Holdet 2022 idC/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Kristian Bonne Wulff, Milan Lorenzen
Hold 2022 idC/z (1z idC, 2z idC, 3z idC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Disko
Titel 2 Crossfit
Titel 3 Flag Football - Anaerobt arbejde, Team Teori
Titel 4 Pickleball 1.del
Titel 5 JIVE og Laban
Titel 6 Pickleball del 2
Titel 7 Spikeball
Titel 8 VMD - Free Performance
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Rulleski - skiskydning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Disko

Faglige mål:

Udvikle kropsbevidsthed
Kvalitet i bevægelserne
Rytmisk forståelse
Kunne danse/huske en hel koreografi

Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer

Opnå forståelse for Labans bevægelseslære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Crossfit

Eleverne skal gennem forløbet opnå kendskab til funktionel træning og organisationen og konceptet bag Crossfit (intervalprincipper og fysiske domæner). De skal kunne forklare hvad der gør en idræt til en trend og hvad er tendensen for valg af idrætsaktivitet hos danskerne set i relation til velfærdstrekanten.

Eleven skal tilegne sig kendskab til og teknisk kunnen inden for øvelser i Crossfit herunder hvilke muskelgrupper øvelsen træner. Eleven skal bl.a. kunne udføre nedenstående øvelser teknisk korrekt ud fra den skalering, der er nødvendig for den enkelte elev:
• Burpees
• Push ups
• Walking lunges  
• Squat (med og uden vægt)
• KB swings
• KB dødløft
• KB thrusters (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• KB Clean and jerk (hvis ikke der er nok KB kan der bruges DB*)
• Wall walks
• Ring rows (lavet med makker i stedet for ringe)
• Box jumps og/eller box jump overs og/eller burpee box jump overs
• Sjipning (Double unders eller Single unders)

Eleven skal kunne gennemføre øvelser og programmer i et højt tempo (stiller krav til aerob kapacitet og effekt)
Sammensætning og fremlæggelse af workout (WOD) i grupper, der omfavner flere fysiske domæner.

*DB: Dumbell (håndvægt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flag Football - Anaerobt arbejde, Team Teori

Titel:
Flag Football, Anaerobt arbejde og Opvarmningsprogram

Genre:
Boldspil

Niveau:
C

Faglige mål.
Praksis:
- Opnå basale tekniske færdigheder:
○ Kaste, løbe og gribe, cuts og plays
- Opnå forståelse for "plays" og løberuter

- Arbejde med forskellige team-elementer - Samarbejdsrelationer, kohæsion, teambuilding, ledelsesansvar/kaptajn
- Tuckmans udviklingskurve


-At udarbejde og stå for opvarmning af hele holdet med inddragelse af forståelse for hvorfor vi varmer op.
Før forløbet blev effekten af opvarmning testet ud fra Hypotetisk deduktiv metode: Hasestræk, Hoppehøjde, Træf med baksetball i kurv og Stød med medicinbold.

Teori:
- Tuckmans udviklingskurve for teams - med eksempler fra egne erfaringer fra undervisningen i Flag Football

- Hierarki - hvorfor det er vigtigt med formelle roller på et team.

- Anaerobt arbejde med fokus på dannelse af ATP fra KP, samt ATP-lager i muskulaturen.

- Fokus på anaerob effekt og hvilke fysiologiske ændringer, der sker i kroppen ved denne træningsform.

-Test af anaerobt effekt - før og efter forløbet - Naturvidenskabeligt eksperiment og diskussion om metode.

-Test af effekten af opvarmning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Pickleball 1.del

Titel:
Pickleball 1.del



Forløb:
Pickleball

Niveau:
Idræt C


Faglige mål for forløbet:

Introduktion til

Hvad er Pickleball? Med dets særlige regler og karakteristika?
Og hvordan adskiller det sig i forhold til andre ketsjerspil.

Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.


Tekniske delmål:

I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag:
- Serv
- Returnering
- Drop
- Flugtning
- Dink

Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.


Taktiske delmål:

- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.

- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.

I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 JIVE og Laban

Studieplan:

Titel:
Jive -Vild med Dans

Forløbet tager udgangspunkt i sangen "Happy"
Klassen skal samarbejde om at udvikle en koreografi til hele sangen.
Der arbejdes i grupper, tælles takter og udarbejdes delkoreografier, der samles til den samlede koreografi.

Faglige mål:
• Udvikle kropsbevidsthed
- Have gode kvalitet i bevægelserne - gennemførte bevægelser.
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• Opnå en basal forståelse for Labans bevægelseslære - at man kan anvende Laban til at justere sin koreografi.
• Opnå basale tekniske færdigheder inden for Swing/Jive
• Kunne huske en koreografi
• Kunne Jive-grundtrin til forskellige numre med forskelligt tempo
• Kunne udvikle en koreografi på baggrund af grundtrin og inddragelse af nye trin.
- Underarm turn
- Rock step, tripple step
- New Yorker
- Spin moves

og kunne tælle takter og finde ét-slaget i musikken - til forskelligt slags musik.

Teori:
Labans Bevægelseslære, som analyseredskab

Bedømmelse ud fra opnåelse af de faglige mål ved afslutningen af forløbet til VMD-dagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pickleball del 2

Forløb:
Pickleball

Niveau:
Idræt C


Faglige mål for forløbet:

Introduktion til

Hvad er Pickleball? Med dets særlige regler og karakteristika?
Og hvordan adskiller det sig i forhold til andre ketsjerspil.

Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.


Tekniske delmål:

I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag:
- Serv
- Returnering
- Drop
- Flugtning
- Dink
- Lob??
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.


Taktiske delmål:

- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.

- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.

- I rimelig grad at beherske simple slagserier.


Teori:
Idrættens Organisering
Velfærdstrekanten
HipHop som eksempel blev anvendt
Inddragelse af Pickleball
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Spikeball

Forløb:
Spikeball

Niveau:
Idræt C

Forløbet kort fortalt
I forløbet arbejdes der med drejebog og udarbejdelsen af denne.
Samt et kig på Velfærdstrekanten og Spikeballhistorien for at analysere, hvordan Spikeball er organiseret i Danmark (og i USA).
Undervejs arbejder eleverne også med Selvevaluering og arbejdskravsanalyse, ligesom elever står for opvarmning i grupper.

Formål:    
Eleverne skal efter endt forløb kunne:
· Reglerne og taktiske strategier i Spikeball
· Vise og demonstrere udvalgte boldteknikker
· Udføre forskellige typer af serv
· Kommunikere både verbalt og nonverbalt i kamp - både for at kommunikere med sin makker og forvirre modstanderne


Indhold og faglige begreber:     
· Net- og baneopsætning
· Regler og strategier ved Spikeball
· Servøvelser med nedenstående servteknikker
o Fwango, sidestep og dropshot
· Skudøvelser med træning af nedenstående slagteknikker
o Dropshot
o Power shot
o Open
o Pull
o Push
o Flick

Bedømmelse
- I høj grad lav en power serv
- I ringe grad lave en Fwango serv
- I nogenlunde grad kunne udføre dropshot og forskellige slags smash (Power shot, Open, Pull, Push, Flick)
- I høj grad kunne hæve bolden tæt ved nettet, hvilket muliggør et angrebsslag.
- I nogenlunde grad kunne flytte sig og læse boldens bane
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 VMD - Free Performance

Titel:
VMD - Show Dance (Free Performance)
Motorisk indlæring i dans

Genre:
Musik og bevægelse

Niveau:
Idræt C

Forløbet kort fortalt
Eleverne udarbejder en samlet koreografi

Afslutningsvist laves der en omfortolkning af de etablerede koreografier, der skal have nyt liv vha. Laban og ny musik.


Faglige mål:
• udvikle kropsbevidsthed
• indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
• have en grundlæggende viden om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
• opnå færdigheder inden for Show Dance
-  Kunne koreografien udenad - det er ambitionen for alle i klassen.
- At kunne analysere koreografien ved hjælp af Laban


Teori
Der vil endvidere arbejdes med Nervesystemet og bevægelse som det teoretiske omdrejningspunkt. Dette overføres til indlæringsfaserne for motorisk udvikling.

Bangsbo - Stadier for motorisk indlæring
Labans bevægelseslære - figur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Titel:
3.g træningsprojekt

Niveau:
C

Hold:
3g

Formål:
Træningsprojektet har til formål, at den enkelte elev udvikler evnen til at kombinere praktiske idrætslige erfaringer med teoretisk viden. Dette sker ved at eleven udfærdiger, gennemfører og evaluerer eget træningsprojekt. Samtidig er målet med projektet at den enkelte elev helt konkret forbedrer egen træningstilstand gennem udvalgte fysiske øvelser og træningsformer.

Med udgangspunkt i elevernes personlige målsætning skal de planlægge og gennemføre et 12 ugers langt træningsprojekt, hvor der testes før og efter træningsperioden, hvorefter eleverne analysere deres udvikling.
Undervejs foretages en midtvejssnak omkring træningen indtil videre.

Faglige mål ved Træningsprojekt i aerobt arbejde i løb

Faglige mål:
– kunne analysere og vurdere fysisk aktivitet i et trænings- og sundhedsmæssigt perspektiv
– udføre arbejdsfysiologiske test samt tilrettelægge og udføre målrettede grundtræningsprogrammer
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsforløb
– opnå god træningstilstand gennem det udvalgte fysiske træningsforløb.

Materiale:
- Mitokondriernes funktion - 2 sider
- Figurer relateret til konditionstræning - 3 sider
- Centrale og perifere effekter af konditionstræning - 2 sider
- Superkompensationsprincippet - 2 sider
- Intervaltræning - 1 side
- Træningsintensitet - 1 side
Træningsplanlægning og vigtige begreber - 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Rulleski - skiskydning

Studieplan
Titel:
Rulleski + skiskydning - aerob træning

Genre:
Klassiske og nye idrætter
Fagligt teknisk fokus:

Skøjt:
Et-takt
To-takt


Ikke faglige mål, men kendskab.
Powerskate
Æg
Padling

Ikke fagligt mål, men der arbejdes med Skydning:
Fokus på mental fokus, ro på pulsen og vejrtrækning og aftræk.

Teori:
Fokus på:
- Aerob træning
- Kondital
- Fysiologiske ændringer i kroppen ved aerob træning

Bedømmelse:
Man bedømmes ud fra sine tekniske færdigheder (rytme, balance, vægtoverførsel, kropskontrol) samt sit teoretisk faglige niveau.
God teknik består af:
- god balance
- godt flow
- god rytme
- vægtoverførsel på hver ski
- afslappede bevægelse
- Hensigtsmæssigt energiforbrug i forhold til terræn
- korrekt teknikvalg i forhold til terræn

Materiale:
Kompendium rulleski - 5 sider
To-takt video - 2 sider
Et-takt video - 2 sider
Aerob træning - 2 sider
Skiskydning - vejrtrækning og aftræk -  1 side

I alt 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer