Holdet 2024 bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk (1g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion / Hvad er god kunst?
Titel 2 Rumopbygning i 2D-kunstværker
Titel 3 Modernisme / maleri
Titel 4 Ikon-arkitektur
Titel 5 Pop Art
Titel 6 Samfundskritisk skulptur og installationskunst
Titel 7 Ekskursion
Titel 8 Kunstnerens strategier og processer
Titel 9 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion / Hvad er god kunst?

Introduktion til faget (uddrag fra bekendtgørelsen).

"Er dét kunst?" - om afsender-/modtagermodellen og dens sammenhæng med personlige kunstkriterier.

Eleverne har medbragt et kunst-/arkitektonisk værk, som de synes om; de præsenterer det og skriver derefter deres egne kriterier for god kunst ned. Formålet er naturligvis, at eleverne får øje for, hvilke kriterier, de selv opstiller for, hvad kunst er. Lægger de fx vægt på det håndværksmæssige, på idéen bag eller på den effekt, værket har på modtageren?

Fokuspunkter:
I fh.t. bekendtgørelsen: ”Eleverne skal kunne skelne mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang”. Pointen med dette forløb er at vise, at disse to ting faktisk også hænger sammen.
Øvelse i at kunne argumentere kunstfagligt for en personlig kunstnerisk smag.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rumopbygning i 2D-kunstværker

Kernestof:
Andersen/Laursen, Billedkunst s. 17-27 og s. 30-35
Arbejde med billeders formelle elementer.

Rumopbygning I:
Med udgangspunkt i vidt forskellige værker (maleri og grafik) med stor tidsmæssig spredning (Giotto, Dürer, Holbein, Dali, street artist Julian Beever m.fl.) introduceres begrebet rumopbygning, herunder linearperspektiv.
Eleverne tegner herefter selv perspektivtegning af gymnasiet med enten et eller to forsvindingspunkter.
Desuden analyseres værker, der arbejder med "umulige rum", bl.a. af M.C.Escher. I denne forbindelse inddrages desuden digitale værker, som arbejder med umulige rum.
"Spillekort" med optiske illusioner diskuteres og analyseres.

Rumopbygning II:
For at give eleverne forståelse for lys & skygger i 2D-værker, tegnes "gitterteknisk tegning", hvor et fotografisk motiv (portræt eller nøgenportræt) overføres kvadrat for kvadrat til en naturalistisk gengivelse, hvorefter eleverne arbejder grundigt med lys/skygger på motivet.
Værktøjsmæssigt introduceres i denne forbindelse blyanters forskellige hårdheder, filtpen og knetgummi.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Modernisme / maleri

Kernestof:
Bogen "Billedkunst":  s. 36-40 om farveteori og maleteknik, s. 124-127 om impressionisme + s. 135-142 om modernisme.

Læreroplæg om særlige kendetegn ved stilarterne impressionisme, ekspressionisme, surreralisme og abstrakt kunst.
Freuds personlighedsmodel introduceres.

Farve- og rum-analyser af selvvalgt værk af Henrik Have (temporær udstilling på gymnasiet).

"Spillekort" med forskellige optiske bedrag, baseret på komplementærfarver mm. analyseres og diskuteres.

Eleverne skaber et abstrakt eller et ekspressionistisk maleri ud fra et foto med bevægelse/energi i.

Fokuspunkter:
Forståelse for periodernes værdier & kendetegn, underbygget af praktiske øvelser relateret hertil.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ikon-arkitektur

Kernestof:
Om arkitektur: "Billedkunst" s. 170-173 og så s. 155nederst-158.
Architizer's 10 parametre for ikon-arkitektur:
https://architizer.com/blog/inspiration/industry/your-magnum-opus/

Gennemgang af arkitekturhistorien fra middelalder til nypragmatismen med særlig vægt på modernisme, postmodernisme, nymodernisme og nypragmatismen.
Arkitekturanalyse af Marie Kruses Skole.

Som et innovativt projekt udarbejder eleverne i mindre grupper forslag til ikonarkitektur et sted i verden, hvor de selv har været.

Fremgang:
1. Vælg location: by + specifikt sted + "tema"/symbol for jeres bygningsværk: hvad skal det repræsentere/symbolisere, som er relevant for netop dén by (eller dét land eller dét specifikke sted)?
2. Lav et "mood board" / inspirations-planche, hvor I indsætter fotos af steder eller genstande, som kendetegner det sted, I vil bygge på - det kan også være en "farvepalet", som kendetegner byen
3. Download & print: fotos af byen generelt + fotos af den specifikke location + googlemap af området
4. Tegn skitser: opstalt + evt. plantegning
5. Byg jeres ikon-arkitektur i SketchUp eller som fysisk model
6. Lav en (salgs-)præsentation af jeres værk

Fokuspunkter:
At få viden om arkitekturens kronologi og således kunne identificere og karakterisere udvalgte perioders stilarter.
At få kendskab til arkitekturanalysens elementer.
At arbejde med "kriterierne" for ikonarkitektur.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pop Art

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samfundskritisk skulptur og installationskunst

Kernestof:
Kapitlet "Skulpturanalyse", side 75-80 i "Billedkunst".
Artiklen "Dansk skulptur stod i Hongkong i 24 år – nu frygtes det, at Kina vil smadre den", tv2-nyhederne, 5. okt. 2021 - link:
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-04-dansk-skulptur-stod-i-hongkong-i-24-aar-nu-frygtes-det-at-kina-vil-smadre-den
Kort snak om Galschiøts "Dante går i dialog med det 21. århundrede".
Artikel: Mette Haakonsen, "Aldrig mere statuer?", kunsten.nu 12/3 '21

Elev-oplæg om skulpturerne "A Surge of Power (Jen Reid)", 2020 + "Alison Lapper Pregnant", 2005 af Marc Quinn.

Eleverne laver selv samfundskritiske skulpturer.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ekskursion

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kunstnerens strategier og processer

Kernestof:
"Billedkunst" s. 225-241 om strategier.

Eleverne introduceres til de begreberne kunstneriske strategier samt innovative og æstetiske processer.
Der skelnes mellem følgende processer:
*    innovation som proces
*    mimesis som proces
*    det ekspressive som proces
*    det samfundskritiske/ideologiske som proces
*    processen bag konceptuel kunst

Bogens bedømmelse af forskellige værkers kunstneriske strategi diskuteres.

Fokuspunkt:
Der stilles krav til elevernes selvstændighed, idet de får til opgave at kritisere to fagfolks arbejde (forfatterne til fagbogen).
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensprojekt

Tema: "Reaktion: inspiration, modifikation eller provokation".

Overordnet problemformulering:
Igennem kunsthistorien har kunstnere og arkitekter altid ladet sig inspirere eller provokere af andres værker.
Lav et værk med afsæt i et professionelt/originalt kunstværk (herunder arkitektur)
Du kan fx lave et ”modsvar” til/en provokation af værket (i stil med Banksy, der har malet videre på nogle loppemarkeds-malerier) eller du kan lave en nutidig version af et ældre maleri (fx et værk, der gør opmærksom på samfundsproblemerne i dag, ligesom realismen gjorde det i slutningen af 1800-tallet). Du kan også fokusere på den kunstneriske teknik eller (periodiske) stilart, der er anvendt i værket, og eksperimentere med denne eller fx anvende den i et værk med et nutidigt tema.

I forhold til dit valgte kunstværk kan du altså fx vælge at:
- arbejde med teknikken (fx efterligne den eller udvikle den)
- arbejde med værkets idé/tema (fx føre budskabet op til i dag)
- lave en udgave af værket i et andet medie (fx lave et maleri som en skulptur)

I din præsentation skal du bl.a. foretage en sammenligning af dit værk med det originale værk mht. de formelle, betydningsmæssige og/eller sociale forhold.

Eleverne er frit stillet mht. valg af den konkrete konkrete problemstilling og mht. hvilket praktisk medie, de vil arbejde i.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer