Holdet 2022 DAA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Cecilie Blach Renneberg
Hold 2022 DAA/k (1k DAA, 2k DAA, 3k DAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik og argumentation
Titel 2 Klasse og magt i litteraturen
Titel 3 Besættelsestiden: før, under og efter.
Titel 4 Satire, komik og den absurde humor.
Titel 5 identitet, kultur og litteratur.
Titel 6 Eksistentialisme
Titel 7 At rejse er at skrive
Titel 8 Eksistentialisme: Om at træde i eksistens.
Titel 9 klummen, essayet og vennerne.
Titel 10 Diskursanalysen - arbejd! arbejd!
Titel 11 Kærlighed i litteraturen
Titel 12 Naturalisme og Det moderne gennembrud.
Titel 13 Journalistik, der bider!
Titel 14 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Retorik og argumentation

I dette forløb arbejder vi med argumentation, retorik, sproglige virkemidler og mundtlighed (actio).

tekster:
Sofie Linde tale til zulu award d.
Kronprins Frederiks tale til sin mors 50 års jubilæum
Statsminister Mette Frederiksens undskyldningstale til Godhavnsdrengene
Dronning Margrethes nytårstale 2023.

fagbegreber fra forløbet:
talegenrerne: lejlighedstale, politisk tale, informerende tale, Ciceros pentagram, komposition, appelformerne: etos (forventnings + situationsetos), logos, patos, evidentia,
sproglige virkemidler: alitteration, assonans, høj stil, lav stil, billedsprog (metafor, personifikation, besjæling, sammenligning), anafor, antitese, retorisk spm., triade, kohærens.

argumentation: Toulmins argumentationsmodel.  (OBS: klassen har ikke arbejdet med argumenttyper)

fagtekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=204
https://hbdansk.systime.dk/?id=205
bl' s powerpoint om sproglige virkemidler
bl's noter om evidentia (ligger på OneNote)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Klasse og magt i litteraturen

I dette litteraturforløb arbejder klassen med klasse-motivet i litteraturen. Formålet med forløbet er at undersøge, hvordan klassemotivet fremstilles i skønlitteraturen, sangtekster og satiren. Klasse handler ikke kun om indkomst. Klasse internaliserer sig i sproget, i maden på tallerknen, i begravelsen, i systemet, i skolegården og i den måde vi fester på.
I hvert modul starter vi med en dialogcirkel, hvor eleverne selv reflekterer over ankerspørgsmål såsom: "Hvad er et privilegie?", "Er Danmark et klassesamfund?", "Hvem ejer vores børn?" og lignende.

I forløbet arbejder vi også med stilarterne: kunsteventyr, tingseventyr, realisme, folkelig realisme og socialrealisme. Der ligger desuden et sprog-perspektiv i forløbet, da eleverne introduceres til basal sociolingvistik; sociolekt, etnolekt, kronolekt, dialekt. Elevernes trækker desuden på deres viden om klassemarkører og kulturel kapital fra samfundsfag.

Vi arbejder med kreativ skrivning, hvor eleverne skal skrive et (socialrealistisk) romanuddrag ud fra dagens døgnrapport. Og forløbet afsluttes med en analyserende artikel om "klasse og sprog".  

tekster fra forløbet:
H.C.Andersen, "Toppen og Bolden" (18XX)
Jeppe Aakjær, "Jens Vejmand" (XX)
Martin A. Nexø, "Lønningsdag -  en idyl"
Tove Ditlevsen, "Barndommens gade" (19XX) (uddrag)
Morten Pape, "Planen (2015) (epilog)
Henriette Karlsen, "Ama'r Halshug" (uddrag)
Glen Bech, "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) (uddraget "Mig og mutti")

sange:
Artigeardit "Tetovo" (2023).

tv-serier:
"Vår tid är nu" (2017) (anslaget til første afsnit) (SVENSK)

TV-programmer:
https://www.dr.dk/drtv/se/kulturelt_-ugens-politirapport-_-en-roadmovie_324942
Deadline-interview m. Glenn Bech d. 19.09.2022.


satire-tv:
Snobberne: naturkatastrofer
Hvorfor taler vi ikke om mig? (DR2) (sæson 1, 2020) : "Ravefest på Vestegnen."

Podcast: samtale m. Morten Pape om mønsterbryder/mønsterforløser + mad som klassemarkør.
https://www.dr.dk/lyd/p1/pingpong/ping-pong-29


fagbegreber fra forløbet:
kunsteventy, tingseventyr, motiv, realisme, folkelig realisme, socialrealisme
, fortællertyper → førstepersonsfortæller, alvidende fortæller personbunden tredjepersonsfortæller., synsvinkler → indre synsvinkel, ydre synsvinkel., scenisk fremstillingsform m. lavt fortælletempo., panoramisk fremstillingsform m. højt fortælletempo., autofiktion, miljø: fysisk miljø, socialt miljø.,klassemarkør, kulturel kapital, Dialekt, etnolekt, sociolekt, kronolekt., Satire → egalitær satire, elitær satire., Høj stil, lav stil.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Besættelsestiden: før, under og efter.

Dette forløb fungerer som optakt til klassens Dansk-historie-opgave, der handler om besættelsestiden i Danmark.

I forløbet arbejder vi med skønlitterære tekster, der illustrer tanker, følelser og sansninger fra tiden i Danmark under Anden Verdenskrig.

tekster:
Martin A. Hansen: "Roden" (1953)
Morten Nielsen: "Det Hellige mod" (1943), "Skæbne" (1943)
Kaj Munk : "Den blå anemone" (1943)
Tove Ditlevsen: "Appelsiner" (XX)

I forløbet underviser pædagogikumkandidaten Natasja Rasmussen i fem moduler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Satire, komik og den absurde humor.

I dette forløb om satire, komik og den absurde humor arbejder vi med tekster, der på forskellig vis er humoristiske.

Vi skal arbejde med John Morrealls humorteori: "The filosophy of laughter and humour.", "huller i verden", satiretegninger, politiske satire, egalitær satire, elitær satire og sort/morbid humor.

Derudover debatterer og reflekterer vi over ytringsfrihed samt paragraf 77 (+ kommentar) i grundloven.


tekster læst i forløbet:
"Hvorfor snakker vi ikke om mig" https://www.dr.dk/drtv/se/hvorfor-snakker-vi-ikke-om-mig_356224
"Skyld" https://www.dr.dk/drtv/se/skyld_-blackbird_312748
Klovn "Piverts polterabend"
udvalgte satiretegninger:
1. https://jyllands-posten.dk/debat/tegning/ECE15228020/dagens-tegning-helligdag/
2. https://jyllands-posten.dk/debat/tegning/ECE15313703/dagens-tegning-luft-under-vingerne/
https://jyllands-posten.dk/debat/tegning/ECE15444182/dagens-tegning-sprechstallmeister/
https://faktalink.dk/titelliste/satire/hvad-er-satire
filmen "De grønne slagtere" (VÆRK)'

fagtekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c739
"Humor i dansk" kapitel 1.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 identitet, kultur og litteratur.

I dette forløb undersøger vi, hvordan forskellige vinkler på begrebet identitet kommer til udtryk i diverse tekster. Vi lægger ud med at zoome ind på hinanden, hvor I via portrætartikel-skrivning skal indfange hinandens identitet. I forløbet deltager vi i en forfattersamtale i Trommen, hvor Haidar Ansari og Morten Pape fortæller om deres forfatterskab. Som afrunding på forløbet læser alle elever en selvvalgt roman, der alle har autofiktive elementer i sig. Romananalyserne fremlægges for klassen.

Tekster:
Romanuddrag: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017), Thomas Korsgaard.
Romanuddrag: "Planen" (2015), Morten Pape.
Novelle: "Hjem" (2022), Frida Isberg (islandsk litteratur oversat)
Udvalgte digte fra digtsamlingen "Institutionaliseret" (2023), Haidar Ansari.
Udvalgte digte fra "Nye balancer" (2023), Caspar Eric.
Dokumentarserie: "Ballanden om kolonihaven" (2023) episode 1. (TV2)
portrætinterview:
https://www.alt.dk/artikler/thomas-korsgaard-forfatter-barndom

fagtekster:
https://5aarslitt.systime.dk/?id=334
https://www.tv2kosmopol.dk/koebenhavn/som-17-aarig-blev-haidar-doemt-for-drabsforsoeg-i-faengslet-blev-han-et-litteraert-stjerneskud
https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA
https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=308#c1188
https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-og-sjael/seks-generationer-og-deres-kendetegn

Selvvalgte romaner (VÆRKLÆSNING)
"Man skulle nok have været der" (2022), Thomas Korsgaard. Karl, Valdemar Spilllemose, Sebastian Priemé, Freja, Georg
"Meter i sekundet" (2021), Stine Pilgaard. Alfred, Jakob, Oliver, Mads, Emran
"Rampen" (2020) Jesper Stein. Lisa, Malthe, Gustav, Johan, Lucas, Lærke, Mikkel
"Den der lever stille" (2018), Leonora Christina Skov, Sofie
"Planen" (2025), Morten Pape. Emil, Hjalte.
"Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2015), Morten Korsgaard. Salma, Lars, Deimante.
"Superskurk" (2023), Anna Juul. Samson, Filippa, Nikolai.
"Det, du ikke vil vide" (2020) Birgithe Kosovic. Adam
"Guds bedste børn" (2018). Sebastian Bovey.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksistentialisme: Om at træde i eksistens.

I dette litteraturforløb arbejder vi med analyse af skønlitterære tekster, der alle sætter fokus på livsvalg, der får karaktererne til at 'træde i eksistens' eller 'blive virkelige'.

Vi bruger Sørens Kierkegaards filosofi om valg, angst og frihed samt hans stadielære som fortolkningsnøgle. Derudover er der naturligvis også fokus på de klassiske analysebegreber, vi kender fra den nykritiske analyse metode.

Tekster fra forløbet:
HCA: "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845), tingseventyr. (kanonforfatter)
James Joyce: "Evelyn" (1914), novelle. (oversat verdenslitteratur)
Dorthe Nors: "Kantslag" (2008), novelle.
"Limbo - når sabbatår er fucked" (afsnit 1) (DR), dokumentarserie.
Knud Sørensen: "Aftenmalkning" (1989) .  

fagtekster:
https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM&t=8s
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=131
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=132
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=133
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 klummen, essayet og vennerne.

kaninforfatter: Ludvig Holberg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kærlighed i litteraturen

fædrelandskærlighed
romantisme
ung kærlighed i nyere litteratur.
kanonforfatter: St. St. Blicher
folkevise

værk: digtsamling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Journalistik, der bider!

værk: dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer