Holdet 2022 DAA/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Rikke Andersen
Hold 2022 DAA/v (1v DAA, 2v DAA, 3v DAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Natur-retur
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 Ung i Norden
Titel 4 DHO: Dansk kolonihistorie
Titel 5 Ung i Norden - fortsat
Titel 6 Klasseskildringer
Titel 7 Karen Blixen
Titel 8 Essayistik
Titel 9 Nyhedsgenrer
Titel 10 FF4: Faglig formidling
Titel 11 Kulturmøder
Titel 12 Diskurs og debat om arbejde
Titel 13 På flugt
Titel 14 Omsorgsarbejde i litteraturen
Titel 15 Kærlighed og ægteskab
Titel 16 Det gale sind
Titel 17 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Natur-retur

I grundforløbet arbejder eleverne med kapitlet Natur-retur fra Systimes i-bog  Dansk i tiden. Tematisk omhandler forløbet vores forhold til naturen og eventuelle ønske om at vende tilbage til en stærkere tilknytning til naturen. Igennem forløbet møder eleverne en række forskellige teksttyper og derfor også begreber og metoder, som de fremover skal trække på i danskundervisningen. Især vil forløbet have fokus på, at eleven bliver god til at anvende de danskfaglige begreber og til at dokumentere og underbygge sine analytiske iagttagelser og pointer med konkrete citater fra teksterne (PEE-modellen).

Undervejs skriver eleverne to skriftlige afleveringer: 1) En oplevelsesbeskrivelse med fokus på brug af forskellige stilistiske virkemidler. 2) En billedanalyse med fokus på brug af PEE-modellen. I starten af studieretningsforløbet afleverer eleven en analyserende artikel om en tekst efter eget valg fra grundforløbet og får på den måde repeteret og vist, hvad der er lært.

MATERIALE:
Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, kap 1.
Robert Storm Petersen: Tilbage til naturen (1945) (maleri)
Naturmælk tegnefilm (2014)
Emil Aarestrup: Var det synd (1838)
Søren Ryge: Far, mor og børn. Afsnit 3, de første 7 minutter (DR 2020)
Sarah Greens rejseblog: Småland: 5 skønne seværdigheder i naturen - en rejseguide
Daniel Defoe: fra Robinson Crusoe (1719)
Adam Oehlenschläger: Morgenhimmel (1802)
Christian Winther: Jeg kom til skovens bolig (1860)
Romantiske malerier:
-Caspar David Friedrich: Mand og kvinde der betragter månen (1817-1818).
-Jørgen Roed: Haven med den gamle døbefond (1850)
-Johan Christian Dahl: Klintekorset ved Møns klint (1815).
-P.C. Skovgaard: Udsigt over Skarritsø (1844).
-Caspar David Friedrich: Munk ved havet (ca. 1809).
-J.Th. Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839).
-Christen Købke: Motiv fra Capri, kort efter solens opgang (ca. 1843)
Theis Ørntoft: Sort frekvens (2014)
Charlotte Weitze: fra Den afskyelige (2016)
Netflix: The Rain, sæson 1, episode 1, minut 0.00-08.30 (2018)
Simon Muff Enevoldsen: "Danskerne vil tilbage til naturen" i Kristeligt Dagblad (maj 2016)
Livingshop: Lad dig inspirere af New Nordic
Nak & Æd: Et vildsvin på Djursland (DR 2010-), sæson 1, episode 2 – tidskode 20:16-27:35
Erlend Loe: fra Doppler (2004)
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1992)
Ruben Östlund: fra The Square (2017) ("the monkey scene"): https://www.youtube.com/watch?v=pX8BfoAUNkM
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik og argumentation

Forløbet læses i samarbejde med samfundsfag, hvorfor der er fokus på politisk retorik og argumentation. Hver klasse på årgangen får tildelt et politisk parti - 1v blev partiet Venstre - og skal forberede 3 forskellige taler fordelt på forskellige aktuelle politiske problemstillinger. Talerne bliver holdt foran hele årgangen og et dommerpanel, som udråber vinderen af det politiske forum.
Efter det politiske forum runder vi af med et kig på nytårstalen som genre, og eleverne skriver deres egen nytårstale som aflevering.

TEORI OG BEGREBER:
Det retoriske pentagram
De forskellige talegenrer
Verbal, non-verbal og ekstraverbal kommunikation
Appelformer
Topik
Evidentia: Billedskabende sprog, billedsprog, brug af sanser, fortællinger om mennesker
Troper og figurer

MATERIALE:
Lotte Svendsen: fra Royal Blues (1997)
Elevatortaler fra politikere (2022):
-Magnus Heunicke: https://www.facebook.com/socialdemokratiet/videos/491571769577394/
-Pia Olsen Dyhr: https://www.facebook.com/pia.olsen.dyhr/videos/2419290101570233/
-Lars Løkke Rasmussen: https://www.facebook.com/moderaterne/videos/2073511566166250/
-Sofie Løhde: https://www.facebook.com/venstre.dk/videos/1951554548383306/
-Pernille Vermund: https://www.facebook.com/nyeborgerlige/videos/3366270570261681/
-Mai Villadsen: https://www.facebook.com/enhedslisten/videos/519250273387774/
Mette Frederiksen: Undskyldningstale til Godhavnsdrengene (2019)
Tessa: Nytårstale 2021
Tine Høeg: Nytårstale 2020
Håndbog til dansk, kap. 4.3 om sproglige figurer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ung i Norden

I forløbet veksler vi mellem at skrive breve og lave små videoer til vores venskabsklasse i Oslo og arbejde med den norske tv-serie SKAM (sæson 1) som værklæsning. I værklæsningen har vi særligt fokus på skammen som tema, pragmatik (herunder sproghandlinger og facework) og filmiske virkemidler. Endvidere arbejder vi med at etablere et godt gruppearbejde, hvor eleverne arbejder sammen om at løse de forskellige opgaver for at holde fokus på læringsprocessen frem for at dele opgaverne mellem sig med henblik på at blive hurtigt færdig og lave så lidt som muligt.

TEORI OG BEGREBER:
Sproghandlinger
Samarbejds- og høflighedsprincipperne
Facework og ansigtstruende handlinger
Erving Goffman: Stigmatisering og performanceteori
Carsten Stage: Skammens former

MATERIALE:
VÆRK 1: Julie Andem: SKAM, sæson 1 (2015) (norsk)
Håndbog til dansk, kap. 4.12 om kommunikationsanalyse
Litteraturens huse: Skam i litteratur, sprog og medier (Goffmann og Stage): <https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2391 og https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2385


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO: Dansk kolonihistorie

Forløbet, som læses i samarbejde med faget historie, danner baggrund og udgangspunkt for klassens DHO. Forløbet koncentrerer sig indholdsmæssigt om Danmarks kolonier i Dansk Vestindien og Grønland og metodisk om analyse af epik, dokumentarfilm og taler/argumenterende tekster. Klassen introduceres desuden til postkolonial teori og basal diskursanalyse.
Som en del af forløbet indgår en hel dag med fokus på skriftlighed, hvor vi øver os i nogle af de centrale skrivehandlinger i en DHO, nemlig redegørelse, analyse og fortolkning.

Som afslutning på forløbet introduceres eleverne til basal videnskabsteori med fokus på det humanistiske fakultet og hermeneutik, og vi gennemgår den videnskabelige basismodel samt Blooms taksonomi.

TEORI OG BEGREBER:
Dokumentarfilmsgenrer: Den dybdeborende, iagttagende, deltagende, refleksive, poetiske og dramatiserede dokumentar
Podcastanalyse
Autenticitetsmarkører og fiktionaliseringer
Toulmins argumentationsmodel: Påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, rygdækning og gendrivelse
Diskursanalyse: Nodalpunkt, ækvivalenskæde, antagonisme, flydende betegner, dominerende diskurs
Aktantmodellen
Ciceros retoriske pentagram
Talegenrer: Den politiske tale, lejlighedstalen og den informative tale
Postkolonial teori: Den anden, hybriditet, mimicry

MATERIALE:
Anne Mette Finderup m.fl: Danske kolonihistorier. Fra sukkerrør til Skipper Mix, Grundbog, Dansklærerforeningens Forlag (2019), s. 32-37
Ludvig Holberg: af Introduktion til naturens og folkerettens kundskab (1716)
Henrik Hertz: af De Frifarvede (1836)
Thorkild Hansen: af Slavernes Øer (1970)
De Vestindiske Øer - historien om dansk slavehandel, DR (2017)
Lars Løkke Rasmussen: Tale ved Transfer Day, d. 31. marts 2017
Maya Albana: Det sorte kapitel (2019)
Naja Marie Aidt: Du siger (2009)
Inuk Silis Høegh: Sumé - lyden af en revolution (2014)
DR podcast: Qallunaaq - hvad er jeg, episode 1 (2022)
Kim Leine: af Profeterne i Evighedsfjorden (2012)
Video om humaniora fra Restudy
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ung i Norden - fortsat

Efter arbejdet med DHO genoptager vi forløbet Ung i Norden - denne gang med fokus på litteraturens fremstilling af unges udfordringer og dilemmaer. Vi tager udgangspunkt i læsningen af et essay om netop dette emne, hvorefter vi dykker ned i forskellige digte. På baggrund heraf skriver eleverne enten et essay eller en analyserende artikel med inddragelse af materiale fra undervisningen.
Vi runder af med at træne det mundtlige oplæg gennem analyse og fortolkning i grupper af en novelle.

MATERIALE:
Christian Johannes Idskov: Er traumer ved at blive livsstil, eller har ubehaget bund i noget større? (Politiken, d. 31.ecember 2022)
Naiha Khiljee: 12-talspige//hustler (m/k) (2020)
Victor Boy Lindholm: "det her er en kærlighedshistorie" og "jeg er for træt og går i seng" (2014)
Caspar Eric: jeg er helt absurd meget i stand (2014)
Martha Flyvholm Tode: Tomatsuppe (2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Klasseskildringer

Som forløbets titel indikerer, handler det om skildringer af forskellige klasser i forskellige teksttyper, men primært skønlitteratur. Vi tager udgangspunkt i Pierre Bordieus tre kapitalformer og Beverley Skeggs klasseteori, der fokuserer på respektabilitet. Metodisk repeterer vi retorisk analyse, filmanalyse og litterær analyse, og vi inddrager transaktionsanalysen i arbejdet med reality-tv.

TEORI OG BEGREBER
Pierre Bordieus kapitalformer (økonomisk, social og kulturel kapital)
Beverley skeggs om respektabilitet
Manifestet som genre
Transaktionsanalyse (barne-, voksen- og forældrestemmer, simple, komplementære, krydsende og skjulte transaktioner)
De moderne gennembrud vs. det folkelige gennembrud
Socialrealisme
Tale- og tankegengivelse i litteratur
Autofiktion (fiktions-, fakta- og dobbeltkontrakter)

MATERIALE
Pulp: Common people (1995)
Glenn Bechs nytårstale fra Deadline, DR2 d. 2. januar 2023
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022), s. 53-70
Luksusfælden, DR d. 28. august 2018
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, i-bog, Systime. Introduktionsvideo til det moderne gennembrud.
Ole Schultz-Larsen: Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, Systime, kap. 3 om fremstillingsformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=163#c508
Ole Schultz-Larsen: Håndbog til dansk - Litteraturhistorie, i-bog, Systime, kap. 7 om det folkelige gennembrud: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=203#c509
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900)
Morten Pape: af Planen (2015). Uddrag bragt i Anita Nell Bech Albertsen m.fl: Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdansmark, Dansklærerforeningens Forlag (2023), s. 32-40
Karina Pedersen: af Helt ude i hampen (2016), e-mail nr. 5, 25 og 95
VÆRK 2: Stine Askov: Nøjsomheden (2022) (roman)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Karen Blixen

Vi fordyber os i vores lokale kanonforfatters forfatterskab og tager på besøg på Rungstedlund, hvor vi bliver vi vist rundt i Karens Blixens bolig og deltager i en workshop om naturen i Blixens forfatterskab. Derudover fungerer forløbet som en introduktion til litterær metodelære, hvor eleverne stifter bekendtskab med metodetrekanten og selv prøver kræfter med nykritisk, strukturalistisk og psykoanalytisk læsning.

TEORI OG BEGREBER
Metodetrekanten og de litterære metoder, som er beskrevet i Håndbog til dansk (biografisk læsning, nykritisk læsning, strukturalistisk læsning, psykoanalytisk læsning, læserorienteret læsning og ideologikritisk/socialhistorisk læsning)

MATERIALE
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling (1942)
Karen Blixen: Det ubeskrevne blad (1957)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Kristoffer Nyholm: af Ringen (1988), minut 32-37.30)
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, i-bog, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Essayistik

Forløbet læses som et sprogligt forløb med det formål at gøre eleverne fortrolige med essaygenren - både dens historie (de to essaytraditioner med rod i henholdsvis Bacon og Montaigne) og genretræk - og lægge op til at skrive den første reflekterende artikel. Vi ser nærmere på det gode essays brug af forskellige fremstillingsformer og vekslen mellem konkret og abstrakt, ligesom vi undersøger essayistens forhold til både emnet og læseren.

MATERIALE:
Karl Ove Knausgård: Jeg er nogen, se på mig (2014)
”Essay-definition: Den korte version” fra Thorkild Borup Jensen: At skrivetænke (2000)
Thorkild Borup Jensen: Montaigne og Bacon, essayets pionerer
Ludvig Holberg: Epistel 395 om censur
Per Højholt: Men nu fx vedr. køb af juletræer (1986)
Jan Grarup: Se mig i øjnene og sig, at sorte liv ikke er lige så meget værd som hvide, Politiken (23. september 2018)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Nyhedsgenrer

I forløbet arbejder vi med nyheder i forskellige genrer om krigen primært i Ukraine og sekundært i Afghanistan. Vi taler om pressens rolle i samfundet og dens vilkår i en verden med smartphones og sociale medier. På studieturen til Istanbul senere på året vil eleverne selv blive sat i rollen som journalister og prøve at skrive nyheder i forskellige genrer.

TEORI OG BEGREBER
Etablerede vs. sociale medier, kommercielle medier vs. public service, gatekeeping vs. gatewatching, den fjerde statsmagt, den demokratiske samtale, informerende nyheder vs. opinionsstof, vinkling, nyhedskriterier, podcastformater, dramaturgi og fremdriftselementer, fremstillingsformer, parameterhjulet til analyse af dokumentarfilm

MATERIALE
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet, s. ??, Dansklærerforeningens Forlag, 2023
Jakob Kjøgx Bohr og Mikkel Secher: Rusland angriber Ukraine - her er, hvad vi ved, d. 24. februar 2022: https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-02-24-rusland-angriber-ukraine-her-er-hvad-vi-ved
TV2 Nyhederne d. 24. februar 2022 kl. 18, minut 0-8
Avisforsiderne fra Jyllands-Posten, Information, Ekstra Bladet og Politiken d. 25. februar 2022
Kjeld Hybel: Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe, politiken.dk d. 27.02.2022
Pressefotos fra Nils Thorsens artikel Er du en modig læser?, Politiken d. 6. september 2023
Nagieb Khaja: Dagbog fra Kyiv, tv-dokumentar, DR 2022
Nadeen Aiche: Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge, Information d. 3. marts 2022
Kommentarspor fra DRs Debattens Facebookprofil d. 27. februar 2022
Kasper Søegaard: Gennemtjekket og gennemhullet, radiofortælling, DR 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 FF4: Faglig formidling

Forløbet afvikles i samarbejdet med klassens ene studieretningsfag, nemlig kemi, og indgår i rækken af fællesfaglige forløb, som skal klæde eleverne på til at skrive SRP i 3g. I dette forløb fokuserer vi på faglig formidling og retter derved blikket frem mod elevernes mulighed for at skrive en formidlingsopgave som SRP med dansk som det ene fag. Vi læser om forskellen på videnskabelig kommunikation og faglig formidling og arbejder helt konkret med explaineren som genre, hvorved forløbet lægger sig fint i forlængelse af det forudgående arbejde med nyhedsgenrerne. Efter at have analyseret et par explainere skal eleverne selv arbejde multimodalt og i grupper producere en explainer om medicinalgodkendelse. Derved kommer elevernes kreativitet og innovative kompetencer også i spil i dette forløb.

TEORI OG BEGREBER
Videnskabelig kommunikation, faglig kommunikation og faglig formidling.
Arkivexplaineren, studieexplaineren, animationsexplaineren og reportageexplaineren
Multimodalitet

MATERIALE
Flemming Kjærrumgaard Madsen: Explainer - vidensformidling med video, i-bog, Systime 2023
DR Explainer: Har du altid ret? DRs mediebibliotek, d. 2. juli 2022
DR Explainer: Sådan blev stort russisk dødsmysterie opklaret med Disney-filmen Frozen, dr.dk, d. 26. februar 2021


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kulturmøder

Forløbet fungerer som optakt til og opfølgning på en uges studietur til Istanbul, hvor vi oplever et kulturmøde i den virkelige verden. Hjemme i klasselokalet arbejder vi med fremstillingen af kulturmøder i billedkunst, litteratur og reklamer, og  i den sammenhæng tager vi udgangspunkt i Edward Saids teori om orientalisme og Zygmunt Baumans begreber om turisten og vagabonden.

MATERIALER
Katrine Haaning, m.fl: "Kulturmøder, globalisering og multikulturel danskhed" i De seneste 5 års litteratur, Systime, p. 341
Hergé: Tintin i Congo (uddrag) (1949)
Tahar Ben Jelloun: Den mistænkte (1991)
Polo VW: Small but tough (falsk reklame)
Christina Hagen: White Girl 2 (2017) - uddrag fra "De seneste 5 års litteratur" fra Systime (p. 260)
VÆRK 3: Maja Lee Langvad: Find Holger Danske (2006) (digtsamling)
Athena Farrokhzad: Prolog til "Vitsvit" (2013) (svensk)
Amina Elmi: Barbar. Tavshedens objekt (2023), p. 10-16
Jean-Leon Gerome: Slangetæmmeren (ca. 1879) og Tæppehandleren (ca. 1887)
Eugéne Delacroix: Sardanapolus' død (1827)
Jean-Auguste-Dominique Ingres: Det tyriske bad (1862) og Grande Odalisque (1814)
Anton Solomoukha: Det tyrkiske bad (2007)
Lalla Essaydi: Les femmes du Maroc. Grande Odalisque (2008)
Elisabeth Jerichau-Baumann: Prinsesse Nazili Hanum (1875)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Diskurs og debat om arbejde

Som optakt til et forfattermøde med Stine Askov og Ingrid Nymo om litterære skildringer af omsorgsarbejde og som introduktion til den debatterende artikel repeterer vi i forløbet diskursanalysen som metode og analyserer forskellige tekster om "arbejde", herunder uddrag fra de to forfatteres romaner. I forbindelse med sidstnævnte repeterer vi også samtaleanalyse og facework.

MATERIALE:
Kampagneplakater fra Dansk Folkeparti
SAS: What is truly Scandinavian? (reklamefilm) (2020)
Græsborg, A.B. & Jørgensen, M.M. (2014). "Diskurs og samfund" i Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet.
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl (1900)
Jonas Eika: af Lageret Huset Marie (2015) - uddrag fra Katrine Haaning, m.fl: De seneste 5 års litteratur: https://5aarslitt.systime.dk/?id=224
Olivia Høj: I dag trak hun i land: Så mange gange har Mette Frederiksen påtalt danskernes arbejdsmoral, Dr.dk (1. maj 2024)
Laura Friis Vang: Kaare Dybvad Bek går til kamp for det arbejdende folk, Information d. 28. oktober 2023
Maj My Humaidans nytårstale i Deadline, DR d. 1. januar 2024
Håndbog til dansk, kap. 4 om kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c643
Stine Askov: Varme hænder (2024), s. 5-9, 232-237 og 242-249
Ingrid Nymo: Den røde hane (2024), s. 150-155
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 På flugt

I forløbet arbejder vi med forskellige tekster om at være på flugt. Vi ser dokumentarfilmen "Flugt" som værk og læser en reportage fra Afghanistan umiddelbart efter Talibans generobring af magten, men bevæger os også over i fiktion for at læse digte og en novelle med flugt som tema. Forløbet rundes af med en analyserende artikel om børn og unge på flugt.

MATERIALE:
VÆRK 4: Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021)
Det Danske Filminstitut: Jonas Poher Rasmussen om Flugt (2021): https://www.youtube.com/watch?v=NhmQqYkWIMQ
A-ha: Take on me (1984) (musikvideo)
Katrine Hornstrup Yde: Den animerede danske dokumentarfilm ’Flugt’ er perfekt filmkunst, Information d. 17. juni 2021
Puk Damsgård: Kabuls fald, Dr.dk (2021)
Alexandre Nsoni: I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd (2021), s. 5-21 og 64-65
Heinrich von Kleist: Jordskælvet i Chile (1810)
Henrik Nordbrandt: Vuggevise (2015)
På flugt fra Danmark, DR (2022), minut 0-5:48
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Kærlighed og ægteskab

I forløbet arbejder vi med tekster om kærlighed og ægteskab fra middelalderen frem til i dag og ser, hvordan vi har flyttet os fra først og fremmest at fokusere på slægten til at fokusere på individet i takt med at jagten på kærlighed er blevet mere og mere intens. Vi har fokus på litteraturhistorien og lægger særlig vægt på romantikken, der læses som periode. Gennem det litteraturhistoriske arbejde får vi også mulighed for at skelne mellem idealisme, realisme og modernisme i teksterne, vi møder.

BEGREBER:
Riddervise, tryllevise, den gode og den onde lykke, formelsprog, syrebadsteknik, ekspansionsteknik, de fire æ'er (skæbne, hævn, slægt, ære), forlovelsessituation, borgerlig enhedskultur, organismetanke, panteisme, idealisme, dualisme, platonisk kærlighed, nationalromantik, universalromantik, Biedermeier, romantisme, den upålidelige fortæller, idealisme, realisme, kritisk realisme, impressionisme, sædelighedsfejden, naturalisme, modernisme

MATERIALE:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Kapitlet om middelalderen i Brug litteraturhistorien, Systime, https://bl.systime.dk/?id=135
Torbens datter
Hr. Bøsmer i Elverhjem
Barbara Kjær Hansen m.fl.: Introduktion til romantikken i Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime: https://litthist.systime.dk/?id=124
Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl: Litteraturens perioder, Gyldendal (2005), s. 42-57
Philipp Stölzl: Goethe! (2010)
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født (1850)
N.F.S. Grundtvig: Hvad er det, min Marie (1851)
Adam Oehlenschläger: Raad til unge Ægtemænd (1809-1820?)
Christian Winther: Jeg kom til Skovens Bolig (1860)
A.W. Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
VÆRK 5: St. St. Blicher: Sildig Opvågnen (1828)
Emil Aarestrup: Nordexpeditionen (1838)
H.A. Brendekilde: Udslidt (1889) (maleri)
L.A. Ring: Banevogteren (1884) (maleri)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Om det moderne gennembrud, Herman Bang, sædelighedsfejden og det naturalistiske drama i Det moderne gennembrud #MeToo, Systime: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=132
Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887)
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1879), uddrag fra 3. akt (slutningen):
Lone Hørslev: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte, Forlaget Hjørring, 2009, s. 11, 15, 19, 22
Barbara Gjerluff Nyholm: Små forventninger, Gyldendal, 2024, s. 7-9 og 47-53

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Det gale sind

I forløbet arbejder vi med primært skønlitterære tekster om galskab og vanvid. Vi inddrager Tzvetan Todorovs teori om den fantastiske litteratur og undersøger forskellige upålidelige og gale fortællere. Afslutningsvist læser vi Stefan Zweigs lange Skaknovelle og ser filmatiseringen deraf fra 2021, og i den sammenhæng arbejder vi med remediering og adaptation.

BEGREBER:
Det uhyggelige, det fantastiske og det vidunderlige, den fantastiske tøven, ræsonnerende sindssyge, delirisk sindssyge, das Unheimliche

MATERIALE:
Edgar Allen Poe: Den sorte kat (1845)
Lasse Gammelgaard og Thomas Søgaard Boström: "Galskab og fortælleteoriens begreb om upålidelighed" i Galskab i litteraturen, Systime: https://galskabilitteraturen.systime.dk/?id=133
Johannes V. Jensen: Vinternat (1908)
Martin A. Hansen: Soldaten og pigen (1947)
VÆRK 6: Stefan Zweig: Skaknovelle (1941)
Philipp Stölzl: Skaknovelle (2021)
Peter Seeberg: Bulen (1962)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Eksamenstræning

Vi bruger de resterende to kanonforfattere til at øve mundtlig eksamen med forberedelsestid og fremlæggelse for en makker. Vi lægger ud med Tom Kristensen og ekspressionismen, som vi læser en kort introduktionstekst til, og og runder af med Klaus Rifbjerg, der giver mulighed for at repetere 2g's arbejde med essaygenren.

MATERIALE
Mischa Sloth Carlsen og Maja Bødtcher-Hansen: "Periodepræsentation: Avantgarde og ideologisk realisme"  og "Tom Kristensen" i Med tiden, Systime
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (1920)
George Grosz: Selvmord (1916)
Rudolph Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt (1922)
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin (1991)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer