Holdet 2022 idC/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mikkel Terkelsen, Milan Lorenzen, Natasja Guinita Vest Rasmussen
Hold 2022 idC/b (1b idC, 2b idC, 3b idC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 VMD - Disko
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Fodbold
Titel 4 VMD - Swing
Titel 5 Rulleski
Titel 6 Flag football (+ træningsprojekt)
Titel 7 Free performance (hip hop)
Titel 8 Parkour
Titel 9 Parkour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 VMD - Disko

Faglige mål:

Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi

Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.

Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges  
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)

Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.

*DB: Dumbell (håndvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

Tekniske færdigheder
- Tæmning af bold langs jorden (inderside og fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer).
- Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
- Skud med inderside og strakt vristspark.

Taktiske færdigheder
- Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
- Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- Særligt forståelse af at skabe plads til medspillere ved at løbe væk
- Forståelse for og udførelse af: Bandespil, boldovertagelse og modløb
- Defensivt arbejde med struktur. Herunder højt og lavt pres.

Kommunikation
- Forståelse for vigtigheden af kommunikation
- Forståelse for at guide medspillere ifm. Positionering på banen

Desuden har der været fokus på elevere har opnået faglig forståelse for
- Opvarmningsteori samt planlægning og udførelse af en opvarmning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 VMD - Swing

VMD Jive (Forløb i 2g, Idræt C, RG)
Forløbsbeskrivelse

Titel:
VMD Swing

Genre:
Musik og Bevægelse

Fokus (fysik):
- Grundtrin (rock step og triple step)
- Ander lindy hop variationer:
o Promenade
o Charleston
o Swing out
o Circle
- Koreografiske sekvenser baseret på ovenstående trin
- At lære en koreografi samt at lave en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)

Fokus (teori):
- Jive og swing i et historisk perspektiv
- Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse

Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.

Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro))

Teori:
- Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rulleski

Studieplan
Titel:
Rulleski og skiskydning - aerob træning

Genre:
Klassiske og nye idrætter

Fokus på teknik:

Skøjt:
Et-takt
To-takt
Padling
Powerskate
Æg


Skydning:
Fokus på mental fokus, ro på pulsen og vejrtrækning og aftræk.

Teori:
Fokus på:
- Aerob træning
- Kondital
- Fysiologiske ændringer i kroppen ved aerob træning

Bedømmelse:
Man bedømmes ud fra sine tekniske færdigheder (rytme, balance, kropskontrol) samt sit teoretisk faglige niveau.
God teknik består af:
- god balance
- godt flow
- god rytme
- fuld vægtoverførsel – specielt i diagonalgang
- afslappede bevægelse
- Hensigtsmæssigt energiforbrug i forhold til terræn
- korrekt teknikvalg i forhold til terræn
Der optages video til teknisk bedømmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flag football (+ træningsprojekt)

Forløbet gennemføres med et træningsprogram over 8 uger. Fokus vil være på udvalgte tekniske krav i spillet samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.

Mål
Eleven skal opnå en målbar forbedring i konditionen samt opfylder de tekniske og taktiske krav i spillet flag football.
Indhold
Der skal udføres en interval-konditionstest før og efter forløbet (Andersentest). Intervaltest minder mest om løbemønstrene i flag football. Udover konditionstest skal I også lave en forløbsprøve, som skal filmes og uploades i vores fælles messenger-tråd.

I skal i første modul lave en arbejdskravsanalyse af en flag fooballspiller, der bruges som redskab for jeres egne træningsplaner. Analysen kan have fokus på arbejd-pause-forholdet i spillet og gennem anvendelse af fysiologisk teori begrunde elevernes øvelsesvalg i selvtræningsmodulerne (modul 6-7).


Tekniske og taktiske mål efter forløbet:
• Eleven skal
o Vise at de med den rette teknik kan gribe både lave og høje bolde
o Vise kast med korrekt kasteteknik og greb på bolden
o At de kan spille minimum én af pladserne QB, WR eller RB
o Vise taktisk og teknisk evne til at gøre sig spilbare (plays med løberuter)
o Vise at du kan lave en korrekt tackling
o Kunne reglerne i flag football samt baneforhold + bruge de korrekte termer som eksempelvis playbook, quaterback, running back m.fl.

Der skal laves en rapport med målsætning for projektet, en træningsplan/et træningsprogram for træningen hjemme og et program for modul 6-7 (gruppevis), samt en træningsdagbog, hvor de udførte træninger noteres. Rapporten skal ligeledes indeholde en evaluering af slutresultatet og refleksion over effekten af træningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Free performance (hip hop)

De faglige mål for danseforløbet er, at I skal:
• Kunne bevæge dig i takt til musikken og gruppen
• Koordinere arme og ben i takt til musikken
• Fremvise det rigtige udtryk (eksempelvis bounce og attitude)
• Beherske kroppen (balance og styrke i et freeze)
• Sammensætte og vise nye og kendte bevægelser i en lille koreografi
• Være i god form (styrke, konditionsmæssigt, balance, motorik)
* fremvise den indøvede koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Parkour

Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker.
Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps
- Lande i balance
- Strides
- Catcrawl på bom
- Gående balance på bom
- Step vault + to andre vaults
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring


HVAD KAN JEG ELLERS LÆSE?

Parkours historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Parkour

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer