Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Jes Christian Bergholt, Maria Folsach Graham, Simone Gravlund Nielsen
|
Hold
|
2022 MAA/k (1k MAA, 2k MAA, 3k MAA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procentregning
Indhold
• At lægge procent til / trække procent fra en begyndelsesværdi
• Begreberne vækstrate og fremskrivningsfaktor
• Formlerne S=B(1+r), B=S/(1+r) og r=S/B-1
• Formlen K1=K0(1+r) og videre til renteformlen Kn=K0(1+r)^n
• Forskel på eksempelvis helårlig og halvårlig rentetilskrivning
• Gennemsnitlig rente
• Indekstal
• Annuiteter
Grundlæggende regnefærdigheder
Omskrivning procent/brøk/decimal
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle sammenhænge 1
Indhold
• Fremskrivningsfaktor a og vækstrate r.
• Forskrift for en eksponentialfunktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende + bevis
• Eksponentiel regression samt beregning af x og y i Maple.
• Eksponentielle modeller, herunder opstilling af model ud fra givne oplysninger samt fortolkning af a og b i en given model.
• Bestemmelse af a og b ud fra to punkter + bevis.
• Eksponentiel vækst.
• Eksponentiel notation.
• Fordoblings- og halveringskonstant, definition samt formlerne for T2 + T1/2. ln/log er foreløbig blot en knap på lommeregneren…
Grundlæggende regnefærdigheder:
• Potensregneregler.
Brøkregneregler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradsligninger
Indhold
• Repetition af løsning af 1.gradsligninger
• Løsning af 2.gradsligninger
• Arbejde med løsning af ligninger i maple (brug af "solve")
• Diskriminantformlen
• Arbejde med beviset for diskriminantformlen
Grundlæggende regnefærdigheder:
• Parenteser.
• Kvadratsætninger
• Reduktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometri
Indhold
• Navngivning af sider og vinkler i trekanter
• Højde, median, vinkelhalveringslinje
• Ligebenet, ligesidet, retvinklet, spidsvinklet, stumpvinklet trekant
• Vinkelsum og areal af trekant
• Pythagoras’ Læresætning
• Ensvinklede trekanter
• Definition af sinus og cosinus ud fra enhedscirklen
• Definition af tangens
• sin, cos og tan i retvinklede trekanter + bevis (uden brug af vektorer)
• De omvendte til sinus, cosinus og tangens
• Regning af sider og vinkler i vilkårlige trekanter
Grundlæggende regnefærdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Vektorer
• Grundlæggende vektorberegning
○ Hvad er en vektor
○ Vektorers koordinater
○ Nulvektoren og egentlige vektorer
○ En vektors længde
○ Tværvektoren
○ Enhedsvektoren
○ Stedvektoren
○ Forbindelsesvektor og afstandsformlen
• Regning med vektorer
○ Sumvektor
○ Differensvektor
○ Gange en faktor på en vektor
• Vektorberegning i maple
• Skalarprodukt og ortogonale vektorer (bevis for ortogonale vektorer)
• Determinant og parallelle vektorer
• Areal af parallelogram og trekant udspændt af to vektorer
• Vinkel mellem to vektorer og herunder den geometriske betydning af skalarproduktet
Projektion af en vektor på en anden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksponentielle sammenhænge 2
Indhold
• Logaritmeregneregler
• 10-talslogaritmen og den naturlige logaritme
• Løsning af ligninger med eksponentielle funktioner.
• Fordoblings- og halveringskonstant, definition samt formlerne for T2 + T1/2. (bevis)
Grundlæggende regnefærdigheder:
• Potensregneregler.
• Brøkregneregler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Potensfunktioner
Indhold
• Forskrift for en potensfunktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende samt potensvækst (bevis for betydningen af b og potensvækst)
• Omvendt proportionalitet
• 2-punktsformlen for potensfunktioner
• Potensregression i Maple.
• Løsning af ligninger af n'te grad. For n ulige og n lige.
Grundlæggende regnefærdigheder:
- Potensregneregler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Polynomier
Indhold
Generelt om funktioner:
• Forskrift for et polynomium og polynomiel regression.
• Rødder/nulpunkter for en funktion.
• Voksende, aftagende og konstante funktioner.
• Monotoniforhold og ekstrema, herunder forskel på lokale og globale ekstrema (maksima/minima).
• Lodret og vandret parallelforskydning af graf.
Andengradspolynomiet:
• Forskrift og graf, herunder koefficienternes betydning.
• Rødder og toppunkt + bevis for toppunktsformlen.
• Faktorisering af andengradspolynomiet.
Materiale
Systime plus A1 stx: kapitel 5.1-5.6.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Logaritmefunktioner
Indhold
• Definition af 10-talslogaritmen log(x) og den naturlige logaritme ln(x).
• Graf for log(x) og ln(x).
• Logaritmeregneregler + bevis.
• Transformation fra eksponentialfunktion/potensfunktion til lineær funktion + bevis.
Generelt om funktioner:
• Omvendte funktioner, herunder graf og forskrift.
Materiale
Systime plus A2 stx: kapitel 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Trigonometriske funktioner
Indhold:
• Definition af radiantal, herunder repetition af enhedscirklen.
• Omskrivning fra grader til radianer og omvendt.
• Funktionerne sin(x), cos(x) og tan(x), herunder graf, periodicitet samt definitions- og værdimængde.
• Løsning af trigonometriske grundligninger sin(x)=k, cos(x)=k og tan(x)=k.
• Definition af harmonisk svingning: f(x)=A*sin(bx+c)+d, hvor A,b>0.
• Graf for en harmonisk svingning, herunder amplitude A, periode T (svingningstid), konstanten b, udgangsniveau y=d, fasekonstant c og faseforskydning -c/b.
• Ekstrema samt definitions- og værdimængde for en harmonisk svingning.
Materiale
Systime plus A2 stx: kapitel 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning 1
Indhold
• Begreberne tangent, sekant, differentialkvotient, differenskvotient, grænseværdi og udledning af f'(x) for en række simple funktioner vha. tre-trins-reglen (beviser).
• Differentiation af funktioner, herunder regneregler: konstantfaktor-, sum-, differens-, produkt- og kædereglen.
• Notationen f'(x), herunder bestemmelse af fx f(3) og f'(3), både ved aflæsning og beregning.
• Tangentens ligning.
• Væksthastighed: bestemmelse af f'(t0) samt fortolkning af f'(t0) i en given model.
• Bevis for førstekoordinaten til parablens toppunkt.
• Bestemmelse af ekstrema, dvs. maksima og minima, vha. differentialregning (metode: løs f'(x)=0, tegn graf og udregn tilhørende y-værdi(er)).
Evaluering
Forløbet afrundes med en test uden hjælpemidler, men med formelsamling.
Eleverne har desuden holdt oplæg to og to (udledning af differentialkvotienten for kvadratrodsfunktionen).
Materiale
Systime plus A2 stx: kapitel 3.0, 3.2, 3.3, 3.4, 3.7, 3.9
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs gerne lidt om Georg Mohr 1.runde inden modulet:
-
Lav den interaktive øvelse i kapitel 3.2 som opsamling på mandagsmodulet.
-
Til de fraværende i mandags:
-
Læs om A-lympiaden. Har vi ikke fire elever, som vil være med?
-
Øv dig på beviset for at f'(x0)=2x0, når f(x)=x^2, så du kan gennemgå for din gruppe på en tavle.
-
Hvis I vil læse op på den centrale ide i differentialregning, som vi har snakket om de sidste par gange, så kan I læse kapitel 3.2.
-
Færdiggør opgave 2 og 3 på arket "Differentialkvotienter i Maple".
-
Nye grupper i matematik frem til jul - sæt jer i dem fra timens start.
-
Færdiggør opgave 1 fra sidst med papir og blyant (se nedenfor).
-
Se videoen i linket som opsamling på bestemmelse af f'(x), som vi arbejdede med i tirsdags.
-
Husk som altid papir, blyant og FORMELSAMLING :)
-
Øv dig på beviset for differentialkvotienten for f(x)=kvadratrod(x), som vi arbejdede med sidst. Beviset kan ses i videoen nedenfor. Du skal kunne gennemgå beviset uden at være alt for afhængig af dine noter.
-
Færdiggør øvelse 3.7.1 og 3.7.3 med papir og blyant (kap.3.7 i "plus A2").
-
Færdiggør opgave 1 og 2 om væksthastighed på arket fra sidst (se nedenfor).
-
Færdiggør opgave 3 og 4 om væksthastighed på arket fra sidst (se nedenfor).
-
Ingen lektier :)
-
Vi skal bruge et par præmier til bingo (gerne pakket ind) og lidt julesnacks, fx pebernødder. Tag meget gerne lidt med :)
-
Se video i link som opsamling på kædereglen, som vi arbejdede med i går.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Funktioner af to variable 1
Indhold:
• Definition af en funktion af to variable.
• Definitionsmængde for en funktion af to variable.
• Det tredimensionale koordinatsystem, herunder xy-, xz- og yz-planen.
• Grafen for en funktion af to variable.
• Snitfunktioner, herunder snitkurver.
• Partielle afledede funktioner.
• Stationære punkter og ekstrema.
Mål:
I skal både med og uden hjælpemidler være i stand til at:
• Bestemme funktionsværdien f(x0,y0).
• Bestemme x eller y givet de to andre værdier, fx løs ligningen f(x,2)=3, og forklare den grafiske betydning.
• Angive definitionsmængden for en funktion f(x,y).
• Indtegne punktet (x0,y0,z0) i et 3D-koordinatsystem.
• Tegne grafen for f(x,y) (kun i Maple).
• Bestemme forskriften for snitfunktionen i x- eller y-retningen, når y eller x fastholdes på en bestemt værdi.
• Tegne snitkurver (kun i Maple).
• Bestemme de partielle afledede for en funktion f(x,y).
• Bestemme de partielle afledede for en funktion f(x,y) i et givent punkt og forklare den geometriske betydning.
• Bestemme stationære punkter for f(x,y) og afgøre arten, dvs. maksimumspunkt, minimumspunkt eller saddelpunkt (kun i Maple).
Materiale:
Systime plus A stx: kapitel 4 (enkelte dele gemmes til 3g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Optakt til SRO
Intro
Vi arbejder i SRO i fagene matematik og samfundsfag med emnet normalitet og afvigelse, herunder køn og seksualitet.
Vi snakker om det at arbejde "med" og "i" matematik (matematisk metode).
Opgaveformulering
I har forskellige opgaveformuleringer i jeres SRO, men matematikken er den samme:
Redegør for mindste kvadraters metode til bestemmelse af konstanterne a og b i den lineære regressionsmodel y=ax+b. Redegørelsen skal indeholde en forklaring af begreberne residual og kvadratsum samt bestemmelse af minimum for kvadratsummen S(a,b).
Undersøg sammenhængen mellem … og … . Anvend lineær regression og data fra… .
Vurder den lineære models anvendelighed til at beskrive sammenhængen mellem de variable.
Indhold
• Lineær regression, residualer, residualplot, forklaringsgrad og vurdering af model (regressionsanalyse).
• Begreberne kausalitet og korrelation.
• Udledning af a og b i regressionsligningen y=ax+b vha. mindste kvadraters metode. I vælger selv, om I vil tage udgangspunkt i et eksempel eller mere generelt i punkterne (x1,y1), (x2,y2),…,(xn,yn). Beviset forløber i følgende trin:
° opstil et udtryk for kvadratsummen S(a,b), som er en funktion af de to variable a og b.
° bestem de partielle afledede funktioner vha. kædereglen.
° sæt de partielle afledede funktioner lig 0 for at bestemme det stationære punkt (vi gemmer argumentet for, at det er et minimumspunkt til 3g).
° isoler a og b i de to ligninger - først b og herefter a.
Materiale
• plus stx A1 kapitel 1.8-1.9
• Lineær regressionsanalyse kapitel 8 (ukendt bog)
• Mat i samf af Thomas Schausen og Lise Heller (systime 2024), kapitel 4
• Arbejdskompendium udarbejdet af Simone Gravlund og Lotte Nørtoft
• Bevis af Dennis Pipenbring: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=opIjb0kjwpc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Rette linjer
INDHOLD
• retningsvektor og normalvektor
• linjens parameterfremstilling
• linjens ligning a(x-x0)+b(y-y0)=0 og ax+by+c=0
• skæring mellem linjer
• ortogonale linjer og parallelle linjer
• vinkel mellem linjer
• hældningsvinkel
• afstand fra punkt til linje
I skal være i stand til at:
• bestemme parameterfremstilling/ligning for en linje ud fra et punkt og en retningsvektor/normalvektor.
• tegne en linje ud fra dens parameterfremstilling/ligning.
• aflæse parameterfremstilling/ligning for en linje.
• afgøre om et punkt ligger på en linje ud fra parameterfremstilling/ligning.
• afgøre om to linjer er ortogonale, parallelle eller ingen af delene.
• omskrive fra parameterfremstilling til ligning og omvendt.
• bestemme hældningsvinkel for en linje samt vinklen mellem to linjer vha. retningsvektorer eller normalvektorer (kun Maple/GeoGebra).
• bestemme skæringspunkt mellem to linjer.
• bestemme afstanden fra et givent punkt til en linje.
Beviser:
• bevis for at to linjer y=ax+b og y=cx+d er ortogonale netop når a*c=-1.
• udledning af linjens ligning.
• udledning af linjens parameterfremstilling.
• bevis for formlen for afstand fra punkt til linje.
Materiale:
Systime plus A1 stx: kapitel 6.9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
INDHOLD
Kombinatorik:
• Multiplikations- og additionsprincippet, herunder fakultet.
• Permutationer P(n,r) og kombinationer K(n,r).
• Formlen for K(n,r) + bevis med udgangspunkt i et eksempel.
• Pascals trekant og kommandoen binomial i Maple.
Sandsynlighedsregning:
• Sandsynlighedsfelt, herunder udfaldsrum og sandsynlighedsfunktion.
• Hændelse og komplementær hændelse.
• Symmetrisk sandsynlighedsfelt + formlen P(A)=g/n.
• Sandsynligheder hvori K(n,r) indgår.
• Begrebet stokastisk variabel X, herunder sandsynlighedsfordeling og middelværdi for X.
• A-priori-sandsynligheder, frekventielle sandsynligheder og De store tals lov.
Binomialfordelingen:
Binomialfordelingen introduceres med et eksperiment med terningekast, hvor vi i grupper kaster fem terninger en masse gange og hver gang tæller antal seksere.
• definition af binomialforsøg, herunder basisforsøg, "succes" og "fiasko", uafhængige hændelser, antalsparameter n og sandsynlighedsparameter p.
• formlen for P(X=r) + bevis med udgangspunkt i eksempel med terningekast (antal seksere i fem kast).
• gensyn med binomialkoefficienten K(n,r) fra kombinatorikken.
• punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder, herunder forskel på kommandoerne binpdf og bincdf.
• middelværdi for en binomialfordelt stokastisk variabel samt det mest sandsynlige udfald.
• søjlediagram over sandsynlighedsfordelingen for en binomialfordelt stokastisk variabel.
Materiale
Systime plus A2 stx: kapitel 4.0-4.4
(vi gemmer varians og spredning samt normale og exceptionelle udfald til 3g)
Systime plus A2 stx: kapitel 4.5
(vi gemmer stikprøver med og uden tilbagelægning samt hypotesetest og konfidensinterval til 3g)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Vi forbereder os til mundtlig årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Binomialfordelingen
Indhold
Vi genopfrisker definitionen af et binomialforsøg, formlen for P(X=r) samt beregning af binomialsandsynligheder vha. Maple-kommandoerne binpdf og bincdf.
Herefter arbejder vi med følgende, som vi har gemt til 3g:
• Middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel.
• Middelværdi og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel samt det mest sandsynlige udfald.
• Stikprøver med og uden tilbagelægning, herunder ægte over for tilnærmet binomialforsøg.
• 95%-konfidensinterval for andel, herunder beregning vha. hhv. formel og Maple-kommando + fortolkning af intervallet.
• Binomialtest (både tosidet og ensidet), herunder population, stikprøve, nulhypotese, signifikansniveau, teststørrelse, acceptmængde, kritisk mængde og p-værdi.
Binomialtests introduceres med en stikprøve med farvefordeling på biler, hvor vi undersøger nulhypotesen "halvdelen af bilerne i Hørsholm Kommune er sorte eller hvide" ved at gå ud og tælle biler på parkeringspladser i området.
Forløbet afrundes med et besøg (mat/samf) hos Epinion gennem Åben Virksomhed, hvor vi hører om, hvordan noget af den matematik, som vi har arbejdet med, bruges ifm. meningsmålinger (statistisk usikkerhed).
Materiale
Systime plus A2 stx: kapitel 4.4-4.5
https://aabenvirksomhed.dk/da-gymnasiet/undervisningsforloeb/alle/statistik-i-hverdagen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 1
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Differentialregning 2
INDHOLD
Forløbet er primært teoretisk funderet.
Vi repeterer differentialregning fra 2g og bygger mere på:
• Monotoniforhold, herunder monotonisætningen, monotonilinjer samt grafen for f og f'.
• Differentiabilitet og kontinuitet, herunder definition af hvad det vil sige, at en funktion er hhv. kontinuert og differentiabel i x0.
• Udledning af differentialkvotienten for sin(x) vha. tre-trins-reglen.
• Regneregler for differentiation: konstantfaktor-, sum-, differens-, produkt- og kæderegel (bevis for k*f, f+g og f*g).
• Udledning af differentialkvotienten for e^kx, a^x og x^a vha. kædereglen, herunder gensyn med logaritmer.
• Udledning af tangentens ligning.
Bemærk at beviset for differentialkvotienten for sin(x) ikke er i jeres bog - se i stedet OneNote.
Forløbet afrundes med en skriftlig aflevering og prøve i nogle af beviserne (skrive forklaringer til hvert trin).
Materiale:
Systime plus A2 stx: kapitel 3.1-3.8 (med overspringelser)
Systime MAT A2 stx: kapitel 6.7
(alternativt https://www.youtube.com/watch?v=SUznfHv1XXE)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Integralregning
Formål
At opnå forståelse for at det at integrere en funktion er det modsatte af at differentiere.
At opnå fortrolighed med begreberne stamfunktion, ubestemt integral og bestemt integral.
At kunne anvende bestemte integraler til udregning af areal, kurvelængde og rumfang af omdrejningslegeme.
Mål:
I skal efter forløbet kunne:
• definitionen på at F(x) er en stamfunktion til f(x).
• undersøge om en given funktion er stamfunktion til f(x).
• forklare, hvorfor en kontinuert funktion har uendelig mange stamfunktioner samt vide at disse stamfunktioner blot har en konstant k til forskel.
• bestemme stamfunktioner til simple funktioner samt til funktioner på formen f(x)+g(x), f(x)-g(x) og k*f(x) (sum-, differens- og konstantfaktorreglen).
• bestemme ubestemte integraler og vide at det ubestemte integral er en kort og hensigtsmæssig betegnelse for en eller anden stamfunktion.
• bestemme en stamfunktion, hvis graf går gennem et bestemt punkt.
• afgøre ud fra to grafer for hhv. f og F hvilken funktion, der hører til hvilken graf.
• bestemme bestemte integraler og kende regnereglerne for bestemte integraler, herunder indskudsreglen, samt tolke integralerne geometrisk.
• bestemme ubestemte og bestemte integraler, hvori der indgår en sammensat funktion, vha. integration ved substitution.
• bestemme arealet under grafen for en kontinuert ikke-negativ funktion f i intervallet [a;b], herunder bestemme integrationsgrænserne ved at løse f(x)=0.
• bestemme arealet mellem to grafer, herunder bestemme integrationsgrænserne ved at løse f(x)=g(x).
• bestemme arealet over grafen for en kontinuert ikke-positiv funktion f i et interval [a;b].
• bestemme kurvelængde og rumfang af omdrejningslegemer vha. det bestemte integral (primært MH).
Beviser:
• Bevis for mindst to regneregler for bestemte integraler.
• Bevis for integralregningens hovedsætning del 1*: "A(x) er stamfunktion til f(x)" (i tilfældet hvor f er voksende), herunder definition af arealfunktionen A(x) hørende til f(x).
• Bevis for integralregningens hovedsætning del 2.*
• Bevis for rumfanget af en kegle vha. integralregning. **
* beviset gennemgås IKKE som i bogen, men som i Gyldendals Gymnasiematematik A2.
** beviset er IKKE i bogen, men i jeres noter.
Materiale:
Systime plus A3 stx: kapitel 1.
Systime Gyldendals Gymnasiematematik A2: kapitel 6.5.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 3 / Mat Test 1
|
18-09-2024
|
Mat Træning 4
|
02-10-2024
|
Mat Test 2
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Differentialligninger
Indhold
Generelt
I skal være i stand til, at
• forklare hvad man forstår ved en differentialligning og dens orden, herunder hvad man forstår ved en løsning.
• forklare forskellen på en fuldstændig løsning og en partikulær løsning.
• undersøge, om en given funktion er løsning til en forelagt differentialligning (”at gøre prøve”).
• bestemme tangentligningen til grafen for en funktion f(x) i et punkt P, når det oplyses, at f(x) er løsning gennem P til en forelagt differentialligning.
• forklare hvad man forstår ved et linjeelement (x0,y0;y0') og et hældningsfelt.
• tegne hældningsfeltet til en given differentialligning i Maple og forklare, hvordan hældningsfeltet kan bruges til at få en ide om, hvordan løsningskurverne ser ud.
• opstille en simpel differentialligning ud fra en sproglig beskrivelse.
Vækstmodeller
Vi har arbejdet med følgende tre vækstmodeller:
• y’=ky (eksponentiel vækst, når c>0)
• y’=b-ay (forskudt eksponentiel vækst, når c>0)
• y’=y(b-ay) (logistisk vækst)
I skal kunne beskrive grafen for y’ som funktion af y samt grafen for y som funktion af x (vi har haft fokus på tilfældet hvor k,a,b,c,x,y>0).
I skal kunne bestemme den fuldstændige løsning samt partikulære løsninger til differentialligninger af disse typer, både med og uden hjælpemidler.
I skal endvidere kunne udlede den fuldstændige løsning til differentialligningerne y'=ky og y'=b-ay.
Lineære førsteordens differentialligninger
I skal kunne forklare, hvad der forstås ved en lineær førsteordens differentialligning samt løse en sådan type differentialligning vha. panserformlen.
Separable differentialligninger
I skal kunne forklare, hvad der forstås ved en separabel differentialligning samt hvordan denne løses ved separation af de variable.
Materiale:
Systime plus A3 stx: kapitel 2.0-2.5
Verhulst og befolkningsvækst
Som introduktion til logistisk vækst arbejder vi med Verhulsts beskrivelse af befolkningsvækst med udgangspunkt i hans artikel ”Notice sur la loi que la population suit dans son accroissement” (1838) – oversat til dansk.
Indledningsvis ser vi videoen ”Hvorledes Verhulst fik beskrevet logistisk vækst” (med enkelte overspringelser), der sætter artiklen ind i en historisk kontekst. Herefter arbejdes i grupper med selve artiklen og de tilhørende arbejdsspørgsmål.
Indhold
• Eksponentiel vækst og fordoblingstid
• Analyse af Verhulsts behandling af data fra USA’s befolkningstal
• Relativ væksthastighed og logistisk vækst
• Verhulsts differentialligning dp/dt=mp-np^2 + sammenligning med nutidig ligning
Materiale
Video + arbejdsspørgsmål: https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/10danskematematikere/henrik_kragh_soerensen.html
Kilden (artiklen) + arbejdsspørgsmål:
http://www.henrikkragh.dk/logistisk-vaekst/Verhulst1838-print.pdf
Arbejdsspørgsmålene er udarbejdet af SG med udgangspunkt i materiale på:
https://matematikhistorie.wordpress.com/2014/02/17/logistisk-vaekst-fortaellende-og-autentisk-matematikhistorie-i-gymnasiet/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 5
|
30-10-2024
|
Mat Træning 6
|
26-11-2024
|
Mat Træning 7
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Normalfordelingen
Indhold
• Definition af en normalfordelt stokastisk variabel med middelværdi my og spredning sigma.
• Repetition af histogram og sumkurve.
• Normalfordelingens tæthedsfunktionen f(x) og fordelingsfunktion F(x), herunder forskrift og graf.
• Beregning af sandsynligheder i normalfordelingen vha. bestemte integraler og vha. kommandoen normalcdf i Maple.
• Normale og exceptionelle udfald.
• Definition af en standardnormalfordelt stokastisk variabel, herunder sammenhæng mellem phi(x) og f(x).
• Undersøgelse af hvorvidt en observeret størrelse X er normalfordelt vha. QQ-plot/fraktilplot (minus teorien bag).
• Normalfordelingen som approksimation til binomialfordelingen, herunder repetition af binomialfordelingen.
• Diskret stokastisk variabel vs. kontinuert stokastisk variabel.
• Punktsandsynlighed vs. intervalsandsynlighed.
Materiale:
Systime plus A2 stx: kapitel 4.6
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 8
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Mere om lineær regression
Indhold
Gensyn med lineær regression, herunder:
• Indlæsning af data fra Excel til Maple.
• Punktplot, forklaringsgrad, residualer og residualplot.
• Vurdering af models anvendelighed ud fra ovenstående.
NYT:
• Er residualerne tilnærmelsesvis normalfordelte? (QQ-plot over residualerne).
• Konfidensinterval for hældning.
• Hældning tæt på 0, pas på!
Materiale:
Systime plus A2 stx: kapitel 4.7 (minus residualspredning)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 9
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Cirkler og ellipser
INDHOLD
Cirklen
• Cirklens ligning + bevis.
• Omskrivning af cirklens ligning vha. kvadratkomplettering.
• Tangent til cirkel, herunder bestemme tangentligning samt afgøre om linje er tangent.
• Skæring mellem linje og cirkel.
Ellipsen
• Definition af ellipsen.
• Tegning af ellipse vha. snor og to søm.
• Storaksen a og lilleaksen b.
• Ligning for en ellipse med centrum i (0,0).
• Cirklen som specialtilfælde af ellipsen.
• Koordinatsæt for de to brændpunkter for en ellipse med centrum i (0,0).
Vi tegner cirkler og ellipser i GeoGebra i stedet for i Maple.
Materiale:
• Systime plus A1 stx: kapitel 6.10
• Forberedelsesmaterialet stx Mat A 2022 om keglesnit, s.8-11 (med overspringelser).
• Tegning af ellipse: https://www.youtube.com/watch?v=PIe9EZMNR1g&t=93s
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 10
|
22-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Funktioner af to variable 2
Indhold:
Vi genopfrisker fra 2g:
• Forskrift og graf for en funktion af to variable.
• Snitfunktioner, herunder snitkurver.
• Partielle afledede funktioner, herunder geometrisk betydning.
• Stationære punkter og ekstrema med hjælpemidler.
• Mindste kvadraters metode (bevis fra SRO).
Nyt
• Niveaukurver, herunder konturplot.
• Gradient og dens længde samt geometrisk betydning.
• Stationære punkter og ekstrema uden hjælpemidler, herunder dobbelte og blandede afledede.
Materiale:
Systime plus A3 stx: kapitel 4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Vektorfunktioner
INDHOLD
• Gensyn med linjens parameterfremstilling (eksempel på vektorfunktion) + bevis.
• Definition af vektorfunktion, herunder koordinatfunktioner og banekurve.
• Omskrivning af funktion til vektorfunktion.
• Skæring med akserne og dobbeltpunkter.
• Differentiation af vektorfunktioner, herunder hastigheds- og accelerationsvektor samt fart.
• Tangent til banekurve, herunder tangentens ligning, vandrette og lodrette tangenter samt vinkel mellem tangenter.
• Cirklens parameterfremstilling + bevis.
• Bevis for at enhedscirklens hastigheds- og accelerationsvektor er ortogonale for alle t.
Supplerende:
• Matematik-historisk-perspektiv: Keplers Love - eksempel på anvendelse af cirkler og ellipser.
• Ligning og parameterfremstilling for en ellipse med centrum i (0,0) (uden bevis).
• Tangent til ellipse + bevis.
Bemærkning: beviserne er ikke i kapitel 3 i plus stx A3. Se jeres noter samt dokumenter/videoer på OneNote.
Materiale:
• Systime plus A3 stx: kapitel 3
• Forberedelsesmaterialet stx Mat A 2022 om keglesnit, s.11-13
• Keplers Love: uddrag fra https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/k/keplerslove/ og https://videnskab.dk/rummet/store-opdagelser-johannes-keplers-planetlove/ (besøgt 17/3-25)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs eksempel 2 og 3 i jeres bog:
-
Lav opgaven nedenfor med papir og blyant.
-
Se videoen nedenfor om dobbeltpunkter.
-
Medbring arket fra i går (differentiation af vektorfunktioner).
-
Hvis du var fraværende i går, så se videoen i linket. Ellers ingen lektier.
-
I skal sidde i jeres makkerskabsgrupper hele modulet.
-
Keplers Love.pdf
-
Læs side 1-2 i vedhæftet PDF (repetition fra fysik).
-
Færdiggør opgave 2 fra sidst:
-
Hvis du var fraværende sidst, kan du se beviset for cirklens parameterfremstilling her, som vi gennemgik fredag:
-
Det er en god ide at have løst nogle af forberedelsesopgaverne til testen inden dagens modul, så I ved, hvad I har brug for hjælp til i modulet (se modul 9 på OneNote).
-
Medbring gerne Mat Træning 12, hvis du har brug for at løse disse opgaver igen - altså dem hvor du lavede fejl :)
-
Forberedelsesmateriale, sandsynlighedregning 2024.pdf
-
Sæt jer som I har lyst til fra timens start - gerne med nogle I kunne tænke jer at arbejde sammen med i forløbet om sandsynlighedsregning.
-
Noter under elevfeedback inden dagens modul, om du ønsker, at sidste matematik-test skal ligge i uge 17 eller uge 19.
-
Læs side 1-5 i forberedelsesmaterialet om sandsynlighedsregning (se vedhæftet PDF).
-
Forbered dig til Mat Test 3 (se mere under opgaver) og kom kl.10:00, så vi kan være i gang kl. 10:05.
-
HUSK FORMELSAMLING :) Medbring også papir og blyant.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Træning 11
|
11-03-2025
|
Mat Træning 12
|
18-03-2025
|
Mat Test 3
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Forberedelsesmateriale (sandsynlighedsregning)
Indhold:
Vi arbejder med årets forberedelsesmateriale.
• Repetition af udfaldsrum, sandsynlighedsfunktion, sandsynlighedsfelt og hændelser.
• Venn-diagrammer til illustration af fælles-, forenings-, differens- og komplementær hændelse.
• Regning med sandsynligheder.
• Betinget sandsynlighed.
• Loven om total sandsynlighed.
• Bayes' sætning og Bayes' udvidede sætning.
• Sensitivitet og specificitet for test ved en sygdom.
Materiale:
Forberedelsesmateriale 2024 stx Mat A om sandsynlighedsregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat Test 4
|
25-04-2025
|
Mat Træning 13
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Repetition
Vi forbereder os til skriftlig og mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52803946244",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52803946244",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52803946244"
}