Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Janis Dyrby Nielsen
|
Hold
|
2022 HIA/b (1b HIA, 2b HIA, 3b HIA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
DHO - besættelsen
Forløb sammen med dansk med fokus på den tyske besættelse af Danmark.
DR: Historien om Danmark - om besættelsestiden
DANMARKS HISTORIE MELLEM ERINDRING OG GLEMSEL s. 97-107
Film: Flammen og citronen
• Redegør kort for de vigtigste begivenheder i forbindelse med Danmarks besættelse med fokus på….
• Analyser en selvvalgt film om Danmarks besættelse. Analysen skal have fokus på filmens fremstilling af jeres valgte emne, karakteristik af personerne og fremstilling af temaer samt indeholde eksempler på filmiske virkemidler og evt. dramaturgiske greb. Derudover skal der inddrages relevant historisk kildemateriale og historisk analyse.
• Diskuter om filmens fremstilling stemmer overens med den faktiske virkelighed.
• Vurder hvilken historiebrug filmen repræsenterer.
Omfang: 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Viking Age
Focus points:
- Who were the Vikings?
- Denmark during the Viking Age
- Social classes and women
- Harald Bluetooth
- Religion and the transition to Christianity
- Raids
- The view on Vikings in foreign countries
Grundbog til Danmarkshistorien p. 27-49
- incl. sources 2, 3 & 5
DR: Historien om Danmark eps. 3
Project on the Vikings:
Group 1: The living conditions and social life of the Vikings
Group 2: The Vikings’ religious beliefs
Group 3: The Viking raids
Group 4: Viking warriors weapons
Group 5: Viking art and literature (incl. runes and the Runic Stones)
Group 6: The Vikings in Britain
Group 7: Viking rulers
Group 8: Rus Vikings
Omfang: 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Who holds power in Denmark?
We look into who holds power in Denmark from the Early Middle Ages to Present time.
Historien om Danmark, episode 5-8 + episode notes
Sources:
- Jyske Lov - fortale
- Skånske Lov - om hor
- Kongeloven 1665
- Peter Schiønning’s account of the execution of Struensee and Brandt
- Tvende Grever
- Peter Faber - Dengang jeg drog afsted
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The American Civil War
Topics covered:
• The American political system
• Similarities and differences between North and South
• Slavery and abolitionists
• Points of conflict: Missouri Compromise, The Mexican-American War, Wilmot’s Proviso, The Compromise of 1850, Harriet Beecher Stowe — Uncle Tom's Cabin, Kansas-Nebraska Act 1854, The Dred Scott Decision, The Lincoln-Douglas Debates
• Secession
• Outbreak of war
• Lincoln and his role in the conflict
• Emancipation of slaves
• Why the North won the war
- Reconstruction
Texts read:
Textbook:
• Alan Farmer: The American Civil War: Consequences… (1803-77):
p. 4-7, 12-25
• Alan Farmer: The American Civil War: Consequences… (1840-77):
p. 95-105
www:
• http://www.ushistory.org/us/
Sources:
• The Mudd-sill Theory
- Lincoln: House Divided Speech
- Declarations of Causes of Seceding States
Civil War South Carolina
• Lincoln Gettysburg Address
• Emancipation Proclamation
• Cartoon (slavery as it exists)
- Reconstruction Amendments
Video:
• Is the US headed towards a new civil War (Ted Talk): https://www.youtube.com/watch?v=Yilgr2SJ3xQ
The Story of the US (https://www.youtube.com/watch?v=IDTupjXbNrc&index=1&list=PLNIsj5B_uDSPDWhwCQU8qzacHzr04pSQx)
- Animated on Lincoln:
https://www.youtube.com/watch?v=tDeuNNREAF8
- Crash Course with John Green US Civil War part 1
- Crash Course with John Green Reconstruction
(http://www.youtube.com/watch?v=rY9zHNOjGrs)
(https://www.google.dk/search?q=crash+course+us+history+civil+war+2&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=QW8UVcHULcnqau20gfAB)
Reconstruction: Crash Course - Reconstruction: https://www.youtube.com/watch?v=NGPAnLDzQYY
American Civil War Oversimplified 1 & 2:
- https://www.youtube.com/watch?v=tsxmyL7TUJg
- https://www.youtube.com/watch?v=sV6uuMAnJUE&t=771s
Omfang: 80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The Cold War
Focus:
- Aftermath of WWII
- Post-war conferences
- relationship between USSR and Eastern Europe
- Churchill
- Truman Doctrine
- Marshall-plan
- Berlin Air-lift
- Berlin Wall
- Cuban Missile Crisis
Texts:
- West.Civ. p. 634-637
- West.Civ. p. 640-647
- The Truman Doctrin Speech
- Churchill: Iron Curtain Speech
- Anatomy of a Controversy Sources (https://nsarchive2.gwu.edu/nsa/cuba_mis_cri/moment.htm):
- Robert F. Kennedy's (edited) Description
- Khrushchev's Description
- Sorensen's "Confession"
- McGeorge Bundy
- Dean Rusk
- Dobrynin's Cable to the Soviet Foreign
Ministry, 27 October 1962
- Lebow and Stein comment,
We All Lost the Cold War (excerpt)
- John F. Kennedy: Ich bin ein Berliner
- Movie: 13 Days (2000) (excerpt)
- Podcast: History of the Cold Way (https://www.stitcher.com/podcast/httpfeedssoundcloudcomuserssoundcloudusers194053673soundsrss/the-history-of-the-cold-war-podcast/e/45045061)
- Documentaries:
The building of the Berlin Wall (https://www.youtube.com/watch?v=_Ycppm2cEsw)
- The Berlin Airlift (http://www.youtube.com/watch?v=fQ30Rgc5Prc
)
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metode
Omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Enligthenment and Revolutions
Introduction to Enlightenment
- The ideas
- The Philosophes
- Enlightened Absolutism
- Punishment and criminal code
- The American Revolution
- Causes
- Dec. of Independece
- Loyalists and Patriots
- Bill of Rights
- The French Revolution (only based on the documentary)
• Reasons for the Revolution
○ Economical
○ Social
○ Ideological
• The role of the monarchy
• Revolutionary leaders
• Revolutionary groups
• Development of the Revolution
Spielvogel: Western Civilization. A Brief History, pp. 376-81, 384-86, 390-91, 396-98, 426
- Things that angered the colonists: https://www.history.com/news/american-revolution-causes
- The Declaration of Independence
- Charles Inglis: The True Interest of America Impartially Stated
- Declaration of the Rights of Man
Documentary on Enlightenment:
https://www.youtube.com/watch?v=w70BkCqgyyI
https://www.youtube.com/watch?v=J0B28_gwj0M
https://www.youtube.com/watch?v=Eytc9ZaNWyc
- Khan-Academy on Dec. of Ind.:
https://www.khanacademy.org/humanities/history/1600s-1800s/declaration-of-independence/v/all-men-are-created-equal
- KhanAcademy: The Scientific Revolution (https://www.khanacademy.org/humanities/world-history/renaissance-and-reformation/scientific-revolution-enlightenment/v/the-scientific-revolution-and-the-age-of-enlightenment-world-history-khan-academy)
Documentary on the French Revolution (History Channel):
https://www.youtube.com/watch?v=5pXxoyk5wOo&t=6s
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede globalisering
- historiefaglige teorier og metode
Omfang: 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796331251",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796331251",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796331251"
}