Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/m (1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og medborgerskab
Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapital 5: Politiske ideologier
5.5: Ideologiske forgreninger
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Fordelingspolitik
Værdipolitik
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
6.1: Politik og politiske styreformer
6.2: Hvad er demokrati i praksis?
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt
Magtens tredeling
6.4 Den Parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger
(Med)borgerne...
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt velfærdsstaten og introducerer eleverne til økonomi og økonomiske begreber, modeller og teorier. Det drejer sig især om:
Velfærdsmodeller, velfærdsprincipper, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, økonomiske styringsinstrumenter samt Ove Kaj Pedersens konkurrencestat.
Materiale:
Luk samfundet op! / Peter Brøndum og Thor Banke Hansen. - Columbus 2025 (ibog)
Sider: 402, 405-407, 409-410, 414-415, 442-444, 457-459
Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi
8.2: Hvordan fungerer markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
8.6: Økonomisk politik
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
9.1: Velstand og velfærd
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Markedet
Staten
Civilsamfundet
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?
Brinchmann, Jes: “Derfor klinger statsministeren kritik af danskernes arbejdsmoral hult”. i: borsen.dk. 4. april 2024 (uddrag)
Olumeko Christina: ”Socialdemokratiets arbejderfetichisme er ude af trit med danskernes behov”. i: Altinget.dk, 10. april 2024 (uddrag)
Sloth, Jørgen: ”Danskerne har 4. højeste produktivitet og 10. laveste arbejdsindsats blandt OECD-landene”. i: Cepos.dk, 5. okt. 2023 (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Økonomi - - velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter Metoder - Kvantitativ og kvalitativ metode
Sociologi - Politik - Sociale og kulturelle forskelle politiske partier i Danmark og politiske ideologier
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Det senmoderne samfund
Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapitel 2: Identitet i forandring:
2.1: Hvad er socialisering?
Dobbeltsocialisering
Familietyper og multisocialisering
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
Anerkendelse - Axel Honneth
2.6: Face, setting, frontstage og bacbstage - identitetsdannelsen er rykket på nettet!
Erving Goffman
Identitetsdannelse og sociale medier - det hele er i spil
Kapitel 3: Samfund og individ:
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Den øgede refleksivitet
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465101506",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465101506",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465101506"
}