Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPA/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Rikke Andersen
Hold
2022 SPA/1 (
1g SPA/1
,
2g SPA/1
,
3g SPA/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begynderundervisning: Vidas
Titel 2
La familia y los amigos EKSAMEN
Titel 3
Entrevías
Titel 4
Rap-konkurrence
Titel 5
La identidad contrastada
Titel 6
La religión
Titel 7
Los tiempos del pasado
Titel 8
España actual EKSAMEN
Titel 9
Diversidad y desigualdad en México EKSAMEN
Titel 10
Fútbol - más que un deporte EKSAMEN
Titel 11
Eksamensforberedelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begynderundervisning: Vidas
Vi arbejder med begyndersystemet Vidas, hvor vi møder og følger en gruppe unge mennesker fra henholdsvis Spanien, Latinamerika og Danmark. Vi lærer basal grammatik og gloser til at tale og skrive om hverdagen i Danmark og i de spansktalende lande, samtidig med at vi undersøger kulturelle ligheder og forskelle.
Undervejs supplerer vi med andet materiale for at bruge ordforrådet fra Vidas i praksis og for at få flere gentagelser af grammatiske strukturer.
MATERIALE:
Vidas (tekst- og øvebog) kap. 1-12
Min Læring
Habla ya: sæson 1, afsnit 2 + 6 og sæson 2, afsnit 4
VideoELE: En mi barrio hay...
https://videoele.com/A1-En-mi-barrio-hay.html
Álvaro Fernández Armero: A 1000 km de la Navidad (2021)
Daniel Sánchez Arévalo: Diecisiete (2019)
Indhold
Kernestof:
Medbring blyant og viskelæder.
Lav opg. 11+13 i øvehæftet s. 20.
Gå ind under elevfeedback på dette modul, og besvar den stillede opgave. Du skriver dit svar ved at klikke på det grønne kryds ud for dit navn.
Kig på tegningen nederst s. 18 i grundbogen, og lær gloserne udenad. Læs derefter teksten på s. 19, og forklar for dig selv, hvorfor der står "un", "una", "el", osv. - altså brugen af artikler.
Læs og forstå teksten Eva en Sevilla på s. 26-27 i grundbogen. Husk der er (nye) gloser til teksten i øvehæftet s. 37! Besvar spørgsmålene til teksten under elevfeedback. MEDBRING HØRETELEFONER.
I skal arbejde selv i dette modul, da RA er til lyrikcafé med 3g dansk. I skal bruge tiden på følgende:
Lav som lektie opg. 8, 9 og 10 i øvehæftet s. 43.
Forbered ca. 8 spørgsmål til Carmen Cruz i opg. 14, s. 44. Spørgsmålene skal matche den information, der står om hende i øvelsen, og være helt enkle.
Vi ser julefilmen færdig i modulet. Som lektie skal du besvare spørgsmålene til filmen under elevfeedback. Prøv at svare med hele sætninger.
Feliz año nuevo! Som forberedelse til modulet skal du repetere de regelmæssige verbers bøjning i nutid ved at lave lektien, der er oprettet på Min Læring (se link).
Læs og forstå teksten Paranoia s. 29 i Vidas. Besvar spørgsmål til teksten på spansk under elevfeedback.
I dette modul skal I arbejde selv, da RA har SRP-vejledning af 3.g'ere.
Læs teksten på s. 37 i Vidas grundbog (den er på dansk).
Skriftlig test. Repeter hjemme til og med kap. 6. Medbring Vidas-materialet - og noget at skrive med i hånden!
Læs og forstå teksten s. 41 i Vidas, og løs opg. 1-2 i øvehæftet s. 65-66.
Lektie til modulet: Øv dig på gloserne til kap. 8 - de står på s. 70 i øvehæftet. Når der er brugt snabel-a, betyder det, at ordet kan ende på både -o og -a.
Repeter adjektiverne til kap. 8.
Vi arbejder med filmen Diecisiete fra Netflix. Hvis du ikke var til modulet sidste mandag, skal du - hvis muligt - se ca. 1 time og 15 min derhjemme som lektie (indtil Hector og hans bror "adopterer" fætterens ko). Hvis du var der i mandags, skal du
Besvar spørgsmål til filmen Diecisiete under elevfeedback. Øv dig i, at svare med dit eget spansk - ikke med maskinoversættelser. Husk, at du kan genbruge en del fra spørgsmålet i dit svar.
Titel
Læs om verbet ir i øvehæftet nederst s. 77. Læs og forstå dernæst teksten El barrio de Eva i grundbogen s. 52-53. Find mindst to sætninger med estar og to sætninger med hay og forklar, hvorfor der er brugt det ene eller det andet verbum.
Læs og forstå teksten "Dónde está la Giralda" på s. 54. Find 7 ord/vendinger, som angiver placering. Skriv og oversæt dem under elevfeedback.
Lav hjemme opg. 11-13 på s. 84-85 i øvehæftet.
Skriftlig test. Husk at medbringe blyant og viskelæder.
Repeter tallene til 100 (s. 172 i Vidas) og læs og forstå den lille tekst "En la tienda" på s. 59
Læs om og lav øvelser med diftongerende verber på Min Læring.
Som lektie skal du se videoen på linket og lære ordforrådet om de forskellige rum i boligen og deres møbler. En god idé er at se videoen og derefter sætte post-it sedler op rundt omkring derhjemme med de spanske gloser. Så bliver du hele tiden mindet
Repeter bøjningen af diftongerende verber. Bøj følgende verber under elevfeedback: Dormir, almorzar og tener. Læs og forstå venstre spalte (La vida en Århus) i teksten "Dos vidas diferentes" i Vidas, s. 63. Brug gloselisten til kap. 11 fra øvehæftet!
Lav opg. 5 på s. 99 i øvehæftet. Bøj verbet "levantarse" (at stå op) under elevfeedback.
Færdiggør lektien om refleksive verber på Min Læring. Repeter bøjningen af verberne "ir" og "estar", og læs derefter de to bittesmå tegnede tekster "Cómo vas al trabajo?" s. 64 og "Cómo están?" s. 66 i Vidas.
Løs opg. 12 + 15 i øvehæftet s. 103-104
Días de la semana, meses y estaciones del año
Genlæs teksten Los estudios de Clara på s. 70 i Vidas. Udfyld udleveret kopiark med tidsudtryk, refleksive og diftongerende verber fra teksten.
Repeter hjemme gustar, refleksive og diftongerende verber, mad- og skolegloser, klokken, ugedage og måneder.
LOS ESTUDIOS
Manuel Rivas - O'mero.pdf
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La familia y los amigos EKSAMEN
I forløbet sætter vi fokus på familierelationer og tager udgangspunkt i Eva Rosenkildes bog og videoer "Mi querida familia". Vi repeterer basal grammatik fra 1g, men introducerer også hurtigt perfektum, nær fremtid og udvidet tid samt udvalgte verbalperifraser som de grammatiske fokuspunkter i 2g.
Som persoektivtekst arbejder vi med Anna Farré Años kortfilm "Con la boca cerrada", hvor familierelationerne er knap så velfungerende som i "Mi querida familia".
MATERIALE:
Eva Rosenkilde: Mi querida familia (2013)
Anna Farré Año: Con la boca cerrada (2014)
Indhold
Kernestof:
Repeter verbets bøjninger ved at udfylde vedhæftede ark. Løs desuden opg. 1 til kap. 2 i Mi querida familia (s. 10).
Lav opg. 3, s. 11 og opg. 2, s. 16 i Mi querida familia. Skriv under elevfeedback tre facts fra avisartiklen i opg. 2.
Lav opgaver om klokken på Minlæring (se under lektier). Genlæs dialogen mellem Andrés og el papá i kap. 3 til Mi querida familia: Fandt I alle verbalperifraserne? (1: Tener que + inf., 2: Querer + inf. og 3: Ir a + inf.)
Repeter brug af verbet 'gustar' på Minlæring.
Øv på beklædningsgloserne på vedhæftede ark.
Øv igen på tøjgloserne fra i mandags, og suppler med gloserne for de forskellige ansigtsdele (se s. 27 i Mi querida familia). Medbring også Aquí está.
Descripción física.docx
Lav øvelse 66 om refleksive pronominer og verber på udleverede opgaveark fra Aquí está. Husk at bøje både verbum og pronomen. Læs også sidste scene fra kap. 5 (El comedor) på s. 29. Skriv under elevfeedback (husk at klikke på det grønne kryds):
Lav lektier på Min Læring om perfektum.
2g mundtlig test 1 mi querida familia.docx
Repeter gloserne og verberne til at beskrive en persons udseende (se vedhæftede oversigt).
Udfyld oplysningsskemaet om de fire hovedpersoner, som jeg er begyndt at skrive om. Skemaet ligger i dit eget område i vores OneNote under Klassenoter.
Vi genoptager arbejdet med Netflix-serien "Entrevías". Sørg for at have udfyldt skemaet om de fire hovedpersoner, som jeg allerede har skrevet noget i (det var lektien til første aflyste modul). Måske er det en god idé at gense de første 45 minutter
Du kan forberede dig til teksten ved at læse om tiderne enten i Aquí está eller i Min Læring. Arket om personbeskrivelse er vedhæftet igen. I modulet arbejder vi også videre med episode 1 af Entrevías.
Kombiner sætningerne Entrevías 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Entrevías
Forløbet lægger sig i forlængelse af det forrige, idet vi fortsat fokuserer på familierelationer, men i dette forløb sætter det i sætter det sammen med det miljø, som personerne færdes i, i dette tilfælde et kriminelt miljø.
Vi arbejder med de to første episoder fra sæson 1 af Netflix-serien "Entrevías" og øver os i at lave personkarakteristikker, bl.a. med brug af aktantmodellen. Derudover undersøger vi statistik om narkohandel i Spanien.
Undervejs i forløbet laver vi et lille afbræk, idet vi tager med de andre spanskhold i biografen for at se filmen "Campeones", men også den giver os god mulighed for at lave personkarakteristikker.
MATERIALE:
Netflix: Entrevías, S1-E1+2 (2021)
Javier Fesser: Campeones (2018)
Gobierno de España: Estadística anual sobre drogas, Infome 2022
UR Play: Gramática ya, sæson 1, afsnit 5: El perfecto (2022)
Indhold
Kernestof:
Repeter gloserne og verberne til at beskrive en persons udseende (se vedhæftede oversigt).
Udfyld oplysningsskemaet om de fire hovedpersoner, som jeg er begyndt at skrive om. Skemaet ligger i dit eget område i vores OneNote under Klassenoter.
Vi genoptager arbejdet med Netflix-serien "Entrevías". Sørg for at have udfyldt skemaet om de fire hovedpersoner, som jeg allerede har skrevet noget i (det var lektien til første aflyste modul). Måske er det en god idé at gense de første 45 minutter
Du kan forberede dig til teksten ved at læse om tiderne enten i Aquí está eller i Min Læring. Arket om personbeskrivelse er vedhæftet igen. I modulet arbejder vi også videre med episode 1 af Entrevías.
Descripción física.docx
Kombiner sætningerne Entrevías 1.docx
Hav jeres præsentationer om narkohandlen i Spanien klar til fremlæggelse.
Se hjemme de første ca. 19 minutter af Entrevías episode 2 (til og med samtalen mellem Amanda og Ezequiel). Medbring kladdehæftet og noget at skrive med.
Se videre i Entrevías (ca. minut 30-48, hvor Tirso og Irene går ind på politistationen).
Vi arbejder videre med personkarakteristikker om Entrevías, og I får en ny bog. Som lektie skal du se episode 2 færdig og under elevfeedback skrive 4-5 sætninger med brug af indirekte tale ("han/hun siger at...") og "at skulle" (tener que + infinitiv
I modulet hører vi de sidste præsentationer af personkarakteristikker. Derefter arbejder vi i stationer med:
#Paraemojis. Los emojis del deporte paralímpico.
Husk madpakke og noget at drikke. Vi sætter sammen i toget i den forreste vogn😊
I skal med toget fra Kokkedal kl. 11.07 (sammen med 3g'erne og det andet 2g-hold). Stå af på Nørreport og gå ned ad Gothersgade. Så finder I Cinemateket over for Kongens Have. Inden filmen "Campeones" starter, vil 3g'erne stå for nogle samtaleøvelser
I modulet taler vi om filmen, vi så i Cinemateket i mandags. Som lektie til modulet skal du under elevfeedback skrive navne på 3-4 elever, som du gerne vil arbejde sammen med i det kommende rap-forløb, hvor I skal skrive en rap-tekst på spansk og per
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Rap-konkurrence
Hvert år dyster skolens 2g'ere i at rappe på deres andet fremmedsprog. Eleverne arbejder i grupper om at producere en rap-tekst på spansk, som de selv skal performe og indspille på en musikvideo. Eleverne får således kombineret sproglige og innovative kompetencer, samtidig med at de får trænet udtale og flow i sproget.
MATERIALE:
Kase O featuring Foyone: Salud y libertad (2022)
Indhold
Kernestof:
Undersøgelse af behov ved nyt og spændende Studylab i fransk og spansk på RG
RA er syg i dag, så I arbejder selv videre med jeres rap-tekster, så de er klar til aflevering senest på torsdag. Når modulet er slut, skal I lægge jeres foreløbige tekst op under elevfeedback. Så fører jeg fravær derefter.
Rap-teksten gøres færdig senest i dette modul og afleveres i Lectio. Vi mødes på skolen og får de sidste tekster på plads, hvorefter I kan gå i gang med at lave et storyboard for videoen og/eller øve på rappen.
Optagelse af video
Optagelse/redigering af video.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La identidad contrastada
Med udgangspunkt i bogen "La identidad contrastada" læser vi om unge i Latinamerika. Vi læser om de unges liv, drømme og udfordringer, men hele tiden i forhold til det land, de lever i. Derfor bruger vi også tid på at lære om de relevante landes natur, kultur, historie og samfundsforhold.
Vi lægger ud med Chile og supplerer med filmen "Una mujer fantástica", hvor vi især fokuserer på filmens tematisering af transseksualitet. Derefter læser vi sammen kapitlet om Argentina, inden eleverne i grupper skal arbejde selv med et af de resterende kapitler og fremlægge for klassen.
I forbindelse med en skriftlighedsdag introduceres eleverne endvidere for en eksamenslignende delprøve 1 og 2.
MATERIALE:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La identitidad contrastada", Gyldendal, 2013
Qué ver en Chile? Los mejores lugares para viajar a Chile 2023:
https://www.youtube.com/watch?v=TMLeCGKYZCI
Sebastian Lelio: Una mujer fantástica (2017)
Amnesty International: Marcela fik rettens ord for, at hun må være den, hun er:
https://amnesty.dk/vores-arbejde/lgbti/human-rights-are-my-pride/marcela-fik-rettens-ord-for-at-hun-maa-vaere-den-hun-er/
Laura Valentina Cortés Sierra: Fra Mexico til London: En latinamerikansk transaktivists refleksioner over sin barndom, 01.11.2020:
https://www.copenhagenpride.dk/fra-mexico-til-london-en-latinamerikansk-transaktivists-refleksioner-over-sin-barndom/
Móvil H: Por segundo año consecutivo bajan los casos y denuncias por homo/transfobia, pero los crímenes de odio se duplican, 21.03.2023: https://www.movilh.cl/por-segundo-ano-bajan-los-casos-y-denuncias-por-homo-transfobioa-pero-los-crimenes-de-odio-se-duplican/
UR Play: Qué pasa - facil, 04.11.2023 og 09.03.2024
UR Play: Habla ya, sæson 1, episode 8: Las preposiciones (2016)
Indhold
Kernestof:
Som lektie skal du repetere perfektum og verbalperifraser i Min Læring. Øvelserne er adaptive og på tid, dvs. at du arbejder med dem i et afgrænset tidsrum, og de tilpasses automatisk dit niveau, ud fra om du svarer rigtigt eller forkert. Lektien er
Genlæs s. 68-69 i den nye bog, La identidad contrastada. Giv hvert afsnit en overskrift, og skriv 3-4 nøgleord til hvert afsnit. Læs desuden de første små afsnit på s. 70, og gør det samme med dem. Testen udskyder vi til onsdag.
I modulet øver vi os kort inden den skriftlige test. Derefter skiftes I til at fremlægge filmanalyserne fra tirsdagens sprogdag og læse videre i teksten om Nicolás. I skal altså medbringe La identidad contrastada. Jeg vedhæfter igen linket til spørge
Microsoft Forms
I første halvdel af modulet skal de sidste grupper fremlægge om Una mujer fantástica/læse videre om Nicolás. I anden halvdel arbejder vi med mindmaps om Nicolás, gloser og indirekte tale/tanke.
Læs siderne med fokus på sproget (om personlige pronominer) i La identidad contrastada s. 77-79. Løs dernæst lille øvelse under elevfeedback.
Vi starter på et nyt kapitel i La identidad contrastada, nemlig det første om Argentina. Læs hjemme s. 8-9 midt på siden. Find desuden selv på et-to spørgsmål om Argentina, som du gerne vil have, at Olivia svarer på, fx "Argentina es una monarquía o
Læs første side (s. 11 i min udgave) om Mariángeles: una chica diferente
Lav opg. 53 A-C, 59 og 60 på udleverede kopiark. Vær opmærksom på, at du i opg. 60 først kun skal indsætte det indirekte objektspronomen i første kolonne og derefter både det direkte og indirekte objektspronomen i anden kolonne. MEDBRING BOGEN 'SPONT
Vi fortsætter med teksten om Mariángeles fra Argentina. Læs hjemme s. 12-13 (til og med "a causa de su sexualidad), og besvar spørgsmål til teksten under elevfeedback.
Læs resten af teksten om Mariángeles (s. 13-15), og besvar følgende spørgsmål dertil:
Medbring La identidad contrastada
Medbring Aquí está og Spontant spansk. Vi laver en "rigtig" delprøve 1 og går i gang med delprøve 2.
Presentaciónes sobre La identidad contrastada.
Vi lægger sidste hånd på delprøve 2. Du skal have skrevet nok til, at du kan blive færdig på ca. 30 minutter. Derefter bruger vi tid på at rette den igennem og tjekke benspænd inden aflevering. Medbring også høretelefoner.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La religión
Dette forløb sætter fokus på religionens udbredelse og betydning i både Spanien og Latinamerika. Vi benytter hovedsageligt i-bogen "Por Dios", hvor vi især arbejder med kapitlerne 1 og 2. Vi taler om, hvordan spanierne udbredte katolicisme i Sydamerika og Spanien i det 15. og 16. århundrede i forbindelse med opdagelse og koloniseringen af Sydamerika og generobringen af Spanien fra araberne, og vi taler om, hvorfor religionen er mere synlig i Sydamerika end i Europa og læser om befrielsesteologi.
Vi får endvidere besøg af musiker og foredragsholder Capella Solskjold, som fortæller om sine rejser og ophold i Peru, hvor hun har studeret shamanisme. I den sammenhæng læser vi også om de tre store præcolumbianske kulturer og relgioner; aztekerne, mayaerne og inkaerne. Endelig slutter vi af med at undersøge forskellen på bryllupper i Danmark og i Spanein og læse en enkelt tekst om katolicismen i dag.
MATERIALE:
Tine Krogsgaard Tolstrup og Tanja Trab: Por Dios, Systime, p. 128, 133, 136, 129, 145, 157 (i-bog)
Aprender español: Las bodas en España:
https://www.youtube.com/watch?v=wIY2x-bTuXU
Quri Palomino Janns: Vale un Peru, Systime, 2023, p. 132, 133
Indhold
Kernestof:
OBS! Medbring høretelefoner
Besvar de fem spørgsmål til teksten om Dios en España en los tiempos de la colonización de América. Medbring blyant og viskelæder til testen.
Download som eBog
Læs de danske introduktion om Latinamerika og den katolske kirke. Skriv under elevfeedback tre sætninger på spansk, som forklarer, hvorfor antallet af katolikker falder i både Latinamerika og Spanien. Scroll dernæst længere ned på samme tide og læs d
Læs den danske introduktionstekst til kapitel og den efterfølgende spanske tekst om El descubrimiento de América. Vær obs på at teksten igen står i datid, og derfor ser verberne 'mærkelige' ud. Lav til sidst den efterfølgende sandt eller falsk for at
ARBEJD-SELV-MODUL
Oplæg om de præcolumbianske kulturer og religioner.
Som forberedelse til dagens oplæg med Capella Solskjold skal du læse vedhæftede dokument om Peru. Lad være med at blive forskrækket over antallet af sider! Der er mange billeder og illustrationer med :)
Vi skal i modulet arbejdet med en af de katolske traditioner, nemlig brylluppet. Læs hjemme indledningen på dansk til kap. 4.4 i i-bogen Por Dios. Se dernæst videoen på vedhæftede link om Las bodas en España. Skriv under elevfeedback mindst tre ting,
Aprender español: Las bodas 👰 en España (nivel intermedio)
¿Qué pasa? | UR Play
¿Qué pasa? fácil | UR Play
Vi slutter kl. 14.50, da RA skal deltage i kursus.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Los tiempos del pasado
Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for datiderne på spansk: Præteritum (afsluttet datid), imperfektum (uafsluttet datid) og pluskvamperfektum (førdatid). Vi læser sammen fortællingen "El hombrecito vestido de gris" og laver opgaver dertil. Grammatikken træner vi også i høj grad gennem øvelser på Min Læring.
MATERIALE:
Fernando Alonso: El hombrecito vestido de gris (1978)
Øvelser fra Aquí está og Min Læring om datiderne på spansk
Indhold
Kernestof:
Repeter perfektum, så du kan fortælle på spansk, hvad du har lavet i din sommerferie.
Læs ned til vanddråberne midt på s. 160 i El hombrecito (udleveret i kopi). Sæt streg under verberne i datid: Hviken datidsform er brugt? Find tidsmarkører, fx "siempre".
Øv dig på bøjning af verber i imperfektum, så du kan endelserne udenad på de regelmæssige verber, og kan huske de tre uregelmæssige verber (ir, ser, ver).
Genlæs s. 160 om el hombrecito fra "Pero nuestro hombre…" ned til dråberne, og besvar følgende spørgsmål til teksten:
Lav en sproglig analyse af s. 161 i El hombrecito vestido de gris. Skriv dit svar under elevfeedback:
Jeg har oprettet lektier til jer i Min Læring. Det er 10 minutters adaptiv træning i både imperfektum og præteritum (regelmæssige verber).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
España actual EKSAMEN
Modulet tager afsæt i første sæson af Netflix-serien "La casa de papel", som sætter fokus på arbejdsløshed, kønsroller og machismo i Spanien. Vi arbejder konkret med tv-seriens handling og persongalleri, men trækker hele tiden tråde til andre tekster om de samfundsmæssige problemer, som tv-serien adresserer. Således får vi også talt om finanskrisen i nullernes problem med "los mileuristas" og protestbevægelsen 15M, den nye krise under corona-pandemien og nutidens forbedrede økonomi i Spanien, som dog ikke har løst problemet med ungdomsarbejdsløshed.
Derudover arbejder vi med et tidligere skriftligt eksamenssæt om Jóvenes contra el cambio climático for at inddrage endnu en aktuel problemstilling i Spanien - en problemstilling, som blev synlig for eleverne under vores studietur til Málaga, mens la Dana rasede og oversvømmede Valencia.
Som optakt til turen og et besøg på Picasso Museet læste vi kort om Picassos liv og så billeder fra hans forskellige perioder. På studieturen var eleverne indkvarteret privat og gik på sprogskole, hvorved de fik større kendskab til både sprog og kultur. I løbet af studieturen arbejdede eleverne desuden med en større projektopgave om et selvvalgt emne inden for overskriften "España actual", fx fútbol, moda rápida og turismo.
MATERIALE
Netflix: La casa de papel, sæson 1
Ole Loumann: Nuevos retratos, Gyldendal 2008, s. 7-15
Carolina Alguacil: Yo soy mileurista, El Pais, 21. august 2005
El País: 10 años del 15-M. Las voces de La Puerta de Sol (2021):
https://www.youtube.com/watch?v=-_2NbUSp_PU
Pregunta Ya: La crisis económica (2015)
Diario Público: De Juventud Sin Futuro a 'juventud sin esperanza' (2021):
https://www.youtube.com/watch?v=-C5jgtSIj4E
Min Læring: Delprøve 1 - Jóvenes españoles emigran al extranjero
Delprøve 1 + 2: Jóvenes contra el cambio climático, stx august 2020
ProfeDeEle.es: Pablo Picasso - Vida y arte:
https://www.youtube.com/watch?v=imlVc3DD9M8&t=324s
Indhold
Kernestof:
Vend tilbage til El hombrecito vestido de gris, hvor vores operaelskende hovedperson er brudt ud i sang på kontoret blot for at blive truet med en fyring, hvis det gentager sig. Genlæs s. 161, og besvar følgende spørgsmål dertil:
Lav opgavearket med oversættelse om el hombrecito færdigt derhjemme. Var du ikke tilstede i modulet i tirsdags, kan du finde arket her.
Se så meget af episode 2 af La casa de papel, som du kan nå - minimum 15-20 minutter - med fokus på, hvordan episoden tematiserer kønsroller (los papeles de hombre y mujer).
I får 10 minutter til at færdiggøre personkarakteristikkerne af bankrøverne fra La casa de papel, så hvis det ikke er nok, skal I skrive lidt derhjemme.
Læs vedhæftede danske tekst om España actual. Teksten er dog fra 2008, så hvad ved, tror eller håber du, er anderledes i dag? Formuler mindst én sætninger med henholdsvis: Yo sé que... Yo creo que... Yo espero que...
Skriv 4-5 sætninger om ungdomsarbejdsløshed Spanien ud fra tegningen på modul 5 i OneNote og de oplyste gloser nedenunder. Læs vedhæftede læserbrev om 'los mileuristas'.
Læs vedhæftede artikel fra 2011 om de massive demonstrationer i Spanien, og besvar følgende spørgsmål dertil:
Som lektie til modulet skal du oversætte de resterende sætninger med brug af de nye verbalperifraser (modul 9 i OneNote). Til modulet skal du medbringe høretelefoner. I vil desuden få 30-40 minutter til at arbejde på delprøve 2. Husk at se videre i S
Se sidste afsnit (episode 13) af sæson 1 til La casa de papel, hvis du ikke allerede har gjort det.
Vi laver en test fra sprogskolen i Málaga, så I bliver placeret på det rette niveau.
Spanish level test
Til dette modul skal I have jeres problemformulering og interviewguide klar (se under afleveringer), så RA kan kigge dem igennem. I modulet skal vi arbejde med Pablo Picassos liv og kunst. Som lektie til modulet skal du læse vedhæftede tekst fra boge
Fremlæggelse af projektopgave: Hvad ved vi allerede? Hvad har vi læst? Hvad ønsker vi at finde ud af? Hver gruppe præsenterer kort for klassen, hvad deres projekt går ud på. Derudover repeterer vi, hvordan man bestiller på en restaurant m.m.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Diversidad y desigualdad en México EKSAMEN
Forløbet er tænkt som en fortsættelse og uddybning af grundforløbet om México. Vi kigger på flere af landets udfordringer, herunder økonomisk og social ulighed, fedme, undertrykkelse af de indianske folk, machismo og et skævt uddannelsessystem. Men vi undersøger også landets store diversitet og fascinationskraft ved at læse om Mariachi-kulturen, de indianske folks tekstilproduktion og kønsdiversitet.
Vi bruger også tid på at blive fortrolige med den nye skriftlige eksamen i spansk, som eleverne skal op til i sommeren 2025.
MATERIALE:
Helena Telling Lund og Marianne Hilm: "Sabes que? El mundo mexicano", "El machismo en México" og "El machismo y el catolicismo", México en perspectiva, Systime (2016), prolog
Kristina Pilmark og Rikke Olsen: Mosaico mexicano, Gyldendal (2016), s. 39 + s. 64 + s. 96-100
SVT: Pregunta ya!: "La imágen de México" og "Los valores de México", sæson 2, episode 1 og 3 (2014)
Delprøve 1 om La Coca-Colanización (maj 2018)
Delprøve 1 om Coco og El día de muertos på Min Læring
Susan Desezar: Culturas de México? Qué padre! aMateMedia (2018), s. 6-11 + s. 34-38 + s. 123-126
Así es cómo se vive en Cartolandia, una de las zonas más humildes del Edomex:
https://www.youtube.com/watch?v=Xz80nBWzNfY
Christopher Zalla: RADICAL (2013) (film)
Alberto Barrera: El secreto del río, Netflix (2024), episode 1
The Guardian: Muxes – Mexico's third gender (2018):
https://www.youtube.com/watch?v=iiek6JxYJLs
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt forløb om México. Læs som lektie vedhæftede fil, og repeter, hvad du lærte om México i grundforløbet.
Vi laver en delprøve 1 som test. Brug den afsatte elevtid på at lære de 20 hitverber i den lille grønne bog "Spontant spansk". Dem kommer du langt med både mundtligt og skriftligt.
Delprøve 1_ La cocacolanización OPDATERET.pdf
Halvdelen af holdet har en mundtlig test i dag - resten på mandag. Se opgaveformuleringen under opgaver. Når du ikke er til test i dag eller først skal på mandag, skal modulet bruges på at læse s. 5-9 i den nye vedhæftede bog, Culturas de México, og
Culturas de México.pdf
Den anden halvdel af holdet har mundtlig test i dag. Når/hvis I ikke er til test, skal I lave en delprøve 1 om Coco y el Día de Muertos på Min Læring. Den er oprettet som lektie.
Fremlæggelse af videoprojekter. Hvad har I fundet ud af via jeres undersøgelse?
Lav opgavearket færdigt til episoden om Los valores de México, som vi så i modulet i mandags. Du kan gense episoden på det vedhæftede link.
Vi skal i biografen og se den aktuelle mexicanske film RADICAL. Filmen vises i Gloria, der ligger lige ved Rådhuspladsen i København. I skal tage toget fra Kokkedal St. kl. 12.25 og skifte på Østerport til metroen. Stå af på Rådhuspladsen. Her mødes
Se vedhæftede interview med hovedrolleindehaveren fra filmen, vi så i tirsdags, samt den virkelige lærer Sergio og elev Paloma. I kan godt springe de første 3.50 minutter over, hvor de blot taler om forskellen på at spille med i komedier vs. dramaer.
Medbring kopiarkene "Un país machista".
Vi laver en skriftlig aflevering i modulet. Se under afleveringen, hvordan du forbereder dig hjemmefra.
Ret de nummererede fejl i artiklen om machismo og medbring rettelserne til timen.
I modulet arbejder vi videre med El secreto del río. Læs som lektie den udleverede tekst om Pueblos indígenas de Oaxaca og det efterfølgende interview. Det er netop i Oaxaca, at tv-serien foregår.
Medbring værktøjskassen og dit kladdehæfte til timen og lær som lektie gloserne på vedhæftede Quizlet. Du skal muligvis oprette en gratis profil.
Repeter som lektie bøjning af verber i imperfektum og de regelmæssige bøjninger i præteritum. Du kan finde oversigterne i værktøjskassen, på Min Læring eller i Aquí está.
I skal bruge modulet på at færdiggøre delprøve 2 om Orgullo. Øv dig i at arbejde under samme vilkår som til terminsprøven og den skriftlige eksamen, dvs. med værktøjskassen og gloselisten som de eneste hjælpemidler. Besvarelsen afleveres i mit duesla
Vi skal i denne uge arbejde med den oprindelige mexicanske tekstilkunst, som Frida Kahlo har været med til at gøre verdensberømt gennem sine kjoler, men som alligevel har været truet som kunsthåndværk, da mange yngre mexicanere har ønsket at lægge af
Lav lektier på Min Læring om 'Andre præpositioner'.
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fútbol - más que un deporte EKSAMEN
Fodbold fylder meget i hele den spansktalende verden, så i dette forløb sætter vi fokus på dens betydning for samfundet, kulturen og individet. Selvom det netop er hele den spansktalende verden, som er fodboldglad, begrænser vi os til fodbold i Spanien. Vi læser om, hvordan fodbold er væsentlig faktor i den spanske økonomi, og hvordan sporten både samler og splitter befolkningen, lokalt i form af derbys mellem hold fra samme by og nationalt i form af FC Barcelona som symbol på Kataloniens ønske om selvstændighed. Afslutningsvist kaster vi blikket mod kvindefodbolden og den verserende sag om den forhenværende fodboldpræsident Luis Rubiales' kys af spilleren Jenni Hermoso og spillernes protestkampagne #SeAcabó.
MATERIALE:
C. de Silva: ¿Por qué el fútbol es tan importante en España?,
iusport.com
d. 24 januar 2023:
https://iusport.com/art/122046/por-que-el-futbol-es-tan-importante-en-espana
Reklame for Uber: Romeo y Julio, una historia de amor:
https://www.youtube.com/watch?v=zH6HWrbp7II
Álvaro Rodrigo: "El fútbol es el deporte rey" fra Britt Lundgren Hansen: El fútbol es el deporte rey, Systime
El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya" (forkortet) fra fra Britt Lundgren Hansen: El fútbol es el deporte rey, Systime
Jonatan Robbert Larsen: Anklager kræver 2,5 års fængsel til tidligere fodboldboss efter omstridt VM-kys, DR d. 3. februar 2025:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/anklager-kraever-25-aars-faengsel-til-tidligere-fodboldboss-efter-omstridt-vm-kys#
!/
Netflix: Kysset der ændrede spansk fodbold for altid (2024), minut: 1:00:00-1:33:00
Indhold
Kernestof:
Vi starter et nyt, relativt kort forløb om el fútbol - más que un deporte. Læs som lektie vedhæftede artikel, der i længde og sværhedsgrad nogenlunde matcher, hvad I kan forvente til den mundtlige eksamen.
Læs hjemme til og med afsnittet, der slutter øverst s. 2. Medbring Aquí está.
Gense reklamefilmen om Romeo og Julio, så du kan huske historien og skrive lidt om den i timen. Medbring blyant, viskelæder og ikke mindst værktøjskassen.
Læs som lektie vedhæftede tekst, hvor vi ser, hvordan fodbold og politik hænger sammen i Spanien.
Samme lektie som til i går.
Vi prøver endnu en gang at arbejde med vedhæftede tekst om Barca - forhåbentlig er tredje gang lykkens gang. Kig den lige igennem igen hjemme som forberedelse til modulet.
Som lektie til modulet skal du læse vores studieplan/undervisningsbeskrivelse igennem og overveje, hvilke 4 emner, du helst vil til en mundtlig eksamen i. Medbring desuden værktøjskassen og Aquí está.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksamensforberedelse
Vi bruger de sidste moduler på eksamensforberedelse. Vi laver en sidste delprøve 1 og 2 (La escuela) og træner billedsamtalen som del af den mundtlige eksamen.
Eleverne repeterer desuden i grupper de emner, som vi sammen har valgt at opgive til eksamen, og runder af med at fremlægge om emnet for klassen.
Indhold
Kernestof:
Teksterne til delprøve 2 er lagt op under opgaven i Lectio, så du kan læse dem hjemmefra og på den måde at have mere tid til at skrive i, da vi kun har dette ene modul.
Medbring Aquí está som hjælp til grammatikopgaverne. I kommer ind og trækker et billede i A18 og går derefter til forberedelse i A19, som det fremgår af planen nedenfor. Lola må nøjes med den halve forberedelsestid :)
I kommer ind og trækker et billede i A18 og går derefter til forberedelse i A19, som det fremgår af planen nedenfor. Olivia må nøjes med den halve forberedelsestid :)
I modulet præsenterer grupperne deres eksamensemne, og vi repeterer, hvad det er, vi skal til en mundtlig eksamen. I får desuden jeres delprøve 1 og 2 tilbage, og endelig skal vi aftale, hvad vi skal lave i tirsdagens modul. Pt. siger DMI, at der bli
I modulet repeterer vi de gode fifs til skriftlig og mundtlig eksamen. I får afleveringer retur, og vi hygger.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734985429", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734985429", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52734985429" }