Holdet 2022 DAA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anna Marbjerg
Hold 2022 DAA/z (1z DAA, 2z DAA, 3z DAA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Taler og retorik
Titel 2 Kærlighed og køn - DHO
Titel 3 Kreativ skrivning
Titel 4 Humor (på scenen, på skærmen og på lærredet)
Titel 5 Karen Blixen
Titel 6 Dogme 95 (inkl. værklæsning)
Titel 7 Kroppen i kunsten
Titel 8 Magiske fortællinger
Titel 9 Omsorg
Titel 10 Det moderne gennembrud
Titel 11 Nyhedsdækning og pressens ansvar
Titel 12 Tour de chambre

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Taler og retorik

I forløbet arbejder vi med retorisk analyse af udvalgte taler som en del af det tværfaglige SRP 1-forløb i samarbejde med samfundsfag.
Udover at læse og analysere taler skal eleverne også selv producere politiske taler og fremføre dem.

Fagbegreber og metoder:
Retorisk analyse, talegenrer og -funktioner, talemomenter, actio, Ciceros retoriske pentagram, appelformer, retoriske stilfigurer, sproglige billeder (troper), Toulmins argumentationsmodel, topik.

Primærtekster:
Mette Frederiksen: "Tale ved pressemøde om mulig genåbning af Danmark 2020". (2020, uddrag)
Anna Bjerre Johansens tale ved Roskilde Summerdays 2021
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2019
Tessas nytårstale 2021
Tine Høegs nytårstale 2020

Supplerende tekster og materiale:
Information: »Den tale og den aften vil gå over i historien som et ungdomsoprør« (2019), https://www.information.dk/kultur/2019/10/tale-aften-gaa-historien-ungdomsoproer
H.M. Dronningens nytårstale 2022: youtube.com/watch?v=hncyims6VGM
Forfatter Glenn Bechs nytårstale i Deadline 2023 https://www.facebook.com/watch/?v=714833670170188&ref=sharing
Røst om Jonas Eikas takketale: https://xn--rst-0na.dk/talearkiv/takketale-ved-nordisk-rads-prisoverraekkelse/
DR.dk: “Øjnene blev våde i salen, da Niviaq Korneliussen kom med sit opråb ved fornem prisfest: 'De unge har set og forstået talen’” https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/oejnene-blev-vaade-i-salen-da-niviaq-korneliussen-kom-med-sit-opraab-ved#!/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kærlighed og køn - DHO

Vi arbejder tematisk med tekster fra 1700 og frem til 1970erne under overskriften “kærlighed, køn og seksualitet”. Forløbet foregår i et tværfagligt samarbejde med historiefaget og munder ud i dansk-historieopgaven.

Vi arbejder med følgende tekster:

Primærtekster:
LUDVIG HOLBERG: Jeg vil ikke gifte mig (1743)
ADAM OEHLENSCHLÄGER: Raad til unge Ægtemænd (1809-1820)      
HANS CHRISTIAN ANDERSEN: Hvad jeg elsker fra Phantasier og Skizzer (1831)
NIKOLAJ FREDERIK SEVERIN GRUNDTVIG: Til min Marie (1851)
HERMAN BANG: To Lykkelige (1889)   
MARTIN ANDERSEN NEXØ: Manuela fra debutsamlingen Skygger (1898)   
Tove Ditlevsen: "De evige tre" (1942)
TOM KRISTENSEN: Diminuendo (1930)   
KLAUS RIFBJERG: At elske fra Under vejr med mig selv (1956)
Vita Andersen: "Fredag", "Lørdag", "Søndag" (1977)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dramatisering af "To Lykkelige" 26-02-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kreativ skrivning

I dette forløb arbejder vi med forskellige skriveøvelser med det formål at øge elevernes sproglige bevidsthed.
Vi læser og analyserer desuden digtet “En kvindes frygt” (1939) af Tove Ditlevsen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tidsrejsen 26-04-2023
Avisoverskriften 11-05-2023
Analyse af “En kvindes frygt” 18-05-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Humor (på scenen, på skærmen og på lærredet)

I dette forløb arbejder vi med humor i forskelligartede tekster, herunder i dramatiske tekster, sketches, spillefilm og serieafsnit.
Vi arbejder både med litterær analyse, men også med sproglig analyse og medieanalyse.
Vi laver værklæsning af Ludvig Holbergs "Erasmus Montanus" (1723).
Desuden tager vi på Aveny-T og ser forestillingen “Grubleren” som værk og arbejder efterfølgende med anmeldelsesgenren, da eleverne skal skrive deres egen teateranmeldelse af forestillingen.

Fagbegreber og metoder:
Humorteorier (overlegenhedsteorien, forløsningsteorien, uoverensstemmelsesteorien, sproglegen og legen med sproglige billeder og figurer), satire og falske nyheder, nyhedskriterier, fakta- og fiktionskoder, fiktionalisering, autofiktion, autenticitetsmarkører.
I kender til variation i sproget og kan analysere sprogbrug ud fra forskellige -lekter.
I kender til begreberne standardsprog, kodeskift (code switching), sprogholdninger og -lekter (herunder dialekter, etnolekter og multietnolekter, kronolekter og sociolekter, høj og lav stil).
I kender til begreberne performativ biografisme og backstage, frontstage og middle-region.
Analyse af kommunikation herunder sproghandlinger, facework (ansigtstruende handlinger og dæmpning af handlingerne), turtagning, gambitter og høflighedsprincippet.

Primærtekster:
Sketchprogrammer:
Rytteriet: Snobberne, Arbejdsløshed (Danmarks Radio)
Rytteriet: Snobberne, Epidemier (Danmarks Radio)
Rytteriet: Snobberne, Naturkatastrofer (Danmarks Radio)
Det slører stadig: Gangstersnak i telefonen (Danmarks Radio)
Standupshow: Uddrag af Adam & Noah: Hva sker der Dansker? (2016)
Komedieserie: Klovn: S1:E3 Hushovmesteren (2005)
Komedieserie: Ditte og Louise, afsnit 4 Nabobarnet: https://www.dr.dk/drtv/episode/ditte-and-louise_434105
Komedieserie: Min kamp S1:E1 (2021)
Romanuddrag: Anna Juul: Penge & Bacon (2022)
Drama: Ludvig Holberg: Erasmus Montanus (1723) (VÆRKLÆSNING)
Drama: Grubleren (2023), Aveny-T (VÆRKLÆSNING)

Supplerende tekster og materiale:
Satire: Udvalgte artikler fra RokokoPosten
Satireprogram: Udvalgte afsnit af Tæt på sandheden med Jonatan Spang  (Danmarks Radio)
Komedieserie: Klovn: udvalgte afsnit (2005-2022)
Humorteorier: https://dansksiderne.dk/index.php?id=6565#c18076
Satire og falske nyheder: https://danskpaany.systime.dk/?id=307#c1372
7.1 Standard, variation og normer*: https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=167
Autofiktion og performativ biografisme: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=789#c3748
Afsnittene om sproghandlinger og facework i Håndbog til dansk kapitel 4.12 Kommunikationsanalyse (s. 176-195): https://hbdansk.systime.dk/?id=210
Video om oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
Komediegenren i oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=154#c380
Videoen om Erasmus-projektet: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=172#c974
Om syllogismer: https://denstoredanske.lex.dk/syllogisme og uddrag fra https://atu-artikler.systime.dk/?id=208
https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Teateranmeldelse 08-10-2023
Debatterende artikel om grænserne for humor 12-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Karen Blixen

Vi arbejder med Karen Blixen og besøger Rungstedlund.

Vi læser teksterne "Ringen"(1958), "De blå øjne" (1942/1980) og "Det ubeskrevne blad" (1957) af Blixen og laver litterær analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dogme 95 (inkl. værklæsning)

I dette medieforløb arbejder vi med dogmefilmgenren og laver værklæsning af filmen “Festen” fra 1998 af Thomas Vinterberg. Vi arbejder desuden med kommunikationsanalyse i et sprogligt perspektiv (herunder begreber som gambitter, sproghandlinger, samarbejdsprincippet og høflighedsprincippet, facework, det underforståede og underteksten).

Primærtekster:
“Festen” af Thomas Vinterberg (1998) (VÆRKLÆSNING)
Kyskhedsløftet som del af dogmemanifestet (1995): https://danmarkshistorien.lex.dk/Dogmereglerne_(Dogme_95),_13._marts_1995 (kopier hele linket ind i browseren)

Supplerende tekster og materiale:
DR2-dokumentar: “Idioterne der startede Festen” (2020): https://www.dr.dk/drtv/program/idioterne-der-startede-festen_214958
Uddrag af forskellige ikke-dogmespillefilm:
Schindler's List
Speed
Ringenes Herre: De to tårne
Scream
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstilling af familier på film 12-12-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kroppen i kunsten

I dette tematiske forløb arbejder vi med forskelligartede tekster, der alle beskæftiger sig med og undersøger kroppens funktion og tilstedeværelse i vores verden og samfund. Vi arbejder både med litterær analyse, men også med sproglig analyse og medieanalyse. Vi arbejder desuden med norsk og svensk i vores arbejde med hhv. "Torka aldrig tårar utan handskar” og "SKAM".

Primærtekster:
Lyrik: “Nike” af Caspar Eric (2015) (uddrag)
Nyhedsartikel: Studerende til ny fertilitetskampagne: Vi kan godt klare det med børnene selv (2015, Politiken) https://politiken.dk/danmark/art5592621/Studerende-til-ny-fertilitetskampagne-Vi-kan-godt-klare-det-med-b%C3%B8rnene-selv
Kampagnevideo: "Do it for Denmark" af Spies Rejser (2014)
Avisartikel: Knald for fædrelandet" af Jeppe Bentzen (Weekendavisen, 2023)
Reportage: "Velfærdsstaten er out" af Olga Ravn (2024)
Debatindlæg: Wegovy Week af Sine Gerstenberg (Weekendavisen, 2024) https://www.weekendavisen.dk/2024-6/opinion/wegovy-week
Avisartikel: "Rækker rummeligheden også til mændenes kroppe?" (Berlingske, 2022)
Romanuddrag: “Torka aldrig tårar utan handskar” af Jonas Gardell (2012)
Serieuddrag: “Torka aldrig tårar utan handskar” af Jonas Gardell (2012)
Uddrag af SKAM: Afsnit 4 sæson 2 13:20-20:30 https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57468 + Afsnit 11 sæson 2: 00:00-5:55 https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57479
Novelle: “Patienten” af Peter Seeberg (1962)

Supplerende tekster og materiale:
Udvalgte kunstværker på Statens Museum for Kunst
Uddrag af "Drømmene maler virkeligheden” af Tobias Rahim (2022)
Reklameanalyse: McDonald’s "Kroppen din trenger potet"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Magiske fortællinger

I dette tematiske forløb arbejder vi med forskellige tekster, der alle passer under overskriften ‘magiske fortællinger’. Teksterne strækker sig periodemæssigt fra middelalderen til i dag. Vi arbejder primært med det litterære perspektiv, når vi laver analyse af folkeviser, folke- og kunsteventyr, romananalyse, lyrikanalyse og novelleanalyse, men vi supplerer også med det sproglige perspektiv i retorisk analyse af taler og medieanalyse af spillefilm i uddrag.

Vi laver desuden værklæsning af digtsamlingen Tilbage til unaturen (2016) og arbejder kreativt med at producere egen lyrik ud fra vores personlige oplevelse af at være i naturen.

Vi arbejder hovedsageligt ud fra et litterært perspektiv, men undersøger også nogle af teksterne gennem et sprogligt perspektiv.

Fagbegreber og metoder:
Lyrikanalyse, semantiske felter, sproglige billeder, sproglige figurer, remediering, systemdigtning, lyrisk jeg, digtets personer og rum,
Folkeviser, syrebadsteknikken, flade karakterer, tematikkerne de fire æ’er, den gode og den onde lykke
Eventyr, kunst- og folkeeventyr, aktantmodellen, kontraktmodellen,
Retorisk analyse, Ciceros retoriske pentagram, retoriske virkemidler
Perioder/stilretninger: Middelalderen, romantisme
Litterær analyse, personkarakteristik

Primærtekster:
Digtsamling: Tilbage til unaturen, Rasmus Nikolajsen, 2016 (værklæsning)
Folkevise: Elverhøj
Folkevise: Agnete og havmanden
Kunsteventyr (uddrag): Fyrtøjet, H.C. Andersen, 1835
Folkeeventyr: Hans og Grete
Roman (uddrag): Voksbarnet, Olga Ravn, 2023: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2862&L=10
Film (uddrag): Häxan, Benjamin Christensen, 1922: https://archive.org/details/Hxan1922720p, (Filmens indledning: 00:00-02:18, Afsnit 3: 33:58-44:28)
Tale: Johannes Lilleøres båltale ved LGBT+ Danmarks 75-årsjubilæumsfest, 23. juni 2023: https://www.dansketaler.dk/tale/johannes-lilleores-baltale-til-lgbt-danmarks-75-ars-jubilaeumsfest
Essay (uddrag): Heksen er en heltinde i vor #MeToo tidsalder, Nanna Goul, Information, 22. juni 2018, https://www.information.dk/kultur/2018/06/heksen-heltinde-metoo-tidsalder
Essay: Hvad skal vi med hexe?, Suzanne Brøgger, 1976
Roman (uddrag): 11%, Maren Uthaug, 2022
Novelle: Agerhønen, Martin A. Hansen, 1947
Lyrik: Paa Maskeraden, Emil Aarestrup, 1863
Maleri: Mareridt, Nicolai Abilgaard, ca. 1800

Supplerende tekster og materiale:
Derfor kan en gåtur i naturen hjælpe din hjerne og dæmpe stress og angst: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-en-gaatur-i-naturen-kan-taemme-vores-hjerner/
Forfatterweb: https://forfatterweb.dk/oversigt/nikolajsen-rasmus
Rasmus Nikolajsen: Har vi en fælles sjæl?: https://www.youtube.com/watch?v=G7HaKjFMUBQ
Lyrikanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Snehvide: https://youtu.be/l9GJtM9lN-I?si=26dQZYEdvl5qVSV-&t=149
Romantismen og det uhyggelige: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=195
Martin A. Hansen: https://danskeforfattere.systime.dk/?id=1042
Essaygenren: https://textanalyse.systime.dk/?id=4804&L=10 + https://litteraturportalen.systime.dk/?id=662&L=10
Retorisk analyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=194&L=10, https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=228&L=10, https://hbdansk.systime.dk/?id=188&L=10, https://hbdansk.systime.dk/?id=179&L=10#c519
https://ordnet.dk/ddo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Omsorg

Dette forløb handler om begrebet ‘omsorg’. Vi støder på omsorgen i tekster om sundhedsvæsenet, plejesystemet, fagforeningslivet, men også i det ulønnede omsorgsarbejde, der foregår mellem mennesker, i familier og på arbejdsmarkedet.
Som en del af forløbet læser vi tekster af forfatterne Stine Askov og Ingrid Nymo, som vi også møder til forfattersamtale om litterære skildringer af omsorgsarbejde.

Vi arbejder ud fra alle tre perspektiver (litterært, sprogligt og medie), men med hovedvægt på det litterære perspektiv.  

Fagbegreber og metoder:
Kommunikationsanalyse: Facework, høflighedsprincippet
Litteraturanalyse: miljøkarakteristik, titel, personkarakteristik, fortællertype, scenisk fremstillingsform, fortalt tid og fortælletid
Diskursanalyse: Diskurs, nodalpunkt, konnotationer, ækvivalenskæde og flydende betegnere. Antagonistiske diskurser, hegemonisk diskurs, dialektisk forhold.
Argumentationsanalyse: Toulmins argumentationsmodel (inkl. den udvidede model), argumenttyper, appelformer
Det moderne gennembrud, det folkelige gennembrud, socialrealisme, realisme
Retorisk analyse: Ciceros retoriske pentagram
Medieanalyse og filmiske virkemidler

Primærtekster:
Roman (uddrag): Varme hænder, Stine Askov, 2024 (s. 5-9, s. 126-128, s. 242-249)
Roman (uddrag): Den røde hane, Ingrid Nymo, 2024 (s. 150-155)
Kronik: Desto mere vi taler om ældrebyrden, desto dårligere bliver det at være ældre i Danmark: https://www.information.dk/debat/2024/07/desto-mere-taler-aeldrebyrden-desto-daarligere-vaere-aeldre-danmark
Novelle: Jeg forstår godt du er vred, Anders Bodelsen, 1987
Roman (uddrag): Underskud af Emma Holten (s. 20-21, s. 225-228)
Roman (uddrag): Pelle Erobreren, Martin Andersen Nexø, (1906-1910)
Novelle: Lønningsdag (En idyl), Martin Andersen Nexø, 1900  https://krydsfelt.systime.dk/?id=401&L=10#c2580
Novelle: Naadsensbrød, Henrik Pontoppidan, 1887: https://textanalyse.systime.dk/?id=5018
Dokumentarfilm: Skyggebarn, Cille Hannibal, 2021

Supplerende tekster og materiale:
Hvad vil det sige at være en af "de varme hænder"? / Stine Askov: https://www.youtube.com/watch?v=F8HZD4uh9eY
Kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210#c645
Diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
Uddrag af DR-programmet Deadline (fra 20:07-slut), 1. maj 2024
Introduktion til nye argumenttyper: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=236
Forfatteren Martin Andersen Nexø (1869-1954) og Den litteraturhistoriske kontekst: socialrealisme: https://litthist.systime.dk/?id=265
Forfatteren Henrik Pontoppidan og Den litteraturhistoriske kontekst: https://litthist.systime.dk/?id=256#c1165
Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud

I dette korte forløb arbejder vi litteraturhistorisk med perioden fra 1870’erne til 1890’erne og undersøger, hvilke litterære strømninger og offentlige debatter, der kendetegner perioden. Vi arbejder med tematikkerne ‘køn, kirke, klasse’ i vores læsning af udvalgte tekster fra Det moderne gennembrud. Vi arbejder ud fra det litterære perspektiv.

Fagbegreber og metoder:
Novelleanalyse
Tomme pladser
Impressionistisk skrivestil

Primærtekster:
Herman Bang: "Den sidste aften" (1880)
Henrik Pontoppidan:  "Ane-Mette" (1887)

Supplerende tekster og materiale:
Videoen om Herman Bang: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=276
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyhedsdækning og pressens ansvar

I dette forløb beskæftiger vi os med nyhedsdækningen hos danske medier. Vi fokuserer på pressens ansvar og journalistens rolle. I den forbindelse er begreber som presseetik og Pressenævnet vigtige. Vi fokuserer forløbet på dækningen af de igangværende krige i hhv. Ukraine og Gaza gennem nyhedsartikler, men breder også ud med opinionstekster og reportagegenren.
Vi tager desuden i Grand Teatret i København og ser den yderst aktuelle dokumentarfilm No Other Land fra 2024 om de ulovlige bosættelser på Vestbredden. Efterfølgende arbejder vi gennem værklæsning med medieanalyse og fortolkning af dokumentarfilmen.

Vi arbejder hovedsageligt ud fra et medieperspektiv, men undersøger også nogle af teksterne gennem et sprogligt perspektiv.

Fagbegreber og metoder:
Magtens tredeling, nytteetisk synspunkt og pligtetisk synspunkt, presseetik/god presseskik, Pressenævnet,
Nyhedstrekanten, nyhedskriterier,
Nyhedsgenrer, informerende tekster, opinionstekster
Argumentationsanalyse, Toulmins argumentationsmodel, påstand, belæg, gendrivelse og rygdækning, appelformer
Dokumentariske genretræk, faktakontrakt, filmiske virkemidler
Personkarakteristik, miljøkarakteristik

Primærtekster:
Dokumentarfilm: No Other Land, Rachel Szor, Yuval Abraham, Basel Adra & Hamdan Bilal, 2024 (værklæsning): https://www.dr.dk/drtv/program/no-other-land_512123
Debatindlæg: Der er krig i Ukraine. Men er vi journalister mere til besvær end gavn?: https://illbunker.dk/der-er-krig-i-ukraine-men-er-vi-journalister-mere-til-besvaer-end-gavn/
Indslag, tv/web: Farlig rejse, Jacob Ehrbahn, Politiken, 2017: https://vimeo.com/254367727
Læserbrev: Danske medier nedtoner Israels ansvar for hungersnøden i Gaza, Lars Kiær, Stina Løvgreen, Niels Brinch, Information, 5. april 2024: https://www.information.dk/debat/2024/04/danske-medier-nedtoner-israels-ansvar-hungersnoeden-gaza
Reportage: "Arbejderen”, Johannes V. Jensen, 1906: https://textur.systime.dk/?id=340&L=0#c2564

Supplerende tekster og materiale:
Om nyhedsdækning: https://storenyheder.systime.dk/?id=134
Presseetik: https://storenyheder.systime.dk/?id=149
Nyhedskriterier: https://storenyheder.systime.dk/?id=152
Blandede individuelle nyhedsartikler på forskellige onlinemedier.
Om argumentation: Håndbog til dansk
Et år med krig i Ukraine: Se avisernes forsider her: https://journalisten.dk/et-aar-med-krig-i-ukraine-se-mediernes-forsider-her/
Video hos Ekstra Bladet ryster ekspert: Et brud på presseetik og på kant med straffeloven: https://journalisten.dk/video-hos-ekstra-bladet-ryster-ekspert-et-brud-paa-presseetik-og-paa-kant-med-straffeloven/
Forskellige pressefotografier: https://www.worldpressphoto.org/collection/photocontest/2024/winners
Pressefotografi: Frank Fournier: Omayra Sánchez, Armero, Colombia, 1985.
Pressefotografi: Paul Hansen: Gaza Burial, 2012
Uddrag af bogen “Tid – om fotojournalistik”: Henrik Saxgren: Tid – om fotojournalistik, 1990.
Radioprogrammet Tabloid: Kampen om krigen (22:09-26:50)
Traileren til No Other Land: https://www.youtube.com/watch?v=TCUYDcFNxlM&feature=youtu.be
Takketale fra Berlinalen: https://www.youtube.com/watch?v=nZBbOBPLSvA
Diskursanalyse af sagprosa: https://diskurs.systime.dk/?id=130
Baggrundstekst om Johannes V. Jensen https://textur.systime.dk/?id=340&L=0#c2562
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tour de chambre

I dette korte forløb læser vi sammen romanen Tour de chambre af Tine Høeg (2020) som værklæsning. Vi arbejder med det litterære perspektiv.

Over et par uger fordyber vi os i romanlæsningen med fokus på:
- Romanens personer: Personkarakterstik, udvikling, relationer.
- Romanens to handlingsforløb: Komposition, spring i tid, flashbacks, bagudsyn og medsyn, kronologi.
- Sproget: De lyriske træk i teksten, brugen af talesprog og skriftsprog samt sms-sprog, stilistik.
- Fremstillingsformer i romanen: Gengivelse af tale og tanke, beskrivelse og refleksion, scenisk og panoramisk fremstillingsform.
- Romanens temaer: Kunst, kærlighed og relationer, ungdom.
- Kommunikationsanalyse af udvalgte samtaler og sms- korrespondancer: Turtagning, gambitter, god dialogskik, sproghandlinger, samarbejdsprincippet (de fire maksimer), høflighedsprincippet, facework og ansigtstruende handlinger (inkl. dæmpning).
- Romanens fortællertype og synsvinkel.

Sidstnævnte supplerer vi med en perspektivering til St. St. Blichers "Sildig opvågnen" (1828) med særligt fokus på teksternes fortællertyper og komposition, samt en sammenligning mellem tematikkerne omkring kærlighed og trekantsdrama, døden og sammenfletningen af arbejdsliv og kærlighedsliv.  

Vi afslutter forløbet med kreative øvelser, der opsummerer vores personkarakteristik af romanens hovedkarakter og temaet om ungdom og kollegieliv.

Primærtekster:
Roman: Tour de chambre, Tine Høeg, 2020 (værklæsning)
Novelle (uddrag): Sildig opvågnen, St. St. Blicher, 1828

Supplerende tekster og materiale:
Om sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Om talesprog og skriftsprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=199
Om sproget og lyriske træk: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Om komposition og spring i tid: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c298
Om fremstillingsformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=163
Om fortæller og synsvinkel: https://hbdansk.systime.dk/?id=159#c1077
Om kommunikationsanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=210
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer