Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jesper Atti, Maria Folsach Graham, Mikkel Terkelsen
|
Hold
|
2022 idC/k (1k idC, 2k idC, 3k idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Disko
Faglige mål:
Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi
Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.
Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)
Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.
*DB: Dumbell (håndvægt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
Tekniske færdigheder
- Tæmning af bold langs jorden (inderside og fodsål)
- Aflevering af bold (indersideafleveringer).
- I nogen grad vise, at afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
- I nogen grad lave retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
- I nogen grad udføre Driblinger med inderside og yderside
- Skud med inderside og i ringe grad udføre et strakt vristspark.
Taktiske færdigheder
- I nogen grad for for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest effektivt.
- I nogen grad forstå Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
- I ringe grad forståelse for og udførelse af: Bandespil, boldovertagelse og modløb
- Have en ringe forståelse for defensivt arbejde med struktur. Herunder højt og lavt pres.
Kommunikation
- I nogen grad Forståelse for vigtigheden af kommunikation
- I ringe grad forståelse for at guide medspillere ifm. Positionering på banen
Desuden har der været fokus på elevere har opnået faglig forståelse for
- Opvarmningsteori samt planlægning og udførelse af en opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
VMD - Swing
VMD Jive (Forløb i 2g, Idræt C, RG)
Forløbsbeskrivelse
Titel:
VMD Swing
Genre:
Musik og Bevægelse
Fokus (fysik):
- Grundtrin (rock step og triple step)
- Ander lindy hop variationer:
o Promenade
o Charleston
o Swing out
o Circle
- Koreografiske sekvenser baseret på ovenstående trin
- At lære en koreografi samt at lave en koreografi
- Rytmisk forståelse (musikkens rytme og musikkens tempo)
- Teamsamarbejde (gruppearbejde og pararbejde)
Fokus (teori):
- Jive og swing i et historisk perspektiv
- Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse
Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.
Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro))
Teori:
- Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rulleski
Studieplan
Titel:
Rulleski og skiskydning - aerob træning
Genre:
Klassiske og nye idrætter
Fokus på teknik:
Skøjt:
Et-takt
To-takt
Powerskate
Skydning:
Fokus på mental fokus, ro på pulsen og vejrtrækning og aftræk.
Teori:
Fokus på:
- Aerob træning
- Kondital
- Fysiologiske ændringer i kroppen ved aerob træning
Bedømmelse:
Man bedømmes ud fra sine tekniske færdigheder (rytme, balance, kropskontrol) samt sit teoretisk faglige niveau.
God teknik består af:
- god balance
- godt flow
- god rytme
- fuld vægtoverførsel – specielt i diagonalgang
- afslappede bevægelse
- Hensigtsmæssigt energiforbrug i forhold til terræn
- korrekt teknikvalg i forhold til terræn
Der optages video til teknisk bedømmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flag football og træningsprojekt
Forløbsmål:
Grundlæggende indføring i teknik og taktik i flag football
Arbejde i faste teams, hvor der udarbejdes en god playbook
Hvad skal jeg kunne:
Kaste en amerikansk fodbold så den roteres rigtigt i luften og afleveres nogenlunde præcist
Gribe en amerikansk fodbold stående og i bevægelse
Udføre forskellige løberuter med retningsskift og passende acceleration
Have teknisk og taktisk forståelse for generelle defence- og offenceprincipper
Have spilforståelse og løbe i henhold til de aftaler, som teamets playbook beskriver
Have en vis forståelse for spillet regler samt mest brugte udtryk
Kunne indgå i samarbejdsrelationer i teamet
Bedømmelseskriterier:
De tekniske og taktiske færdigheder, som forløbsmålene beskriver, vurderes løbende og afslutningsvis afvikles en forløbsprøve, som filmes og indgår i vurderingen.
Undervejs vurderes også hvorledes eleverne kan arbejde sammen i deres teams.
Træningsprojekt:
Første modul i forløbet udføres en Bip-test/pretest. Efterfølgende gennemgår klassen relevant træningsfysiologi. Dette bruges som afsæt til en træningsplan. Eleverne lægger individuelt et træningsprogram der har til hensigt at øge konditionen. I slutningen af forløbet løbes endnu en biptest for at mål en forbedring. Forløbet afsluttes med en rapport/evaluering af projektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Free performance
Faglige mål:
• Udvikle bedre kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.
• Opnå basale tekniske færdigheder inden for frie bevægelser og brainstorming i dans
• Kunne huske en koreografi
- Kunne evaluere sig selv
• Kunne udvikle en koreografi på baggrund af grundtrin og inddragelse af nye trin.
- Kunne forstå hvordan sportsgrene udvikler sig og organiseres i Danmark ud fra Velfærdstrekanten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pickleball
I praksis arbejder eleverne med tekniske og taktiske færdigheder i pickleball. Forløbsprøven udføres som en drejebog, som eleverne selv har udarbejdet i grupper.
Faglige mål
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag:
- Serv
- Returnering
- Drop shop
- Flugtning
- Dink
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Materiale: Ca. 10 sider
- Pickleball regler
- Pickleball doubles strategy video
- Videoer om slagteknik, volleys, og dropshots
- Teori om mental træning og spændingsregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796947640",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796947640",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796947640"
}