Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dea1/1g (1g dea1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
En samtale bænk på MKS
Indhold:
Materiale:
Bek, Jesper: Design og Arkitektur, Lindhardt og Ringhof, 2017: s. 74-78, 141-142, 150-52
Udstilling - DAC "Teenagedrømme" se dette link. https://dac.dk/udstillinger/teenagedroemme/
https://innovationlab.dk/blog/designere-innoverer-i-nye-baeredygtige-materialer/
Videoer:
https://zbc-brobygning.weebly.com/minerva-modellen.html
https://www.youtube.com/watch?v=3qU1CZIlXAM (Genbrug af plastic i møbler)
https://vimeo.com/646750065 (Fokus på andre materialer)
Afsnit af Danmarks næste klassiker: En kunstnerisk bænk.
se: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-en-kunstnerisk-baenk_450273
Designbrief:
På Kruse vil det være både relevant og rart med steder, hvor man kan have en privat samtale. Det kunne f.eks. være i form af en samtalebænk.
I skal derfor designe en samtalebænk til Kruse ud fra følgende kriterier:
-Passe til Kruses arkitektur og interiør.
-Være langtidsholdbar og robust.
-Indbyde til (private) samtaler.
Praktisk materiale:
Skitser, frottager, tinkering øvelser, materialeboard, rentegning og 2 x mock up/3 d model af samtalebænk. (bespænd var kun at bruge 1 styks genbrugsemballage til den første mock up.)
Særlige fokuspunkter:
-Sammenligning designprocesmodel - bogens og designmuseets.
-Danmarks næste klassiker - designernes forskellige processer
-Design af stedsspecifik bænk
-Undersøgelse af skolens arkitektur, møbler og materialer.
-Sansning/undersøgelse af fodboldbænk fra Jem og Fix.
-Minervamodel/undersøgelser af interessenter og brugerundersøgelser (klassekammerater).
-Analyse af professionelt design
Bæredygtige materialer forhold til møbler.
-Idegenerering og skitsearbejde ud fra forskellige kriterier (sci-fi, organiske modernisme og hygge)
-Mundtlige oplæg - formidling til klassekammerater.
Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nudging på Kruse
Indhold:
Materiale:
Bek. Jesper: Design og arkitektur: Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 10-14, 20-22.
Nudging og nudgingprojekt 1g.docx
Film om nudging: https://www.youtube.com/watch?v=Wja-AhaXZMc
https://www.youtube.com/watch?v=tSkkUxzJCNI (Om simpel afmærkning i trafikken)
https://www.youtube.com/watch?v=AFnhw7C50Wk (æble og kage)
https://www.youtube.com/watch?v=2eTRaLe0ocU (flere eksempler)
6c modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=rQcDr0fMLD4&t=369s
https://nudging.nu/nudgingtips-til-affaldssortering/ og https://video.ku.dk/video/57176571/adfaerdsokonom-nudger-fulde-folk-pa
Idégenerering.pptx (Conceptualize).
Sekundær litteratur:
Nudging_UdogSe.pdf
Designbrief:
Find et problem på MKS og løs det med nudging:)). Der skal indgå et kommunikationsdesign i din nudging.
Praktisk materiale;
-brantstorm, skitser, design af nudging elemener og kommuniktionsdesign.
Væsentlige fokusområder:
- Undersøge hvad nudging er.
- Finde ud af forskellen på nudging og adfærdsdesign.
- Få viden om kommunikationsdesign teori: farver, fonte, skrifttyper, layout og
kommunikationsmodeller.
- Mini case Kruse - eksemplet fra lærerværelset.
- Redesign sedlen til lærerværelset
- Brainstormøvelser
- 6c modellen
- Undersøgelse af hvilke eksempler på uhensigtsmæssig adfærd, I oplever på skolen eller
i det nære lokalmiljø.
- Definér præcist, hvad det er for en adfærdsændring, I ønsker.
- Dataindsamling og barriereanalyse. I kan bruge både kvalitative metoder (interviews) og
kvantitative metoder (observationer til statistiske målinger).
- spørgeskema og observationsfotos
- idégenerering
- praktisk ophængning af nudging projekt på skolen.
- mundtlige oplæg for holdet.
Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tiny Houses
Indhold:
Materiale:
Bek, Jesper: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof, s. 46-66 (Arkitektur) og 97-105 (Stilperioder) og 153 (Arkitektur analyse)
https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Tiny%20House.pdf Tiny House.pdf
PPT - arkitekturens kronologi fra historicisme til i dag.
Designbrief Tinyhouse - se powerpoint.
Videoer:
ttps://www.youtube.com/watch?v=f1womjgDI_I (de 5 principper og interiør)
https://www.youtube.com/watch?v=wrPJYbA1_gU&t=29s
Vi bygger det væk - materialer. https://vimeo.com/309256554
https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-mit-aandehul-i-naturen_56921
Praktisk arbejde
- Mock ups af pavilloner
- Tegninger af hus i 3d
- Skitse af skolens indgangsparti
- 3 frottager lavet på og omkring skolen
- Plantegning, Gestalt og 3d model af Tiny house
Særlige fokuspunkter:
- at arbejde induktivt med arkitektur.
- at få forståelse for hvad god arkitektur er.
- at få viden om arkitekturens kronologi fra historicisme til i dag.
- at få kendskab til modernismens "form follows function" og dens
kendetegn.
- at få kendskab til vores tids bæredygtige arkitektur og det økologiske,
økonomiske og filosofiske perspektiv.
- at få viden om Tiny House bevægelsen og definitionen på et
tiny house.
- at arbejde med designparametre.
- at arbejde med et designbrief og finde på løsningsforlag
- at få viden om målgrupper (minervamodel) og personaer (tildelt)
- at integrere arbejdet med 6c modellen i designproces og præsentation.
- at arbejde med designanalyse og vurdering af eget projekt.
- at præsentere sit tiny house projekt i et visuelt og struktureret oplæg.
Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kreadag
Indhold:
På kreadagen var vi først på besøg hos Wally and Whiz, hvor vi fik en virksomheds præsentation og en omvisning i deres shop in shop, på kontor, i produktion og på lager. Efterfølgende fik eleverne et designbrief, der omhandlede ,at de skulle designe et AI inspireret reklameopslag på Instagram for W og W.
Bagefter deltog eleverne i forløbet SIT DOWN på designmuseet, hvor de arbejdede med at designe en stol. Forløbet tog afsæt i museets egen samling af stole. Eleverne arbejdede med innovative idégenereringsmetoden og tog afsæt i designmuseets designprocesmodel i udarbejdelsen af deres individuelt producerede stol. Resultatet blev en 3-d mock up i selvvalgte materialer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamenspræsentation
Eleverne har i 6 moduler arbejdet med at finde emne og designfelter til deres eksamenspræsentation, som de har muglighed for at formidle enten på powerpoint eller tavle.
De har i forbindelsen med forberedelsen af deres eksamenspræsentation fundet selvvalgt materiale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912075005",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912075005",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912075005"
}