Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrB/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Marlene Clemens Kofod
Hold
2023 FrB/2 (
1g FrB/2
,
2g FrB/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Le Crime (EKSAMEN)
Titel 2
La grande ville - Paris (EKSAMEN)
Titel 3
La chanson française
Titel 4
Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Titel 5
L'amour (EKSAMEN)
Titel 6
Rapforløb for sprog 2
Titel 7
La Seconde Guerre mondiale
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Le Crime (EKSAMEN)
I forløbet Le Crime arbejder vi med forbrydelser i forskellige afskygninger i form af realistiske såvel som fiktive tekster til forståelse af problematikken.Eleverne introduceres for nyhedstrekanten, hvortil de trænes i selv at skrive nyhedsartikler omkring kriminelle forhold med udgangspunkt i nyhedstrekanten som led i at styrke deres genrebevidsthed.
Emnet relaterer sig til kernestoffet : aktuelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig hvorfor der også er fokus på terrorangrebene 13 november 2015 i Paris.
Grammatisk har vi fokus på de possessive artikler og de personlige pronominer (med fokus på objekt og dativobjektspronominer), og som yderligere supplement til udvikling af sproglig bevidsthed trænes eleverne i en række udtryk (gambitter) som skal støtte og lette den mundtlige kommunikation.
KERNESTOF:
-Fabrice: " La faim justifie les moyens ", (essai). I: Les gars de Villiers. Liljeforlaget, 2013.
- "Adolescente retrouve morte å Creil: un jeune homme de 17 ans en garde å vue pour assassinat". Article de journal, 2019. Source: https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts-de-france/oise/creiVadolescenteretrouvee-morte -creilleune- homme-17-ans-garde-vue-assassinat-1743191.html
- “ Plusieurs attentats frappent Paris “, 2015.
http://www.jde.fr/article/plusieurs-attentats-ont-frappe-paris---3604
- ” Le bijoutier ” i: Lönnerblad, Martin & Weibrecht: Quelle histoire,
Lilje-forlaget.1988.
-Luc Besson: ”Nikita”.1990. (film)
Indhold
Kernestof:
En classe (i timen):
Devoirs pour aujourd'hui (lektie til i dag):
En classe:
Afsnit
Kære franskhold. Jeg glæder mig til at møde jer idag til vores første modul sammen. Nogle af jer kender jeg nok fra grundforløbet, mens andre vil være nye. Vi vil arbejde lige så stille videre med det forløb, I er startet med sammen med Iben. Ingen l
læs op på possessive pronominer og de 3 regelmæssige verbers bøjning i présent + le passé composé. Se i grammatikbogen Voilà s. 26, 29 & 61. For at kunne konstruere le passé composé skal I desuden kunne verberne ' avoir ' og ' être ' bøjet i nutid.
I vores Onenote i siden " Fais divers " som vi arbejdede ud fra i mandags, skal I have færdiggjort " Vrai et faux" - 'øvelsen til den lille artikel: " Adolescente retrouvée morte À Creuil ".
Les traditions de Noël -kopi.docx
Plusiers attentats frappent Paris
Kære franskelever. Jeg håber, I har haft en skøn juleferie. Til idag skal I forberede nogle mundtlige svar på nedenstående spørgsmål i førnutid (le passé composé) omkring jeres juleferie. Hvis I ikke kan huske konstruktionen af førnutid, kan I læse m
Medbring grammatikbogen Voilà og gerne nogle øretelefoner til jeres computer.
Kære alle. I skal læse videre i artiklen ' Plusieurs attentats frappent Paris' i vores Crime-compendium; fra sidste afsnit i første spalte indtil afsnittet " Comment la France se protège? " i anden spalte. Skriv kort resume på dansk af det læste. Ide
Les attentats frappent Paris
Alle grupper skal have færdiggjort de spørgsmål, som de var ansvarlige for i sidste modul til artiklen " Les attentats frappent Paris ". Svarene skal ligge i Onenote, modul 8. De følger her:
Medbring Voilà.
Kære hold. I skal arbejde med nogle interaktive øvelser om le passé composé og les pronoms personels på franskgram i minlæring. Jeg har lagt en lektie op derinde, som jeg håber, I har adgang til. À bientôt. Amitiés Marlene
Kære alle. Idag skal I have en prøve inden for temaet " Le Crime." Prøven tager afsæt i artiklen " Plusieurs attentats frappent Paris " fra vores kompendium. Den skal du genlæse + træne gloser via quiz-let (se link). Øv dig desuden på de spørgende pr
Kære alle. Idag skal I arbejde selv med den skriftlige opgave, som skal afleveres 5/2. Den ligger i lectio under ' opgaver' men I kan også finde den i vores Onenoteside forløbet " le Crime", underside til modul 10. I kan se jeres makker i det vedhæft
Husk at medbringe Voilà (grammatikbogen).
2.docx
I skal være klar til at fremlægge jeres terrorismebillede, som I arbejdede med i sidste modul. Se iøvrigt opgavebeskrivelsen i Onenote, forløbet " le Crime", modul 10.
I skal medbringe grammatikbogen Voilà.
I skal lave læst resten af Le bijoutier fra Crime-kompendiet færdig fra side 41, linje 6 og teksten ud. Husk også den lille tekstboks på side 42. Træn gloser via quiz-let.
Le bijoutier
I skal arbejde videre med de personlige pronominer med to forskellige opgaver. 1. I skal færdiggøre øvelse 1 under pp3 de personlige pronominer på minlæring. 2. I skal finde to til tre eksempler på personlige pronominer som objekt i novellen " Le bij
Medbring grammatikbogen Voilà.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La grande ville - Paris (EKSAMEN)
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil vi arbejde med storbyen som tema og ud fra et forskelligartet materiale såsom sangtekster, fiktionstekster, artikler og film undersøge forskellige aspekter af storbyen og se på hvilken indvirkning den kan have på det enkelte menneske, som bor i den. Vi tager udgangspunkt i Paris – la ville de l'amour et des lumières – her har man alverdens muligheder for spændende oplevelser og for at møde nye mennesker, men storbyen har også sine barske og mindre charmerende sider med oplevelser af kaos, vold og fremmedgjorthed i fx storbyens menneskemylder. Forløbet vil være opbygget således, at der for hvert modul arbejdes med et særligt aspekt af storbyen.
Vi arbejder med forskellige typer øvelser; skriftlige såvel som mundtlige, der knytter sig til storbytemaet. Vi vil især arbejde med billedepræsentationer og herunder blive mere fortrolige med sproglige øer / chunks der knytter an til billedbeskrivelse- og præsentation.
Grammatisk har vi fortsat fokus på verbaltiderne (som også trænes konkret i billedepræsentationens niveauer) men vil fokusere særligt på brugen af adjektiver.
Læsestrategisk fortsætter vi med at arbejde med transparente ord for hurtigere at kunne afkode en tekst.
Der er løbende evaluering undervejs med skriftlige opgaver der knytter an til temaet (hjemmeopgave og delprøve 1).
Kernetekster
-Jacques Datin: « Dans ma rue » (1946)
-Jean Dréjac & Hubert Giraud: « Sous le ciel de Paris ». (1951)
-Jean-Pierre Jeunet : « Le fabuleux destin d'Amélie Poulain ». (2001) : Film
-Connie Pedersen : « Le saccage » - Fra bogen Écouter la colère. Accces. (2023)
-Cédric Préost : « Skin » (2013). Court-métrage
-Raymond Queneau : « Analyse logique » - Fra : Exercices de style. Éditions Gallimard – Folio, 1982. (oprindeligt 1947).
Supplémentaires:
-Plan de Paris : https://www.cartograf.fr/img/paris/carte_paris_touristique.gif
Baggrundsstof og forslag til forløb:
-Inspiration til øvelser m.m. fra I-bogen : "Paris la grande Ville" af Maria Hassing & Systime, 2020.
-Korte tekstuddrag fra Écouter la colère. Accces. (2023) af Connie Pedersen
Indhold
Kernestof:
Paris une ville verte - introduction.docx
Medbring grammatikbogen Voilà.
Medbring Voilà.
I skal som lektie til idag læse opgavebeskrivelsen for hjemmeopgaven, som I skal arbejde med i par idag. Den ligger både i " opgaver " i lectio men også i Onenote, i vores forløb om storbyen under siden " skrivemodul ". I må meget gerne også have læs
I skal have læst min feedback på jeres opgave (18/3), som er oploadet under ' opgaver '.
Grupperne skal være færdige med deres oversættelser af en strofe fra sangen " Dans ma rue " (1946). Oversættelsen skal indskrives i Onenote, samarbejdsområdet, modul 6.
Afsnit
I skal have besvaret disse 4 tekstspørgsmål, der handler om sangen " Dans ma rue "fra vores storbyskompendium. Lav korte og enkle sætninger i nutid.
Medbring grammatikbogen Voilà samt kompendiet.
4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Écrire une lettre (storbysoplevelse)
18-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La chanson française
Miniforløb hvor vi arbejder med franske sange som optakt til fælles mad og sangaften for alle 1g franskhold 16.maj, hvor vi bl.a. får besøg Jean Paul & co, der vil stå for underholdningen.
Mere info følger
Indhold
Kernestof:
I skal læse artiklen " Le saccage " fra vores kompendium færdig (s. 51). Vi påbegyndte første side af artiklen i vores sidste modul. Det er derfor vigtigt, at I øver quiz-let-linket med gloser inden læsning, og at I herefter læser i små bidder og for
Le saccage
I får denne gang lov til at øve jer på teksten, som delprøve 1 er bygget op omkring. Se i dokumentet og læs og forstå teksten samt du kan øve dig på udtryk til billedbeskrivelse (se i Onenote, modul 1 : La grande ville) og en række verber i nutid, de
Delprøve 1 La grande ville øveark.docx
Franske retter_Hold 3 (2024).docx
Franske retter hold 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i og gøre dem nysgerrige på den mangfoldige, fransktalende verden, hvor fransk sprog og indflydelse har gjort og stadig gør sig gældende i dag. Vi vil besøge oversøiske departementer som La Guadeloupe i Caribien og La Réunion i det Indiske Ocean samt et kort kig til den tidligere franske koloni Le Sénégal.
Vi vil primært fokusere på øen La Guadeloupe, hvor eleverne vil få et indblik i øens fortid med slaveri grundet den europæiske imperialismes indflydelse. Vi undersøger også, hvordan øen fungerer i dag, og på hvilken måde fransk stadig spiller en rolle kulturelt såvel som økonomisk/politisk. Den franske indflydelse undersøger vi også, når vi tager et kig på La Réunion, hvor eleverne bl.a. skal udarbejde nogle mundtlige oplæg med udgangspunkt i små film om øen, og slutteligt runder vi af med Le Sénégal hvor vi bl.a. ser filmen Yao fra 2019.
I forløbet arbejdes både med fiktionstekster i form af som sange, romanuddrag, film og med faktatekster som fx interviews og informative film med lokalbefolkningen eller folk, som har haft områderne tæt inde på livet.
Sprogligt vil vi arbejde meget med transparens / transparente ord som læsestrategi. Grammatisk kommer vi lidt rundt omkring og får repeteret adjektiverne, verbaltiderne (herunder inddragelse af le futur simple og l'imparfait), pronominer samt nægtelser og konstruktion med infinitiv (nye områder).
Vi vil undervejs lave mundtlige oplæg og øvelser såsom billedbeskrivelse og samtaleøvelser med inddragelse af små gambitter (samtale-vedligeholdere) til styrkelse af de mundtlige kommunikative kompetencer.
Løbende evaluering undervejs men afslutningsvist skal eleverne udarbejde nogle kreative øvelser (un catalogue d'exercice) til hinanden samt aflægge en delprøve 1 inden for emnet La Francophonie.
KERNESTOF:
• La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” On a du charme” (Des gens pleins d’idées)
- ” Le sport est un point de repère ” (Des gens pleins d’idées)
• Alors Demande: " La Reunion- une partie de la France " (2015), SVT2
• Doc Gynexo: Né ici, France (sangtekst, 1997)
• Philippe Godeau: Yao (Film, 2019)
SUPPLERENDE STOF:
• La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” Avant de commencer ” (La francophonie et la Francophonie)
- ” L’esclavage et l’impérialisme” (Le passé et le présent)
- ” Det danske kapitel i slaveriets historie & Non à L'indépendance ”
(Le passé et le présent)
•
Franskportal.dk
. Udarbejdet af Forlaget Passion.
“ Les DOM- TOM:COM “ :
https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com
• Alors Demande: " Être jeune à la Réunion " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- et sa nature " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- une île multiculturelle " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
Indhold
Kernestof:
Medbring øretelefoner
Skin
Lisez et traduisez (grov oversættelse) les strophes 1 à 2 de la chanson de Doc Gyneco: Né ici (1997). Trouvez (éventuellement) les adjectifs dans les deux strophes.
Lisez le texte: " La mission civilisatrice et l'histoire de la Guadeloupe" pp. 13-14 dans le cahier. Soulignez tous les mots transparents (genkendelige ord) et faites une traduction du texte (grov oversættelse/resume).
N.B. For at kunne deltage og få mest muligt ud af dagens modul, skal I have forberedt jer godt på dagens lektie (=tekstlæsningen).
: Læs det lille afsnit om Det danske kapitel i slaveriets historie (s.17) i vores kompendium.
Træn le futur proche på min læring: I indholdsfortegnelsen : Om fremtid - under OF1.2. og lav øvelse 2,4 5
N.B. De som var fraværende i fredags, må selv følge op på lektien/modul 3, da vi ikke repeterer.
Le monde francophone exotique 2023.pdf
Idag skal I besvare en delprøve 1, der handler om spisevaner, hvorfor I med fordel kan forberede et ordforråd, der handler om netop det (spisevaner, mad, kostretninger) Derudover kan I øve jer på disse specifikke verbers bøjning i nutid: finir, pouvo
Medbring Voilà.
I skal læse opgavebeskrivelsen med tilhørende tekster/materiale, sådan at I kan komme godt igang med jeres hjemmeopgave (DP2). Det ligger under " opgaver " i lectio.
Omskriv følgende sætninger til le futur proche (aller i nutid + infinitiv af hovedverbet) og eventuelt til konstruktion med modalverbum (fx devoir/pouvoir/vouloir bøjet i nutid + infinitiv af hovedverbet).
9).docx
Lisez (læs) la première partie de l'interview avec Catherine: " On a du charme " i tekst-kompendiet (s. 44, til linje 22) D'abord, traînez les mots-clés sur quiz-let et après répondez aux questions suivantes:
On a du charme
9.docx
Lektien til idag er at genlæse første side af teksten " Le sport est un point de repère " (s. 95 i kompendiet) og herefter se sin besvarelse igennem fra arbejdselv-modulet, sådan at man er godt forberedt til modulet hvor vi færdiggør teksten.
9 2gfr2.docx
Læs din/jeres feedback til hjemmeopgave (DP2)
I skal sørge for, at I kan logge ind på mitcfu.dk med jeres UNI-login.
Fremlæggelser: Anna, Anemone & Sara - Carl -Gustav, Camille S., Sofia & Philip - Alfred,Kasper,Wilhelm & Sebastian - Isac, Theodor, William S., & Villads
HUSK: tag noter undervejs til enten ' Tall ' eller ' Yao'.
Delprøve i YK. Husk blyant, viskelæder og en opladt computer, som I må bruge som ordbog til teksten de første 20 minutter. I kan øve jer på ordforråd fra emnet "Le monde francophone exotique" - se også quizletter vi har lavet samt øvelser (bl.a. på O
Esclavage
Forbered også jeres egen quiz-let, som I påbegyndte i modulet tirsdag (se under Onenote, modul 12).
Le monde francophone exotique (2gfr2)
Få læst opgaveformuleringen og medbring grammatikbogen Voilà.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
L'amour (EKSAMEN)
I forløbet undersøger vi kærlighed ud fra forskellige vinkler. Vi vil arbejde med et forskelligartet tekstmateriale herunder fiktive genrer som novelle, sangtekst og film men også med ikke-fiktive tekster som eksempelvis artikler/interviews.
I arbejdet med de kommunikative kompetencer er der i forløbet særligt fokus på den mundtlige udtryksfærdighed, hvorfor vi vil arbejde mere koncentreret omkring indarbejdelse af diskursive markører og chunks i samtalen og med mundtlighedsøvelser som fx quiz-byt, speed-dating/rollespil og argumentationsøvelser inden for emnet.
Forløbet afsluttes med en test (Delprøve 1) inden for emnet "kærlighed"/ ""relationer".
KERNESTOF:
Textes
* Ecrivain inconnu: « Marie »
Dans: « Amours et cultures » (2006)
* D'après le Nouvel Observateu: « Les amants du Net »
Dans: « Obsessions » (2002)
Chanson
* Pomme: « Sans toi ». Album: « En cavale ». 2016.
Film
* Paul Mayeda Berges et Gurinder Chadha: « Quais de Seine »
Dans: « Paris, je t'aime » Film, 2006 (Court métrage).
* Éric Toledano et Oliver Nakache: « Intouchables », Gaumont Distribution. 2012.
Indhold
Kernestof:
Medbring grammatikbogen Voilà.
N.B. Stor lektie til idag. Læs videre i novellen om " Marie " fra l. 22, s. 78 til og med l. 23, s. 79 hjemme (= tekst i kompendium). Husk at understrege transparente ord og skriv de vigtigste gloser ved fra gloselisten samt opsummer på dansk efter h
HUSK: Medbring kompendium, rødt skrivehæfte og skriveredskaber (herunder overstregningstusch).
Kreativ øvelse: Find 4-6 billeder på internettet, som kan illustrere handlingen i teksten " Marie". Du skal udprinte dem, klippe ud og klistre ind i dit røde skrivehæfte. Husk afstand ved billederne, sådan at du senere kan tilføje tekst ved. Du kan o
Paris Je T'Aime "Quais De Seine"
Quais de Seine
I skal overveje hvem I har lyst til at være i gruppe med til vores RAP-forløb. I skal være mellem 3-5 personer pr. grupper.
Rap français 2023-24
Arbejd videre med jeres rap (indhold + budskab/pointe + evt. beat)
RAP-udkast afleveres når modulet er slut. HUSK minimum 3 vers + omkvæd samt fokus på kongruens.
Eventuelt besøgselever med fra 2s. De følger grupper med elever fra 2s. (sidder i klasselokalet idag).
Få rettet jeres raptekst til med afsæt i MC's feedback, sådan at I er klar til at filme på location. Inden I indspiller er det en god ide at få styr på ordnenes udtale (Fx en onlinemaskine), sådan at det er muligt for modtagerne at forstå. Bon courag
VIDEO afleveres SENEST i aften d. 17/12 kl. 23:00. HUSK UNDERTEKSTER PÅ VIDEO samt navn på jeres rapgruppe og titel på rappet.I afleverer et dokument med link til YouTube, hvor I lægger jeres rap. Sørg for, at MC har adgang til jeres video (gør video
Medbring Voilà, Kompendium (l'amour) samt dit røde skrivehæfte + skriveredskaber.
Lisez l'article " Les amants du net " jusqu' à la partie " Dialoguer sur l'Internet.." (2. colonne en bas pp. 17). Traînez les mots-clés sur quiz-let avant la lecture. Læs artiklen " Les amants du net " indtil afsnittet " Dialoguer sur l'Internet " (
Les amants du net
HUSK jeres datingkort (+ få gerne oplysningerne fyldt ud)
Træning til delprøve 1 - l'amour.docx
HUSK en opladet computer samt skriveredskaber til delprøve 1 (l'amour)
Vi skal se film (Intouchables) idag, så mød ind til tiden (helst lidt før), da jeg starter filmen præcis kl. 13.50
For at kunne være med i modulet idag, kræver det, at de fraværende i fredagsmodulet (24/1) får set det meste (bortset fra de sidste ca. 25min) af filmen " De urørlige " på filmstriben.dk (kræver bibliotekslogin). Tag samtidig noter til de to karakter
Pour faire une caractéristique Intouchables.docx
Delprøve 1 handler om filmen " Intouchables " hvorfor I skal have set filmen, hvis I har været fraværende fredag d. 24/1 & tirsdag d. 28/1. Filmen finder I på filmstriben.dk eller lej den på Blockbuster.dk
Delprøve 1 Intouchables øveliste.docx
HUSK: gode skriveredskaber
La seconde guerre mondiale.pdf
2.docx
Medbring Voilà.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Rapforløb for sprog 2
RAP-forløb for 2. årgang - Tysk, Fransk og Spansk.
Som et kreativt og fælles tiltag for andet fremmedsprog har alle 2g elever i andet fremmedsprog arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
Indhold
Kernestof:
I skal overveje hvem I har lyst til at være i gruppe med til vores RAP-forløb. I skal være mellem 3-5 personer pr. grupper.
Rap français 2023-24
Arbejd videre med jeres rap (indhold + budskab/pointe + evt. beat)
RAP-udkast afleveres når modulet er slut. HUSK minimum 3 vers + omkvæd samt fokus på kongruens.
Eventuelt besøgselever med fra 2s. De følger grupper med elever fra 2s. (sidder i klasselokalet idag).
Få rettet jeres raptekst til med afsæt i MC's feedback, sådan at I er klar til at filme på location. Inden I indspiller er det en god ide at få styr på ordnenes udtale (Fx en onlinemaskine), sådan at det er muligt for modtagerne at forstå. Bon courag
VIDEO afleveres SENEST i aften d. 17/12 kl. 23:00. HUSK UNDERTEKSTER PÅ VIDEO samt navn på jeres rapgruppe og titel på rappet.I afleverer et dokument med link til YouTube, hvor I lægger jeres rap. Sørg for, at MC har adgang til jeres video (gør video
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La Seconde Guerre mondiale
Gennem forskellige tekster, sange, taler og en film belyses Frankrigs deltagelse i Anden Verdenskrig. Eleverne arbejder selvstændigt, i par, og i grupper med at udforske Frankrigs historie og politik i 1930'erne og 1940'erne, og vi ser på den måde krigen påvirkede befolkningen på. Eleverne arbejder bl.a. med quizlet i forhold til glosetræning, diktat (Charles de Gaulles radiotale fra London juni 1939) og filmen "La Rafle", som omhandler de parisiske razziaer på jøderne i foråret 1942 og følgerne deraf.
Grammatisk har vi fokus på de uregelmæssige verber samt forskellige ledsætningstyper (fx relative ledsætninger, kompletivsætninger, tid- årsag- & mådesledsætninger).
Forløbet afsluttes bl.a. med en delprøve inden for emnet (omhandler filmen La Rafle).
KERNESTOF:
- André Montagard: "Maréchal, nous voilà'. 1941, (chanson)
http://www.paroles-musique.com/paroles-Andre_Dassary-Marechal_Nous_Voila-lyrics
,p8265
- Hélène Berr: "Journal 1942-1944", extraits pp. 104-109, 2008
- Agotha Kristof: "Le Grand Cahier", 1986 (chapitre: “Le déserteur”)
- Roselyne Bosch: "La Rafle", 2010 (film).
Supplerende:
- "La France pendant La Seconde Guerre mondiale",
http://keepschool.com/fiches-de-cours/college/histoire/france-pendant-seconde-guerre-mondiale.html
- "Anti-jødiske love"
http://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/antijodiske-love.html
- "La France dans la Seconde Guerre mondiale" (Histoire 3e-
Éditions Lelivrescolaire.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=LCRiWfT5beo
Indhold
Kernestof:
Medbring /forbered jeres besvarelse fra arbejd-selv-modulet før ferien 7/2.
Følgende elever skal have lavet opgaven (se nedenfor) fra arbejdselv 7/2: Alfred, Andreas, Carl-Gustav, Mikkel B., Kasper, Sebastian, Theodor, William B.
2.docx
Lisez (læs) la partie : " 1. La France devant la défaite -a.b.c. " dans le texte " La France pendant la seconde guerre mondiale " (første tekst i vores krigskompendie). Traînez les mots-clés sur quiz-let.
La France pendant la seconde guerre mondiale
Husk kompendium
Afsnit
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=319858
Træn også verbet "se battre" i le présent (ikke på minlæring)
VIGTIGT: medbring jeres tekstkompendium og skrivehæfte
Tu vas relire le premier page du journal d'Hélène Berr (kompendium) jusqu'à la page 2 (linje 23 " ..qu'il ne faut pas oublier"). Répondez aux questions suivante avec une phrase simple en présent: Genlæs første side af Hélène Berrs dagbog indtil side
Hélène Berr - arbejd selv 31. marts .docx
Noter til filmen undervejs
I skal medbringe jeres notatark fra i fredags, hvor vi så det meste af filmen " La Rafle " . Hvis I ikke har fået udfyldt så meget til punkterne endnu, skal I have gjort det hjemmefra og gloserne oversat til fransk, da de skal bruges i en skriftlig ø
Forbered jer til prøven ved at bruge nedenstående dokument. Delprøve 1 er inden for temaet " La seconde Guerre Mondiale " og vil tage udgangspunkt i filmen " La Rafle". Medbring skriveredskaber og viskelæder. Prøven er uden hjælpemidler.
Træning til delprøve 1- La seconde Guerre Mondiale (2).docx
I skal have jeres noter / besvarelse til uddraget af Hélène Berr klar til dagens modul (arbejdselv 31/3)
Lisez le petit texte Le déserteur (ch. 11) dans le cahier. I skal læse den lille tekst " Le déserteur " (kap 11) fra kompendiet. N:B: DET ER IKKE SANGETEKSTEN AF BORIS VIAN MEN TEKSTEN. Répondez aux questions (stikord)
N.B. Jeg kommer ca. 12.35. Indtil da skal I arbejde selv (følg punkt 1+2 under modul 10 i Onenote).
Medbring Voilà.
Sæt jer ind i konstruktion med le futur proche og le passé composé (Brug Voilà).
Forberedelse til modulet: tag noter/ læs dine noter igennem (+ gloser) til forløbets tekster dvs. baggrundsteksten " La France pendant la seconde guerre mondiale", " Maréchal, nous voilà", " Le journal d'Hélène Berr ", " La Rafle " (filmen) og " Le d
Kære alle. HUSK at forberede jer godt & VÆR SØD AT MØDE OP!!
Træning til delprøve 1 - le logement des jeunes.docx
Medbring opladet computer og gode skriveredskaber.
Træn bøjningen af de tre regelmæssige verber (-er, ir, re) + konstruktion med le passé composé og le futur proche. Tag fx minlæring (Franskgram) eller grammatikbogen Voila i brug.
Forbered din billedepræsentation ud fra modellen i Ontenote, modul 11 (underside: Billedepræsentation).Medbring det udprintede billede og noterne, som du har skrevet ind i billedet.
Øv dig igen på bøjningen af de tre regelmæssige verber (-er, ir, re) + konstruktion med le passé composé (hjælpeverbum: avoir/être) og le futur proche (hjælpeverbum: aller) Tag fx minlæring (Franskgram) eller grammatikbogen Voila i brug.
Orienter jer omkring pensum enten under " studieplan " for holdet i lectio eller i Onenote under sektionen : " Répétition "
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hélène Berr - arbejd selv
31-03-2025
Delprøve 1- La guerre
22-04-2025
Delprøve 1 (afsluttende)
06-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273926154", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273926154", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273926154" }