Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk (1g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion / Hvad er god kunst?
Introduktion til faget (uddrag fra bekendtgørelsen).
"Er dét kunst?" - om afsender-/modtagermodellen og dens sammenhæng med personlige kunstkriterier.
Eleverne har medbragt et kunst-/arkitektonisk værk, som de synes om; de præsenterer det og skriver derefter deres egne kriterier for god kunst ned. Formålet er naturligvis, at eleverne får øje for, hvilke kriterier, de selv opstiller for, hvad kunst er. Lægger de fx vægt på det håndværksmæssige, på idéen bag eller på den effekt, værket har på modtageren?
Fokuspunkter:
I fh.t. bekendtgørelsen: ”Eleverne skal kunne skelne mellem personlig kunstoplevelse og analytisk tilgang”. Pointen med dette forløb er at vise, at disse to ting faktisk også hænger sammen.
Øvelse i at kunne argumentere kunstfagligt for en personlig kunstnerisk smag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rumopbygning i 2D-kunstværker
Kernestof:
Andersen/Laursen, Billedkunst s. 17-27 og s. 30-35
Arbejde med billeders formelle elementer.
Rumopbygning I:
Med udgangspunkt i vidt forskellige værker (maleri og grafik) med stor tidsmæssig spredning (Giotto, Dürer, Holbein, Dali, street artist Julian Beever m.fl.) introduceres begrebet rumopbygning, herunder linearperspektiv.
Eleverne tegner herefter selv perspektivtegning af gymnasiet med enten et eller to forsvindingspunkter.
Desuden analyseres værker, der arbejder med "umulige rum", bl.a. af M.C.Escher. I denne forbindelse inddrages desuden digitale værker, som arbejder med umulige rum.
"Spillekort" med optiske illusioner diskuteres og analyseres.
Rumopbygning II:
For at give eleverne forståelse for lys & skygger i 2D-værker, tegnes "gitterteknisk tegning", hvor et fotografisk motiv (portræt eller nøgenportræt) overføres kvadrat for kvadrat til en naturalistisk gengivelse, hvorefter eleverne arbejder grundigt med lys/skygger på motivet.
Værktøjsmæssigt introduceres i denne forbindelse blyanters forskellige hårdheder, filtpen og knetgummi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modernisme / maleri
Kernestof:
Bogen "Billedkunst": s. 36-40 om farveteori og maleteknik, s. 124-127 om impressionisme + s. 135-142 om modernisme.
Læreroplæg om særlige kendetegn ved stilarterne impressionisme, ekspressionisme, surreralisme og abstrakt kunst.
Freuds personlighedsmodel introduceres.
Farve- og rum-analyser af selvvalgt værk af Henrik Have (temporær udstilling på gymnasiet).
"Spillekort" med forskellige optiske bedrag, baseret på komplementærfarver mm. analyseres og diskuteres.
Eleverne skaber et abstrakt eller et ekspressionistisk maleri ud fra et foto med bevægelse/energi i.
Fokuspunkter:
Forståelse for periodernes værdier & kendetegn, underbygget af praktiske øvelser relateret hertil.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ikon-arkitektur
Kernestof:
Om arkitektur: "Billedkunst" s. 170-173 og så s. 155nederst-158.
Architizer's 10 parametre for ikon-arkitektur:
https://architizer.com/blog/inspiration/industry/your-magnum-opus/
Gennemgang af arkitekturhistorien fra middelalder til nypragmatismen med særlig vægt på modernisme, postmodernisme, nymodernisme og nypragmatismen.
Arkitekturanalyse af Marie Kruses Skole.
Som et innovativt projekt udarbejder eleverne i mindre grupper forslag til ikonarkitektur et sted i verden, hvor de selv har været.
Fremgang:
1. Vælg location: by + specifikt sted + "tema"/symbol for jeres bygningsværk: hvad skal det repræsentere/symbolisere, som er relevant for netop dén by (eller dét land eller dét specifikke sted)?
2. Lav et "mood board" / inspirations-planche, hvor I indsætter fotos af steder eller genstande, som kendetegner det sted, I vil bygge på - det kan også være en "farvepalet", som kendetegner byen
3. Download & print: fotos af byen generelt + fotos af den specifikke location + googlemap af området
4. Tegn skitser: opstalt + evt. plantegning
5. Byg jeres ikon-arkitektur i SketchUp eller som fysisk model
6. Lav en (salgs-)præsentation af jeres værk
Fokuspunkter:
At få viden om arkitekturens kronologi og således kunne identificere og karakterisere udvalgte perioders stilarter.
At få kendskab til arkitekturanalysens elementer.
At arbejde med "kriterierne" for ikonarkitektur.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pop Art
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ekskursion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kunstnerens strategier og processer
Kernestof:
"Billedkunst" s. 225-241 om strategier.
Eleverne introduceres til de begreberne kunstneriske strategier samt innovative og æstetiske processer.
Der skelnes mellem følgende processer:
* innovation som proces
* mimesis som proces
* det ekspressive som proces
* det samfundskritiske/ideologiske som proces
* processen bag konceptuel kunst
Bogens bedømmelse af forskellige værkers kunstneriske strategi diskuteres.
Fokuspunkt:
Der stilles krav til elevernes selvstændighed, idet de får til opgave at kritisere to fagfolks arbejde (forfatterne til fagbogen).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamensprojekt
Tema: "Reaktion: inspiration, modifikation eller provokation".
Overordnet problemformulering:
Igennem kunsthistorien har kunstnere og arkitekter altid ladet sig inspirere eller provokere af andres værker.
Lav et værk med afsæt i et professionelt/originalt kunstværk (herunder arkitektur)
Du kan fx lave et ”modsvar” til/en provokation af værket (i stil med Banksy, der har malet videre på nogle loppemarkeds-malerier) eller du kan lave en nutidig version af et ældre maleri (fx et værk, der gør opmærksom på samfundsproblemerne i dag, ligesom realismen gjorde det i slutningen af 1800-tallet). Du kan også fokusere på den kunstneriske teknik eller (periodiske) stilart, der er anvendt i værket, og eksperimentere med denne eller fx anvende den i et værk med et nutidigt tema.
I forhold til dit valgte kunstværk kan du altså fx vælge at:
- arbejde med teknikken (fx efterligne den eller udvikle den)
- arbejde med værkets idé/tema (fx føre budskabet op til i dag)
- lave en udgave af værket i et andet medie (fx lave et maleri som en skulptur)
I din præsentation skal du bl.a. foretage en sammenligning af dit værk med det originale værk mht. de formelle, betydningsmæssige og/eller sociale forhold.
Eleverne er frit stillet mht. valg af den konkrete konkrete problemstilling og mht. hvilket praktisk medie, de vil arbejde i.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67302436686",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67302436686",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67302436686"
}