Titel
5
|
Paris EKSAMENSEMNE
Afholdt 24 moduler. Forløbet udgør 38,1% af undervisningen på andet år.
I forløbet arbejder eleverne caseorienteret med selv at finde oplysninger om Paris, som de er interesseret i, og I at fremlægge dem for de andre elever i klassen. Vi arbejder
med, hvordan man orienterer sig i byen med metroen og videregiver
informationer herom til andre. Et underemne er en mindre, komparativ
undersøgelse af, hvad Paris og København gør for bæredygtigheden og
hvordan det formidles videre. Emnet giver desuden mulighed for at besøge den
Franske Udstilling på Statens Museum for Kunst, hvor eleverne vælger et
billede ud hver til en efterfølgende fernisering. Her kommer de omkring
billedbeskrivelse, baggrundshistorie, kunstner, og hvordan man udtrykker sin
holdning. Der arbejdes desuden med filmen, Eiffel, som danner grundlag for at
skabe nye fortællinger i forskellige genre, med genbrug af eget produceret
sprog. Under emnet arbejdes der sideløbende med den mundtlige, forholdsvis
umiddelbare, kommunikation der passer til det pågældende tema eller hvor
eleverne skal fortælle hinanden noget til hinanden om dem selv og dem de
kender.
I forløbet arbejder eleverne med de fire søjler som fagets identitet hviler på, nemlig, viden, kundskaber, færdigheder og kultur, herunder, hvordan man afkoder et tekstuelt indhold uden at læse det fra a til z, kildesøgning på originalsproget, metode (fra mikro til makro) til at formulere et indhold i en given genre, og som skal videreformidles til andre, fx en præsentation, et résumé, en kreativ historie, og instruktioner.
Eleverne får herved endvidere øvelse i formidlingssituationer, hvor de kan se sig selv som sprogbrugere, frem for sprogelever, mhp. at aktivere deres sproglige formåen yderligere.
Eleverne arbejder også med kreative produkter, som kræver fokus på proces og viden om sprogets opbygning og hjælpemidler til faget. Eleverne arbejder endvidere med billedbeskrivelse af billeder fra Den Franske Udstilling på Statens Museum for Kunst.
Der arbejdes med forskellige taksonomiske niveauer, ikke mindst perspektivering i den komparative undersøgelse af Paris' og Københavns strategi for grøn omstilling.
Der arbejdes med følgende faglige mål:
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
̶ analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle,
interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
̶ perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og
samfundsforhold
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde.
Kernestof:
Eleverne har opnået faglig fordybelse gennem kernestoffet via arbejdsformer,
didaktiske principper og følgende materialer/tekster/kilder:
Non fiktion:
Les catacombes: https://www.catacombes.paris.fr/#
- Atelier muséosphère: https://museosphere.paris.fr/musee/les-catacombes/atelier
Des exemples de villes durables, prémices s'un nouveau monde: https://energies-media.com/quelques-exemples-de-villes-durables-premices-dun-nouveau-monde/#:~:text=Il%20existe%20diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions%20de%20la,notamment%20par%20la%20protection%20de%20l%E2%80%99environnement.&text=Il%20existe%20diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions,la%20protection%20de%20l%E2%80%99environnement.&text=diff%C3%A9rentes%20d%C3%A9finitions%20de%20la,notamment%20par%20la%20protection
Paris - stratégies sur le climat:
- Tout savoir sur la transition écologique et sociale à - Ville de Paris
- « Plus vite, plus local, plus juste » : le nouveau - Ville de Paris
- Le plan métro: https://www.ratp.fr/plan-metro
- Recherche de station: https://www.itineraire-metro.fr/subway/index.php
- Le métro - comment trouvé un itinéraire
- Expliquer un itinéraire: https://francaisfacile.rfi.fr/fr/quotidien/20230726-dans-le-m%C3%A9tro-expliquer-un-itin%C3%A9raire
- comment s'orienter dans le métro: https://www.itineraire-metro.fr/comment-prendre-le-metro-a-paris.html#:~:text=Comment%20voyager%20en%20m%C3%A9tro%20%C3%A0%20Paris%20%3A%20mode,quai%20de%20d%C3%A9part%20en%20suivant%20les%20panneaux%20indicateurs.
- Vidéo: Paris, capitale mondial de l'Art? https://www.youtube.com/watch?v=QAP7OK9aHW0
- Elevernes egne, non-fiktive kilder fra det fransksprogede internet
Fiktion:
- Sous le ciel de Paris, vidéo et texte
- Paris s'éveille, vidéo + texte
- Quartier perdu, Patrick Modiano, extrait du roman
- Eiffel, film
- Billeder fra Den Franske Udstilling på Statens Museum for Kunst
Supplerende stof:
- Københavns kommunes hjemmesider - strategi for grøn omstilling:
- Ambitiøs Klimaplan 2035 kræver samarbejde | Bæredygtig byudvikling (kk.dk)
- Sådan udvikler vi København | Bæredygtig byudvikling (kk.dk)
- Forside | Afdelingen for Bæredygtig Udvikling (kk.dk)
|