Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mu/1g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmer
Forløbet introducerer basal rytmelærer teoretisk og praktisk. Eleverne lærer at spille Santanas "Evil Ways" på diverse percussion instrumenter samt at synge melodien til sangen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sammenspil - instrumentværksteder
I forløbet introduceres eleverne for instrumenterne i rytmisk sammenspil (trommer, bas, guitar og klaver) i instrumentværksteder.
Formålet ved instrumentværkstederne er at give eleverne de værktøjer der skal til, for at spille sangen "This Love" på de forskellige instrumenter og kunne orientere sig i et Leadsheet/rolleark.
I løbet af forløbet øver vi også sang med fokus på at kunne synge "This Love" i et sammenspilssammenhæng.
Forløbet afrundes med sammenspil og koncert for holdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basalnodelære
Introduktion til nodesystemet, tonenavne samt G- og F-nøglen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ostinatmusik
Tematisk forløb 1
Med forskellige nedslag i ostinatmusikkens historie og praktiske øvelser, kredser dette forløb omkring rytmiske og melodiske ostinater. Formålet med forløbet er at eleverne skal være i stand til identificere ostinanter i auditive analyser, skabe og udføre egne ostinanter og få et bredt kendskab til forskellige musikalske genrer der benytter sig af ostinanter.
Forløb:
- Begrebsdefinition og skab eget ostinat med pentatoneskalaer (1 modul)
- 'Sumer is icumen in' musikintern og musikekstern analyse (1 modul)
- Tre nedslag i ostinatmusikken: Chaconner, kompositionsmusik i det 20. århundrede og ROCK, R&B, POP, FUNK i 1970erne og -80erne (1 modul)
- Ostinatmusikken i dag: undersøgelse af hitlister (1 modul)
Musik:
J. S. Bach, Crucifixus (1749)
Talk Talk, Life’s What You Make It fra Colour of Spring (1986)
Ngbaka Men, Song for Ancestors’ Souls folkemusik fra Den Centralafrikanske Republik
Sumer Is Icumen In (1226)
Arierne af Henry Purcell Ah, Belinda og When I Am Laid
fra operaen Dido og Æneas (1689)
Gustav Holst, Mars, 1. sats af Planeterne (1914)
Maurice Ravel, Boléro (1928)
Deep Purple, Smoke On The Water fra Machine Head (1972)
Stevie Wonder, Superstition fra Talking Book (1974)
Michael Jackson, Thriller fra Thriller (1982)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sammenspil vol. 2
Dette sammenspilsforløb er delt op i to.
Julekoncert:
Hele holdet spiller 'Jul det cool' sammen. Eleverne har faste roller og øver frem til juleafslutningen på skolen. Udførelsen til koncerten har også fokus på performance.
Sammenspil med valgfri sang:
Efter jul har eleverne mulighed for at vælge det instrument de vi øve på frem til eksamen. Her er der fokus på at dygtiggøre sig på et bestemt instrument eller sang. Grupperne får lov til selv at vælge sang.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rap (Særligt studeret område)
Særligt studeret område
Dette forløb skaber et bredt kendskab til rapmusikken med følgende fokusområder:
- Rapperens flow: at kunne identificere om rappen er sungen- eller fristil både auditivt og ud fra et flowskema
- Beskrive rapperens artikulation vha. skyderskema
- Selv udføre rap
- Forskellige typer samples.
- Sammenhængen mellem tekst og musik
- Rappenmusikkens forudsætninger
- Identificere om samples er gennemgående eller sporadiske
- Diskussion af ophavsret - er det okay at låne fra andre?
Forløb:
- Samples: Forskellen på gennemgående (rytmisk funderede samples og harmonisk funderede samples) og sporadiske samples (Variation og gimmick). Sammenligning med ostinatmusik og diskussion ud fra en Ted Talk med Marc Ronson, som forklarer, hvordan sampling har transformeret musik, om det er okay at låne fra andre, når man laver musik.
- Rapmusikkens forudsætninger: Den afrikanske kontekst, den urbane kontekst og den teknologiske kontekst. Selvstudie og fremlæggelser.
- Rap-workshop med McCaffe. Fokus på freestylerap og rim.
- Flow og flowskema som grafisk gengivelse af rap. Eksempler på sungen- og fristil samt gennemgang af deres karakteristika. Lytteøvelser og aflæsning af flowskema. + Nodelære: pentatonskala i "Hva du på".
- Flowskema, artikulation og skyderskema: Rappe "Gi mig et smil" og selv prøve kræfter med at udfylde flowskema. Sammenligning af Wafande og Kakas "Gi mig et smil" og Skeptas "Man". Forholdet mellem tekst og musik. + Nodelære: Lav egne ostinater ud fra "Hva du på"s pentatoneskala.
- Spille hjemmelavede ostinater til "Hva du på"s groove. Sangen spilles og synges af hele klassen, hvor de nye ostinater indgår i groovet.
- Afrunding på forløb: Tag gode noter til "Hva du på"'s flowskema og noder til omkvæd. Analyse af to rapnumre: Tessa: Blæstegnen (2020) og Snoopdogg: Drop It Like It’s Hot (2004)
Musik:
I forløbet er der arbejdet med rapmusik fra en tidsmæssigt spredning samt en blanding af engelsk, amerikansk og dansk rap:
- Skepta: Man (2016)
- MC Einar: Provokerer, onanerer (1988)
- L.O.C.: Dominologi (2001)
- Talib Kweli: Get By (2002)
- Lamin feat. Gilli: Hva du på (2024)
- Wafande og Kaka: Gi’ mig et smil (2011)
- Tessa: Blæstegnen (2020)
- Snoopdogg: Drop It Like It’s Hot (2004)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rock (Tematisk forløb)
Tematisk forløb 2
Forløbet tager udgangspunkt i bandet The Who og ungdomsbevægelsen 'the Mods' i 60'erne. Med analyse af, den sang man ville kunne kalde the Mods "anthem", "My Generation" (1965), arbejder eleverne med analyse af rytmisk musik. Der er fokus på instrumentation, form, groove, sound og fortolkning i den musikalske analyse. Derudover får eleverne et kendskab til ungdomsbevægelsen, Mods, og bandet The Who. Eleverne ser på sammenhængen mellem 60'ernes ungdom og sangen "My Generation" (1965).
Forløb:
- Analyse af rytmisk musik: Instrumentation herunder "lagkagen" (melodilag og akkompagnemant/groove), form herunder pop-rock form, udvidet pop-rock form (eksempel: Yes: Owner of a lonely heart (1983)), strofisk form (eksempel: Little Richard: Lucille (1958)) og AABA-form (eksempel: The Beatles: When I saw her standing there (1963)). Baggrundsviden om The Who og ungdomsbevægelsen Mods. Auditiv analyse af "My Generation" (1965) med fokus på instrumentation og form.
- Begreber og termer i analysen af rytmisk musik: Hook (eksempel: The Beatles: She Loves You (1964)), riff (eksempel: Guns N’Roses: Sweet child of mine (1987)), gimmick, groove, ostinater (eksempel: Michael Jackson: Billie Jean (1982)), break (eksempel: Danseorkestret: Kom tilbage (1986)) og call and respons. Genlytning af The Who's "My Generation" med fokus på at koble overstående begreber på sangen.
- Grooveanalyse af "My Generation"
- Tonearter og modulation i "My Generation"
- Sammenligning af groovet i Lamins "Hva du på" (2024). Forskellen på beatmarkering og modrytmer.
- Sammensæt analysen af "My Generation" og illustrer den på en planche
- Perspektivering the The Who og Mods: Hvordan hænger "My Generation" sammen med ungdomsbevægelsen og bandet?
Musik:
The Who: My Generation (1965)
Yes: Owner of a lonely heart (1983)
Little Richard: Lucille (1958)
The Beatles: When I saw her standing there (1963)
The Beatles: She Loves You (1964)
Guns N’Roses: Sweet child of mine (1987)
Michael Jackson: Billie Jean (1982)
Danseorkestret: Kom tilbage (1986)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamenssammenspil
Sammenspilsforløb med fokus på at blive klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912169205",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912169205",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66912169205"
}