Titel
5
|
Broken Britain
Forløbet handler om britisk identitet og de splittelser, der udfordrer ideen om en fælles britisk identitet i kølvandet på Brexit. Forløbet har derfor til formål at undersøge, hvordan britiske tekster skildrer britisk selvforståelse; er "United Kingdom" virkelig en samlet nation eller opdelt på tværs af klasse, uddannelse og kulturel baggrund?
Formålet er at give eleverne en baggrundsviden om det britiske samfund og hvordan den britiske velfærdsstat adskiller sig fra den danske, samt hvilken betydning det har for dem, der er på samfundets bund. Eleverne introduceres til en række termer, som kan bruges til at karakterisere det britiske velfærdssamfund, og det står central at eleverne kan anvende disse termer i forbindelse med tekstanalyse og dermed sætte teksterne i et samfundsmæssigt perspektiv.
FRA LÆRERPLANEN:
Eleverne skal kunne...
- analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
- perspektivere det givne materiale samfundsmæssigt
- anvende en grundviden om historiske og samfundsmæssige forhold i Storbritannien til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
KEY TERMS:
Social class, poor/rich, the residual model, class-consciousness, social heritage, social mobility, the social ladder, periphery/center, inclusion/exclusion, marginalisation
Texts:
Jørgen Sevaldsen m.fl. 'Stripping away the welfare state' in Being British (2014), pp.43 - 48
Ken Loach, 'I, Daniel Blake' (2016)
Ben Okri, 'Grenfell Tower, June 2017' (The Financial Times, 2017)
George the Poet, 'Have you heard George's podcast?' https://www.georgethepoet.com/podcast-library episode 3.5 [29:30 - 44:47] (2019)
Alexander Betts, 'Why Brexit happened and what to do next' (TED-talk, 2016)https://www.ted.com/talks/alexander_betts_why_brexit_happened_and_what_to_do_next
Lorenza Antonucci, Laszlo Horvath, and André Krouwel, 'Brexit was not the voice of the working class nor of the uneducated – it was of the squeezed middle' (LSE blog, 2017)
Zadie Smith, 'The Lazy River' (The New Yorker, 2017)
|