Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 me1/1g (1g me1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Action-genren
Action-genren
Dramaturgiske virkemidler
Filmiske virkemidler
Citatanalyser
Værkanalyse (Underverden)
Analyseobjekter - hvad har vi analyseret?
- Underverden (DK, 2017, Fenar Ahmad)
Dramaturgisk analyse af hele filmen
Genreanalyse af hele filmen
- Underverden (DK, 2017, Fenar Ahmad)
Filmisk næranalyse af klimaksscenen
- Django Unchained (US, 2013, Quentin Tarantino)
Filmisk næranalyse af anslags- og præsentationsscene (7 minutter)
- Kill Bill (US, 2003, Quentin Tarantino
Eksempel på eksamensspørgsmål (4 minutter)
Tekster - hvad har vi læst?
”Actionfilmen” (77-82) i bogen Genrefilm og filmgenrer af Erling Sørensen, Systime
"Filmiske virkemidler" https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
"Beskæring" https://levendebilleder.systime.dk/?id=139
"Perspektiv" https://levendebilleder.systime.dk/?id=140
"Kamera" https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
"Lyd" https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
"Klipning" https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
Lys: https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
Farver: https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
Billedkomposition: https://levendebilleder.systime.dk/?id=146
Locations: https://levendebilleder.systime.dk/?id=147
Tid: https://levendebilleder.systime.dk/?id=148
"Spænding og sammenhæng" https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Pilotproduktion
Film på ca. 3 minutter
Fra pitch til visning
Inkl. redigeringsaften
Inkl. præsentation af film med feedbackark.
Fokus: Kortfilm, enkelhed, tre-akt-struktur, pitch, synopsis, manus.
• En kort fiktionsfilm på maksimalt tre minutter
• Fokus på ”Naturlige historier”
• Fokus på præmis, pitch, synopsis, manus, manus breakdown, undertekst.
• Fokus på tre-akts-modellen, first and final image, practical lighting, FEMO, filmiske virkemidler og målgruppe.
• Fokus på mise-en-scene
• Step-outline
• Want, Need, Tidsfrist, Raskins parametre
Læsestof
• Dahl, Anders (m.fl.) ”Hvad nu hvis” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c740
• Dahl, Anders (m.fl.) ”DEN NATURLIGE HISTORIE” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c741
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, manuskript og produktionsplanlægning.
• Feedbackark
• Ricky Gervais: “Write about what you know” https://www.youtube.com/watch?v=zTJyDe7a2bo&feature=youtu.be&ab_channel=FastCompany
Eksempelmateriale
• Kortfilm: ”Ude i skoven” (DK, 2014) af Lisa Svelmøe
• FEMO-princippet http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Dokumentar
Genren
Autenticitetsmarkører
Analyse af korte og lange filmcitater
Elever skaber videoer, hvor de forklarer genren.
Afvikles parallelt med eksamensproduktion.
Fokus på
o Genrer
o Dramaturgi
o Vinkling
o Temaer
o Personfremstilling
o Reportage
o Rekonstruktioner
o Benyttelse af arkivmateriale
o Filmiske virkemidler
o Fremstillingsformer
o Genreanalyse (kontrakt, fakta- og fiktionskoder)
o Journalistisk og kunstnerisk dokumentar
o Dokumentarens væsen
o Dokumentarens rolle i samfundet
Læsestof
Fakta, fiktion og blandingsformer”(https://levendebilleder.systime.dk/?id=156)
"Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt" (https://levendebilleder.systime.dk/?id=157)
Læg særligt mærke til autenticitetsmarkører (https://levendebilleder.systime.dk/?id=c265)
Dokumentargenrer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=p217
Dokumentardramaturgi: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c422
Bølgemodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c423
Fortælleforhold: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c426
Oversigt med autenticitets- og fiktionsmarkører
Public Service, side 1-2 i den aktuelle Public-service-kontrakt for DR (se link). Vi talte om, hvad public service er, og hvordan de dokumentarer, vi har set bidrager til opfyldelse af DR's public-service-forpligtelse. https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf
Eksempelmaterialer
“En syg forskel” (DR, 2016, de første ti minutter)
”Den hvide magt” (DR, 2004, de første fire minutter)
”Pigen der troede hun kunne flyve” (DR, 2004, de første fire minutter)
“Mirror” (2009, DK, de første fire minutter) af Joachim Ladefoged
”Mission Mount Everest” (TV2, 2019, de første fire minutter)
“De fem benspænd” (2003, første benspænd) af Jørgen Leth
“Muldvarpen” (DR, 2020, trailer)
“Pigen der ikke ville dø” (DR1, 2013, de første fire minutter)
“De bortførte børn” (TV2, 2012, de første fire minutter)
“I skattely” (DR1, 2014, de første fem minutter)
"Operation X – Når lægen lyver" (TV2, 2021) (20 minutter uddrag)
“Gasolin’” (2006, DK) af Anders Østergaard (17 minutter uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Eksamensproduktion og nyere medier
Fuld produktion på max 6 minutter
Inkl. redigeringsaften
Inkl. videofremlæggelse og elevfeedback til filmen vha. feedbackark
Fokus på nyere medier ifm. promovering af film
Afvikles parallelt med dokumentarforløb.
Læsestof:
"Genrer og formater". Læg særligt mærke til "NM-modellen". https://levendebilleder.systime.dk/?id=170
Kernestof
• Fokus på dramaturgi i form af dramatisk behov, motiv, udvikling, konflikt, indre forhindringer, ydre forhindringer, tidsfrist, set-up/pay-off, suspense, surprise,
• Fokus på naturlige historier, tre-akt-struktur, fortælleforhold, Raskins parametre
• Fokus på step-outline
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, step-outline og produktionsplanlægning.
• Nyere medier, Kommunikationssituation, promovering og distributionsform.
• Fokus på fremlæggelse
• Fokus på målgruppe og distributionskanal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7: Repetition
Et modul om fiktion (actiongenren)
Et modul og fakta (dokumentar)
Repetition med fokus på fagets teoretiske del – herunder filmiske virkemidler, dramaturgi, fiktionsforløb, faktaforløb, fakta- og fiktionskoder, genrer, metoder mv.
• Repetition mhp. på at samle op, afrunde årets forløb og klargøre til eksamen. Fagets teoretiske kompetencer tilgodeses i dette forløb.
Eksempelmaterialer
• Citatanalyse af: The Bourne Identity (US, 2002, Doug Liman), Eksempel på eksamensspørgsmål (Anslag 5.10 minutter)
• Citatanalyse af "Klostrets mørke hemmeligheder: De unge nonner" (anslag - første fire minutter), DR 2022
(ifm. repetition) Public Service, side 1-2 i den aktuelle Public-service-kontrakt for DR (se link). Vi talte om, hvad public service er, og hvordan de dokumentarer, vi har set bidrager til opfyldelse af DR's public-service-forpligtelse. https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912129236",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912129236",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912129236"
}