naturalisme, Zola og Maupassant i Allin, Andersen og Odel, «Une Partie de Campagne », Kirsten Jappes Forlag, 1993
Biografi om Maupassant i Allin, Andersen og Odel, «Une Partie de Campagne », Kirsten Jappes Forlag, 1993
"La Parure", TV5 Monde 2008 (CFU)
Supplerende materiale:
Le réalisme, https://www.etudes-litteraires.com/histoire-litteraire/realisme (uddrag)
Le naturalisme, https://www.etudes-litteraires.com/histoire-litteraire/naturalisme (uddrag)
Guy de Maupassant, https://www.etudes-litteraires.com/maupassant/ (uddrag)
Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er analyse og fortolkning af Guy de Maupassants noveller ”La Parure” (1884) og "Mon Oncle Jules" (1883) samt at opnå kendskab til karakteristiske træk inden for fransk realisme og naturalisme.
Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og vel-struktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
̶ de generelle principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende syntaks og morfologi
̶ et alment og varieret ordforråd og idiomatik til brug i skriftlig og mundtlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ viden om fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 19., det 20. og det 21. århundrede
̶ den litterære hovedgenre repræsenteret ved henholdsvis epik og forskellige nutidige sagprosagenrer
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
-fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Omfang: ca. 12%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'existentialisme et le théâtre de l'absurde
Opgives til eksamen.
Kernestof:
Eugène Ionesco, «La leçon" i Eugéne Ionesco "La cantatrice chauve et La leçon", Gallimard, 1954.
Albert Camus, "L'étranger", Gallimard, 1942 (uddrag af kapitel 1).
Simone de Beauvoir, "Le sang des autres" i Due m.fl, "Une france forte" Systime, 1982.
Supplerende materiale:
"Eksistentialisme - Eksistentialisme og absurdisme" af Rosa Munch Gelardi
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3436 (uddrag)
L'absurde:
https://elearning.univ-bejaia.dz/pluginfile.php/954521/mod_resource/content/0/LAbsurde%20cours.pdf
An interview with Eugene Ionesco-Screener:
https://www.youtube.com/watch?v=FGOFBLHiVXU
L'existentialisme en 3 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=DZdbpLdsGpU
L'existentialisme XXe siècle (uddrag):
https://www.espacefrancais.com/lexistentialisme/
Hans Christian Davidsen, Albert Camus: Den fremmede, www.litteratursiden. 08.01.2013:
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/albert-camus-den-fremmede
Særlige fokuspunkter:
Fokus i dette forløb er at stifte bekendtskab med det absurde teater samt fransk eksistentialisme. Vi analyserer og fortolker "La leçon" af Eugène Ionesco samt uddrag af kapitel 1 i "L'étranger" af Albert Camus og uddrag af "Le sang des autres" af Simone de Beauvoir.
Digitale undervisningsmaterialer/hjælpemidler anvendt i undervisningen:
Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/
Online grammatikøvelser: https://minlaering.dk/
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning/individuelt arbejde/pararbejde/anvendelse af fagprogrammer/skriftligt arbejde
Faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om konkrete såvel som abstrakte emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et varieret og flydende fransk, også om litterære, kulturelle og samfundsmæssige emner
̶ anvende forskellige læsestrategier med henblik på at orientere sig i komplekse tekster samt i større tekstmængder
̶ mundtligt præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og velstruktureret fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et varieret og nogenlunde korrekt fransk om en given problemstilling samt oversætte en dansk tekst af en vis sværhedsgrad til et klart og præcist fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske, litterære og samfundsmæssige sammenhænge
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
̶ de generelle principper for sprogets opbygning og anvendelse, både vedrørende samtalers og teksters struktur og vedrørende syntaks og morfologi
̶ et alment og varieret ordforråd og idiomatik til brug i skriftlig og mundtlig kommunikation med særligt fokus på de studerede emner
̶ viden om fransk udtale og intonation, receptivt såvel som produktivt
̶ mundtlige og skriftlige fiktive og ikke-fiktive tekster fra det 20. og det 21. århundrede
̶ de to litterære hovedgenrer repræsenteret ved henholdsvis drama og epik samt forskellige nutidige sagprosagenrer
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.
Omfang: Ca. 13%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011233",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011233",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912011233"
}