Titel
4
|
Folkedrab
Titel på forløb:
Folkedrab
Forløbets fokusområder er:
Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse for folkedrab. Hovedfokus i forløbet er på Holocaust og det nazistiske styres racelære, mens eleverne igennem projektarbejde undersøger et selvvalgt folkedrab (Bosnien, Dafur, Rwanda, Cambodja, Armenien). Til projektarbejdet finder eleverne selv kilder og formidler deres viden til resten af klassen. Til at blive klogere på, hvordan folkedrab kan ske samt at kunne identificere forskelle og ligheder mellem forskellige folkedrab, introduceres eleverne for Stantons fasemodel til folkedrab. I forbindelse hermed har forløbet ligeledes forsøgt at give grobund for refleksioner over, hvordan folkedrab efterfølges, kan bruges og blive en del af mindekultur og erindringssteder.
Eleverne forventes efter forløbet at kunne:
- Redegøre for hvad et folkedrab er og identificere de forskellige stadier i et folkedrab
- Undersøge ved hjælp af kildekritik hvad nazismens racelærer var og hvordan nazisterne fik skabt opbakning til denne racelære blandt det tyske folk.
- Undersøge forskellige folkedrab ud fra Stantons model og på baggrund heraf diskutere hvorfor folkedrab opstår.
- Diskutere hvem er gerningsmænd og ofre i et folkedrab og reflektere over, hvordan et samfund kommer videre efter folkedrab (mindekultur, erindringssteder og historiebrug).
Kernestof fra Læreplanen der dækkes i forløbet:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål fra Læreplanen der indgår i forløbet:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materialer:
- Baggrundslitteratur (samlet i et kompendium):
- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914; sider: 189-194, 211-216
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - fra de store revolutioner til 2. verdenskrig, Frederiksen m.fl., Systime, 2012; sider: 238-242, 263-268
- Hvad er et folkedrab, fra: http://folkedrab.dk/sw91398.asp
- Stanton: Folkedrab som stadier, fra: http://folkedrab.dk/sw50660.asp
- Forskellige syn på skyld fra historikere, fra: folkedrab.dk
- Tysklands erindring af Holocaust, fra: https://folkedrab.dk/artikler/tysklands-erindring-af-holocaust
- Auschwitz og erindringen af Holocaust – hvorfor og hvordan?, fra: https://folkedrab.dk/artikler/auschwitz-og-erindringen-af-holocaust-hvorfor-og-hvordan
- Aktører under Holocaust, fra: http://folkedrab.dk/sw50556.asp
- Gerningsmænd under Holocaust, fra: http://folkedrab.dk/sw51973.asp
- Sven Arvid Birkeland: "Vi kan alle blive bødler", Berlings Tidende, 26.6.2006
Kilder:
- FN's folkedrabskonvention, 1948, fra: http://folkedrab.dk/sw85263.asp?usepf=true
- Kampen mellem racerne, fra Peter Frederiksen: Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 2001, s. 137-140
- Billede fra Das Strumer fra Peter Frederiksen m.fl. Systime, 2012, s. 240
- Wannsee-protokollen, fra Peter Frederiksen: Det tredje rige, 2. udgave, Systime, 2001, s. 215-216
- Tekster 160: A. Hvilket ansvar/skyld havde den enkelte?, kollektivet? og 'systemet'?, fra: http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/ansvarskyld.asp#160
- Tekster 161: B. Havde "tilskuerne" - dem der så på - et ansvar eller ligefrem skyld?, fra: http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/ansvarskyld.asp#160
- Tekster 162: C. Var Holocaust det tyske folks skyld og ansvar?, fra: http://holocaust-uddannelse.dk/kildetekster/ansvarskyld.asp#160
- ”Fortroligt dokument om gas-bilernes effektivitet i Chelmo”, fra https://folkedrab.dk/kilder/kilde-fortroligt-dokument-om-gas-bilernes-effektivitet-chelmo
- ”SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec – (Gerstein-rapporten)”, fra: https://folkedrab.dk/kilder/kilde-ss-mands-beretning-fra-udryddelseslejren-belzec-gerstein-rapporten
- Video: Milgram-eksperimentet
- Video: Architecture of the Memorial to the Murdered Jews of Europe, fra https://www.youtube.com/watch?v=bMhhTyJBRpo , virtuel ekskursion til Mindesmærke for Europas myrdede jøder (Denkmal für die ermordeten Juden Europas eller Holocaust-Mahnmal, Berlin) af arkitekt Peter Eisenman
Der blev derudover lavet projektarbejde omkring folkedrabene i Darfur, Rwanda, Cambodja, Bosnien og Armenien med selvvalgt materiale. Eleverne afholdte oplæg om hver deres folkedrab.
Forløbets omfang anslås til 62 sider
|