Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anders Biel, Anna Marbjerg
|
Hold
|
2022 DAA/c (1c DAA, 2c DAA, 3c DAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Taler og retorik
I forløbet arbejder vi med retorisk analyse af udvalgte taler som en del af det tværfaglige SRP 1-forløb i samarbejde med samfundsfag.
Udover at læse og analysere taler skal eleverne også selv producere politiske taler og fremføre dem.
Fagbegreber og metoder:
Retorisk analyse, talegenrer og -funktioner, talemomenter, actio, Ciceros retoriske pentagram, appelformer, retoriske stilfigurer, sproglige billeder (troper), Toulmins argumentationsmodel, topik.
Primærtekster:
Mette Frederiksen: "Tale ved pressemøde om mulig genåbning af Danmark 2020". (2020, uddrag)
Anna Bjerre Johansens tale ved Roskilde Summerdays 2021
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2019
Tessas nytårstale 2021
Tine Høegs nytårstale 2020
Supplerende tekster og materiale:
Information: »Den tale og den aften vil gå over i historien som et ungdomsoprør« (2019), https://www.information.dk/kultur/2019/10/tale-aften-gaa-historien-ungdomsoproer
H.M. Dronningens nytårstale 2022: youtube.com/watch?v=hncyims6VGM
Forfatter Glenn Bechs nytårstale i Deadline 2023 https://www.facebook.com/watch/?v=714833670170188&ref=sharing
Røst om Jonas Eikas takketale: https://xn--rst-0na.dk/talearkiv/takketale-ved-nordisk-rads-prisoverraekkelse/
DR.dk: “Øjnene blev våde i salen, da Niviaq Korneliussen kom med sit opråb ved fornem prisfest: 'De unge har set og forstået talen’” https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/oejnene-blev-vaade-i-salen-da-niviaq-korneliussen-kom-med-sit-opraab-ved#!/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lys og mørke - miniforløb
Ultrakort tematisk forløb om lys og mørke som optakt til DHO-forløbet om besættelsestiden.
Vi arbejder med følgende tekster:
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne (1845)
B.S. Ingemann: "I Østen stiger Solen op" (1837)
Lone Hørslev: "I Østen stiger Solen op" (2019)
Johs. V. Jensen "Kongens fald" (1901) (uddrag)
Martin A. Hansen "Agerhønen" (1947)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gendigtning
|
09-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Besættelsestiden - DHO
Vi arbejder med forskellige tekster om besættelsestiden herunder spillefilm, novelle og lyrik. Forløbet foregår i et tværfagligt samarbejde med historiefaget og munder ud i dansk-historieopgaven.
Vi arbejder med følgende tekster:
"Appelsiner" af Tove Ditlevsen (1948)
"Flammen og citronen" (2008)
Otto Gelsted: 9. april (1940)
Poul Henningsen: Man binder os på mund og hånd (1940)
Kaj Munk: Den Blå Anemone (1943)
Morten Nielsen: Det Hellige Mod (1943)
Morten Nielsen: Skæbne (1945)
Klaus Rifbjerg: De skød en stikker på Rodosvej (1965)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kreativ skrivning
I dette forløb arbejder vi med forskellige skriveøvelser med det formål at øge elevernes sproglige bevidsthed.
Vi læser og analyserer desuden digtet “En kvindes frygt” (1939) af Tove Ditlevsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tidsrejsen
|
26-04-2023
|
Avisoverskriften
|
12-05-2023
|
Analyse af “En kvindes frygt”
|
19-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kriminallitteratur
BESKRIVELSE OG FAGLIGE MÅL:
Krimigenren går sin sejrsgang i disse år, men den har ikke altid været stueren og kanoniseret. Med sin fascination af menneskets skyggesider har den som genre været marginaliseret som dårlig smag, og vi undersøger genrens tiltrækningskraft og rolige rejse mod accept og anerkendelse. Vi tager udgangspunkt i Poe og Blicher, der næsten samtidig sætter genren i gang på hver deres måde i midten af 1800-tallet. Vi følger genren op til moderne dansk litteratur, og vi ser på litteraturteoretiske tilgange til teksterne og genren. Læserens detektiviske rolle tematiseres, og vi inddrager de nyeste bud på en naturvidenskabelig tilgang til litteraturstudiet.
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hukommelse og erindring
Dette sprogforløb centrerer sig omkring den menneskelige hukommelse og erindring. Vores evne til at optage information og genkalde detaljer er en vigtig del af vores identitet som individer og som art. Vi opererer med to forskellige hukommelsesbegreber: Tingenes hukommelse og den verbale hukommelse. Begge begreber illustreres med tekster fra antikken til den moderne hjerneforskning, og i tingenes hukommelse arbejder vi eksperimentelt med metoder til at forøge vores evne til at huske længere lister med specifikke detaljer. I den verbale hukommelse opøver alle elever en automatiseret evne til at genkalde tekst. Det er altså verbal udenadslære. Der arbejdes med litterære tekster, der tematiserer hukommelsen og erindringen, og vi undersøger begrebernes kulturhistorie og debatterer, hvorvidt betydningen af hukommelsens rolle bliver mindre i takt med informationssamfundets fremmarch.
TEKSTER:
Platon og Cicero: Om Hukommelse
Kierkegaard: Dagbogsnotater om hukommelse
Aarestrup, Emil: "Angst" (1838)
Proust, Marcel: Uddrag af "På Sporet af den tabte Tid" (1913)
Borges, Jorge Luis: "Funes med den gode hukommelse" (1942)
Søndergaard, Morten: Uddrag af "Tingenes orden" (2016)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed – udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Formidling - Der arbejdes særligt med elevernes evne til at lave en sikker mundtlig præsentation.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
7
|
Erasmus Montanus
BESKRIVELSE OG FAGLIGE MÅL
I dette forløb analyseres og fortolkes kanonforfatteren Ludvig Holbergs: "Erasmus Montanus" (værk). Værket sættes i forbindelse til centrale tanker og ideer fra sin samtid med særligt fokus på Erasmus' valg og opfattelser af verdensbilleder.
Andre tekster fra perioden inddrages som perspektivering til øvrige tankesæt i perioden.
CENTRALE BEGREBER: Oplysningstid, rationalisme, klassicisme, syllogisme, pietisme.
TEKSTER:
Holberg, Ludvig: Epistel: "God Musik og Komedie udi København" (1748)
Kant, Emmanuel: Uddrag: "Hvad er oplysning?" (1784)
Holberg: "Erasmus Montanus" (1723) (VÆRK)
Holberg, L. Eksempler på "Epigrammer" (1737-1749)
Brorson; H.A: ”O Jesu! Min brudgom! (1741)
BAGGRUNDSTEKSTER:
Litteraturportalen: "Oplysningstiden 1720-1800"
Efterskrift til "Erasmus Montanus" Dansklærerforeningen (1995)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Karen Blixen
BESKRIVELSE OG FAGLIGE MÅL:
Gennem analyser af fiktion og nonfiktion af kanonforfatteren Karen Blixen søger vi at definere gennemgående eksistentielle temaer i forfatterskabet og hendes placering i dansk litteraturhistorie. Forløbet afrundes med en ekskursion til Rungstedlund. Læsningen af Ringen belyses gennem udvalgte litteraturteoretiske metoder, der supplerer og udfordrer hinanden.
CENTRALE BEGREBER: Arkaisk skrivestil, storyteller, skæbne, maskespil.
TEKSTER:
Blixen, Karen: "Det ubeskrevne Blad" (1957)
Blixen, Karen: "Sorgagre" (1942) (VÆRK)
Thomsen, Christian Braad; "Storyteller" (1995) (dokumentar)
Morten Henriksen: Sorg-agre, Danmark, 1987 (TV-film).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken
Romantikken er er en afgørende faktor i dansk identitetsskabelse, og i perioden 1800-1870 gennemgår nationen vigtige historiske begivenheder. Det kunstneriske udtryk repræsenteres af nogle af vores højest skattede forfattere, der samtidig knytter an til en bevægelse, der går gennem hele det europæiske åndsliv. Eleverne skal ved analytisk arbejde med tekster fra perioden opnå forståelse af de åndshistoriske perspektiver, og eleverne skal kunne identificere og anvende begreber som universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik og biedermeier. Der arbejdes primært med lyrik og kortprosa, men også filosofiske værker inddrages, og der trækkes en linje fra romantikkens tankestrømninger til nutidige problematikker.
Forløbet hænger sammen med DHO, hvor emnet var nationalromantik.
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af centrale danske litterære værker gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Det litterære stofområde:
– tekster fra romantik, romantisme
- Værk: En Landsbydegns Dagbog
- Kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen
– læsning af en afgrænset periode før 2000
TEKSTER:
Staffeldt, Schack: "Indvielsen" (1804)
"Kunstnerlængsel"
Oehlenschläger, Adam: "Sköjtelöberen"
"Gammel Mand med Perspektivkasse"
Grundtvig, N.F.S.: "Modersmaalet"
"Indskriften paa Oddens Mindestøtte"
Andersen, H.C.: "Skyggen" (1847)
"Nissen hos Såækhøkeren"
"Nattergalen"
"Hjertesorg"
Blicher: "Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog" (1824)
Baggrund:
Platon: af Staten VII bog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nyhedsjournalistik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentarfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sproghandlinger og facework
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud og Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Modernismer og Kafka
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Sociale medier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Lyrik & Aidt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Opsamling & Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778177647",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778177647",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52778177647"
}