Holdet 2022 idC/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Lotte Sejer Nørtoft, Magnus Weber Sams, Maria Folsach Graham, Natasja Guinita Vest Rasmussen
Hold 2022 idC/m (1m idC, 2m idC, 3m idC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disko
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Jive
Titel 5 Pickelball
Titel 6 Flag football (+ træningsprojekt)
Titel 7 Free performance (VMD)
Titel 8 Parkour

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disko

Faglige mål:

Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi

Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.

Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges  
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)

Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.

*DB: Dumbell (håndvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

Forløbet strækker sig fra starten af skoleåret og til efterårsferien, og skal introducere eleverne til fodboldspillet. Igennem de første fem undervisningsgange har eleven modtaget undervisning i tre tekniske elementer (aflevering, boldkontrol/finter og skud), disse tre elementer bliver eleven testet i ved forløbsprøven i slutningen af forløbet. Udover de tekniske elementer er eleven ligeledes blevet undervist i basis taktiske elementer ved fodboldspillet. Her har eleven også fået mulighed for selv at planlægge øvelser, som indeholder et specifikt taktisk element og enkelte grupper er blevet valgt til at eksekvere deres øvelser overfor de andre elever.

Eleverne skal:   

• opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for fodbolden
• beherske centrale færdigheder i boldspillet (fodbold)
• Kunne analysere konkrete situationer i fodboldspillet, for at løse taktiske aspekter i fodboldspillet.
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jive

Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.

Fysik og teknik:
-        Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
-        Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
-        Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
-        Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro)
 
Teori:
-        Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
-        Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk

Fokus (teori):
-        Jive i et historisk perspektiv
-        Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
-        Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickelball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flag football (+ træningsprojekt)

Forløbet gennemføres med et træningsprogram over 8 uger. Fokus vil være på udvalgte tekniske krav i spillet samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.

Mål
Eleven skal opnå en målbar forbedring i konditionen samt opfylder de tekniske og taktiske krav i spillet flag football.
Indhold
Der skal udføres en interval-konditionstest før og efter forløbet (Andersentest). Intervaltest minder mest om løbemønstrene i flag football. Udover konditionstest skal I også lave en forløbsprøve, som skal filmes og uploades i vores fælles messenger-tråd.

I skal i første modul lave en arbejdskravsanalyse af en flag fooballspiller, der bruges som redskab for jeres egne træningsplaner. Analysen kan have fokus på arbejd-pause-forholdet i spillet og gennem anvendelse af fysiologisk teori begrunde elevernes øvelsesvalg i selvtræningsmodulerne (modul 6-7).


Tekniske og taktiske mål efter forløbet:
• Eleven skal
o Vise at de med den rette teknik kan gribe både lave og høje bolde
o Vise kast med korrekt kasteteknik og greb på bolden
o At de kan spille minimum én af pladserne QB, WR eller RB
o Vise taktisk og teknisk evne til at gøre sig spilbare (plays med løberuter)
o Vise at du kan lave en korrekt tackling
o Kunne reglerne i flag football samt baneforhold + bruge de korrekte termer som eksempelvis playbook, quaterback, running back m.fl.

Der skal laves en rapport med målsætning for projektet, en træningsplan/et træningsprogram for træningen hjemme og et program for modul 6-7 (gruppevis), samt en træningsdagbog, hvor de udførte træninger noteres. Rapporten skal ligeledes indeholde en evaluering af slutresultatet og refleksion over effekten af træningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Free performance (VMD)

De faglige mål for danseforløbet er, at I skal:
• Kunne bevæge dig i takt til musikken og gruppen
• Koordinere arme og ben i takt til musikken
• Fremvise det rigtige udtryk (eksempelvis bounce og attitude)
• Beherske kroppen (balance og styrke i et freeze)
• Sammensætte og vise nye og kendte bevægelser i en lille koreografi
• Være i god form (styrke, konditionsmæssigt, balance, motorik)
* fremvise den indøvede koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Parkour

Formålet med parkourforløbet er indsigt i de basale teknikker.
Forløbet er bygget op, så det giver forståelse for anvendelsen og udførelsen af de forskellige teknikker: balance, jumps, rails og vaults. Udgangspunktet er grundlæggende bevægelser, som så kan tilpasses den enkeltes niveau via forskellige udgaver af teknikkerne. Forløbet afsluttes med at forskellige udvalgte teknikker fra alle fire hovedområder vises på en bane, hvor så mange relevante teknikker som muligt inddrages. Forløbsprøven er fremvisningen af de øvelser eller det gennemløb, der laves ud fra egne valg. Evalueringen tager udgangspunkt i egen anvendelse og forståelse af teknikkerne.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Precision jumps
- Lande i balance
- Strides
- Catcrawl på bom
- Gående balance på bom
- Step vault + to andre vaults
- Kunne vurdere hvilken teknik, der kan anvendes ved en forhindring


HVAD KAN JEG ELLERS LÆSE?

Parkours historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer