Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HIA/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Søren Kofod
Hold
2022 HIA/a (
1a HIA
,
2a HIA
,
3a HIA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro til oldtiden
Titel 2
DHO Danmark under 2. verdenskrig
Titel 3
Aztekerriget og den spanske erobring
Titel 4
USA i 1800-tallet
Titel 5
Romerriget
Titel 6
Holocaust
Titel 7
Kold krig
Titel 8
USA og Mellemøsten. Krig og terrorisme
Titel 9
Danmarkshistorien 1945-1990
Titel 10
Kronologi og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro til oldtiden
Oversigt over oldtiden: Ægypten, Grækenland og Rom
Kort introduktion til historiebegrebet.
Kildekritik mv
Indhold
Kernestof:
Intro til historie i gymnasiet og I skal ahve udleveret bøger. Jeg glæder mig til at se jer.
Kære 1a. I skal læse siden15-21 hjemmefra og svare på følgende spørgsmål:
Kære 1 a. Det er lang tid siden vi har set hinanden, men jeg glæder mig til at have historie med jer. I skal læse side 43-50 i bogen. Emnet er det gamle Grækenland . Hjemmefra skal I prøve at besvare følgende spørgsmål:
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
DHO Danmark under 2. verdenskrig
Vi har fokuseret på unge menneskers situation under besættelsen af Danmark.
Især på frihedskæperne, men og på de østfrontsfrivillige og tyskerpigerne.
Vi lagde også vægt på, hvorledes man skriver en historieopgave og hvordan man laver en mundtlig formidling af stoffet.
Vi talte også om historiebrug (Ander Fogh) samt diskussionen on Frehedsmuseet.
Vi var på besøg på Frihedsmuseet og Mindelunden.
og så filmen "Flammen og Citronen.
Følgende kilder blev anvendt:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tysk-soldaterinstruks-om-danskernes-mentalitet-9-april-1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/9-april-1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/frode-jakobsens-beretning-om-besaettelsen-9-april-
1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oprop-fra-den-tyske-besaettelsesmagt-9-april-1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-danske-biskoppers-hyrdebrev-af-29-september-1943-den-danske-kirkes-stilling-til-joedespoergs
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hvidstengruppen-1
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/frihedsraadets-pjece-er-de-nazist-december-1943
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-frederik-von-schalburg-1906-1942
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://www.kilder.dk/html/pdf/Tyskertoeser.pdf
https://www.kristeligt-dagblad.dk/forlag/de-sidste-timer
https://www.kristeligt-dagblad.dk/samfund/kims-sidste-brev-inden-henrettelsen
Indhold
Kernestof:
Godt nytår! Vi skal starte på DHO-emnet som er Danmark under 2. verdenskrig med fokus på de unges situation. I skal til første lektion læse følgende artikel om besættelsen 9. april 1940: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/9-april-1940
I skal bare læse ned til "TEMA" hjemmefra
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/joedeaktionen-og-evakueringen-af-danske-joeder-i-oktober-1943
I skal arbejde selv, da jeg vejleder SRP hele dagen. Lektien er "Hvidstensgruppen" . Læs om gruppen og lav et kort referat i modulet. Aflever det i lectio under "opgaver". I må godt arbejde hjemmefra.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/sabotage-1940-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-danske-oestfrontsfrivillige-1940-1945 I skal læse kapitlet hjemmefra og i modulet arbejde med følgende spørgsmål:
I skal læse dette link hjemmefra:
Kære 1a.
Efter Frihedsmuseet er der biotur i Palads. Her skal vi se Jomfruer fra rummet kl.16.45
Som forberedelse til ekskursionen bedes I læse vedlagte breve til de efterladte.
Vi skal tale om DHO først og derefter se så meget vi kan af "Flammen og Citronen"
DHO
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Aztekerriget og den spanske erobring
Aztekerriget og den spanske erobring.
Fokus på:
Aztekernes samfund, spaniernes motiver til at erobre Aztekerriget, Selve erobringen og historikeres opfattelse af det skete.
Følgende kilder er gennemgået:
1) Sahagun: Varsler om spaniernes komme.
2) Sahagun: Motecuzomas opfattelse af de fremmede
3) Sahagun: Mødet mellem Cortez og Motecuzoma
4) Cortez fortæller om mødet med den aztekiske kejser
5) Diaz om udsigten fra det store tempel
6) De Aguilar om mennskeofringer
7) Indvielsen af det store tempel
8) Cortez fortæller om Motecuzomas endeligt
9) Las Casa: spaniernes blodige fremfærd
10) de sepulveda om de indfødtes natur
11) MaccNutt: En gold civilisation
12) Spengler: myrdet i sin udfoldelses fulde pragt
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage. Jeg glæder mig til at se jer!
I skal læse side 22-28 hjemmefra. I modulet skal vi arbejde med de vedlagte spørgsmål. Vi starter dog lige med den kilde, vi ikke nåede sidste gang (kilde nr 1 Sahagun).
I skal læse side 28-35 hjemmefra. Spørgsmål kommer mandag. I arbejder med spørgsm¨lene i modulet.
Hej 2a. I skal læse side 41-44 og svare på følgende spørgsmål:
I skal læse side 44-48 og svare på følgende spørgsmål hjemmefra: 1) Hvordan opdager aztekerne, at spanierne er ankommet til kysten af Yucatan-halvøen?
I skal læse tekst 17 og 18 side 70-73 igennem hjemmefra. På baggrund af de 2 kilder, skal I i modulet lave en reportage som om I befandt jer i Tenochtitlan midt under erobringen. Formen kan være en artikel eller en podcast eller et interview. Skal af
Læs tekst 19 og 21 (side 73-74) hjemmefra og svar på følgende spørgsmål:
Historieprøve. Medbring jeres bøger.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
USA i 1800-tallet
Vægt på:
forfatning
slaveri
borgerkrig
tiden efter borgerkrigen
historieopfattleser
Følgende kilder er gennemgået:
1) "Public sale of Negroes" (side 18)
2) Statistikker side 21-22
3) Olmsted: Forholdene på en plantage i Syden 1852
4) Hammond: The Mudsill-theory.
5) Lov om forbud mod at lære slaver at læse og skrive
6) Garrison: Intet kompromis med slaveriets ondskab
7) Højesterets afgørelse om Dred Scott-sagen
8) Lincolns tiltrædelsestale 1861
9) Owsley: Den uundgåelige konflikt
10) Randall: Generationen, der dummede sig
11) Gilmore: Ku Klux tiden i South Carolina
Indhold
Kernestof:
Vi skal lige tale om prøven. Dernæst begynder vi på en ny periode: USA i 1800-tallet.
I skal læse side 12-15 og svare på følgende hjemmefra:
2k+2z+2xSlaveriet og den amerikanske borgerkrig side 6-32 20
I skal læse teksterne side 27-31 hjemmefra.
NB: Jeg kan først scanne lektien ind torsdag morgen, så ingen lektier for derhjemme.
I skal læse hjemmefra side 50-55 og svare på følgende spørgsmål: (se pdf nederst på siden) 1) Hvordan er forholdet mellem Nors- og Sydstaterne i 1850-erne? Hvad havde forværret forholdet?
Slaveriet og den amerikanske borgerkrig side 50-63.pdf
I skal læse side 58-61 (2 kilder tekst 15 og tekst 16). I skal finde ud af om teksterne er "revisionistiske" eller "traditionalistiske"- dertil skal vi også se på begrebet "historiesyn". Har teksterne f.eks et materialistisk, moralsk, positivistisk,
USA borgerkrigen side 65-74.pdf
Læs afsnittet om borgerkrigen igennem hjemmefra. I modulet I så lave en powerpoint om Borgerkrigen. I skal inddrage:
Aflevering og fremlæggelse af jeres powerpoint om den amerikanske borgerkrig. Alle skal aflevere deres powerpoint i lectio under opgaver. I skal alle være klar til at fremlægge.
I skal læse siderne hjemmefra. I modulet skal I arbejde med følgende spørgsmål:
Prøve i USA i 1800-tallet. Alle hjælpemidler må anvendes.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Det amerikanske præsidentvalg 1860 video eller skr
10-10-2023
Den amerikanske borgerkrig
21-11-2023
Historieaflevering
05-12-2023
Prøve i borgerkrigen
12-12-2023
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Romerriget
Vægt på:
Republikken Roms forfatning
Overgangen til kejserstyre
Opløsningen af Vestrom
Studeirejse til Rom
besøg i Pompeii
Fokus på: Overgang fra republik til kejserstyre
Studierejse til Rom
Grundbog: Steg: På sporet af Romerriget. 2022.
Følgende kilder er blevet gennemgået:
1) Polyb: årsagerne til den anden puniske krig
2) Livius: Årsagerne til den anden puniske krig
3) Cicero: Brev til broderen Marcus
4) Sueton: Vurdering af Julius Cæsar
5) Sueton: Drabet på Julius Cæsar
6) Augustus: Mine bedrifter
7) Tacitus: Vurdering af Augustus´styre.
Indhold
Kernestof:
Vejen til Romerriget side 1 -37.pdf
Kære 2a. Jeg er med 3l på Kronborg på ekskursion. Derfor skal I arbejde selv i modulet. I skal læse side 13-21 og svare på følgende spørgsmål (I må godt arbejde sammen 2 og 2)(aflever på lectio under opgaver):
Kære 2a. I skal læse side 19-22 i Rombogen. På side 19 skal du svare på spørgsmål 1-6. I modulet gennemgår vi svarene og skal derefter se kilderne side 23 og side 25 (Polyb og Livius). Glæder mig til at se jer igen.
I skal læse side 38-44 og svare på spørgsmålene side 39.
på sporet af Rom side 38-47.pdf
På sporet af Romerriget side 48-58.pdf
Læs lektien igennem hjemmefra og svar på spørgsmålene side 49.(ikke sp 8)
Kære 2a. Først tak for en meget hyggelig studierejse til Rom. I var virkelig eksemplariske at rejse med. I skal læse vedlagte tekst hjemmefra. I modulet skal I udarbejde spørgsmål til teksten, som vi så skal arbejde videre med.
Prøve i Romerriget. Jeg kommer med en kilde I skal analysere.
Vi begynder med en kort gennemgang af historieprøven.
I skal hjemmefra læse fra sid 42-47 (antisemitisme) og svare på følgende spørgsmål:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Holocaust
Vægt på:
Tyskland under nazismen
forfølgelsen af jøderne
tilintetgørelseslejrene
holocaustbenægterne
Grundbog: Vejen til folkedrab
Undertitel: Før, under og efter Holocaust
Forfatter: Solvej Berlau og Stine Thuge
Arbejdet med følgende kilder:
kilde 16 (Anne Franks dagbog) og kilde 18 (Victor Klemperer).
samt:
https://www.youtube.com/watch?v=d5p_F1KaCfY
kilde 25 og kilde 26.
https://www.youtube.com/watch?v=0oQaF-MRXW8
lille dokumentar om "einsatzgruppen"
I modulet skal vi også arbejde med tekst 48 side 179
Til sidst i modulet skal I gå ind på:
http://patriot.dk/66dan.html
som er en holocaustbenægter hjemmeside og vælge 5 påstande om Holocaust.
Indhold
Kernestof:
I skal hjemmefra læse fra sid 42-47 (antisemitisme) og svare på følgende spørgsmål:
Samme lektie som til tirsdag
I skal læse side 68-75 og svare på følgende spørgsmål:
I skal læse fra side 96-103 hjemmefra og svare på følgende spørgsmål:
Lone skal bruge modulet
Modulet er rykket til 3 modul
I skal læse om Holocaustbenægtelse side 175-183 hjemmefra og svare på følgende spørgsmål:
Prøve i Holocaust. Husk at tage bogen med.
Først lidt om prøven og så Flugten fra Sobibor. Film om en polsk udryddelseslejr
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kold krig
Vi fokuserer på:
Den kolde krigs udbrud.
Berlinmuren
Cubakrise
Vietnamkrig
Den kolde krigs afslutning.
Vi har anvendt som grundbog: Olsen og SøndbergGrundbog til historie. Fra kold krig til globalisering. 2010
Følgende kilder er blevet gennemgået:
Churchills Fultontale
Stalins svar på Fultontalen
Trumandoktrinen
Berlinmuren fra vesttysk synsvinkel og østtysk
Sorenson: USA´s reaktion på sovjetiske raketter på Cuba
Dobrynins telegram
Robert Kennedys memorandum
"13 days" Film om Cubakrisen
Tonkinbugtresolutionen
Calley om My Lai-massakren
Meadlo om My Lai-massakren
Westmoreland om Calley.
Politiken: Berlin den 10.november 1989
DR: Farvel til DDR, 1990
Kohl: Det forenede Tyskland, 1990.
Indhold
Kernestof:
Kære 3a.
Flyttet til tirsdag
I skal læse side 21-29 og svare på følgende spørgsmål hjemmefra:
I skal læse side 29-33 hjemmefra og svare på følgende:
I sidder i makkerskabsgrupperne
Vi skal arbejde med de 2 kilder om Berlinmuren: nr 14 og 15 side 83-84. Læs dem venligst igennem hjemmefra
Vi skal i gang med Cubakrisen. Læs side 77-82 hjemmefra.
Sorenson: Beslutningsprocessen under Cubakrisen. Tekst 16 side 85-89. Læs teksten igennem hjemmefra. Jeg kommer med spørgsmål I skal arbejde med i modulet. I skal alle aflevere skriftligt svar i slutningen af modulet.
I skal hjemmefra enten læse kilde 17 (Dobrynin) eller kilde 18 (Robert Kennedy) . I modulet skal i arbejde parvis med begge kilder. I skal bl.a diskutere:
Vi begynder på filmen 13 days. Læs vedlagte anmeldelse.
13 days fortsat
Se resten af 13 days og svar skriftlig på følgende spørgsmål:
I skal læse side 103-111. Det handler om en oversigt over Vietnamkrigen. Vi begynder dog med at tale om "13 days".
I skal læse kilde nr 22 side 115-119 igennem hjemmefra. I modulet får I 20 min til at besvare følgende spørgsmål:
Undskyld de sene lektier. I får tid i modulet til at læse lektien og svare på spørgsmålene. Lektie: Østblokkens sammenbrud side 161-169.
I skal læse kilde 1 og 2 igennem hjemmefra. I modulet skal I 2 og 2 lave en analyse af kilderne og lave en fælles problemstilling til de 2 tekster. I skal aflevere svaret skriftligt i slutningen af modulet. Jeg vil meget gerne hjælpe jer med tekstern
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
USA og Mellemøsten. Krig og terrorisme
Fokus på:
Israels dannelse, Golfkrigene, 9/11 angrebet, dansk sikkerhedspolitik, historiebrug, terrorisme.
Grundbog: Olsen og Søndberg: Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering.
Følgende kilder er blevet gennemgået:
1) Arabernes ret, 1946
2) Jødernes ret
3) Georg Bush: Militæt offensiv, november 1990
4) April Glaspies besøg hos Saddam Hussein
5) Saddam Hussein: Alle kriges moder
6) Vestens dobbeltmoral
7) Anders Fogh: Hvad kan det nytte?
8) Huntington: Civilisationernes sammenstød ? . 1993
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne. Mellemøsten, terrorisme og USA
I skal læse kilde 46 og 47 hjemmefra. I modulet skal I så skriftligt lave 4-5 argumenter for enten den arabiske eller den jødiske sag. Tilsidst diskuterer vi i klassen hvem der har mest ret: araberne eller jøderne. Vi begynder dog modulet med en kort
I skal læse side 266-272 hjemmefra og svare på følgende spørgsmål:
I skal i modulet arbejde med tekst 49 og tekst 50.Side 278-279. Læs dem igennem hjemmefra. Jeg holder karaktersamtaler med jer, og vil gerne forklare, hvorfor pigerne får bedre karakterer end drengene.
I skal læse side283-290 hjemmefra. I modulet gennemgår vi spørgsmålene. Jeg tror vi skal starte med en lille doku:
Vi skal arbejde med kilderne nr 52 og 54 side 291-295. I skal læse dem igennem hjemmefra. I skal bruge 5 trins raketten.
I skal læse side 297-302. Hvad er de vigtigste forskelle mellem Fukuyama og Huntington?
Vi laver en historietime om til en idrætstime, så I kan træne jeres fantastiske dans. Vi mødes i Billedkunstlokalet.
Ny periode: Danmark 1945-2022.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Danmarkshistorien 1945-1990
Fokus på:
Danmarks udenrigspolitik, tilslutning til Nato
Velfærdsstaten
Ungdomsoprøret
Jordskredsvalget
Indvandringen
Da
danmarkshistorien.dk
er omlagt til
Lex.dk
er det læste materiale følgende.
Jordskredsvalget:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Folketingsvalget_1973
Indvandringen:
https://lex.dk/indvandrere
Dansk udenrigspolitik 45-70:
https://danmarkshistorien.lex.dk/H.C._Hansen-notatet_til_USA
's_ambassad%C3%B8r_Val_Peterson,_16._november_1957
Ungdomsoprøret:
https://danmarkshistorien.lex.dk/Teenagere_i_efterkrigstiden_Forbrug_og_kultur
Vi har mest brugt tekster fra
danmarkshistorien.dk
Kilderne kan ses på de enkelte moduler:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hc-hansen-notatet-til-usas-ambassadoer-val-peterson-1957
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-1966-hjaelper-manden-til-med-det-huslige
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-kvindes-dag-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-1975
(har kvinderne det bedre i dag?)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-kvindes-dag-anno-2013-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-2013
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/mogens-glistrup-sammenligner-skattesnydere-med-jernbanesabotoerer-under-besaettelsen
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/socialdemokrat-og-arbejder-der-nu-stemmer-liste-z
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/opbruddet-i-det-parlamentariske-landskab-i-1970erne
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/velkommen-mustafa-kronik-af-direktoer-jens-fisker-dansk-arbejdsgiverforening-1970
Vi har læst følgende tekster:
HC Hansens notat til den amerikanske ambassadør
Gallup 1966: Hjælper manden med til det huslige?
Tegneserie, Kvinde kend din krop.1975
Mogens Glistrup i Focus 1971
Olsen: arbejder og tidligere socialdemokrat, der nu stemmer på liste z
Fisker:Velkommen Mustafa.
Indhold
Kernestof:
Ny periode: Danmark 1945-2022.
https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/danmark-i-norden-i-europa-og-i-vestblokken
https://danmarkshistorien.dk/perioder/efterkrigstiden-1945-1973/kulturelle-og-sociale-opbrud
Vi arbejde med skal arbejde med velfærdstaten:(læs kun ned til kildeskat)
Se følgende kilder igennem hjemmefra:
Fitness. vi varmer op sammen. Derefter dels klassen i 2 grupper. Den ene starter i styrketræningsrummet og den anden i hallen til cirkeltræning. Det bliver godt. Glæder mig til at se jer igen efter ferien.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jordskredsvalget-i-1973
Vi skal arbejde med følgende kilder. I skal læse dem igennem hjemmefra.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indvandring-til-danmark-efter-1945
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Kronologi og repetition
Vi repeterer eksamenspensummet og prøver at lave en periodisering over vores historiske forløb
Indhold
Kernestof:
Vi skal igang med at repetere. I skal fordele jer på følgende 8 emner:
Arbejde med jeres repetitionspowerpoint
Vi fortsætter udarbejdelsen af repetitionspp
Fremlæggelse: Aztekerriget, Rom og Danmark efter 1945.
Fremlæggelse: Theos gruppe fremlægger om USA´s krige i Mellemøsten samt terrorisme.
Fremlæggelse af vores repetition: USA i 1800-tallet, Clara, Wilma
I skal arbejde selv med jeres idrætsfremlæggelser. Jeg er Hvidovre og skal fortælle om Aztekerne. I skal arbejde 2 og 2 med de emner I har valgt. Kig i den nye idrætsbog I har fået og få inspiration. I skal fremlægge i næste uge igen.
Efter ønsker skifter vi til et historiemodul. Følgende skal fremlægge: DK under 2. verdenskrig (greve og Rose), Kold Krig, USA i 1800-tallet.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52794753313", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52794753313", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52794753313" }