Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Cecilie Græsholt, Mads Holmqvist Ramsing, Milan Lorenzen
|
Hold
|
2022 idC/d (1d idC, 2d idC, 3d idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Disko
Faglige mål:
Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi
Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Disk Golf
Velkommen til forløbet, der tager udgangspunkt i det knap så kendte spil ”disc-golf”. Denne betyder en mindre polarisering mellem eleverne alene af den grund, at de færreste har prøvet kræfter med disciplinen tidligere. Derfor vil eleverne nemmere kunne se med friske øjne på aktiviteten og få en positiv oplevelse ved selv at deltage i aktivitetsudviklingen af denne, for at skabe den bedste aktivitet for gruppen og den enkelte elev.
Forløbet kort: I de første lektioner arbejdes der med at forstå disc-golf og lære de kasteteknikker, der danner forudsætning for de næste lektioner.
-forskellige disks
-hvordan står man
-regler
I de næste to lektioner arbejdes der med kasteteknikker til det korte og lange kast.
Stillestående bahåndskast
stillestående forhåndskast
De to putting varianter
kastevinkel og spin
I de sidste lektion arbejdes der med det færdige spil
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Flagfootball
Forløbsmål:
Grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football
Arbejde i faste teams, hvor der udarbejdes en god playbook
Hvad skal jeg kunne:
Kaste en amerikansk fodbold så den roteres rigtigt i luften og afleveres nogenlunde præcist
Gribe en amerikansk fodbold stående og i bevægelse
Udføre forskellige løberuter med retningsskift og passende acceleration
Have teknisk og taktisk forståelse for generelle defence- og offenceprincipper
Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som teamets playbook beskriver
Have en vis forståelse for spillets regler samt mest brugte udtryk
Kunne indgå i samarbejdsrelationer i teamet
Bedømmelseskriterier:
De tekniske og taktiske færdigheder, som forløbsmålene beskriver, vurderes løbende og afslutningsvis afvikles en forløbsprøve, som filmes og indgår i vurderingen.
Undervejs vurderes også hvorledes eleverne kan arbejde sammen i deres teams.
Materialer:
"Boldspil som holdspil" (Idræt C, 2007, s. 76-78)
"Kohæsion"
"Flagfootball - 18 vigtigste regler"
"Kaste-gribe teknik - flagfootball"
Teams:
William R, Sofia, Noah, Frederikke J, Esther, Alfred
Gustav, Laura, Frederikke H, Benjamin, Mikkel, Hannah
Josefine T, Albert, Maria Olivia, William DK, Amalie, Julius
Philip, Karen, Josephine L, Carl, Mia, Sally
Saramarie, Mille, Nikolaj, Viktor, Vidar, Line
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
VMD Jive/Swing
Faglige mål og fokus for forløbet (fysik):
- Grundtrin (rock step og triple step)
- Andre jivetrinvariationer
- Koreografiske sekvenser baseret på ovenstående trin
- At lære en koreografi samt at være med til at lave dele af en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)
Faglige mål og fokus for forløbet (teori):
- Jive i et historisk perspektiv
- Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse
Materiale:
- ”Jive” i Dalsgaard S og J, redaktør, Marianne Hald, Vild med dans (Politikens Forlagshus 2007)
- ”Dans, koreografi og didaktik” i uddrag (Charlotte Svendler Nielsen og Lis Engel) i Dans med Unge 2007
- Dans med Unge (2007) Bilag 1 og 2
- ”Samspillet mellem musik og bevægelse” s. 71-72 i Estrup, Claus et al. Idræt C – teori i praksis (Systime 2007)
Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.
Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro))
Teori:
- Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Pickleball + Opvarmning
Overordnede faglige mål for forløbet:
- Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
- Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
- Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Kobling til teori:
- Idrætsgrene og nye tendenser/bølger (Pickleball som eksempel)
- Arbejdskravsanalyse
Bedømmelseskriterier:
Eleverne bedømmes på formåen i forhold til ovenstående mål for forløbet
Materiale:
Diverse artikler om spillets opståen, historie, popularitet, regler og karakteristika: https://playpickleball.dk/blogs/hvad-er-pickleball
Diverse videoer med teknik og øvelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt og Fodbold
Forløbet kort fortalt (fokus og formål):
Det obligatoriske træningsprojekt i 3.g. kombineres med boldspillet fodbold. Fokus for træningsprojektet vil være kondition og konditionstræning og idrætsundervisningen vil således have fokus på kondition i relation til fodbold: hvordan kan det at træne og spille fodbold bidrage til en bedre kondition?
Eleverne skal jævnfør bekendtgørelse i idræt c gennemføre et individuelt træningsprojekt, af 8 til 10 ugers varighed og som afslutning på projektet aflevere en individuel rapport, hvori eleven skal:
Dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram
Kunne koble teoretisk viden til sit personlige træningsprogram
Demonstrere korrekt brug af faglige termer.
Fodbold i idrætsundervisningen vil herunder indgå i og bidrage til den ugentlige konditionstræning.
I relation til fodbold vil der også være fokus på forskellige tekniske og taktiske færdigheder (se nedenfor under faglige mål)
I fodboldundervisningen vil der derfor være fokus på tekniske øvelser samt øvelser hvor intensiteten er i fokus og forsøges styret. I kampsituationerne arbejdes der med niveau-differentiering som et forsøg på ligeledes at styre intensiteten.
I forbindelse med fodboldundervisningen lægges der op til, at eleverne medbringer øvelser med fokus på enten særlig teknik, taktik eller fysik.
Faglige mål:
- At gennemføre et hensigtsmæssigt personligt træningsprogram og herved arbejde med og potentielt opnå god fysisk kapacitet (kondition)
- Have grundlæggende viden om begreber, der knytter sig til kondition og konditionstræning samt kunne anvende og koble denne teoretiske viden til udarbejdelse og evaluering af det personlige træningsprogram.
- At kunne lave en arbejdskravsanalyse af fodbold og herved kunne relatere kondition og konditionstræning til denne idrætsgren.
-Beherske centrale og basale tekniske færdigheder i fodbold: Tæmning af bold i forskellige situationer, Boldkontrol (driblinger -inderside og yderside), Indersideaflevering, Afslutninger på mål og Retningsbestemt førsteberøring.
- Kunne anvende/omsætte basal viden om angreb og forsvar i fodbold i spilsammenhæng (fx at gøre sig spilbar, at kunne udnytte banens bredde og dybde)
Bedømmelse:
- Bedømmes efter opnåelse af de faglige mål.
- Der udarbejdes et skriftligt produkt, som indgår i den samlede bedømmelse.
Skriftligt produkt:
- Eleverne afleverer undervejs og til sidst i forløb logbog over egen træning samt rapport over forløbet (se skabeloner under dokumenter i lectio)
Materialer:
Hvad er den bedste konditionstræning: https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvad-er-den-bedste-konditionstraening/
Idræt C (Estrup, C et al. Systime 2007) s. 96-105
Aerob og Anaerob Energi (Gunnerson, T)
Relevante figurer, grafer og øvelser i "Fodbold - Træning og Undervisning" (Bangsbo 2007)
Udvalgte tekniske beskrivelser og øvelser fra DBU: https://www.dbu.dk/boern-og-unge/teenagefodbold/traeningsoevelser/
Udvalgte tekniske beskrivelser og øvelser fra: https://www.bevaegdigforlivet.dk/media/2691/26815_bdfl_fodboldfitness_oevelse_a4-haefte_tryk.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
VMD (Free Performance)
Fokus (fysik):
- At lære basale grundtrin fra forskellige stilarter blandt andet funk og hiphop
- Arbejde med forskellige inspirationskilder til performance: improvisation, rekvisitarbejde, etc.
- At lære en koreografi samt at lave en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Opnå forståelse for Rudolf Labans bevægelseslære i arbejdet med klassens koreografi og som et analyseværktøj til dans og bevægelse generelt
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)
Fokus (teori):
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse
- Musikforståelse: musikkens rytme, tempo og udtryk og musikkens betydning for koreografien
Materiale:
Rudolf Labans BESS koncept udleveret i forskellige variationer
"Dans med Unge" (red. Nielsen, Charlotte Svendler, 2007) Bilag 1 og 2 om 'Bevægelsens grundelementer', 'At skabe en dans', 'At udøve en dans', 'At forstår en dans'
Samspillet mellem musik og bevægelse (Systime)
Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt sit teoretiske faglige niveau.
Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne basale hiphop og funk grundtrin med nogenlunde kvalitet i bevægelserne
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro))
Teori:
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i arbejdet med og i beskrivelse af koreografiens bevægelsesudtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sidst valgte vi 'Talentshow' ('X-factor', 'DK har talent' eller lignende) som strukturen for jeres performance. Medbring derfor gode ideer til konkret indhold (fx. musikforslag, dansemoves, opstillinger, koreografiske effekter, etc.). Lav research on
-
Husk idrætstøj og sko!!!
-
BESS-koncept (Laban).pdf
-
Dans, koreografi og didaktik Bilag 1 og 2.pdf
-
Alfred medbringer musik, der passer til gruppernes ønsker og alle grupper medbringer deres koreografier
-
Forklar hvad den vedhæftede figur viser
-
BESS (oversigt).docx
-
I dag skal der øves: alle grupper medbringer deres del-koreografier, Alfred medbringer musikken, alle skal fordeles på koreografierne og så skal der som sagt øves
-
Der skal øves VMD
-
Alle øver enten MJ eller Isas stepz derhjemme + Line og Hannah laver en tydelig, vild, flot, festfyrværkerieksplosions afslutning til Grease. Der skal øves, øves, øves i modulet.
-
I dag skal vi øve, øve, øve, så I er klar til VMD Performance senere i dag. Alfred medbringer den færdigt producerede lydfil og alle medbringer det outfit I har aftalt.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Parkour
Faglige mål
- Eleverne skal opnå kropsbevidsthed og beherske centrale færdigheder og bevægelser indenfor parkour som idrætsdisciplin
- Eleverne skal således kunne udføre precision jumps, running precisions samt minimum 2 forskellige vaults/passager. (Fx step vault, lazy vault, monkey vault, reverse, underbar, safety vault) med passende teknik og tempo
- Eleverne skal kunne kombinere vaults, precisions, strides, etc. i flows og ruter med passende tempo, dynamik og præcision
- Eleverne skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige lokationer og redskaber til at lave parkour øvelser og bevægelser
- Eleverne skal kunne beskrive og forklare tekniske fokuspunkterne for diverse parkour bevægelser, lave en arbejdskravsanalyse af parkour som idrætsdisciplin, samt anvende perspektiver omkring motorisk indlæring og koordination.
- Eleverne skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes I forbedrer jer teknisk
- Eleverne skal kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som f.eks. parkour samt perspektivere til Parkour i et historisk perspektiv
Evalueringskriterier
• Eleverne bedømmes løbende på deres teoretiske kunnen og refleksionsevne ift. det teoretiske afsæt.
• Eleverne bedømmes på det tekniske niveau og sværhedsgraden.
• Eleverne bedømmes på udførelsen af deres bevægelser (flow, dynamik og præcision)
• Eleverne bedømmes ud fra deres kreativitet i kombinationerne af bevægelserne samt evne til at se muligheder.
Materiale:
Koordination fra Idræt C (s. 49-57)
Parkour’s historie (materiale fra Yubio)
Øvelser og teknik:
- Precision: https://www.youtube.com/watch?v=Awp3r1ytBzY
- Kom i gang med parkour – sådan begynder du på Lazy Vaulthttps://www.youtube.com/watch?v=666fc5tQTGc
- Kom i gang med parkour – sådan begynder du på Step Vault: https://www.youtube.com/watch?v=2HG7dofsdCo
- Reverse vault tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=4Fj-k5QTpDQ
- Underbar tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=9NSzaZ2iCS8
- Parkour vaults and combinations: https://www.youtube.com/watch?v=XlvrMn_g8ng
- Parkour indendørs træning: https://www.youtube.com/watch?v=Pqsxw0DT-Kc
Forløbsprøve (Praktisk)
I skal som forløbsprøve lave en lille video, hvor overstående elementer indgå
Videoen (forløbsprøven) skal indeholde:
• Minimum 2 forskellige vaults (passager) eks:
- Step vault
- Lazy vault
- Monkey vault
- Andre
• Precisions, running precisions, strides og gerne kombinationer af disse.
• Et kreativt flow/en rute et selvvalgt sted, indeholdende bevægelser vi har lavet og meget gerne andre parkourbevægelser
Ovenstående elementer bedømmes ud fra
• Udførelse: teknik, flow, dynamik og præcision
• Sværhedsgraden
• Kreativiteten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796940577",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796940577",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796940577"
}