Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jacob Mandal Hermansen, Jesper Atti, Magnus Weber Sams, Milan Lorenzen
|
Hold
|
2022 idC/p (1p idC, 2p idC, 3p idC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Disko
Underviser: Milan
Faglige mål:
Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi
Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crossfit
Underviser: Milan
Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne.
Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)
Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.
*DB: Dumbell (håndvægt)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold
Forløbet strækker sig fra starten af skoleåret og til efterårsferien, og skal introducere eleverne til fodboldspillet. Igennem de første fem undervisningsgange har eleven modtaget undervisning i tre tekniske elementer (aflevering, boldkontrol/finter og skud), disse tre elementer bliver eleven testet i ved forløbsprøven i slutningen af forløbet. Udover de tekniske elementer er eleven ligeledes blevet undervist i basis taktiske elementer ved fodboldspillet. Her har eleven også fået mulighed for selv at planlægge øvelser, som indeholder et specifikt taktisk element og enkelte grupper er blevet valgt til at eksekvere deres øvelser overfor de andre elever.
Eleverne skal:
• opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for fodbolden
• beherske centrale færdigheder i boldspillet (fodbold)
• Kunne analysere konkrete situationer i fodboldspillet, for at løse taktiske aspekter i fodboldspillet.
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive
Bedømmelseskriterier:
Man bedømmes ud fra sine fysiske og tekniske færdigheder (rytmisk forståelse, bevægelseskvalitet, koreografisk kunnen) samt teoretisk sit teoretiske faglige niveau.
Fysik og teknik:
- Eleven skal kunne følge musikkens tempo og rytme
- Eleven skal kunne udføre rock step, triple step + enkelte variationer (med den rette bevægelseskvalitet)
- Eleven skal kunne fælleskoreografien samt klassens egen koreografi (med forståelse for passende bevægelseskvalitet og koreografisk udtryk)
- Eleven skal kunne indgå i diverse samarbejdsrelationer (på klasse- eller gruppeniveau (makro) og i pararbejdet omkring dansen (mikro)
Teori:
- Eleven skal kende til Jivens historiske oprindelse
- Eleven skal kunne anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af jive og dansens bevægelsesudtryk
Fokus (teori):
- Jive i et historisk perspektiv
- Stilartens fysiske og æstetiske karakteristika
- Basal bevægelseslære samt bevægelsesanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parkour
I skal kunne vise minimum 3 forskellige passager/vaults til at passere forhindringer med
I skal kunne vise: Precisions, running precisions, strides samt kunne forklare fokuspunkterne for en god landing.
I skal kunne lave mindre kombinationer og flows/ruter med ovenstående elementer.
I skal kunne lave 360 underbar, dobbelt lazy og kombinationer af disse samt egne bevægelser i mindre flows
I skal kunne se muligheder i forhold til at anvende forskellige steder til at lave ovenstående parkour elementer
I skal kunne reflektere over jeres egen praksis og hvorledes i forbedrer jer teknisk
I skal kunne lave en simpel bevægelsesanalyse af et precision hop.
I skal kunne reflektere over fremkomsten af nye idrætter og bevægelseskulturer som eks parkour.
Iskal kunne se og reflektere over fordele og ulemper ved organiserede foreningsidræt vs. uorganiserede gadeidræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Træningsprojekt & badminton
Træningsprojekt
I 3.g gennemføres et individuelt eller gruppebaseret træningsforløb, træningsprojektet, af mindst otte ugers varighed. Som afslutning på træningsprojektet afleveres en individuel rapport, hvori eleven skal:
- dokumentere evnen til at udarbejde, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
- koble teoretisk viden og kundskaber til sit personlige træningsprogram
- demonstrere korrekt brug af faglige termer
Eleverne løber biptest. Hvis enkelte elever ikke kan løbe i perioden, så skal de i stedet tage konditionstesten i thoraxtraineren.
Badminton
Praktisk træning af badminton med særligt teknisk fokus på serv, clear og drop, samt taktisk fokus på spillet i single og double.
Basal bevægelseslære og analyse af slag i badminton med udgangspunkt i begreberne forspænding og centralbevægelse. Slagene analyseres bl.a. vha. videooptagelser.
Forløbsprøven er en spilsekvens med serv, clear og drop (i nævnte rækkefølge). Der vurderes på slagenes tekniske niveau og kraft samt benarbejdets tekniske niveau og tempo.
Materiale: Ca. 35 sider
- Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2018): Optimal træning. Udvalgte tabeller om intervaltræning og centrale/perifere effekter af aerob træning.
- Claus Estrup m.fl. (2005): Idræt C – teori i praksis. Om kondition og energisystemet.
- Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2002): Aerob og anaerob træning. Om testning.
- Jon Hustad: ”De svage unge”. Weekendavisen. Fredag den 5. juli 2019.
- Nørgaard, Preben m.fl. (2007): Teknik i badminton, Version 1.3 – supplerende materiale til DBF teknik-dvd. Udvalgte sider.
- Youtubevideoer med fokus på slagteknik, benarbejde og taktiske elementer i spillet.
- DBF: Det nye pointsystem (introduktion).
Faglige mål
Eleverne skal:
• opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrætten
• beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet klassiske og nye idrætter
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestof i forløbet:
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• grundlæggende principper for træning
• basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og idrætsvaner
• de for undervisningen relevante digitale redskaber
• de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Free performance
Free performance
Selvstændig produktion i samarbejde med læreren. Dansen skal bygges op omkring et tema/en historie/et ord. Alle klasser skal skrive en ”præsentation”, som konferencieren kan bruge til introduktion af dansen til Vild med Dans (ca. 3 linjer). Dansen skal vare mellem 2 min og 2,5 min.
Der skal indgå:
• tydelig afslutning
Alle klasser skal lære ”opvarmnings-hiphop”, som alle 3.g’ere skal danse i fællesskab inden de indledende runder og inden finalerne.
Efter Vild med dans laves der i mindre grupper en lille ny dans (minimum 8x8 taktslag), hvor der også indgår dansetrin fra klassens free performance, men hvor dansen har et andet udtryk end klassens samlede dans. Trinene skal sammensættes anderledes, og der skal findes ny musik.
Bedømmelsen tager udgangspunkt i kvaliteten på den samlede dans. Den enkelte bedømmes særligt på sin evne til at indgå i koreografien, herunder huske og være præcis i koreografiens dansetrin samt kvaliteten på dansens udtryk og bevægelser. Desuden indgår den enkeltes medvirken til dansens konstruktion i bedømmelsen.
Bedømmelsen af bevægelseskvaliteten vurderes på baggrund af dans i små grupper, generalprøven og evt. videooptagelserne fra Vild med dans + den lille nye dans.
Materialer: Ca. 5 sider
- Figur over Labans bevægelseslære.
- John Friis: "Labans bevægelseskvaliteter". Focus. 2001.
Faglige mål
Eleverne skal:
• opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrætten
• beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet musik og bevægelse
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestof i forløbet:
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• grundlæggende principper for træning
• basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet
• de for undervisningen relevante digitale redskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Flag football
Flag football
Forløbet fokuserer på tekniske, taktiske og fysiske elementer i spillet flag football. Reglerne til flag football er ret omfattende, men eleverne skal selv kunne dømme kampene.
Ved forløbsprøverne i flag football vurderes elevernes kvalitet i bl.a. hurtighed, kraft, præcision, timing, boldkontrol og spilopfattelse.
Teoretisk arbejdes der desuden med hurtighedstræning, da spillet har mange relativt korte og intensive arbejdsperioder.
Materialer: Ca. 15 sider
• Jens Bangsbo & Lars Bojsen Michalsik (2018): Optimal træning. ”Hurtighedstræning”. Side 321-322, 345.
• Instruktionsvideoer til regler, teknik og taktik (fra youtube)
• Regler og playbook til flag football (taget fra kompendium udarbejdet af Aarhus Warthogs 2003)
• Lasse Lyhne: ”Anaerob: Få styr på begrebet”. iForm. Den 10. maj 2022. URL: https://iform.dk/traening/styrketraening/anaerob-faa-styr-paa-begrebet
Faglige mål
Eleverne skal:
• opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
• beherske centrale færdigheder i færdighedsområdet boldspil
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestof i forløbet:
• aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
• aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• grundlæggende principper for træning
• basale naturvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet og idrætsvaner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796982944",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796982944",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52796982944"
}