Holdet 2022 SPA/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Rikke Andersen
Hold 2022 SPA/1 (1g SPA/1, 2g SPA/1, 3g SPA/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning: Vidas
Titel 2 La familia y los amigos EKSAMEN
Titel 3 Entrevías
Titel 4 Rap-konkurrence
Titel 5 La identidad contrastada
Titel 6 La religión
Titel 7 Los tiempos del pasado
Titel 8 España actual EKSAMEN
Titel 9 Diversidad y desigualdad en México EKSAMEN
Titel 10 Fútbol - más que un deporte EKSAMEN
Titel 11 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning: Vidas

Vi arbejder med begyndersystemet Vidas, hvor vi møder og følger en gruppe unge mennesker fra henholdsvis Spanien, Latinamerika og Danmark. Vi lærer basal grammatik og gloser til at tale og skrive om hverdagen i Danmark og i de spansktalende lande, samtidig med at vi undersøger kulturelle ligheder og forskelle.

Undervejs supplerer vi med andet materiale for at bruge ordforrådet fra Vidas i praksis og for at få flere gentagelser af grammatiske strukturer.

MATERIALE:
Vidas (tekst- og øvebog) kap. 1-12
Min Læring
Habla ya: sæson 1, afsnit 2 + 6 og sæson 2, afsnit 4
VideoELE: En mi barrio hay... https://videoele.com/A1-En-mi-barrio-hay.html
Álvaro Fernández Armero: A 1000 km de la Navidad (2021)
Daniel Sánchez Arévalo: Diecisiete (2019)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La familia y los amigos EKSAMEN

I forløbet sætter vi fokus på familierelationer og tager udgangspunkt i Eva Rosenkildes bog og videoer "Mi querida familia". Vi repeterer basal grammatik fra 1g, men introducerer også hurtigt perfektum, nær fremtid og udvidet tid samt udvalgte verbalperifraser som de grammatiske fokuspunkter i 2g.
Som persoektivtekst arbejder vi med Anna Farré Años kortfilm "Con la boca cerrada", hvor familierelationerne er knap så velfungerende som i "Mi querida familia".

MATERIALE:
Eva Rosenkilde: Mi querida familia (2013)
Anna Farré Año: Con la boca cerrada (2014)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Entrevías

Forløbet lægger sig i forlængelse af det forrige, idet vi fortsat fokuserer på familierelationer, men i dette forløb sætter det i sætter det sammen med det miljø, som personerne færdes i, i dette tilfælde et kriminelt miljø.
Vi arbejder med de to første episoder fra sæson 1 af Netflix-serien "Entrevías" og øver os i at lave personkarakteristikker, bl.a. med brug af aktantmodellen. Derudover undersøger vi statistik om narkohandel i Spanien.
Undervejs i forløbet laver vi et lille afbræk, idet vi tager med de andre spanskhold i biografen for at se filmen "Campeones", men også den giver os god mulighed for at lave personkarakteristikker.

MATERIALE:
Netflix: Entrevías, S1-E1+2 (2021)
Javier Fesser: Campeones (2018)
Gobierno de España: Estadística anual sobre drogas, Infome 2022
UR Play: Gramática ya, sæson 1, afsnit 5: El perfecto (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Rap-konkurrence

Hvert år dyster skolens 2g'ere i at rappe på deres andet fremmedsprog. Eleverne arbejder i grupper om at producere en rap-tekst på spansk, som de selv skal performe og indspille på en musikvideo. Eleverne får således kombineret sproglige og innovative kompetencer, samtidig med at de får trænet udtale og flow i sproget.

MATERIALE:
Kase O featuring Foyone: Salud y libertad (2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La identidad contrastada

Med udgangspunkt i bogen "La identidad contrastada" læser vi om unge i Latinamerika. Vi læser om de unges liv, drømme og udfordringer, men hele tiden i forhold til det land, de lever i. Derfor bruger vi også tid på at lære om de relevante landes natur, kultur, historie og samfundsforhold.
Vi lægger ud med Chile og supplerer med filmen "Una mujer fantástica", hvor vi især fokuserer på filmens tematisering af transseksualitet. Derefter læser vi sammen kapitlet om Argentina, inden eleverne i grupper skal arbejde selv med et af de resterende kapitler og fremlægge for klassen.
I forbindelse med en skriftlighedsdag introduceres eleverne endvidere for en eksamenslignende delprøve 1 og 2.


MATERIALE:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La identitidad contrastada", Gyldendal, 2013
Qué ver en Chile? Los mejores lugares para viajar a Chile 2023: https://www.youtube.com/watch?v=TMLeCGKYZCI
Sebastian Lelio: Una mujer fantástica (2017)
Amnesty International: Marcela fik rettens ord for, at hun må være den, hun er: https://amnesty.dk/vores-arbejde/lgbti/human-rights-are-my-pride/marcela-fik-rettens-ord-for-at-hun-maa-vaere-den-hun-er/
Laura Valentina Cortés Sierra: Fra Mexico til London: En latinamerikansk transaktivists refleksioner over sin barndom, 01.11.2020: https://www.copenhagenpride.dk/fra-mexico-til-london-en-latinamerikansk-transaktivists-refleksioner-over-sin-barndom/
Móvil H: Por segundo año consecutivo bajan los casos y denuncias por homo/transfobia, pero los crímenes de odio se duplican, 21.03.2023: https://www.movilh.cl/por-segundo-ano-bajan-los-casos-y-denuncias-por-homo-transfobioa-pero-los-crimenes-de-odio-se-duplican/
UR Play: Qué pasa - facil, 04.11.2023 og 09.03.2024
UR Play: Habla ya, sæson 1, episode 8: Las preposiciones (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La religión

Dette forløb sætter fokus på religionens udbredelse og betydning i både Spanien og Latinamerika. Vi benytter hovedsageligt i-bogen "Por Dios", hvor vi især arbejder med kapitlerne 1 og 2. Vi taler om, hvordan spanierne udbredte katolicisme i Sydamerika og Spanien i det 15. og 16. århundrede i forbindelse med opdagelse og koloniseringen af Sydamerika og generobringen af Spanien fra araberne, og vi taler om, hvorfor religionen er mere synlig i Sydamerika end i Europa og læser om befrielsesteologi.
Vi får endvidere besøg af musiker og foredragsholder Capella Solskjold, som fortæller om sine rejser og ophold i Peru, hvor hun har studeret shamanisme. I den sammenhæng læser vi også om de tre store præcolumbianske kulturer og relgioner; aztekerne, mayaerne og inkaerne. Endelig slutter vi af med at undersøge forskellen på bryllupper i Danmark og i Spanein og læse en enkelt tekst om katolicismen i dag.

MATERIALE:
Tine Krogsgaard Tolstrup og Tanja Trab: Por Dios, Systime, p. 128, 133, 136, 129, 145, 157 (i-bog)
Aprender español: Las bodas en España: https://www.youtube.com/watch?v=wIY2x-bTuXU
Quri Palomino Janns: Vale un Peru, Systime, 2023, p. 132, 133



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los tiempos del pasado

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for datiderne på spansk: Præteritum (afsluttet datid), imperfektum (uafsluttet datid) og pluskvamperfektum (førdatid). Vi læser sammen fortællingen "El hombrecito vestido de gris" og laver opgaver dertil. Grammatikken træner vi også i høj grad gennem øvelser på Min Læring.

MATERIALE:
Fernando Alonso: El hombrecito vestido de gris (1978)
Øvelser fra Aquí está og Min Læring om datiderne på spansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 España actual EKSAMEN

Modulet tager afsæt i første sæson af Netflix-serien "La casa de papel", som sætter fokus på arbejdsløshed, kønsroller og machismo i Spanien. Vi arbejder konkret med tv-seriens handling og persongalleri, men trækker hele tiden tråde til andre tekster om de samfundsmæssige problemer, som tv-serien adresserer. Således får vi også talt om finanskrisen i nullernes problem med "los mileuristas" og protestbevægelsen 15M, den nye krise under corona-pandemien og nutidens forbedrede økonomi i Spanien, som dog ikke har løst problemet med ungdomsarbejdsløshed.
Derudover arbejder vi med et tidligere skriftligt eksamenssæt om Jóvenes contra el cambio climático for at inddrage endnu en aktuel problemstilling i Spanien - en problemstilling, som blev synlig for eleverne under vores studietur til Málaga, mens la Dana rasede og oversvømmede Valencia.
Som optakt til turen og et besøg på Picasso Museet læste vi kort om Picassos liv og så billeder fra hans forskellige perioder. På studieturen var eleverne indkvarteret privat og gik på sprogskole, hvorved de fik større kendskab til både sprog og kultur. I løbet af studieturen arbejdede eleverne desuden med en større projektopgave om et selvvalgt emne inden for overskriften "España actual", fx fútbol, moda rápida og turismo.

MATERIALE
Netflix: La casa de papel, sæson 1
Ole Loumann: Nuevos retratos, Gyldendal 2008, s. 7-15
Carolina Alguacil: Yo soy mileurista, El Pais, 21. august 2005
El País: 10 años del 15-M. Las voces de La Puerta de Sol  (2021): https://www.youtube.com/watch?v=-_2NbUSp_PU
Pregunta Ya: La crisis económica (2015)
Diario Público: De Juventud Sin Futuro a 'juventud sin esperanza' (2021): https://www.youtube.com/watch?v=-C5jgtSIj4E
Min Læring: Delprøve 1 - Jóvenes españoles emigran al extranjero
Delprøve 1 + 2: Jóvenes contra el cambio climático, stx august 2020
ProfeDeEle.es: Pablo Picasso - Vida y arte: https://www.youtube.com/watch?v=imlVc3DD9M8&t=324s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Diversidad y desigualdad en México EKSAMEN

Forløbet er tænkt som en fortsættelse og uddybning af grundforløbet om México. Vi kigger på flere af landets udfordringer, herunder økonomisk og social ulighed, fedme, undertrykkelse af de indianske folk, machismo og et skævt uddannelsessystem. Men vi undersøger også landets store diversitet og fascinationskraft ved at læse om Mariachi-kulturen, de indianske folks tekstilproduktion og kønsdiversitet.
Vi bruger også tid på at blive fortrolige med den nye skriftlige eksamen i spansk, som eleverne skal op til i sommeren 2025.

MATERIALE:
Helena Telling Lund og Marianne Hilm: "Sabes que? El mundo mexicano", "El machismo en México" og "El machismo y el catolicismo", México en perspectiva, Systime (2016), prolog
Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico mexicano, Gyldendal (2016), s. 39 + s. 64 + s. 96-100
SVT: Pregunta ya!: "La imágen de México" og "Los valores de México", sæson 2, episode 1 og 3 (2014)
Delprøve 1 om La Coca-Colanización (maj 2018)
Delprøve 1 om Coco og El día de muertos på Min Læring
Susan Desezar: Culturas de México? Qué padre! aMateMedia (2018), s. 6-11 + s. 34-38 + s. 123-126
Así es cómo se vive en Cartolandia, una de las zonas más humildes del Edomex: https://www.youtube.com/watch?v=Xz80nBWzNfY
Christopher Zalla: RADICAL (2013) (film)
Alberto Barrera: El secreto del río, Netflix (2024), episode 1
The Guardian: Muxes – Mexico's third gender (2018): https://www.youtube.com/watch?v=iiek6JxYJLs

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fútbol - más que un deporte EKSAMEN

Fodbold fylder meget i hele den spansktalende verden, så i dette forløb sætter vi fokus på dens betydning for samfundet, kulturen og individet. Selvom det netop er hele den spansktalende verden, som er fodboldglad, begrænser vi os til fodbold i Spanien. Vi læser om, hvordan fodbold er væsentlig faktor i den spanske økonomi, og hvordan sporten både samler og splitter befolkningen, lokalt i form af derbys mellem hold fra samme by og nationalt i form af FC Barcelona som symbol på Kataloniens ønske om selvstændighed. Afslutningsvist kaster vi blikket mod kvindefodbolden og den verserende sag om den forhenværende fodboldpræsident Luis Rubiales' kys af spilleren Jenni Hermoso og spillernes protestkampagne #SeAcabó.

MATERIALE:
C. de Silva: ¿Por qué el fútbol es tan importante en España?, iusport.com d. 24 januar 2023: https://iusport.com/art/122046/por-que-el-futbol-es-tan-importante-en-espana
Reklame for Uber: Romeo y Julio, una historia de amor: https://www.youtube.com/watch?v=zH6HWrbp7II
Álvaro Rodrigo: "El fútbol es el deporte rey" fra Britt Lundgren Hansen: El fútbol es el deporte rey, Systime
El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya" (forkortet) fra fra Britt Lundgren Hansen: El fútbol es el deporte rey, Systime
Jonatan Robbert Larsen: Anklager kræver 2,5 års fængsel til tidligere fodboldboss efter omstridt VM-kys, DR d. 3. februar 2025: https://www.dr.dk/nyheder/udland/anklager-kraever-25-aars-faengsel-til-tidligere-fodboldboss-efter-omstridt-vm-kys#!/
Netflix: Kysset der ændrede spansk fodbold for altid (2024), minut: 1:00:00-1:33:00
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer