Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dea2/1g (1g dea2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion + visualiseringsmetoder
Design-parametre præsenteres.
Alle elever har medbragt et eksempel på, hvad de mener, er dårligt design – fremlægning/diskussion ud fra design-parametrene.
Introduktion til faget DEA C.
Kernestof: klip fra ”Danmarks næste klassiker sæson 1, episode 1” (stole-design) med fokus på deltagernes forskellige research- og visualiserings-metoder:
https://www.dr.dk/tv/se/danmarks-naeste-klassiker/danmarks-naeste-klassiker-2/danmarks-naeste-klassiker-1-6#!/
Uddrag: 0:00-7:55 minutter, 9:16-11:45 min. og 15:54-21:56 min.
Kort forløb om visualiseringsmetoder:
a. Gruppearbejde i grupper á 3: opfind et innovativt boligkompleks
b. Hver elev i gruppen udfører idéen i hver sin visualiseringsform (skitse, fysisk, 3D/SketchUp)
c. Korte præsentationer af bygningerne
d. De 3 visualiserings-former diskuteres mht. fordele og ulemper
Fokuspunkter:
At introducere eleverne til formål og krav til faget.
At eleverne lærer at se og udtrykke sig omkring designmæssige kvaliteter.
At eleverne får praktisk erfaring med 3 forskellige visualingsformers fordele og ulemper; skitser, fysiske modeller og 3d-IT-design (SketchUp).
Begreberne brief og iterativ proces introduceres.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Målgrupper/personaer
Kernestof:
Jesper Bek, Design og arkitektur – Grundbog til C-niveau, L&R 2017, s. 74-76
Supplerende stof:
Folderen "Fremtidens Biblioteker" (side 8 og side 12)
Eleverne introduceres til design-parametret ”målgrupper”, bl.a. gennem Minerva-modellen og gennem arbejde med selv at udforme personaer, som bliver gennemgående for hele året.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kommunikationsdesign: logo
Kernestof
Jesper Bek s. 10-15, 17, 20-22 og 26-27 om kommunikationsdesign/logoer
- kommunikationsdesign, herunder AIDA-modellen
- typografi: fagbegreber (elementerne i et bogstav + de 3 former for typografier)
- typografi: hvad signalerer forskellige skrifttyper/logoer? - eksempler fra bogen s. 14, 15, 16, 17 og 27 + lille øvelse
- farveteori: Ittens farvecirkel
- hvorfor er logo-design overhovedet vigtigt?
Eleverne udvælger et butiks-logo fra Farum Bytorv, som de omdesigner, enten i hånden eller digitalt, med fokus på butikkens produkter og på dens kunder/målgruppe, som der laves et image board for.
Dette indgår i udfærdigelsen af projektet:
* beskrivelse af butikken, varer, image
* butikkens persona(er) (også sammenlignet m. "klassens" personaer fra foregående forløb
* fotos af det oprindelige logo
* analyse af det nye logo
* fotos af processen med kommentarer/vurderinger
* elevens færdige bud på et redesign med begrundelser for valg
Særligt fokuspunkt:
Bevidsthed om de udtryk, der ligger i fonte og farver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign: lampe
Kernestof:
Jesper Bek, Design og arkitektur – Grundbog til C-niveau, L&R 2017, s. 28-32 om produktdesign (særligt lamper) og 71-78 om designparametrene form, funktion, kommunikation og bæredygtighed samt analysemodel s. 150-152.
"Danmarks næste klassiker, sæson 4, afsnit 2: Lampe" - link:
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-ser-i-lyset_365834
Praktisk øvelse:
Brief: Design en lampe, der signalerer bæredygtighed.
I vælger selv belysningsformen (funktionslys/grundbelysning/stemningslys).
Der skal laves et mood-board, skitser, en mock-up og bygges en 1:1-model af lampen, med fatning & pære i, og der skal tages foto af lampens lys-karakteristik.
Desuden udformes concept map for lamper generelt.
Begreberne depictive/descriptive bringes i spil.
Fokuspunkter:
Teorier om, arbejdsmetoder til og praktisk erfaring med produktdesign. Træning i præsentation af designs.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur/innovation
Kernestof:
Jesper Bek s. 46-66 om arkitektur generelt og disse sider om arkitekturhistorie: s. 83-85, 97-100, 102-104, 119-121, s. 125 øverst (+foto #2 på s. 124), 126, 129-131.
Le Corbusier, "Menneskenes bolig", Vintens Forlag 1965 s. 11-14, 21-22, 42 og 55.
Eleverne tegner grundplan og opstalt/facade af eget hjem laver en arkitekturanalyse af det.
Fælles analyse af Kruses Gymnasium.
Videoe: Bjarke Ingells, "8tallet" (designprocessen bag).
Innovativt arkitekturprojekt, hvor eleverne skal vælge en arkitekturform, som de vil innovere på.
Som et innovativt projekt udarbejder eleverne i mindre grupper forslag til en bygningsform, som de mener kan optimeres, fx lejligheder, villaer, skoler, børnehaver, fritidshjem, plejehjem, kirker, biblioteker, rådhuse, svømme-/idrætshaller, shoppingscentre.
Det innovative spørgsmål, der også peger på deres problemformulering lyder:
"Hvorfor kan man ikke lave et... , som/hvor man kan ... ?"
Fokuspunkter:
At få viden om arkitekturens kronologi og således kunne identificere og karakterisere udvalgte perioders stilarter.
At få kendskab til arkitekturanalysens elementer.
At arbejde med innovation inden for arkitektur.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Selvvalgt designprojekt
Eleverne arbejder med et selvvalgt design inden for kommunikationsdesign, produktdesign eller arkitektur, ud fra eget brief.
Frit valg mht. visualiseringsform.
Der skal indgå research på eksisterende designs, overvejelser over målgruppe og dokumentation af proces.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ekskursion til DAC/BLOX
Dansk Arkitekturcenter:
Ingeniørens innovative designproces.
Fokus på Ove Arup og innovativ arkitektur.
Praktisk øvelse: eleverne bygger festivaltelte, som derefter testes mhp. statik/robusthed og evne til at holde vand ude og lede det væk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamenspræsentation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912096810",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912096810",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912096810"
}