Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 me2/1g (1g me2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Pilotproduktion
Tekster:
Filmlinjen.dk
Filmcentralen.dk
Fokus:
Ideudvikling
Produktion
Postproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar
Tekster:
DOX – Forløb i medier (Granild og Wolfhagen, Lindhardt og Ringhof, 2016), s. 16-26
Citater fra:
Lars Engels: Valby Socialkontor (Et glas vand til Johnie) (1994)
Eva Marie Rødbro: Prinsesser fra Blokken (2016)
Maria Lyhne Høj: På ubestemt tid (2015)
Mads Nilsson, Troels Kingo: Advokaternes tag-selv-bord (2015)
TV2: Operation X - Danmarks værste bolighajer (2011)
DR: 69 - Ungeren indefra (2008)
Fokus:
Bill Nichols' genreinddeling
De tre klassiske dokumentargenrer: Den observerende; den autoritative; den deltagende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Horror
Horror
Rikke Schubart: I lyst og død - fra Frankenstein til splatterfilm (Borgen, 1993): s. 54-55; 89-91; 98-100
Erling Sørensen: Genrefilm og filmgenrer (Systime, 2016): Horrorfilmen
DFI: Horror (2006), s. 31-35
Jette S. F. Holst: Gyset og eventyret (2004)
Tomas Alfredson: Lad den rette komme ind (2008)
James Wan: The Conjuring (2013)
Frank Darabont: The Walking Dead, sæson 1, episode 1 (2010)
David Fincher: Se7en (1995)
Om tværmedialitet: https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/tvaermedialitet
Fokus:
Definition, struktur, ikonografi
Transformationsmodellen
Teorier: Katharsis, copy-cat, psykoanalyse
Undergenrer I: Seriemorderen; Splatterfilm; 'Survival of the fittest'; Dobbeltgængeren; Gengangeren
Undergenrer II: Det psykologiske gys; Det dæmoniske gys; Det videnskabelige gys; Det fysiske gys; Teenage-gyset
Tværmedialitet
Kontekster
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensproduktion
Produktion i grupper
Tekster:
Filmlinjen.dk
Filmcentralen.dk
Fokus:
Ideudvikling
Produktion
Postproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912156737",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912156737",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912156737"
}