Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2017/18 - 2019/20
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anders Lund-Hansen, Lotte Pedersen, Sofie Ljungbo Jensen
Hold 2017 EN/c (1c ENA, 2c ENA, 3c ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Crime and Deviance
Titel 2 Global Camp: Introduction to Rhetoric
Titel 3 Twisted Minds
Titel 4 Public speaking
Titel 5 Race in the US
Titel 6 American Modernism
Titel 7 Hemingway (E)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Crime and Deviance

English and Social Studies will work together on the project ”Crime and Deviance”.
Our goal in English class is to examine how and why definitions of normality and norms are challenged by crime and deviance in fiction and reality and why this topic continues to fascinate us as exemplified by the popularity of both traditional and modern interpretations of crime fiction as a genre. The project includes a field trip to the City Court in Copenhagen and the Police Museum with the tour "Crime and Punishment".

Texts:
Doyle,Arthur Conan : Extract from ”A Scandal in Bohemia” (1891)
Doyle, Arthur Conan: "The Cardboard Box" (1893)
McBain, Ed: "Kid Kill" (1953)

Filmclips:
Hellings, Sarah: "The Memoirs of Sherlock Holmes: The Cardboard Box" (1994)
McGuigan, Paul, BBC: "Sherlock: A Scandal in Belgravia" (2012)

Supplementary material:
Hanne Ohland-Andersen and P. Thorning: "Introduction" and "Why do we read crime stories?" From: Whodunnit. En historisk krimiantologi til engelskundervisingen. Kaleidoscope 1993: p.7-12, 15-16

Faglige mål:
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer 
-læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
-skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emne
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode 

Kernestof:
-udvalg af tekster fra 1800-tallet til 2010
- tekster fra England og USA sættes i forbindelse med deres samtid
- tekstanalyse og genre-begreber introduceres
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning 
- Sproglige øvelser med vægt på træning af ordforråd
- tværfagligt aspekt i samarbejde med samfundsfag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Cardboard Box and Kid Kill 12-12-2017
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Global Camp: Introduction to Rhetoric

This debate camp is a special activity for students in the global programme at RG. The camp serves as an introduction to rhetoric and debate. Students will attend a lecture outlining essential concepts and techniques. All students participate actively in debates.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Twisted Minds


”Twisted Minds” is a collaboration between English and Danish, and the project takes its starting point in a field trip to Michael Kvium’s exhibition ”Circus Europa” in Arken. The thematic focus will be interpretations of ”Twisted Minds” in paintings and texts and students will work with analysis of paintings, fiction, and non-fiction. Students will extend their knowledge of methodology in English with the aim of working critically with texts through comparing and contrasting texts. In their analysis of paintings, students will focus on picture description and analysis. In their work with literary texts, students will focus on the differences between explicit and implicit information and on the distinction between summary and analysis with emphasis on the narrator’s reliability, tone and characterization. The language focus of the project will be on exercises introducing relevant vocabulary and grammar, i.e. genitive, adjectives, adverbs, simple and progressive tense. Written work includes assignments on picture analysis and literary analysis.


Paintings:
Michael Kvium: Paintings selected by students from ”Cirkus Europa” in Arken

Texts:
Poe, Edgar Allan: ”The Tell Tale Heart” (1843)
Zdravka Evttimova, Zdravka: ”Blood” (2003)
Munro, Alice: ”Gravel” (2011)
Tom McAffee: ”This is My Living Room”  (1960)
Stephen Reicher and Alex Haslam: ”Why not Everyone is a Torturer” (2004)

Faglige mål:

-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer 

-læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner

-skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emne

- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode 



Kernestof:

-udvalg af tekster fra 1800-tallet til 2010

- tekster fra England og USA sættes i forbindelse med deres samtid

- tekstanalyse og genre-begreber introduceres
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
 
- Sproglige øvelser med vægt på træning af ordforråd

- tværfagligt samarbejde med dansk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Painting by Michael Kvium 19-01-2018
Essay: This is My Living Room 08-02-2018
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Race in the US

Through the analysis of different texts we will explore the topic of race in the US from the time of slavery to contemporary American society.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 American Modernism

In this topic we will look into the literary movement American Modernism as it is expressed in the novel  "The Great Gatsby" by F. Sott Fitzgerald, the short story "Soldier's Home" by Ernest Hemingway, and excerpts from the novel "The Grapes of Wrath" by John Steinbeck.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hemingway (E)

An introduction to literary analysis of the Short Story and Novella based in works by Ernest Hemingway.
Exam Topic

Texts:
-A Very Short Story
-The Doctor and the Doctor's Wife
-Wedding Day
-Cat in the Rain
-Hills like White Elephants
-The Short Happy Life of Francis Macomber
-Soldier's Home
-The Old Man and the Sea.

Methods:

- Fiction analysis
- Biographical fiction

Themes:

- Masculinity
- Gender roles
- Toxic Masculinity
- Man vs Nature
- War and Trauma
- Growing Up
- Women and misogyny
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
My Summer 01-09-2019
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer