Holdet 2022 idC/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jesper Atti, Maria Folsach Graham, Rasmus Flach Svendsen, Sasja Haislund Vinther
Hold 2022 idC/f (1f idC, 2f idC, 3f idC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disko
Titel 2 Crossfit
Titel 3 TeamFlag
Titel 4 Opvarmningsprogrammer og Jive
Titel 5 Tennis
Titel 6 Spring og akrobatik (gymnastikkens historie)
Titel 7 Performance og Labans bevægelseslære
Titel 8 Fodbold og træningsprojekt
Titel 9 Forløb#9
Titel 10 Forløb#11
Titel 11 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disko

Faglige mål:

Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi

Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.

Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges  
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)

Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.

*DB: Dumbell (håndvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 TeamFlag

Studieplan: TeamFlag

Genre: Boldspil

Materiale:
- Aarhus Warthogs: Flag Football – En introduktion til en hastigt voksende holdsport i Danmark. URL: http://www.emu.dk/gym/fag/id/inspiration/praktik/flagfootball_undervisning.pdf
- www.flagfootball.dk

Fagligt fokus (mål):
Eleverne skal kunne

Beherskelse af flag football – herunder særligt at udvise taktisk forståelse, spilforståelse og tekniske færdigheder, hvoraf kaste- og gribefærdigheder er basalt for spillet.

Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse

aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

Særligt for forløbet:
Forløbsprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opvarmningsprogrammer og Jive

Titel 1: Opvarmningsprogrammer

Titel 2: Jive -Vild med Dans (VMD)

Danseforløbet starter med en fælles Swing opvarmnings-dans til sangen "I nat er vi ladt" med Shaka Loveless.

Efterfølgende tager forløbet udgangspunkt i sangen "Wake Me Up Before You Go-Go".
Klassen skal samarbejde om at udvikle en koreografi til ca. 2-3 minutter af sangen.
Der arbejdes i grupper, tælles takter og udarbejdes delkoreografier, der samles til den samlede koreografi.

Faglige mål:
• Udvikle kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.
• Opnå basale tekniske færdigheder inden for Swing/Jive
• Kunne huske en koreografi
• Kunne udvikle en koreografi på baggrund af grundtrin og inddragelse af nye trin.
Særligt fokus på følgende trin:
- Kicks
- Underarm turn
- Rock step, tripple step
- New Yorker
- Spin moves

og kunne tælle takter og finde ét-slaget i musikken - til forskelligt slags musik.

Bedømmelse ud fra opnåelse af de faglige mål ved afslutningen af forløbet til VMD-dagen samt en forløbsprøve hvor eleverne bliver filmet parvis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tennis

Indhold:
Forløbet er afholdt på rigtige indendørs tennisbaner. I Hørsholm Idrætspark.

Faglige mål
Teori:
-Arbejdskravsanalyse
-Taktisk fokus på spillet i single og double

Praktisk:
-Forhånd
-Baghånd (to-hånds baghånd)
-Flugtninger
-Serv
-Singel vs. double reglerne

Udlevering af fejlretningsark til greb, forhånd, baghånd, flugtning og serv

Forløbet afsluttes med udarbejdelsen af en drejebog og en forløbsprøve

Materiale:
Bog: Din idræt C Kap. 4.7 Arbejdskravsanalyse
DTFs-spilleregler,  
-Forhånd: https://www.youtube.com/watch?v=730Sg341SRs
-To-håndsbaghånd https://www.youtube.com/watch?v=77bn0zPwdps
-Flugtning: https://www.youtube.com/watch?v=1BBLrB3PNpY
-Serv: https://www.youtube.com/watch?v=xkzxvLWadns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Spring og akrobatik (gymnastikkens historie)

I spring-/akrobatik forløbet er klassen blevet introduceret til 3 overordnet temaer:

-akrobatiske øvelser i par og grupper
-gymnastik øvelser på måtte og i sammenhæng/serie
-lavt overslag

For alle tre temaer har der været fokus på kropsspænding, korrekt udførsel og sikkerhedsmodtagning.

Eleverne har arbejdet med redskaberme: Airtrack, minitrampolin, springbræt, køleskabsplint og nedspringsmåtter.

Teoretisk har vi været kort omkring idrættens forskellige hhv. opvisnings- og konkurrenceprægede discipliner herunder tankerne om gymnastikkens opdragende funktion.

Følgende fra Yubio-bogen har været introduceret
-Historisk view, Regler og organisering s. 970-976 og evaluering s. 1000 samt øvelserne:
-A 1-7 (forskellige balance og kropsspændingsøvelser)
-B 1-6 (Forlæns kolbøtte, baglæns kolbøtte, hovedstand, håndstand og håndstandrulle).
-C 1-2 (Vejrmølle og araberspring) + C 10-12 (div. hovedspring)
-D 1-8 (Kontravægt, modvægt, stå på ryggen, flyver, gasten og udsigten).

Ydermere har eleverne arbejdet med følgende fra kompendiet "Akroyoga i gymnasiet"  Buddy surfing s. 22, Bird s. 25, Chair s. 27, High flying whale s. 29, Fodled leaf s. 31 og Foot to shin s. 33

Klassen har været i en Nivå springhal to gange undervejs i forløbet for at få mere selvtillid og tro på egne evner.

Forløbet er blevet afsluttet med et spring/akro-show i grupper (forløbsprøve), hvor eleverne har haft fokus på læringsmålene:

-Forlæns og baglæns rule
-Flyveruller
-Møller
-Håndstand-rulle
-Ophop i minitrampolin
-Rotation fra minitrampolin (rundt om egen akse eller salto)
-Overlag eller forøvelser til lavt overslag (7-tallet) via springbræt over "køleskabs-plint"
-Akro: Frøen. hovedstand, bird, chair, body-surf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Performance og Labans bevægelseslære

Danseforløbet starter med en fælles Hiphop opvarmnings-dans til sangen "This is how we do it" med Montell Jordan.

Efterfølgende skal klassen samarbejde om at udvikle en koreografi (free-performance) med en varighed på ca. 2:30 min
Der arbejdes i grupper, tælles takter og udarbejdes delkoreografier, der samles til den samlede koreografi.

Faglige mål (performance):
• Udvikle kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.

Kunne tælle takter og finde ét-slaget i musikken - til forskelligt slags musik.

Faglige mål (Hip hop):
Med udgangspunkt i opvarmningsdansen:
• Kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser
• Ramme takterne
• Kunne huske hele koreografien udenad
• Bounce og attitude

Bedømmelse ud fra opnåelse af de faglige mål ved afslutningen af forløbet til skolens "Vild med dans"-dag samt en forløbsprøve hvor eleverne bliver filmet i opvarmningsdansen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Fodbold og træningsprojekt

FODBOLD:
Hængeparti fra 1.g, hvor klassen havde et par fodbold-moduler.
Vi følger op med 6 moduler, så eleverne har mulighed for at kunne gå til eksamen i fodbold.

Vi spiller udendørs hele forløbet.

Læringsmål for forløbet:

-Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
-Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
-Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
-Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
-Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
-Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
-Taktisk gør dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
-Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
-Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre.

Pensum: Se vedhæftet dokument "fodboldforløb" med formål og alle øvelser

TRÆNINGSPROJEKT:
Eleverne har udført to pre-test: En bibtest og en hurtighedstest (fra politiskolens fysiske optagelsesprøve). Gennem 8 ugers træning (sideløbende med fodboldforløbet), skal eleverne prøve at forbedre deres præstationer. Forløbet afsluttes med en videoaflevering, hvor eleverne præsenterer deres projekt/træningsforløb og resultater.

Pensum: I bogen "Idræt C - teori i praksis" side 39-44 "Grundlæggende fysiologi og kroppen under arbejde samt side 118-124 "Træningsprojektet"

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
TRÆNINGSPROJEKT 10-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer