Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Lone Sørensen
|
Hold
|
2022 DAA/a (1a DAA, 2a DAA, 3a DAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 SRP1 Retorik og taler
Faglige mål:
• Genkende og anvende centrale fagbegreber fra retorik
• Analysere, fortolke og perspektivere taler.
• Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
• Vise genrekendskab.
• Producere egne taler og skrive andre analytiske og kreative opgaver.
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
SRP1 forløber over fem moduler:
I samarbejde med samfundsfag arbejdes målrettet med performativitet i politiske taler. Dette udmunder i en konstrueret partidebat. Klassen for tildelt et specifikt parti, her socialdemokratiet, og arbejder gruppevis med skrivning af klima - og skattepolitiske taler.
Fokus i dansk er særligt argumentation, retorik, sproglige virkemidler, mundtlighed og kropssprog.
Efter SRP1, de resterende moduler op til jul:
Diskursnalyse og andre talegenrer, særligt lejligheds- og takketaler.
Gruppearbejde med analyse af:
https://dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-takketale-ved-modtagelsen-af-nordisk-raads-litteraturpris-2019/
https://dansketaler.dk/tale/niviaq-korneliussens-takketale-ved-nordisk-raads-litteraturpris-2021/
https://dansketaler.dk/tale/soeren-brostroems-takketale-for-prisen-aarets-lgbt-person-2021/
https://dansketaler.dk/tale/martin-andersen-nexoes-takketale-ved-land-og-folks-digteraften-1947/
https://dansketaler.dk/tale/jeppe-aakjaers-tale-til-fakkelbaererne-paa-koebenhavns-raadhus-1926/
https://dansketaler.dk/tale/danica-curcics-takketale-ved-modtagelsen-af-kronprinsparrets-kulturpris-2020/
https://dansketaler.dk/tale/tue-bierings-takketale-for-reumert-haedersprisen-2021/
https://dansketaler.dk/tale/tine-hoeegs-takketale-ved-modtagelsen-af-aarets-danske-tale-2021/
Og Intro til Padlet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Taleøvelse
|
23-11-2022
|
Analyserende artikel opg.1
|
27-11-2022
|
SRP1 tale
|
01-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 SRP2: DHO + VÆRK#1 - #3
Faglige mål:
Næste skridt i den gradvise introduktion til afsluttende SRP ultimo 3g, som forberedelse til forståelse af de videregående akademiske uddannelsers opgaveskrivning.
Denne gang er fordybelse i emne, valg er ikke mindst fravalg af materiale i fokus, men også:
-tekstlæsning i historisk sammenhæng.
-gruppearbejde med organisering af skriveproces og strukturering af mundtlig fremlæggelse.
-formidling med fokus på taksonomi.
-formalia i akademiske skriveprocesser.
-danskfagets identitet og metode.
-eksistentialisme
Emne:
Unges muligheder og valg under og efter 2.verdenskrig
Materialer:
Værk#1-roman: De nøgne træer af Tage Skou-Hansen(1957) 182 sider
Limboland, dansk ungdomsserie på Blockbuster, afsnit 1, 1.sæson
Uddrag af roman: Det sku' nødig hedde sig af Lotte Tarp (1997) 5 sider
Novelle: Nogle må dø af Tove Ditlevsen (1944) 2 sider
Lyrik: De skød en stikker fra Amagerdigte af Klaus Rifbjerg (1966)
Værk#2-spillefilm: Flammen og Citronen instueret af Ole Christian Madsen (2008)
Ekskursion til Mindelunden og Frihedsmuseet
Forløbet afbrydes af skriftlighedsdag, hvor fokus er på:
Værk#3-dokumentarfilm
Der arbejdes metodisk med:
• Mediemæssigt perspektiv på kernestoffet.
• Parameterhjulet som medieanalysemodel med inddragelse af basale filmiske virkemidler.
• Gruppefremlæggelser af analyser og fortolkninger af selvvalgt dokumentarfilm
Faglige mål eleverne har trænet:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
• faglige oplæg med argumenter for fortolkning med formidlingsbevidsthed.
• analysere, fortolke og perspektivere dokumentarfilm
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i dokumentarfilm samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Materiale:
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (2023)
Powerpoint om parameterhjulet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
De nøgne træer
|
03-02-2023
|
Analyse af historisk tekst opg.2
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Opsamling på 1g
1a har haft en del udfordringer på det sociale plan i løbet af året. sammen med faglighed indtænkes derfor i forløbene: Socialisering, gruppedynamik og samarbejde samt respekt for hinanden.
Den skriftlige fleveringen er et kladdehæfte med individuelle refleksioner over faglig og menneskelig læring skrevet over tre uger.
Faglige mål:
-refleksion som begreb
-kendskab til den reflekterende artikel
-repetition af analyseredskaber
-tekstnær analyse og fortolkning med fokus på personkarakteristik
-klassisk portræt og portrætinterviews
-introduktion af Belbins teamroller
Indhold:
Aflevering af skriftlig produkt med refleksioner over læring de sidste tre uger.
Efter DHO arbejder klassen med PEE som redskab til at karakterisere personer i novelle.
Efter lang påske introduceres de til skrivning af artikel der portrætterer en klassekammerat.
Slutligt arbejder de i grupper med at karakterisere deres klasskammerater efter Belbins teori om teamssamarbejde.
Materiale:
Den reflekterende artikel på Skrivenoten, Rungsted Gymnseium
Novellen Appelsiner af Tove Ditlevsen (1947) 5 sider
https://fyens.dk/artikel/portr%C3%A6t-erhvervsmand-og-kunstelsker klassisk fødselsdagsportræt om Mads Øvlisen 1 side
Fantomet og æggehovedet, portræt af Mads Brügger i Politiken d.21.2.2010 6 sider
Belbins 9 teamroller https://projektarbejdet.systime.dk/?id=158 3 sider
Metoder:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, individuelle refleksioner, håndskivning, præsentation af portrætter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reflekterende artikel
|
18-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Litterære metoder
MÅL:
Eleverne skal udvikle deres blik for litterære teksters indhold. Om metoders fordele og begrænsninger. I grupper skal de fordybe sig i en enkelt metode og fremstille powerpoints.
Grupperne skal undervise med fremlæggelser af samme samt stille klassen en opgave, der aktiverer og hænger sammen med metoden.
MATERIALE:
Udgangspunktet for analysen er H.C.Andersens "Tepotten"(1862) (1½ ns)
E-bog: "Litteraturens veje" af bl.a. Johannes Fibiger. Afsnit om at analysere litteratur, om fortolkningsfællesskaber og om veje ind i teksten (3 ns)
Gruppearbejde: Den biografiske, nykritiske, strukturalistiske, ideologikritiske, psykoanalytiske, læserorienterede, postkoloniale og kønskritiske (5 ns)
"Som englene flyver" af Naja Marie Aidt fra novellesamlingen "Vandmærket" (1993) (17,1 ns)
Interview af Aidt, Politikken d.29.2.2008 "Aldrig udelt smuk, aldrig udelt hæslig" (4,2 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Nyhedskredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Karen Blixen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 H.C.Andersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11 Kanonforløb
Folkeviser, Holberg og start på romantikken forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12 Romantikken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#13 Det moderne gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#14 Værk#4, lyrik
Lyriksamling af Katrine Marie Guldager "Et sted i verden", 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#15 Det moderne gennembrud2
I slutningen af 2.g introduceredes det moderne gennembrud. Efter læsning af værk, tager vi denne litterære periode op igen.
Materiale:
Kompendie med samling af tekster og malerier
I.P.Jacobsen: Uddrag af Fru Marie Gruppe, 1876 (5ns)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket, 1888 (8ns)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1887 (5ns)
Herman Bang: Foran alteret, 1880 (7ns)
Georg Brandes og tidsånden fra Litteraturen på langs og på tværs, Systime
Malerier:
Den svenske maler Jeanna Bauck, 1881 af Bertha Wegmann
Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna, 1820 af C.W. Eckersberg.
Spillefilm:
Værk#5: Maria Larssons evige øjeblik, svensk film af Jan Troell fra 2008
Forløbet afrundes med en præsentation af en forfatter og analyse af novelle afleveret som et multimodalt SWAY-produkt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dramatik
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#17 Dramatik
Materiale:
Lærerpowerpoint om dramatikgenren
"En sommerdag i oktober" af Nikolaj Dissing (43ns), 2023
Lærerpowerpoint med oplæg til skabelse af egen dramatik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dramatik
|
01-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb#15 Sproghandlinger
Formål: Vække opmærksomheden på hvordan vi kommunikerer med hinanden.
Materiale:
Uddrag af "Varme hænder" af Stine Askov, 2024 (9ns)
Interview med Stine Askov https://www.youtube.com/watch?v=kgJ_B_ApjQ8&ab_channel=Forfatterstafetten
Musikvideo til Bikstok Røgsystem "Arbejd, arbejd" https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c645
Lærer pptx om kommunikation, den mundtlige samtale - formel, symmetrisk og assymmetrisk samtale, turtagning, gambits,
samarbejde, høflighed og facework
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen
Vild med dansk 8 af Henrik Poulsen, Lise Ammitzbøll og Dorte Østergren-Olsen
Forfatterarrangement med Stine Askov og Ingrid Nymo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#16 Nordiske sprog
Materialer:
Uddrag af Norsken, svensken og dansken på P1, lørdag d.5.10.2024
Et halvt ark papper af August Strindberg, 1903
Tale om hverdagsracisme af Mona Hafsa Beno, Nordiske talefest 2024
GRAMMATIKNØGLEN af Ellen Rønhede Hansen og Maren Aarup Schjørring om de nordiske sprogs oprindelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#19 RAP
Materiale:
Lærerpowerpoint om RAP-genren
Egne valg af tekster:
Natasja
MAS
L.O.T.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#21 realisme/modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb#22 akademisk skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forløb#23 dokumentarfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778152943",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778152943",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778152943"
}