Holdet 2024 me1/1g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2024 me1/1g (1g me1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Action-genren
Titel 2 Forløb#2: Redigeringsøvelser
Titel 3 Forløb#3: Kameratræning
Titel 4 Forløb#4: Pilotproduktion
Titel 5 Forløb#5: Dokumentar
Titel 6 Forløb#6: Eksamensproduktion og nyere medier
Titel 7 Forløb#7: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Action-genren

Action-genren
Dramaturgiske virkemidler
Filmiske virkemidler
Citatanalyser
Værkanalyse (Underverden)

Analyseobjekter - hvad har vi analyseret?
- Underverden (DK, 2017, Fenar Ahmad)
Dramaturgisk analyse af hele filmen
Genreanalyse af hele filmen
- Underverden (DK, 2017, Fenar Ahmad)
Filmisk næranalyse af klimaksscenen
- Django Unchained (US, 2013, Quentin Tarantino)
Filmisk næranalyse af anslags- og præsentationsscene (7 minutter)
- Kill Bill (US, 2003, Quentin Tarantino
Eksempel på eksamensspørgsmål (4 minutter)

Tekster - hvad har vi læst?
”Actionfilmen” (77-82) i bogen Genrefilm og filmgenrer af Erling Sørensen, Systime
"Filmiske virkemidler" https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
"Beskæring" https://levendebilleder.systime.dk/?id=139
"Perspektiv" https://levendebilleder.systime.dk/?id=140
"Kamera" https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
"Lyd" https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
"Klipning" https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
Lys: https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
Farver: https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
Billedkomposition: https://levendebilleder.systime.dk/?id=146
Locations: https://levendebilleder.systime.dk/?id=147
Tid: https://levendebilleder.systime.dk/?id=148
"Spænding og sammenhæng" https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2: Redigeringsøvelser

Kursus: MediefagPlay (Systime - redigeringskursus)

Redigeringsøvelse med "Natten til lørdag"

Tutorial nummer 2, 3, 4, 5, 10, 12, 13, 17 på nedenstående playliste.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL3fJCPYuuqYc7ImfLnRUVSstSw4pi6dXI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3: Kameratræning

Basis om kameraet
Øvelser
Lyd
Olsen-Banden-øvelse (inkl. redigering)

Video (11 minutter) om kameraet som forberedelse:
https://www.youtube.com/watch?v=LQMTQppDzdw

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4: Pilotproduktion

Film på ca. 3 minutter
Fra pitch til visning
Inkl. redigeringsaften
Inkl. præsentation af film med feedbackark.

Fokus: Kortfilm, enkelhed, tre-akt-struktur, pitch, synopsis, manus.
• En kort fiktionsfilm på maksimalt tre minutter
• Fokus på ”Naturlige historier”
• Fokus på præmis, pitch, synopsis, manus, manus breakdown, undertekst.
• Fokus på tre-akts-modellen, first and final image, practical lighting, FEMO, filmiske virkemidler og målgruppe.
• Fokus på mise-en-scene
• Step-outline
• Want, Need, Tidsfrist, Raskins parametre
Læsestof
• Dahl, Anders (m.fl.) ”Hvad nu hvis” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c740
• Dahl, Anders (m.fl.) ”DEN NATURLIGE HISTORIE” i Levende billeder, Systime, 2020 https://levendebilleder.systime.dk/?id=c741
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, manuskript og produktionsplanlægning.
• Feedbackark
• Ricky Gervais: “Write about what you know” https://www.youtube.com/watch?v=zTJyDe7a2bo&feature=youtu.be&ab_channel=FastCompany
Eksempelmateriale
• Kortfilm: ”Ude i skoven” (DK, 2014) af Lisa Svelmøe
• FEMO-princippet http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5: Dokumentar

Genren
Autenticitetsmarkører
Analyse af korte og lange filmcitater
Elever skaber videoer, hvor de forklarer genren.

Afvikles parallelt med eksamensproduktion.

Fokus på
o Genrer
o Dramaturgi
o Vinkling
o Temaer
o Personfremstilling
o Reportage
o Rekonstruktioner
o Benyttelse af arkivmateriale
o Filmiske virkemidler
o Fremstillingsformer
o Genreanalyse (kontrakt, fakta- og fiktionskoder)
o Journalistisk og kunstnerisk dokumentar
o Dokumentarens væsen
o Dokumentarens rolle i samfundet

Læsestof
Fakta, fiktion og blandingsformer”(https://levendebilleder.systime.dk/?id=156)
"Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt" (https://levendebilleder.systime.dk/?id=157)
Læg særligt mærke til autenticitetsmarkører (https://levendebilleder.systime.dk/?id=c265)
Dokumentargenrer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=p217
Dokumentardramaturgi: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c422
Bølgemodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c423
Fortælleforhold: https://levendebilleder.systime.dk/?id=c426
Oversigt med autenticitets- og fiktionsmarkører

Public Service, side 1-2 i den aktuelle Public-service-kontrakt for DR (se link). Vi talte om, hvad public service er, og hvordan de dokumentarer, vi har set bidrager til opfyldelse af DR's public-service-forpligtelse. https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf

Eksempelmaterialer
“En syg forskel” (DR, 2016, de første ti minutter)
”Den hvide magt” (DR, 2004, de første fire minutter)
”Pigen der troede hun kunne flyve” (DR, 2004, de første fire minutter)
“Mirror” (2009, DK, de første fire minutter) af Joachim Ladefoged
”Mission Mount Everest” (TV2, 2019, de første fire minutter)
“De fem benspænd” (2003, første benspænd) af Jørgen Leth
“Muldvarpen” (DR, 2020, trailer)
“Pigen der ikke ville dø” (DR1, 2013, de første fire minutter)
“De bortførte børn” (TV2, 2012,  de første fire minutter)
“I skattely” (DR1, 2014, de første fem minutter)
"Operation X – Når lægen lyver" (TV2, 2021) (20 minutter uddrag)
“Gasolin’” (2006, DK) af Anders Østergaard (17 minutter uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: Eksamensproduktion og nyere medier

Fuld produktion på max 6 minutter
Inkl. redigeringsaften
Inkl. videofremlæggelse og elevfeedback til filmen vha. feedbackark
Fokus på nyere medier ifm. promovering af film

Afvikles parallelt med dokumentarforløb.

Læsestof:
"Genrer og formater". Læg særligt mærke til "NM-modellen". https://levendebilleder.systime.dk/?id=170

Kernestof
• Fokus på dramaturgi i form af dramatisk behov, motiv, udvikling, konflikt, indre forhindringer, ydre forhindringer, tidsfrist, set-up/pay-off, suspense, surprise,
• Fokus på naturlige historier, tre-akt-struktur, fortælleforhold, Raskins parametre
• Fokus på step-outline
• Skabeloner til udformning af præmis, pitch, synopsis, step-outline og produktionsplanlægning.
• Nyere medier, Kommunikationssituation, promovering og distributionsform.
• Fokus på fremlæggelse
• Fokus på målgruppe og distributionskanal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7: Repetition

Et modul om fiktion (actiongenren)
Et modul og fakta (dokumentar)

Repetition med fokus på fagets teoretiske del – herunder filmiske virkemidler, dramaturgi, fiktionsforløb, faktaforløb, fakta- og fiktionskoder, genrer, metoder mv.

• Repetition mhp. på at samle op, afrunde årets forløb og klargøre til eksamen. Fagets teoretiske kompetencer tilgodeses i dette forløb.
Eksempelmaterialer
• Citatanalyse af: The Bourne Identity (US, 2002, Doug Liman), Eksempel på eksamensspørgsmål (Anslag 5.10 minutter)

• Citatanalyse af "Klostrets mørke hemmeligheder: De unge nonner" (anslag - første fire minutter), DR 2022

(ifm. repetition) Public Service, side 1-2 i den aktuelle Public-service-kontrakt for DR (se link). Vi talte om, hvad public service er, og hvordan de dokumentarer, vi har set bidrager til opfyldelse af DR's public-service-forpligtelse. https://kum.dk/fileadmin/_kum/2_Kulturomraader/Medier/DR/Public_service-kontrakt_for_DR_2024-2026.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer