Holdet 2024 dea1/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold 2024 dea1/1g (1g dea1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til design
Titel 2 En samtale bænk på MKS
Titel 3 Nudging på Kruse
Titel 4 Tiny Houses
Titel 5 Kreadag
Titel 6 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til design

Indhold:

Introduktion til faget design og arkitektur i gymnasiet, samt hvilke forløb der kommer til at være.

Snak om godt og dårligt design (medbragte eksempler).

designmuseets designprocesmodel.

Materiale:

Her kan I finde lidt inspiration til dårligt design: https://tosommerfugle.blogspot.com/2012/01/bo-bedre-mbler-sofa-og-lnestol.html og godt design https://www.youtube.com/watch?v=nhVFUUb1zc4&list=PLq1ky8XilWwxUE_bAJ3Lr89Yex3GUdn-c&index=4 eller https://www.boredpanda.com/smart-clever-design/

Designmuseets designprocesmodel.

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 En samtale bænk på MKS

Indhold:

Materiale:

Bek, Jesper: Design og Arkitektur, Lindhardt og Ringhof, 2017: s. 74-78, 141-142, 150-52

Udstilling - DAC "Teenagedrømme"  se dette link. https://dac.dk/udstillinger/teenagedroemme/

https://innovationlab.dk/blog/designere-innoverer-i-nye-baeredygtige-materialer/

Videoer:
https://zbc-brobygning.weebly.com/minerva-modellen.html

https://www.youtube.com/watch?v=3qU1CZIlXAM (Genbrug af plastic i møbler)
https://vimeo.com/646750065 (Fokus på andre materialer)

Afsnit af Danmarks næste klassiker: En kunstnerisk bænk.
se: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-en-kunstnerisk-baenk_450273

Designbrief:
På Kruse vil det være både relevant og rart med steder, hvor man kan have en privat samtale. Det kunne f.eks. være i form af en samtalebænk.
I skal derfor designe en samtalebænk til Kruse ud fra følgende kriterier:
-Passe til Kruses arkitektur og interiør.
-Være langtidsholdbar og robust.
-Indbyde til (private) samtaler.

Praktisk materiale:

Skitser, frottager, tinkering øvelser, materialeboard, rentegning og 2 x mock up/3 d model af samtalebænk. (bespænd var kun at bruge 1 styks genbrugsemballage til den første mock up.)

Særlige fokuspunkter:
-Sammenligning designprocesmodel - bogens og designmuseets.
-Danmarks næste klassiker - designernes forskellige processer
-Design af stedsspecifik bænk
-Undersøgelse af skolens arkitektur, møbler og materialer.
-Sansning/undersøgelse af fodboldbænk fra Jem og Fix.
-Minervamodel/undersøgelser af interessenter og brugerundersøgelser (klassekammerater).
-Analyse af professionelt design
Bæredygtige materialer  forhold til møbler.
-Idegenerering og skitsearbejde ud fra forskellige kriterier (sci-fi, organiske modernisme og hygge)
-Mundtlige oplæg - formidling til klassekammerater.

Arbejdsformer:

Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nudging på Kruse

Indhold:

Materiale:

Bek. Jesper: Design og arkitektur: Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 10-14, 20-22.
Nudging og nudgingprojekt 1g.docx

Film om nudging: https://www.youtube.com/watch?v=Wja-AhaXZMc
https://www.youtube.com/watch?v=tSkkUxzJCNI (Om simpel afmærkning i trafikken)
https://www.youtube.com/watch?v=AFnhw7C50Wk (æble og kage)
https://www.youtube.com/watch?v=2eTRaLe0ocU (flere eksempler)

6c modellen:
https://www.youtube.com/watch?v=rQcDr0fMLD4&t=369s

https://nudging.nu/nudgingtips-til-affaldssortering/ og https://video.ku.dk/video/57176571/adfaerdsokonom-nudger-fulde-folk-pa         

Idégenerering.pptx (Conceptualize).

Sekundær litteratur:
Nudging_UdogSe.pdf

Designbrief:
Find et problem på MKS og løs det med nudging:)). Der skal indgå et kommunikationsdesign i din nudging.

Praktisk materiale;
-brantstorm, skitser, design af nudging elemener og kommuniktionsdesign.

Væsentlige fokusområder:
- Undersøge hvad nudging er.
- Finde ud af forskellen på nudging og adfærdsdesign.
- Få viden om kommunikationsdesign teori: farver, fonte, skrifttyper, layout og
  kommunikationsmodeller.
- Mini case Kruse - eksemplet fra lærerværelset.
- Redesign sedlen til lærerværelset
- Brainstormøvelser
- 6c modellen
- Undersøgelse af  hvilke eksempler på uhensigtsmæssig adfærd, I oplever på skolen eller
  i det nære lokalmiljø.
- Definér præcist, hvad det er for en adfærdsændring, I ønsker.
- Dataindsamling og barriereanalyse. I kan bruge både kvalitative metoder (interviews) og
  kvantitative metoder (observationer til statistiske målinger).
- spørgeskema og observationsfotos
- idégenerering
- praktisk ophængning af nudging projekt på skolen.
- mundtlige oplæg for holdet.

Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tiny Houses

Indhold:

Materiale:

Bek, Jesper: "Design og arkitektur", Lindhardt og Ringhof, s. 46-66 (Arkitektur) og 97-105 (Stilperioder) og 153 (Arkitektur analyse)

https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/Tiny%20House.pdf Tiny House.pdf

PPT - arkitekturens kronologi fra historicisme til i dag.

Designbrief Tinyhouse - se powerpoint.

Videoer:

ttps://www.youtube.com/watch?v=f1womjgDI_I (de 5 principper og interiør)

https://www.youtube.com/watch?v=wrPJYbA1_gU&t=29s

Vi bygger det væk - materialer. https://vimeo.com/309256554

https://www.dr.dk/drtv/se/fremtidens-droemmeboliger_-mit-aandehul-i-naturen_56921

Praktisk arbejde
- Mock ups af pavilloner
- Tegninger af hus i 3d
- Skitse af skolens indgangsparti
- 3 frottager lavet på og omkring skolen
- Plantegning, Gestalt og 3d model af Tiny house

Særlige fokuspunkter:
- at arbejde induktivt med arkitektur.
- at få forståelse for hvad god arkitektur er.
- at få viden om arkitekturens kronologi fra historicisme til i dag.
- at få kendskab til modernismens "form follows function" og dens
  kendetegn.
- at få kendskab til vores tids bæredygtige arkitektur og det økologiske,
  økonomiske og filosofiske perspektiv.
- at få viden om Tiny House bevægelsen og definitionen på et
  tiny house.
- at arbejde med designparametre.
- at arbejde med et designbrief og finde på løsningsforlag
- at få viden om målgrupper (minervamodel) og personaer (tildelt)
- at integrere arbejdet med 6c modellen i designproces og præsentation.
- at arbejde med designanalyse og vurdering af eget projekt.
- at præsentere sit tiny house projekt i et visuelt og struktureret oplæg.

Arbejdsformer:

Individuelt, pararbejde, gruppearbejde, plenumundervisning i forhold til teori og praksis i forløbet.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kreadag

Indhold:

På kreadagen var vi først på besøg hos Wally and Whiz, hvor vi fik en virksomheds præsentation og en omvisning i deres shop in shop, på kontor, i produktion og på lager. Efterfølgende fik eleverne et designbrief, der omhandlede ,at de skulle designe et AI inspireret reklameopslag på Instagram for W og W.

Bagefter deltog eleverne i forløbet SIT DOWN på designmuseet, hvor de arbejdede med at designe en stol. Forløbet tog afsæt i museets egen samling af stole. Eleverne arbejdede med innovative idégenereringsmetoden og tog afsæt i designmuseets designprocesmodel i udarbejdelsen af deres individuelt producerede stol. Resultatet blev en 3-d mock up i selvvalgte materialer.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamenspræsentation

Eleverne har i 6 moduler arbejdet med at finde emne og designfelter til deres eksamenspræsentation, som de har muglighed for at formidle enten på powerpoint eller tavle.

De har i forbindelsen med forberedelsen af deres eksamenspræsentation fundet selvvalgt materiale.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer