Holdet 2022 HIA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jacob Mandal Hermansen
Hold 2022 HIA/k (1k HIA, 2k HIA, 3k HIA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Enevældens København
Titel 2 Historiebrug af besættelsestiden + DHO
Titel 3 Romerriget
Titel 4 Vikingetiden
Titel 5 Dansk Vestindien
Titel 6 Danmark til Ejderen?
Titel 7 Cubakrisen
Titel 8 Jordskredsvalget
Titel 9 Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Enevældens København

Enevældens København

Forløbet har følgende formål:
1. Give eleverne kendskab til og forståelse af byen København i dens historiske dimension, med særligt fokus på byens udseende og udvikling under enevælden (1660-1848). Dette formål opfyldes gennem en kombination af arbejde med teksterne i klassen og gennemførelse af en byvandring, hvorved København gøres tilgængelig for eleverne som en central kilde til Danmarks historie.
2. Lære eleverne at forholde sig iagttagende og analyserende til bygninger og byrum, ligesom de skal kunne øve sig i at læse bykort, gamle som nye, og drage konklusioner om byens historie gennem analyser af disse.
3. Gøre at eleverne kan forklare enevælden som politisk system i Danmark og opnå forståelse for dette systems opståen og udvikling. Herunder også hvordan den danske enevælde blev påvirket af begivenheder og strømninger i Europa.

Materiale: Ca. 60 sider
• Carsten Pape: ”Enevældens København – historie og byvandringer”. Systime. URL:  https://kbh.systime.dk/  
www.danmarkshistorien.dk  Aarhus Universitet. -> danmarkshistorien.lex.dk
• Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien. Viborg, 2009.
• Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg: Grundbog til historie – Fra oldtiden til enevældens samfund. 2. udgave. Letland, 2013.
• Claus Pilehave: ”I krig for Danmark (3:6): Stormen på København”. DR. 2014.

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• politiske og sociale revolutioner

• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Historiebrug af besættelsestiden + DHO

Historiebrug af besættelsestiden + DHO

Forløbet indledes med en introduktion til besættelsen af Danmark. Vi arbejder særligt med fokus på politikernes ageren under besættelsen, og med modstandsbevægelsen og dens udvikling under besættelsen. Eleverne skal opnå viden om modstandsbevægelsens organisering og handlinger, samt synet på modstandsbevægelsen og dens betydning for Danmark.

Forløbet har herefter fokus på begrebet "historiebrug", og særligt hvordan besættelsen af Danmark under 2. verdenskrig er blevet brugt i forskellige sammenhænge. Analyserne af de forskellige kilder har fokus på at udlede, hvad hensigten er med at fremhæve eller udelade bestemte personer, perioder eller begivenheder fra besættelsestiden. Forløbet skal derved også give eleverne et indblik i, hvordan brugen af besættelsestiden skifter over tid afhængig af samtiden og brugernes samtidige interesser.

I forløbet indgår dansk-historieopgaven. Her skal eleverne i små grupper udarbejde en skriftlig opgave med brug af dansk- og historiefagets faglige metoder. Efterfølgende præsenterer gruppen sin opgavekonklusion samt overvejelser om valg af materiale, arbejdsproces og metodiske forskelle og ligheder mellem fagene, hvorefter dansk- og historielæreren giver en samlet fremadrettet evaluering af opgaven og den mundtlige præstation.

Efter DHO arbejder vi med et kort tema om Holocaust.

Materiale: Ca. 70 sider
www.danmarkshistorien.dk  Aarhus Universitet. -> danmarkshistorien.lex.dk
• Kristian Iversen & Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel. Tarm, 2014. Side 97-107.
• Adam Holm: ”Kampen om historien: Var Scavenius landsforræder?”. DR. Sæson 1. Den 29. december 2019. URL: https://www.dr.dk/drtv/episode/kampen-om-historien_-var-scavenius-landsforraeder_160318
• Illegalt postkort: ”Paa Vej mod Afgrunden”. August 1943. URL: http://www.illegalpresse.dk/references/show/article/28/reference/8
• ”Ulovlige strejker”. Land og Folk. Nr. 32. August 1943. URL: http://www.illegalpresse.dk/articles/show/id/28#/reference?reference=9
• ”Direktør Dannemands Dagbog” (Satire fra Svikmøllen, 1945) i Jacob Ludvigsen & Paul Schiøtt: Svikmøllens Danmarkshistorie – de første 100 år. Letland, 2015.
• Erik Werner: ”Statsministeren blev inviteret til USA for indsatsen i Irak” (satiretegning fra 2003) i Troels Mylenberg: Blæksprutten – Danmarks Statsministre. Letland, 2015.
• Christian Lund & Brian Dupont Larsen: På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode. Afsnit 7: Erindringshistorie. Vallensbæk, 2019. Side 38-47.
• Torben Jørgensen: ”Hvordan ved vi, at Holocaust har fundet sted?”. Dansk Institut for Internationale Studier. URL: https://folkedrab.dk/temaer/holocaust-benaegtelse/kilder-historisk-metode/hvordan-ved-vi-holocaust-har-fundet-sted
• Thomas Hoffmann: ”Fandt Holocaust virkelig sted?”. Videnskab.dk. 2009/2015. URL: https://videnskab.dk/kultur-samfund/fandt-holocaust-virkelig-sted/

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Holocaust og andre folkedrab
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus:
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag

• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Dansk-historieopgaven (DHO):
• Historiefaget har særligt fokus på:

- elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.

- historiefagets identitet og metoder.

Arbejdsformer:
• Individuelt arbejde.
• Gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romerriget

Studieplan Romerriget

Forløbet har fokus på udviklingen af Rom fra en bystat til centrum for et imperium og frem til det (vest)romerske riges fald. Den overordnede tidsperiode er dermed fra omkring 500 f.v.t. til 500 e.v.t. Der fokuseres dog særligt på perioden omkring overgangen fra republikken til principatet med kejser Augustus som den dominerende figur.

Materiale: Ca. 80 sider
• Knud Helles: Romerriget – et magtsystems opståen, udvikling og sammenbrud. 2. udg. Viborg, 1991.
• Johnny Thiedecke: Magtens ansigter. Gråsten, 2001.
• Kristian Jepsen Steg: På sporet af Romerriget. Riga, 2015.
• Helle Damgaard Andersen m.fl.: Det antikke Rom. Haslev, 1993.
• John Milius, William J. MacDonald & Bruno Heller: ”Rome”. HBO. Episode 2, sæson 1. 2006.
• Michael Bregnsbo: ”Film og historie – Præsentation og vurdering af nogle analysestrategier”. Rubicon. Nr. 4, 14. årg. Odense, 2006.
• Aase Bay: Det romerske kejserdømme indtil 180 e.v.t. Haslev, 1976.
• Christian Lund & Brian Dupont Larsen: På sporet af historien – Opslagsbog til historiefagets teori og metode. Vallensbæk, 2019.
• Historica: ”Augustus - den første kejser Kejser”. Podcast. 2022. URL: https://podcasts.apple.com/us/podcast/augustus-den-f%C3%B8rste-romerske-kejser/id1537110768?i=1000550530361

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• politiske og sociale revolutioner

• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Vikingetiden

Vikingetiden

Forløbet beskæftiger sig med Danmarks tilblivelse og vikingernes samfund samt overgangen til kristendom og vikingernes erobringer og udbredelse i perioden omkring 800-1050. Vi arbejder desuden med, hvordan vikinger og vikingetiden er blevet brugt fra 1800-tallet og frem til i dag.

Materiale: Ca. 80 sider
www.danmarkshistorien.dk  Aarhus Universitet. -> danmarkshistorien.lex.dk
• Europakort 800-1100: http://www.euratlas.net/history/europe/index.html
• Ulrik Grubb, Knud Helles & Bente Thomsen: Overblik – verdenshistorie i korte træk. Gylling, 2005.
• Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter. Aalborg, 1990.
• Fremmedbilleder (med udgangspunkt i Rostgaard & Schou (2010): Kulturmøder i dansk kolonihistorie.)
• Cecilie Nielsen: ”1000 års tro: Danernes store religionsskifte”. DR. 2016. URL:
https://www.dr.dk/tv/se/1000-ars-tro/1000-ars-tro-2/1000-ars-tro-danernes-store-religionsskifte
• Kristian Iversen & Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel. Tarm, 2014.
-Mads Blom m.fl.: Vinkler på vikingetiden. Nationalmuseet. 2013.
-Nationalmuseet: Vikingetiden (800-1050). URL: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
• Thomas Roger Henrichsen & Louise Addemos Jappe (manuskript): ”Historien om Danmark: Vikingetiden.” DR. Den 16. april 2017. URL: https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
• Peter Yding Brunbech: ”DR-afsnit om vikinger er ordinær”. Kristeligt Dagblad. Den 17. april 2017. URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/den-gode-gamle-vikingehistorie
• Asser Amdisen: ”Serie – Historien om Danmark: Så kom der vikinger”. Point of View International. Den 17. april 2017. URL:  http://pov.international/serie-historien-om-danmark-saa-kom-der-vikinger/
• Broken News: ”DR retter historieserie: Dansk kultur kom fra oven – ikke fra syd”. fyens.dk. Den 13. april 2017. URL: https://www.fyens.dk/bagsiden/DR-retter-historieserie-Dansk-kultur-kom-fra-oven-ikke-fra-syd/artikel/3140768

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks

• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dansk Vestindien

Dansk Vestindien

Forløbet tager sit udgangspunkt i Dansk Vestindien som et samfund, der til trods for sit danske herredømme udviklede en særegen kultur med egne love og regler.

Eleverne arbejder i starten af forløbet med fortællinger om livet i Dansk Vestindien på baggrund af sine egne forforståelser, og i slutningen af forløbet genbesøges disse fortællinger og udsættes for en realismekritisk vurdering.

I første del af forløbet arbejder vi særligt med slavernes/de slavegjortes historie og kultur, hvorefter vi beskæftiger os med årsagerne til danskernes kolonisering af øerne og behandlingen af slaverne. Bag disse årsager ligger blandt andet datidens merkantilistiske tanker og menneskesyn. Senere arbejder vi med slavehandelens og slaveriets ophør og de underliggende grunde hertil.

Afslutningsvis beskæftiger vi os med salget af Dansk Vestindien og med nationalromantiske og kolonikritiske vinkler på den kolonihistoriske debat.

Materiale: Ca. 95 sider
danmarkshistorien.dk Aarhus Universitet. -> danmarkshistorien.lex.dk
http://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/
Marianne Rostgaard & Lotte Schou: Kulturmøder – i dansk kolonihistorie. Gylling, 2010.
Johnny Thiedecke: Europa i opbrud 1453-1799. Viborg, 2005.
Rikke Lie Halberg & Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium. Polen, 2017.
Louise Sebro: ”Vort tabte paradis? – Danmark og den koloniale fortid. ” Artikel i historie-nu.dk, årgang 2007-2008.
Nikolaj Witte: ”Dansk Vestindien - De Dansk Vestindiske Øer - US Virgin Islands - rejseguide og artikler”. rejseprogrammet.dk. youtube-video. 2013. URL: https://www.youtube.com/watch?v=MV4iJyT4M6Y
Anna Neye: Viften. Spillefilm. 2023.
Morten Mikkelsen: ”Fiktionen har erobret terræn fra historien”. Kristeligt Dagblad. Den 2. december 2015. URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/fiktionen-har-erobret-terraen-fra-historien
”De Vestindiske Øer - Historien om dansk slavehandel”. DR. TV-reportage. 2017. URL: https://www.dr.dk/drtv/program/de-vestindiske-oeer-_-historien-om-dansk-slavehandel_147974
Hans Erik Havsteen: ”Skal man bruge udtrykket ”slave” eller ”slavegjort”?”. Politiken Historie: Arven Fra kolonierne. 2021.
Christian Bennike: ”Kærlighed er ikke en oplevelse”. Weekendavisen. Den 11. januar 2024. URL: HTTPS://WWW.WEEKENDAVISEN.DK/2024-2/SAMFUND/KAERLIGHED-ER-IKKE-EN-OPLEVELSE

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• politiske og sociale revolutioner

• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering

• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Arbejdsformer
• Individuelt arbejde.
• Gruppearbejde.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark til Ejderen?

Studieplan: Danmark til Ejderen?

Forløbet har fokus på politiske stridspunkter før, under og efter Treårskrigen. Der arbejdes både med interne politiske stridigheder i den danske helstat, samt hvordan Treårskrigen havde sammenhæng med den voksende interesse for nationalismen og med europæisk stormagtspolitik. Desuden arbejder vi med, hvordan særlige symboler i samtiden medvirkede til at skabe bestemte danske fortællinger om Treårskrigen. I den sidste del af forløbet arbejder vi projektorienteret med, hvordan den efterfølgende krig i 1864 forløb, og er blevet brugt i eftertiden.

Materiale: Ca. 70 sider
Danmarkshistorien.dk Aarhus Universitet. http://danmarkshistorien.dk/ -> danmarkshistorien.lex.dk
• Nationalsange: Første vers af Der er et yndigt land, første vers af Kong Christian + Marseillaisen
• Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien. Viborg, 2009.
• Grænseforeningen: https://www.graenseforeningen.dk/
• Inge Adriansen og Jens Ole Christensen: Første Slesvigske Krig. Varde, 2015.
• Treårskrigens symboler: Første to vers fra Peter Fabers ”Den tapre landsoldat” (1848), David Monies’ billede ”Episode fra soldaternes hjemkomst i septemberdagene 1849” (1850), H.V. Bissens statue af Den tapre landsoldat (1858).
• Anton Gammelgaard: ”Jagten på historien – 3-års krigen.” Afsnit 1:8. DR. 2001. URL: https://www.dr.dk/bonanza/serie/416/jagten-paa-historien/28900/jagten-paa-historien-18-3-aars-krigen
• Historiecenter Dybbøl Banke: http://1864.dk/
• Rigsarkivet: ”Tidslinjerne: Krigen i 1864”. URL:  https://kilderne.dk/laeringstilbud/tidslinjerne/krigen-i-1864/
• Vagn Olsen (tilrettelægger): ”Jagten på historien – Danskhed.” Afsnit 6:8. Uddrag omkring historiefaglig diskussion af danskhed. DR. 2001. URL: https://www.dr.dk/bonanza/serie/416/jagten-paa-historien/29597/jagten-paa-historien-68-danskhed
• Christian Lund & Brian Dupont Larsen: På sporet af historien. Vallensbæk, 2019.
• Søren Kofod m.fl.: Nationalisme, krig og demokrati. Haslev, 1999.
• Anders Olling & Hans Erik Havsteen: ”Nationalismen samlede befolkningerne, men splittede riget”. Kongerækken og Politikens Historie. Genforeningen, afsnit 3. 2020. URL: https://politikenhistorie.dk/podcast/genforeningen/art7635488/Nationalismen-samlede-befolkningerne-men-splittede-riget
• Anders Olling & Hans Erik Havsteen: ”Med demokrati fulgte borgerkrig”. Kongerækken og Politikens Historie. Guldalderen, afsnit 6. 2019. URL: https://politikenhistorie.dk/podcast/guldalderen/art7324487/Med-demokrati-fulgte-borgerkrig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Cubakrisen

Studieplan Cubakrisen

I starten af forløbet har vi arbejdet med starten på Den kolde krig og baggrunden for Cubakrisen, som har været forløbets hovedfokus. Eleverne har individuelt eller i par arbejdet med at beskrive Cubakrisen på baggrund af satiretegninger, som de selv har fundet, og som de har skullet forholde sig kritisk analyserende til. Vi har desuden analyseret historiebrugen i forskellige dokumentarfilm om Den kolde krig og Cubakrisen. Afslutningsvis har vi diskuteret om den ene af de to supermagter kunne karakteriseres som vinder ved krisens afslutning.

Materiale: Ca. 95 sider
• Inger Bertelsen & Karl Jacobsen: Kilder til belysning af Cubakrisen 1962. Haslev, 1979.
• Knud Ryg Olsen & Olaf Søndberg: Grundbog til historie. Viborg, 2010.
• Amerikansk TV-dokumentar: “The Bay of Pigs Invasion Against Castro: A Perfect Failure For the U.S.”. URL: https://www.youtube.com/watch?v=wi-ZgYFrbzA
• Thomas H. Wolf: ”ONE WEEK IN OCTOBER”. The Department of Defense and The Office of Civil Defense. Dokumentarfilm. 1964. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Rzs4a8p7xOw
• Bent Blüdnikow: ”Verden ifølge Oliver Stone”. Berlingske. Den 11. maj 2013. URL: https://www.berlingske.dk/boganmeldelser/verden-ifoelge-oliver-stone
• Oliver Stone: ”The Untold History of the United States”. Afsnit om Den kolde krig. 2014. URL: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=321406132000
- Zeki Laurent Sadic: Den kolde krig. Dokumentarfilm. 2017. URL: https://www.youtube.com/watch?v=BdW9BQgo0xE&app=desktop
• Fotos af Castro i USA 1959
- Kristian Lauritzen: ”Med Trumandoktrinen begyndte inddæmningen af Rusland”. Kristeligt Dagblad. Den 10. maj 2022. URL: https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/med-trumandoktrinen-begyndte-inddaemningen-af-rusland
- Diverse satiretegninger med relation til Den kolde krig og Cubakrisen
- Peter Nedergaard: Kina - en grundbog i politik og økonomi. Viborg, 2011.
- Flemming Østergaard: ”Den kolde kamp om danskernes sjæle”. Jyllands-Posten. Den 26. august 2024. URL: https://jyllands-posten.dk/kultur/litteratur/ECE17222281/den-kolde-kamp-om-danskernes-sjaele/
- CUBAN MISSILE CRISIS CHRONOLOGY. URL: HTTPS://WWW.JFKLIBRARY.ORG/LEARN/ABOUT-JFK/LIFE-OF-JOHN-F-KENNEDY/FAST-FACTS-JOHN-F-KENNEDY/CUBAN-MISSILE-CRISIS-CHRONOLOGY
- Ulrik Dahlin: ”Cubakrisen 50 år efter: Hvis krigen kommer”. Information. Den 20. oktober 2012. URL: https://www.information.dk/udland/2012/10/cubakrisen-50-aar-krigen-kommer
- ”Minutes of Conversation between the Delegations of the CPCz and the CPSU, The Kremlin (excerpt)”. Wilsoncenter.org. Den 30. oktober 1962. URL: https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/minutes-conversation-between-delegations-cpcz-and-cpsu-kremlin-excerpt  

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer

• nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Jordskredsvalget

Jordskredsvalget

Forløbet har fokuseret på den politiske, sociale og økonomiske udvikling, der førte frem til Jordskredsvalget i 1973, og de udfordringer som Poul Hartling (V) og senere Anker Jørgensen (S) efterfølgende stod over for som statsminister. Eleverne forbereder og gennemspiller desuden et rollespil omhandlende jordskredsvalget med fokus på de politiske partiers visioner og løsningsforslag for velfærdsstatens udvikling og de problemer, som var dukket op i 1973.

Materiale: Ca. 75 sider
https://danmarkshistorien.dk/ Aarhus Universitet. -> danmarkshistorien.lex.dk
Kaare R. Skou: Dansk politik A-Å. Viborg, 2005.
Claus Friisberg: Den nordiske velfærdsstat. Viborg, 1977. – udvalgt statistisk materiale.
”Det økonomiske kredsløb”
”Stemmetal og mandatfordelingen ved folketingsvalgene i 1971 og 1973”
Diverse satiretegninger i relation til Jordskredsvalget.
Leif Davidsen: ”Danske drømme: Tømmermænd 1972-1973”. DR. Dokumentarserie. 1998. URL: https://www.dr.dk/drtv/episode/danske-droemme_-toemmermaend-1972_1973_414236
Christian Lund & Brian Dupont Larsen: På sporet af historien. Vallensbæk, 2019.

Kernestof
• hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• historiebrug og -formidling

• historiefaglige teorier og metoder

Fagligt fokus
Eleverne skal kunne:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie

• redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling

• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden

• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kronologi

Studieplan Kronologi

Faglige mål:
– diskutere periodiseringsprincipper
– systematisere informationer om og fra fortiden

Materiale: 10 sider
• Thorkil Smitt & Henrik Bonne Larsen: Introduktion til historie. Skive, 2008. s. 44-47 og 51-56.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer