Holdet 2024 sa/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Marie Kruses Skole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/n (1n sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati og medborgerskab

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati og medborgerskab

Pensum (kernestof)

Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.

Kapital 5: Politiske ideologier

5.5: Ideologiske forgreninger
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme

5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Fordelingspolitik
Værdipolitik

5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?   



Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab

6.1: Politik og politiske styreformer

6.2: Hvad er demokrati i praksis?
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati

6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt
Magtens tredeling

6.4 Den Parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde

6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger  
(Med)borgerne...
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse

Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale

7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?

7.2: Medieret kommunikation og medialisering

7.4: Kampen om den politiske dagsorden

7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier    

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå - anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer - undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold - undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre - behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder - formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge - formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber - argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde