Holdet 2022 idC/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Mads Holmqvist Ramsing, Milan Lorenzen
Hold 2022 idC/c (1c idC, 2c idC, 3c idC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disko
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Flagfootball
Titel 4 Jive
Titel 5 Gulvakrobatik
Titel 6 Rulleski og træningsprojekt
Titel 7 Vild med dans - Free Performance
Titel 8 Spikeball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disko

Faglige mål:

Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi

Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.

Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges  
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)

Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.

*DB: Dumbell (håndvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flagfootball

Forløbet kort fortalt
Forløbet bygges op med et indledende fokus på de offensive elementer, hvorefter defensiven bygges på.
Undervejs fokuseres der på forståelsen for den enkeltes bidrag til holdet, og hvorledes dette kan styrkes.
Derudover fokuseres der på den fysiske kapacitets indflydelse på spillets muligheder.
Eleverne udarbejder igennem forløbet en playbook, som er taktisk gældende for de enkelte hold.
Afslutningsvis udføres en forløbsprøve.

Kort fortalt: Grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football
Arbejde i faste teams, hvor der udarbejdes en god playbook.

Faglige mål
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne i boldspil (flag football).
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi

Målsætning og indhold
At opnå forståelse for de taktiske elementer af spillet.
At kunne kaste bolden og modtage den i løb og med retningsskift (fly, hook og in 'n' out).
At kunne udarbejde en playbook.
Derudover bedømmes eleven på sin fysiske kapacitet.


Fokuspunkter
Kastebevægelsen.
Kontrolleret modtagning.
Effektivt retningsskift.
Kropsposition ift modstander.
Temposkift og eksplosivitet.
Indbyrdes kommunikation.
Teamspirit.
Spilforståelse.

Evaluering
Der udføres en forløbsprøve i både de tekniske og taktiske egenskaber.
Eleverne bedømmes efter de faglige mål.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jive

Titel:
VMD Jive

Genre:
Musik og Bevægelse

Fokus (fysik):
- Grundtrin (rock step og triple step)
- Andre jivetrinvariationer
- Koreografiske sekvenser baseret på ovenstående trin
- At lære en koreografi samt at lave en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)

Fokus (teori):
- Jive i et historisk perspektiv
- Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse

Materiale:
- ”Jive” i Dalsgaard S og J, redaktør, Marianne Hald, Vild med dans (Politikens Forlagshus 2007)
- ”Dans, koreografi og didaktik” i uddrag (Charlotte Svendler Nielsen og Lis Engel) i Dans med Unge 2007
- ”Samspillet mellem musik og bevægelse” s. 71-72 i Estrup, Claus et al. Idræt C – teori i praksis (Systime 2007)
- Laban link: http://danceandmovementabr.yolasite.com/laban.php
- Jive Teknik: grundtrin og variationer
Jive Basic: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
American Spin: https://www.youtube.com/watch?v=w-6L2i5e9A8
Under arm: https://www.youtube.com/watch?v=ao5OSpKMTk0

Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.

Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro))

Teori:
- Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gulvakrobatik

Forløbsbeskrivelse

Gulvakrobatik

Forløbet kort fortalt
Eleverne træner basale akrobatiske bevægelser. Forløbet tager udgangspunkt i både parakrobatik og i solo. Der øves således akroyoga og håndstand. Forløbet er struktureret progressivt således at der opbygges både tillid til hinanden og spotter, i takt med at bevægelser bliver mere udfordrende.
Forløbet er opbygget på en måde der ligger op til meget selvbestemmelse og en eksplorativ tilgang til læringen. Man skal i grupper selv forsøge at knække dagens "bevægelsesgåde", som er en eller flere nye positioner i akro. Ved større frustrationer agerer Mads som konsulent. Denne tilgang skal træne elevernes bevægelsesanalytiske sans, samarbejde og nysgerrighed.

Eleven skal kunne:

Både base, flyve og spotte

Bird
Chair
High flying whale
Folded leaf
Foot to shin
Straddle throne
Candle stick
Straddle bat
Star

Eleven skal yderligere kunne sammensætte dele af øvelserne i et flow.

Stå på hænder med hjælp fra spotter eller væg samt med usikkerhed stå på hænder frit.

Kunne spotte både håndstand og parakrobatik.

Give relevant feedback og progressions tips til andre eller sig selv ved videofeedback.

Faglige mål:
-opnå kropsbevidsthed
-indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
-kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
-kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger


Kernestof:
-aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
-aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
-aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
-grundlæggende principper for træning
-undervisningen relevante digitale redskaber



Akroyoga serie med 10 lektioner (20 sider) https://www.youtube.com/watch?v=7TFdHHDa4jQ&list=PL5aknPfO4Fr2GpB_JHvYBQdymW-4AsdnN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rulleski og træningsprojekt

Studieplan
Titel:
Rulleski og skiskydning - aerob træning

Genre:
Klassiske og nye idrætter

Fokus på teknik:

Skøjt:
Et-takt
To-takt
Padling
Powerskate
Æg


Skydning:
Fokus på mental fokus, ro på pulsen og vejrtrækning og aftræk.

Teori:
Fokus på:
- Aerob træning
- Kondital
- Fysiologiske ændringer i kroppen ved aerob træning

Bedømmelse:
Man bedømmes ud fra sine tekniske færdigheder (rytme, balance, kropskontrol) samt sit teoretisk faglige niveau.
God teknik består af:
- god balance
- godt flow
- god rytme
- fuld vægtoverførsel – specielt i diagonalgang
- afslappede bevægelse
- Hensigtsmæssigt energiforbrug i forhold til terræn
- korrekt teknikvalg i forhold til terræn
Der optages video til teknisk bedømmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vild med dans - Free Performance

Forløbet kort fortalt
Klassen vælger sammen en eller flere stilarter som de vil danse. Herefter udarbejder de i samarbejde en koreografi og fortælling, som skal danses foran resten af skolen til den store konkurrence "RG - Vild med dans"

Genre
Musik og bevægelse

Fokus (fysisk)
- At lave en koreografi samt at lære en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)

Fokus (teori)
- Selvvalgte stilarts fysiske og æstetiske karakteristika
- Rudolph Labans bevægelseslære

Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt sit teoretiske faglige niveau.

Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer, på klasse-, gruppe- eller parniveau.

Teori:
- Eleven skal kende dansens historiske oprindelse (fx hiphop, moderne danse eller jive)
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af dansens bevægelsesudtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Spikeball

Forløb:
Spikeball

Niveau:
Idræt C

Forløbet kort fortalt
I forløbet arbejdes der med spikeball teknik, taktik og samarbejde.
Samt et kig på Velfærdstrekanten og Spikeballhistorien for at analysere, hvordan Spikeball er organiseret i Danmark (og i USA).
Undervejs arbejder eleverne med arbejdskravsanalyse.

Formål:    
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
· Reglerne og taktiske strategier i Spikeball
· Vise og demonstrere udvalgte boldteknikker (1. berøring, hævning, smash)
· Udføre forskellige typer af serv for at kunne få spillet i gang.
· Kunne arbejde med øvelser, der gør dem bedre til at kunne hæve bolden tæt mod nettet
· Kunne forstå og udfylde en drejebog
· Kunne anvende arbejdskravsanalysemodellen til at analysere Spikeball
· At kunne vurdere hvordan Spikeball er organiseret i Danmark og i USA

  
Indhold og faglige begreber:     
· Net- og baneopsætning
· Regler og strategier ved Spikeball
· Servøvelser med nedenstående servteknikker
o Power, Fwango, sidestep og dropshot
· Skudøvelser med træning af nedenstående slagteknikker
o Dropshot
o Power shot
o Open
o Pull
o Push
o Flick
· Arbejdskravsanalyse af Spikeball
· Velfærdstrekanten - idrættens organisering. Hvordan er Spikeball organiseret i Danmark og i USA.


Bedømmelse
- I høj grad lave en power serv og sidestep serv
- I nogen grad lave en dropshot serv
- I ringe grad lave en Fwango serv
- I nogenlunde grad kunne udføre dropshot og forskellige slags smash (Power shot, Open, Pull, Push, Flick)
- I høj grad kunne hæve bolden tæt ved nettet, hvilket muliggør et angrebsslag.
- I nogenlunde grad kunne flytte sig og læse boldens retning.
- At kunne reglerne


Faglige begreber der arbejdes med:

Praktisk:
Boldkontrol (underhånd og overhånd)
Serv (Power, Sidestep, Dropshot, Fwango)
Hævning (så vidt muligt underhånd)
Smash (King, Open, Push, Pull, Flick, Dropshot)
Forsvar - 1. berøring
Hurtige fødder
Taktik

Teoretisk:
Arbejdskravsanalyse
Velfærdstrekanten
Kommunikation (nonverbal og verbal)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer