Holdet 2023 FrB/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Marlene Clemens Kofod
Hold 2023 FrB/2 (1g FrB/2, 2g FrB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le Crime (EKSAMEN)
Titel 2 La grande ville - Paris (EKSAMEN)
Titel 3 La chanson française
Titel 4 Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Titel 5 L'amour (EKSAMEN)
Titel 6 Rapforløb for sprog 2
Titel 7 La Seconde Guerre mondiale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le Crime (EKSAMEN)

I forløbet Le Crime arbejder vi med forbrydelser i forskellige afskygninger i form af realistiske såvel som fiktive tekster til forståelse af problematikken.Eleverne introduceres for nyhedstrekanten, hvortil de trænes i selv at skrive nyhedsartikler omkring kriminelle forhold med udgangspunkt i nyhedstrekanten som led i at styrke deres genrebevidsthed.
Emnet relaterer sig til kernestoffet : aktuelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig hvorfor der også er fokus på terrorangrebene 13 november 2015 i Paris.  
Grammatisk har vi fokus på de possessive artikler og de personlige pronominer (med fokus på objekt og dativobjektspronominer), og som yderligere supplement til udvikling af sproglig bevidsthed trænes eleverne i en række udtryk (gambitter) som skal støtte og lette den mundtlige kommunikation.

KERNESTOF:
-Fabrice: " La faim justifie les moyens ", (essai). I: Les gars de Villiers. Liljeforlaget, 2013.
- "Adolescente retrouve morte å Creil: un jeune homme de 17 ans en garde å vue pour assassinat". Article de journal, 2019. Source: https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts-de-france/oise/creiVadolescenteretrouvee-morte -creilleune- homme-17-ans-garde-vue-assassinat-1743191.html
- “ Plusieurs attentats frappent Paris “, 2015.
http://www.jde.fr/article/plusieurs-attentats-ont-frappe-paris---3604  

- ” Le bijoutier ” i: Lönnerblad, Martin & Weibrecht: Quelle histoire,
Lilje-forlaget.1988.

-Luc Besson: ”Nikita”.1990. (film)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La grande ville - Paris (EKSAMEN)

Forløbsbeskrivelse:

I dette forløb vil vi arbejde med storbyen som tema og ud fra et forskelligartet materiale såsom sangtekster, fiktionstekster, artikler og film undersøge forskellige aspekter af storbyen og se på hvilken indvirkning den kan have på det enkelte menneske, som bor i den. Vi tager udgangspunkt i Paris – la ville de l'amour et des lumières – her har man alverdens muligheder for spændende oplevelser og for at møde nye mennesker, men storbyen har også sine barske og mindre charmerende sider med oplevelser af kaos, vold og fremmedgjorthed i fx storbyens menneskemylder. Forløbet vil være opbygget således, at der for hvert modul arbejdes med et særligt aspekt af storbyen.  
Vi arbejder med forskellige typer øvelser; skriftlige såvel som mundtlige, der knytter sig til storbytemaet. Vi vil især arbejde med billedepræsentationer og herunder blive mere fortrolige med sproglige øer / chunks der knytter an til billedbeskrivelse- og præsentation.  
Grammatisk har vi fortsat fokus på verbaltiderne (som også trænes konkret i billedepræsentationens niveauer) men vil fokusere særligt på brugen af adjektiver.  
Læsestrategisk fortsætter vi med at arbejde med transparente ord for hurtigere at kunne afkode en tekst.  
Der er løbende evaluering undervejs med skriftlige opgaver der knytter an til temaet (hjemmeopgave og delprøve 1).  



Kernetekster
-Jacques Datin: « Dans ma rue » (1946)
-Jean Dréjac & Hubert Giraud: « Sous le ciel de Paris ». (1951)
-Jean-Pierre Jeunet : « Le fabuleux destin d'Amélie Poulain ». (2001) : Film
-Connie Pedersen : « Le saccage » - Fra bogen Écouter la colère. Accces. (2023)
-Cédric Préost : « Skin » (2013). Court-métrage
-Raymond Queneau : « Analyse logique » - Fra : Exercices de style. Éditions Gallimard – Folio, 1982. (oprindeligt 1947).

Supplémentaires:  
-Plan de Paris : https://www.cartograf.fr/img/paris/carte_paris_touristique.gif

Baggrundsstof og forslag til forløb:  
-Inspiration til øvelser m.m. fra I-bogen : "Paris la grande Ville" af Maria Hassing & Systime, 2020.  
-Korte tekstuddrag fra Écouter la colère. Accces. (2023) af Connie Pedersen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Écrire une lettre (storbysoplevelse) 18-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Le monde francophone exotique (EKSAMEN)

Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i og gøre dem nysgerrige på den mangfoldige, fransktalende verden, hvor fransk sprog og indflydelse har gjort og stadig gør sig gældende i dag. Vi vil besøge oversøiske departementer som La Guadeloupe i Caribien og La Réunion i det Indiske Ocean samt et kort kig til den tidligere franske koloni Le Sénégal.
Vi vil primært fokusere på øen La Guadeloupe, hvor eleverne vil få et indblik i øens fortid med slaveri grundet den europæiske imperialismes indflydelse. Vi undersøger også, hvordan øen fungerer i dag, og på hvilken måde fransk stadig spiller en rolle kulturelt såvel som økonomisk/politisk. Den franske indflydelse undersøger vi også, når vi tager et kig på La Réunion, hvor eleverne bl.a. skal udarbejde nogle mundtlige oplæg med udgangspunkt i små film om øen, og slutteligt runder vi af med Le Sénégal hvor vi bl.a. ser filmen Yao fra 2019.  
I forløbet arbejdes både med fiktionstekster i form af som sange, romanuddrag, film og med faktatekster som fx interviews og informative film med lokalbefolkningen eller folk, som har haft områderne tæt inde på livet.  

Sprogligt vil vi arbejde meget med transparens / transparente ord som læsestrategi. Grammatisk kommer vi lidt rundt omkring og får repeteret adjektiverne, verbaltiderne (herunder inddragelse af le futur simple og l'imparfait), pronominer samt nægtelser og konstruktion med infinitiv (nye områder).  

Vi vil undervejs lave mundtlige oplæg og øvelser såsom billedbeskrivelse og samtaleøvelser med inddragelse af små gambitter (samtale-vedligeholdere) til styrkelse af de mundtlige kommunikative kompetencer.  


Løbende evaluering undervejs men afslutningsvist skal eleverne udarbejde nogle kreative øvelser (un catalogue d'exercice) til hinanden samt aflægge en delprøve 1 inden for emnet La Francophonie.



KERNESTOF:
•  La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” On a du charme” (Des gens pleins d’idées)
- ” Le sport est un point de repère ” (Des gens pleins d’idées)

• Alors Demande: " La Reunion- une partie de la France " (2015), SVT2

• Doc Gynexo: Né ici, France (sangtekst, 1997)
• Philippe Godeau: Yao (Film, 2019)


SUPPLERENDE STOF:
•  La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” Avant de commencer ” (La francophonie et la Francophonie)
- ” L’esclavage et l’impérialisme” (Le passé et le présent)
- ” Det danske kapitel i slaveriets historie & Non à L'indépendance ”
          (Le passé et le présent)

Franskportal.dk. Udarbejdet af Forlaget Passion.
“ Les DOM- TOM:COM “ : https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com

• Alors Demande: " Être jeune à la Réunion " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- et sa nature " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- une île multiculturelle " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 L'amour (EKSAMEN)

I forløbet undersøger vi kærlighed ud fra forskellige vinkler. Vi vil arbejde med et forskelligartet tekstmateriale herunder fiktive genrer som novelle, sangtekst og film men også med ikke-fiktive tekster som eksempelvis artikler/interviews.
I arbejdet med de kommunikative kompetencer er der i forløbet særligt fokus på den mundtlige udtryksfærdighed, hvorfor vi vil arbejde mere koncentreret omkring indarbejdelse af diskursive markører og chunks i samtalen og med mundtlighedsøvelser som fx quiz-byt, speed-dating/rollespil og argumentationsøvelser inden for emnet.  
Forløbet afsluttes med en test (Delprøve 1) inden for emnet "kærlighed"/ ""relationer".  

KERNESTOF:
Textes
* Ecrivain inconnu: « Marie »
Dans: « Amours et cultures » (2006)
* D'après le Nouvel Observateu: « Les amants du Net »
Dans: « Obsessions » (2002)

Chanson
* Pomme: « Sans toi ». Album: « En cavale ». 2016.

Film
* Paul Mayeda Berges et Gurinder Chadha: « Quais de Seine »
Dans: « Paris, je t'aime » Film, 2006 (Court métrage).
* Éric Toledano et Oliver Nakache: « Intouchables », Gaumont Distribution. 2012.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La Seconde Guerre mondiale

Gennem forskellige tekster, sange, taler og en film belyses Frankrigs deltagelse i Anden Verdenskrig. Eleverne arbejder selvstændigt, i par, og i grupper med at udforske Frankrigs historie og politik i 1930'erne og 1940'erne, og vi ser på den måde krigen påvirkede befolkningen på. Eleverne arbejder bl.a. med quizlet i forhold til glosetræning, diktat (Charles de Gaulles radiotale fra London juni 1939) og filmen "La Rafle", som omhandler de parisiske razziaer på jøderne i foråret 1942 og følgerne deraf.
Grammatisk har vi fokus på de uregelmæssige verber samt forskellige ledsætningstyper (fx relative ledsætninger, kompletivsætninger, tid- årsag- & mådesledsætninger).
Forløbet afsluttes bl.a. med en delprøve inden for emnet (omhandler filmen La Rafle).

KERNESTOF:
- André Montagard: "Maréchal, nous voilà'. 1941, (chanson)
http://www.paroles-musique.com/paroles-Andre_Dassary-Marechal_Nous_Voila-lyrics,p8265   
- Hélène Berr: "Journal 1942-1944", extraits pp. 104-109, 2008
- Agotha Kristof: "Le Grand Cahier", 1986 (chapitre: “Le déserteur”)
- Roselyne Bosch: "La Rafle", 2010 (film).

Supplerende:
- "La France  pendant La Seconde Guerre mondiale", http://keepschool.com/fiches-de-cours/college/histoire/france-pendant-seconde-guerre-mondiale.html
- "Anti-jødiske love" http://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/antijodiske-love.html
- "La France dans la Seconde Guerre mondiale" (Histoire 3e-
Éditions Lelivrescolaire.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=LCRiWfT5beo   






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hélène Berr - arbejd selv 31-03-2025
Delprøve 1- La guerre 22-04-2025
Delprøve 1 (afsluttende) 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer