Titel
2
|
Klasse og magt i litteraturen
I dette litteraturforløb arbejder klassen med klasse-motivet i litteraturen. Formålet med forløbet er at undersøge, hvordan klassemotivet fremstilles i skønlitteraturen, sangtekster og satiren. Klasse handler ikke kun om indkomst. Klasse internaliserer sig i sproget, i maden på tallerknen, i begravelsen, i systemet, i skolegården og i den måde vi fester på.
I hvert modul starter vi med en dialogcirkel, hvor eleverne selv reflekterer over ankerspørgsmål såsom: "Hvad er et privilegie?", "Er Danmark et klassesamfund?", "Hvem ejer vores børn?" og lignende.
I forløbet arbejder vi også med stilarterne: kunsteventyr, tingseventyr, realisme, folkelig realisme og socialrealisme. Der ligger desuden et sprog-perspektiv i forløbet, da eleverne introduceres til basal sociolingvistik; sociolekt, etnolekt, kronolekt, dialekt. Elevernes trækker desuden på deres viden om klassemarkører og kulturel kapital fra samfundsfag.
Vi arbejder med kreativ skrivning, hvor eleverne skal skrive et (socialrealistisk) romanuddrag ud fra dagens døgnrapport. Og forløbet afsluttes med en analyserende artikel om "klasse og sprog".
tekster fra forløbet:
H.C.Andersen, "Toppen og Bolden" (18XX)
Jeppe Aakjær, "Jens Vejmand" (XX)
Martin A. Nexø, "Lønningsdag - en idyl"
Tove Ditlevsen, "Barndommens gade" (19XX) (uddrag)
Morten Pape, "Planen (2015) (epilog)
Henriette Karlsen, "Ama'r Halshug" (uddrag)
Glen Bech, "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) (uddraget "Mig og mutti")
sange:
Artigeardit "Tetovo" (2023).
tv-serier:
"Vår tid är nu" (2017) (anslaget til første afsnit) (SVENSK)
TV-programmer:
https://www.dr.dk/drtv/se/kulturelt_-ugens-politirapport-_-en-roadmovie_324942
Deadline-interview m. Glenn Bech d. 19.09.2022.
satire-tv:
Snobberne: naturkatastrofer
Hvorfor taler vi ikke om mig? (DR2) (sæson 1, 2020) : "Ravefest på Vestegnen."
Podcast: samtale m. Morten Pape om mønsterbryder/mønsterforløser + mad som klassemarkør.
https://www.dr.dk/lyd/p1/pingpong/ping-pong-29
fagbegreber fra forløbet:
kunsteventy, tingseventyr, motiv, realisme, folkelig realisme, socialrealisme
, fortællertyper → førstepersonsfortæller, alvidende fortæller personbunden tredjepersonsfortæller., synsvinkler → indre synsvinkel, ydre synsvinkel., scenisk fremstillingsform m. lavt fortælletempo., panoramisk fremstillingsform m. højt fortælletempo., autofiktion, miljø: fysisk miljø, socialt miljø.,klassemarkør, kulturel kapital, Dialekt, etnolekt, sociolekt, kronolekt., Satire → egalitær satire, elitær satire., Høj stil, lav stil.
|