Holdet 2022 DAA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Lone Sørensen
Hold 2022 DAA/d (1d DAA, 2d DAA, 3d DAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 SRP1 Retorik og taler
Titel 2 Forløb#2 SRP2: DHO + VÆRK#1-#2
Titel 3 Forløb#3 Opsamling på 1g
Titel 4 Forløb#4 Litterære metoder
Titel 5 Forløb#5 Nyhedskredsløbet
Titel 6 Forløb#6 Karen Blixen
Titel 7 Forløb#7 Debatterende artikel & VÆRK#3
Titel 8 Forløb#8 H.C.Andersen
Titel 9 Forløb#9 Værk #3
Titel 10 Forløb#10 Kanonforløb
Titel 11 Forløb#11 Romnatikken
Titel 12 Forløb#12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Forløb#14 Værk #5 Doppler
Titel 14 Forløb#14 Det moderne gennembrud
Titel 15 Forløb#15 Sproghandlinger
Titel 16 Forløb#16 Nordiske sprog
Titel 17 Forløb#17 Dramatik
Titel 18 Forløb#18 Det nye årtusinds socialrealisme
Titel 19 Forløb#19 Realisme/modernisme
Titel 20 Forløb#20 Lyrik
Titel 21 Forløb#21 Akademisk skrivning
Titel 22 Forløb#22 dokumentarfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 SRP1 Retorik og taler

FAglige mål:
• Genkende og anvende centrale fagbegreber fra retorik
• Analysere, fortolke og perspektivere taler.
• Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt inden for forskellige genrer.
• Vise genrekendskab.
• Producere egne taler og skrive andre analytiske og kreative opgaver.
• Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

SRP1 forløber over fem moduler:
I samarbejde med samfundsfag arbejdes målrettet med performativitet i politiske taler. Dette udmunder i en konstrueret partidebat. Klassen for tildelt et specifikt parti, her Dansk folkeparti, og arbejder gruppevis med skrivning af klima - og skattepolitiske taler.
Fokus i dansk er særligt argumentation, retorik, sproglige virkemidler, mundtlighed og kropssprog.

Efter SRP1, de resterende moduler op til jul:
Diskursnalyse og andre talegenrer, særligt lejligheds- og takketaler.
Gruppearbejde med analyse af:
https://dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-takketale-ved-modtagelsen-af-nordisk-raads-litteraturpris-2019/
https://dansketaler.dk/tale/niviaq-korneliussens-takketale-ved-nordisk-raads-litteraturpris-2021/
https://dansketaler.dk/tale/soeren-brostroems-takketale-for-prisen-aarets-lgbt-person-2021/
https://dansketaler.dk/tale/martin-andersen-nexoes-takketale-ved-land-og-folks-digteraften-1947/
https://dansketaler.dk/tale/jeppe-aakjaers-tale-til-fakkelbaererne-paa-koebenhavns-raadhus-1926/
https://dansketaler.dk/tale/danica-curcics-takketale-ved-modtagelsen-af-kronprinsparrets-kulturpris-2020/
https://dansketaler.dk/tale/tue-bierings-takketale-for-reumert-haedersprisen-2021/
https://dansketaler.dk/tale/tine-hoeegs-takketale-ved-modtagelsen-af-aarets-danske-tale-2021/

Og Intro til Padlet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel opg.1 29-11-2022
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 SRP2: DHO + VÆRK#1-#2

Faglige mål:
Næste skridt i den gradvise introduktion til afsluttende SRP ultimo 3g, som forberedelse til forståelse af de videregående akademiske uddannelsers opgaveskrivning.
Denne gang er fordybelse i emne, valg er ikke mindst fravalg af materiale i fokus, men også:
-tekstlæsning i historisk sammenhæng.
-gruppearbejde med organisering af skriveproces og strukturering af mundtlig fremlæggelse.
-formidling med fokus på taksonomi.
-formalia i akademiske skriveprocesser.
-danskfagets identitet og metode.
-kanonforfattere

Emne:
Kærlighed og seksualitet gennem tiderne

Materialer:
Epigram 171: Jeg vil ikke giftes af Ludvig Holberg (1743) 2 sider
Raad til unge ægtemænd af Adam Oehlenschläger (1809-20) 2 sider
Værk#1-novelle: Hosekræmmeren af Steen Steensen Blicher (1829) 16 sider
Hvad jeg elsker fra Phantasier og Skizzer af H.C.Andersen (1831) 1 side
Til min Marie af N.F.S.Grundtvig (1851) 1 side
Stævnemødet af Henrik Pontoppidan (1920) 1 side
Diminuendo af Tom Kristensen (1930) 1 side
At elske fra Under vejr med mig sev af Klaus Rifbjerg (1956) 1 side
Frederiks oprør af Martin A. Hansen (1959) 6 sider

Ekskursion til Arbejdermuseet inklusiv workshop med ældre medborgere

Forløbet afbrydes af skriftlighedsdag, hvor fokus er på:
Værk#2-dokumentarfilm

Der arbejdes metodisk med:
• Mediemæssigt perspektiv på kernestoffet.
• Parameterhjulet som medieanalysemodel med inddragelse af basale filmiske virkemidler.
• Gruppefremlæggelser af analyser og fortolkninger af selvvalgt dokumentarfilm


Faglige mål eleverne har trænet:
• udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt.
• faglige oplæg med argumenter for fortolkning med formidlingsbevidsthed.
• analysere, fortolke og perspektivere dokumentarfilm
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag.
• navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i dokumentarfilm samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Materiale:
Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen (2023)
Powerpoint om parameterhjulet


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kærlighed og køn 04-02-2023
Analyse af historisk tekst opg. 2 13-03-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Opsamling på 1g

1d's sidste skriftlige aflevering bød på analyser af særlig kreativ karakter, sandsynligvis chat gbt.
De kommende afeveringer er forsøgsvise i kladdehæfter og håndskrevne indtil vi finder en løsning på grænser for inspiration fra nettet.
Som afrunding på året produceres portrætinterviews, artikler om klassekammerater.

Faglige mål:
-kendskab til den analyserende artikel
-repetition af analyseredskaber
-tekstnær analyse og fortolkning med fokus på personkarakteristik
-klassisk portræt og portrætinterviews

Indhold:
Aflevering af skriftlig produkt med genskriv af resumé af tekst samt bud på vinklet indledning.
Efter DHO arbejder klassen med PEE som redskab til at karakterisere personer i novelle.
Efter lang påske genafleveres vinklet indledning d´samt resume af tekst.
Sluttelig introduceres de til skrivning af artikel der portrætterer en klassekammerat.

Materiale:
Den analyserendeartikel på Skrivenoten, Rungsted Gymnseium
Frederiks oprør af Martin A. Hansen (1959) genlæse 6 sider
Novellen Appelsiner af Tove Ditlevsen (1947) 5 sider
https://fyens.dk/artikel/portr%C3%A6t-erhvervsmand-og-kunstelsker klassisk fødselsdagsportræt om Mads Øvlisen 1 side
Fantomet og æggehovedet, portræt af Mads Brügger i Politiken d.21.2.2010 6 sider

Metoder:
Læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde, individuelle refleksioner, håndskivning, præsentation af portrætter




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Litterære metoder

MÅL:
Eleverne skal udvikle deres blik for litterære teksters indhold. Om metoders fordele og begrænsninger. I grupper skal de fordybe sig i en enkelt metode og fremstille powerpoints.
Grupperne skal undervise med fremlæggelser af samme samt stille klassen en opgave, der aktiverer og hænger sammen med metoden.
MATERIALE:
Udgangspunktet for analysen er H.C.Andersens "Tepotten"(1862) (1½ ns)
E-bog: "Litteraturens veje" af bl.a. Johannes Fibiger. Afsnit om at analysere litteratur, om fortolkningsfællesskaber og om veje ind i teksten (3 ns)
Gruppearbejde: Den biografiske, nykritiske, strukturalistiske, ideologikritiske, psykoanalytiske, læserorienterede, postkoloniale og kønskritiske (5 ns)
"Som englene flyver" af Naja Marie Aidt fra novellesamlingen "Vandmærket" (1993) (17,1 ns)
Interview af Aidt, Politikken d.29.2.2008 "Aldrig udelt smuk, aldrig udelt hæslig" (4,2 ns)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 H.C.Andersen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Værk #3

Selvvalgt roman fra biblioteket læses både hjemme og i skolen. Mundtlige fremlæggelser i grupper enten foran klassen eller som podcast
Opstart på debatterende artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Kanonforløb

Folkeviser + Holberg
Opstart romantikkenforløb, hvor der læses kanonforfattere m.fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#14 Værk #5 Doppler

Værklæsning af roman. "Doppler" af Erlend Loe
Fokus på fortæller, eksistens,  menneskets relation til naturen og postmodernisme.
Eleverne skriver et resumé og en personkarakteristik, hvor PEEL trænes
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personkarakteristik og resumé 25-08-2024
Genaflevering 30-08-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#14 Det moderne gennembrud

I slutningen af 2.g introduceredes det moderne gennembrud. Efter læsning af værk, tager vi denne litterære periode op igen.
Materiale:
Kompendie med samling af tekster og malerier
I.P.Jacobsen: Uddrag af Fru Marie Gruppe, 1876 (5ns)
Victoria Benedictsson: Ud fra mørket, 1888 (8ns)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1887 (5ns)
Herman Bang: Foran alteret, 1880 (7ns)
Georg Brandes og tidsånden fra Litteraturen på langs og på tværs, Systime
Malerier:
Den svenske maler Jeanna Bauck, 1881 af Bertha Wegmann
Mendel Levin Nathansons ældste døtre, Bella og Hanna, 1820 af C.W. Eckersberg.
Spillefilm:
Værk#5: Maria Larssons evige øjeblik, svensk film af Jan Troell fra 2008

Forløbet afrundes med en præsentation af en forfatter og analyse af novelle afleveret som et multimodalt SWAY-produkt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#15 Sproghandlinger

Formål: Vække opmærksomheden på hvordan vi kommunikerer med hinanden.

Materiale:
Uddrag af "Varme hænder" af Stine Askov, 2024 (9ns)
Interview med Stine Askov https://www.youtube.com/watch?v=kgJ_B_ApjQ8&ab_channel=Forfatterstafetten

Musikvideo til Bikstok Røgsystem "Arbejd, arbejd" https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c645

Lærer pptx om kommunikation, den mundtlige samtale - formel, symmetrisk og assymmetrisk samtale, turtagning, gambits,
samarbejde, høflighed og facework

Håndbog til dansk af Ole Schultz Larsen
Vild med dansk 8 af Henrik Poulsen, Lise Ammitzbøll og Dorte Østergren-Olsen

Forfatterarrangement med Stine Askov og Ingrid Nymo

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb#16 Nordiske sprog

Materialer:
Uddrag af Norsken, svensken og dansken på P1, lørdag d.5.10.2024
Et halvt ark papper af August Strindberg, 1903
Tale om hverdagsracisme af Mona Hafsa Beno, Nordiske talefest 2024
GRAMMATIKNØGLEN af Ellen Rønhede Hansen og Maren Aarup Schjørring om de nordiske sprogs oprindelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Forløb#17 Dramatik

Materiale:
Lærerpowerpoint om dramatikgenren
"En sommerdag i oktober" af Nikolaj Dissing (43ns), 2023
Lærerpowerpoint med oplæg til skabelse af egen dramatik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuskript 01-12-2024
Opgavesæt2 18-12-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#20 Lyrik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21 Forløb#21 Akademisk skrivning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 Forløb#22 dokumentarfilm

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer