Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Atti, Maria Folsach Graham, Rasmus Flach Svendsen, Sasja Haislund Vinther
|
Hold
|
2022 idC/f (1f idC, 2f idC, 3f idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Disko
Faglige mål:
Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi
Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.
Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)
Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.
*DB: Dumbell (håndvægt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TeamFlag
Studieplan: TeamFlag
Genre: Boldspil
Materiale:
- Aarhus Warthogs: Flag Football – En introduktion til en hastigt voksende holdsport i Danmark. URL: http://www.emu.dk/gym/fag/id/inspiration/praktik/flagfootball_undervisning.pdf
- www.flagfootball.dk
Fagligt fokus (mål):
Eleverne skal kunne
Beherskelse af flag football – herunder særligt at udvise taktisk forståelse, spilforståelse og tekniske færdigheder, hvoraf kaste- og gribefærdigheder er basalt for spillet.
Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Særligt for forløbet:
Forløbsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmningsprogrammer og Jive
Titel 1: Opvarmningsprogrammer
Titel 2: Jive -Vild med Dans (VMD)
Danseforløbet starter med en fælles Swing opvarmnings-dans til sangen "I nat er vi ladt" med Shaka Loveless.
Efterfølgende tager forløbet udgangspunkt i sangen "Wake Me Up Before You Go-Go".
Klassen skal samarbejde om at udvikle en koreografi til ca. 2-3 minutter af sangen.
Der arbejdes i grupper, tælles takter og udarbejdes delkoreografier, der samles til den samlede koreografi.
Faglige mål:
• Udvikle kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.
• Opnå basale tekniske færdigheder inden for Swing/Jive
• Kunne huske en koreografi
• Kunne udvikle en koreografi på baggrund af grundtrin og inddragelse af nye trin.
Særligt fokus på følgende trin:
- Kicks
- Underarm turn
- Rock step, tripple step
- New Yorker
- Spin moves
og kunne tælle takter og finde ét-slaget i musikken - til forskelligt slags musik.
Bedømmelse ud fra opnåelse af de faglige mål ved afslutningen af forløbet til VMD-dagen samt en forløbsprøve hvor eleverne bliver filmet parvis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Spring og akrobatik (gymnastikkens historie)
I spring-/akrobatik forløbet er klassen blevet introduceret til 3 overordnet temaer:
-akrobatiske øvelser i par og grupper
-gymnastik øvelser på måtte og i sammenhæng/serie
-lavt overslag
For alle tre temaer har der været fokus på kropsspænding, korrekt udførsel og sikkerhedsmodtagning.
Eleverne har arbejdet med redskaberme: Airtrack, minitrampolin, springbræt, køleskabsplint og nedspringsmåtter.
Teoretisk har vi været kort omkring idrættens forskellige hhv. opvisnings- og konkurrenceprægede discipliner herunder tankerne om gymnastikkens opdragende funktion.
Følgende fra Yubio-bogen har været introduceret
-Historisk view, Regler og organisering s. 970-976 og evaluering s. 1000 samt øvelserne:
-A 1-7 (forskellige balance og kropsspændingsøvelser)
-B 1-6 (Forlæns kolbøtte, baglæns kolbøtte, hovedstand, håndstand og håndstandrulle).
-C 1-2 (Vejrmølle og araberspring) + C 10-12 (div. hovedspring)
-D 1-8 (Kontravægt, modvægt, stå på ryggen, flyver, gasten og udsigten).
Ydermere har eleverne arbejdet med følgende fra kompendiet "Akroyoga i gymnasiet" Buddy surfing s. 22, Bird s. 25, Chair s. 27, High flying whale s. 29, Fodled leaf s. 31 og Foot to shin s. 33
Klassen har været i en Nivå springhal to gange undervejs i forløbet for at få mere selvtillid og tro på egne evner.
Forløbet er blevet afsluttet med et spring/akro-show i grupper (forløbsprøve), hvor eleverne har haft fokus på læringsmålene:
-Forlæns og baglæns rule
-Flyveruller
-Møller
-Håndstand-rulle
-Ophop i minitrampolin
-Rotation fra minitrampolin (rundt om egen akse eller salto)
-Overlag eller forøvelser til lavt overslag (7-tallet) via springbræt over "køleskabs-plint"
-Akro: Frøen. hovedstand, bird, chair, body-surf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Performance og Labans bevægelseslære
Danseforløbet starter med en fælles Hiphop opvarmnings-dans til sangen "This is how we do it" med Montell Jordan.
Efterfølgende skal klassen samarbejde om at udvikle en koreografi (free-performance) med en varighed på ca. 2:30 min
Der arbejdes i grupper, tælles takter og udarbejdes delkoreografier, der samles til den samlede koreografi.
Faglige mål (performance):
• Udvikle kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.
Kunne tælle takter og finde ét-slaget i musikken - til forskelligt slags musik.
Faglige mål (Hip hop):
Med udgangspunkt i opvarmningsdansen:
• Kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser
• Ramme takterne
• Kunne huske hele koreografien udenad
• Bounce og attitude
Bedømmelse ud fra opnåelse af de faglige mål ved afslutningen af forløbet til skolens "Vild med dans"-dag samt en forløbsprøve hvor eleverne bliver filmet i opvarmningsdansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fodbold og træningsprojekt
FODBOLD:
Hængeparti fra 1.g, hvor klassen havde et par fodbold-moduler.
Vi følger op med 6 moduler, så eleverne har mulighed for at kunne gå til eksamen i fodbold.
Vi spiller udendørs hele forløbet.
Læringsmål for forløbet:
-Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
-Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
-Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
-Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
-Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
-Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
-Taktisk gør dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
-Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
-Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.
Pensum: Se vedhæftet dokument "fodboldforløb" med formål og alle øvelser
TRÆNINGSPROJEKT:
Eleverne har udført to pre-test: En bibtest og en hurtighedstest (fra politiskolens fysiske optagelsesprøve). Gennem 8 ugers træning (sideløbende med fodboldforløbet), skal eleverne prøve at forbedre deres præstationer. Forløbet afsluttes med en videoaflevering, hvor eleverne præsenterer deres projekt/træningsforløb og resultater.
Pensum: I bogen "Idræt C - teori i praksis" side 39-44 "Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde samt side 118-124 "Træningsprojektet"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
TRÆNINGSPROJEKT
|
10-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#12
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796945165",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796945165",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796945165"
}