Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Marie Kruses Skole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/t (1t sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati og medborgerskab
Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapital 5: Politiske ideologier
5.5: Ideologiske forgreninger
Socialliberalisme og neoliberalisme
Socialkonservatisme og nationalkonservatisme
Socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Grønne ideologier
Nationalisme
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
Fordelingspolitik
Værdipolitik
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?
Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
6.1: Politik og politiske styreformer
6.2: Hvad er demokrati i praksis?
Konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt
Magtens tredeling
6.4 Den Parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system
Borgerne i den parlamentariske styringskæde
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde
Forvaltningens rolle i den parlamentariske styringskæde
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab
Statsborger, medborger og modborger
(Med)borgerne...
Mobilisering, medbestemmelse, mægtiggørelse og myndiggørelse
Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale
7.1: Medierne - den fjerde statsmagt?
7.2: Medieret kommunikation og medialisering
7.4: Kampen om den politiske dagsorden
7.5: Politisk deltagelse og debat på sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Velfærdsstat og konkurrencestat
Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
8.1: Behov, prioriteringer og privatøkonomi
8.2: Hvordan fungerer markedet?
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb
Husholdninger, virksomheder og den offentlige sektor
Skatter, afgifter og tilskud
Den finansielle sektor og udlandet
8.4: Hvad er god økonomi?
Tre første økonomiske mål
Tre sidste økonomiske mål
8.5: Udsving i økonomien
Finanskrise og en pandemi
8.6: Økonomisk politik
Finanspolitik
Pengepolitik
Strukturpolitik
8.7: Skal politikere blande sig i markedet?
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
9.1: Velstand og velfærd
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd
Markedet
Staten
Civilsamfundet
Tre velfærdsmodeller
9.3: Velfærdsstatens udfordringer
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer
Den demografiske udfordring og nye familiemønstre
Udfordringerne med borgernes forventninger og stigende ulighed
Forandringer på det danske arbejdsmarked udfordrer den universelle velfærdsstatsmodel
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og
diskutere samfundsmæssige problemer undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder
betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle
mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige
materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med
anvendelse af faglige begreber argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og
indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Det senmoderne samfund
Pensum (kernestof)
Brøndum, Peter, og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! iBogsudgave. København: Columbus, 2024.
Kapitel 2: Identitet i forandring:
2.1: Hvad er socialisering?
Dobbeltsocialisering
Familietyper og multisocialisering
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
2.5: Kulturelle forskelle og identitet
National identitet
"Os" og "dem" - Thomas Hylland Eriksen
Anerkendelse - Axel Honneth
2.6: Face, setting, frontstage og bacbstage - identitetsdannelsen er rykket på nettet!
Erving Goffman
Identitetsdannelse og sociale medier - det hele er i spil
Kapitel 3: Samfund og individ:
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
Den øgede refleksivitet
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Tre reaktionsmønstre: subjektivisering, ontologisering og potensering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige
begreber
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465102759",
"T": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465102759",
"H": "/lectio/58/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67465102759"
}