Holdet 2024 sa/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/m (1m sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og medborgerskab
Titel 2 Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Titel 3 Det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati og medborgerskab

Pensum (kernestof)

Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.

Kapital 5: Politiske ideologier

5.5: Ideologiske forgreninger
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme

5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Fordelingspolitik
Værdipolitik

5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?   



Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab

6.1: Politik og politiske styreformer

6.2: Hvad er demokrati i praksis?
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati

6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt
Magtens tredeling

6.4 Den Parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde

6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger  
(Med)borgerne...
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse

Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale

7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?

7.2: Medieret kommunikation og medialisering

7.4: Kampen om den politiske dagsorden

7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier    

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå - anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer - undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold - undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre - behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder - formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge - formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber - argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Velfærdsstat eller konkurrencestat?

Undervisningsforløbet tager udgangspunkt velfærdsstaten og introducerer eleverne til økonomi og økonomiske begreber, modeller og teorier. Det drejer sig især om:
Velfærdsmodeller, velfærdsprincipper, det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, økonomiske styringsinstrumenter samt Ove Kaj Pedersens konkurrencestat.

Materiale:
Luk samfundet op! / Peter Brøndum og Thor Banke Hansen. - Columbus 2025 (ibog)
Sider: 402, 405-407, 409-410, 414-415, 442-444, 457-459

Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi
8.2: Hvordan fungerer markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
8.6: Økonomisk politik
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
9.1: Velstand og velfærd
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Markedet
Staten
Civilsamfundet
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?

Brinchmann, Jes: “Derfor klinger statsministeren kritik af danskernes arbejdsmoral hult”. i: borsen.dk. 4. april 2024 (uddrag)
Olumeko Christina: ”Socialdemokratiets arbejderfetichisme er ude af trit med danskernes behov”. i: Altinget.dk, 10. april 2024 (uddrag)
Sloth, Jørgen: ”Danskerne har 4. højeste produktivitet og 10. laveste arbejdsindsats blandt OECD-landene”. i: Cepos.dk, 5. okt. 2023 (uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Økonomi - - velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter Metoder - Kvantitativ og kvalitativ metode Sociologi - Politik - Sociale og kulturelle forskelle politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Det senmoderne samfund

Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.

Kapitel 2: Identitet i forandring:
2.1: Hvad er socialisering?
Dobbeltsocialisering
Familietyper og multisocialisering
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper  
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen    
Anerkendelse - Axel Honneth
2.6: Face, setting, frontstage og bacbstage - identitetsdannelsen er rykket på nettet!
Erving Goffman
Identitetsdannelse og sociale medier - det hele er i spil


Kapitel 3: Samfund og individ:
3.1: Det traditionelle samfund  
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Den øgede refleksivitet
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå - Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer - Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler - Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber - Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde