Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 FrB/3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Marlene Clemens Kofod, Trine Jellum Jensen
Hold
2023 FrB/3 (
1g FrB/3
,
2g FrB/3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Le crime (EKSAMEN)
Titel 2
Les contes de fée
Titel 3
Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Titel 4
L'amour (EKSAMEN)
Titel 5
Rapforløb for sprog 2
Titel 6
La Seconde Guerre mondiale (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Le crime (EKSAMEN)
I forløbet Le Crime arbejder vi med forbrydelser i forskellige afskygninger i form af realistiske såvel som fiktive tekster til forståelse af problematikken.Eleverne introduceres for nyhedstrekanten, hvortil de trænes i selv at skrive nyhedsartikler omkring kriminelle forhold med udgangspunkt i nyhedstrekanten som led i at styrke deres genrebevidsthed.
Emnet relaterer sig til kernestoffet : aktuelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig hvorfor der også er fokus på terrorangrebene 13 november 2015 i Paris.
Grammatisk har vi fokus på de possessive artikler og de personlige pronominer (med fokus på objekt og dativobjektspronominer), og som yderligere supplement til udvikling af sproglig bevidsthed trænes eleverne i en række udtryk (gambitter) som skal støtte og lette den mundtlige kommunikation.
KERNETEKSTER:
-Fabrice: " La faim justifie les moyens ", (essai). I: Les gars de Villiers. Liljeforlaget, 2013.
- "Adolescente retrouve morte å Creil: un jeune homme de 17 ans en garde å vue pour assassinat". Article de journal, 2019. Source: https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts-de-france/oise/creiVadolescenteretrouvee-morte -creilleune- homme-17-ans-garde-vue-assassinat-1743191.html
- “ Plusieurs attentats frappent Paris “, 2015.
http://www.jde.fr/article/plusieurs-attentats-ont-frappe-paris---3604
- ” Le bijoutier ” i: Lönnerblad, Martin & Weibrecht: Quelle histoire,
Lilje-forlaget.1988.
-Luc Besson: ”Nikita”.1990. (film)
Grammatik:
- Artikler: bestemt/ubestemt/delings- og artsartikel.
- Possessive pronomener
- Passivdannelse
- Regelmæssige verber - bøjning og tider (le présent, le passé composé, og le futur proche).
Indhold
Kernestof:
Salut à tous!
Vi begynder at læse den første tekst i vores Crime-emne "Fabrice: la faim justifie les moyens".
Le Crime_2023.pdf
Vi afslutter arbejdet med Fabrice-teksten og arbejder med artiklens opbygning på fransk samt grammatik.
Medbring grammatikbogen "Voilà", som I fik udleveret i sidste modul (de elever der ikke har fået den, får den i dag). Vi arbejder videre med de possessive pronomener og lærer om passiv på fransk. I dag skal jeg til møde kl. 13, så I arbejder selv den
Lektie: Til i dag skal I have læst artiklen ""Adolescente retrouvée morte à Creil : un jeune homme de 17 ans en garde à vue pour assassinat". Teksten findes i Crime-kompendiet. Brug gloselisten og slå ord op, I ikke kender. I skal kunne give et resum
Lektie: Færdiggør opgaven nedenfor om artiklen "Adolescente ...", som vi arbejdede med i sidste modul. Vi gennemgår lektien først, og derefter er der tid til at arbejde på jeres egen Crime-artikel.
Possessive pronomener
Delingsartikel
Lektie: Lav opgaver på Franskgram om delingsartiklen: Delingsartiklen
Artsartiklen
Quizlet
I dag arbejder vi med artiklen "Plusieurs attentats frappent Paris" om terrorangrebene i Paris i november 2015.
Questions pour l'article:
Lektie: I sidste modul arbejdede vi med artiklen "Plusieurs attentats frappent Paris" i Crime-kompendiet. Til i dag skal I have læst artiklen, øvet gloser (se Quizlet-link nedenfor) samt besvaret de følgende spørgsmål skriftligt:
Lektie: I grammatikbogen 'Voilà' skal I læse om de personlige pronominer s. 56-57 samt om verbaltiden le passé composé s. 39-42. Besvar venligst følgende spørgsmål:
Oversæt til fransk:
Personlige pronominer- grundbog.pdf
Lektie: Gå på Franskgram Basis og lav lektien med de bundne personlige pronomener som direkte og indirekte objekt, som vi lærte om i sidste modul. Lektien fremgår af jeres forside på Franskgram Basis, men I kan også følge dette link: Franskgram Basis
I dag får I jeres crime-artikler tilbage. Vi skal julehygge og spille pakkeleg og julebingo - en français ;-) Husk at medbringe en pakke til ca. 20 kr. til pakkeleg.
Bonne année à tous :-)
Adjektivernes bøjning
Adjektivernes placering
Præpositioner - introduktion
Præpositioner (dansk til fransk)
Artikler - introduktion
Delingsartiklen
Delprøve 1_Plusieurs attentats (træning).docx
Medbring computer, oplader og skriveredskaber. Prøven er fysisk (papir og blyant), men I har 20 minutter med ordbog i starten af modulet. Derudover er prøven uden hjælpemidler. Se opgavetyper, og hvad I kan træne i dokumentet herunder:
Franskgram - personlige pronomener
Vi mødes i A16, hvor I får instruktioner for dagens modul. De elever der ikke var til fransk i mandags laver delprøve, mens de andre arbejder med opgaverne på Franskgram. Opgaverne ligger på forsiden, når I logger på Minlaering.dk (hvis det ikke virk
Lektie: Læs begyndelsen på novellen "Le bijoutier" i Crime-kompendiet pdf-side 16 l. 1-21. Øv gloser på quizletten nedenfor.
Quizlet - Le bijoutier
Lektie: Læs videre i teksten "Le bijoutier", som vi begyndte på i sidste modul. Læs indtil pdf-side 17, l. 21. Skriv tre sætninger i nutid om det, I har læst, og sæt det ind under fanen 'Elevfeedback' i Lectio på dette modul (denne skærmside til vens
I dag skal I arbejde selv, da jeg er på kursus. Opgaverne findes her: Franskopgaver til 1gFrB-3 den 240124.docx Opgaverne er lektie til vores næste modul (2. modul på mandag den 29/1, og afleverede opgaver = tilstedeværelse i dette modul). Vær opmærk
Lektier: De to opgaver fra sidste onsdags arbejd-selv modul skal være klar til dette modul (find opgaverne her: Franskopgaver til 1gFrB-3 den 240124.docx ).
I dette modul ser vi så meget, vi kan nå af spillefilmen "Nikita" fra 1990. Filmen er instrueret af Luc Besson og blandt skuespillerne er Anne Parillaud og Jean Reno.
Link til filmen "La femme Nikita" på www.filmstriben.dk. For at se filmen, skal man bruge sin lånerpinkode til ens lokale bibliotek, som man logger ind med.
Vi ser "La femme Nikita" færdig og laver forskellige mundtlige og skriftlige opgaver, der knytter sig til filmen.
Lektier: Lav opgaverne om Nikita-filmen færdig - dem vi arbejdede med i sidste modul = OneNote -> Le crime -> Modul 13: Nikita I. Hvis man var fraværende, da vi så filmen, kan man se på modulet mandag den 5/2, hvordan man selv kan se filmen derhjemme
Nikita - Station 2b.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Les contes de fée
I dette forløb arbejder vi med eventyr. Forløbet har to overordnede formål.
Sprogligt skal eleverne opbygge et ordforråd - i al almindelighed- samt et eventyrordforråd, som gør dem i stand til både at kunne genfortælle og producere eventyr mundtligt såvel som skriftligt som led i at styrke deres kommunikative kompetencer. De skal altså erhverve sig viden omkring gloser og udtryk, som er specifikke for eventyrgenren.
Som supplement til at styrke den kommunikative produktion (progression) arbejdes der med to specifikke grammatiske emner : adjektiver og verbalformerne imparfait / passé simple (sidstnævnte skal kunne genkendes). da disse er hyppigt forekommende inden for eventyrgenren. Der vil også i forløbet arbejdes med de grundlæggende principper inden for fransk udtale.
Kulturelt skal eleverne erhverve sig indsigt i eventyrgenren, dens opbygning og virkemidler. Der vil således blive arbejdet med genrens karakteristika og med analyse ved brug af specifikke analysemodeller herunder Greimas' aktantmodel. Vi arbejder overordnet med 3 forskellige eventyr, hvoraf nogle vil være allerede kendte for eleverne.
Materiale:
Birthe Dahlgreen mfl. : Bouledeneige" , I Par écrit. Gyldendal 1988
Charles Perrault: "Le petit Chaperon rouge" , I : Il était une fois. Franske eventyr og fantastiske fortællinger. N. Christoffersen & Birthe Dahlgreen . Systeme. 1983.
Kortfilm Le Petit Chaperon Rouge (nouvelle version) :
https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw
Michel Ocelot : " Kirikou et la sorcière." 1998. (manuskript).
I slutningen af eventyrforløbet havde vi et miniforløb på et par moduler om fransk udtale med øvelser.
Grammatik: Adjektiver, personlige pronomener (bundne) og deres ledfunktioner, de regelmæssige verbers bøjninger.
Indhold
Kernestof:
La prononciation.pdf
Grammatik og udtale.pdf
Bienvenue après les vacances d'hiver! I dag skal vi arbejde med fransk udtale - la prononciation.
1. Udtale
Nouveau thème: Les contes de fée. Vi begynder på vores næste emne om eventyr. I en del af modulet er der karaktersamtaler, for de elever, der ønsker en samtale.
Quizlet
Medbring "Voilà". Lektie: Læs resten af eventyret "Bouledeneige" i eventyrkompendiet (også vedhæftet herunder). Skriv fem spørgsmål på fransk om eventyret. I modulet stiller I jeres fem spørgsmål til jeres sidemand, som skal besvare spørgsmålene (og
Les contes de fée 2024.pdf
Gruppe 1
Lektie: Opgaverne fra sidste modul om "Bouledeneige" skal være færdige i dag. I modulet gennemgår vi opgaverne, og jeg har de sidste karaktersamtaler, mens vi tager hul på det næste eventyr. Jeg introducerer desuden til den næste skriftlige opgave.
Adjektiver
Adjektiver 2
Introduktion tiI den næste skriftlige opgave, hvor I skal skrive et eventyr i par. I får modulet til at arbejde på jeres eventyr. Tal gerne sammen og find en makker at skrive sammen med, så I kan gå i gang med det samme efter opgaveintroduktionen. Hu
Verbebøjer:
Lektie: Lav opgaverne på Franskgram om adjektivernes gradbøjning. Lektien fremgår på forsiden, når I logger på Franskgram. I kan også tilgå den her: Adjektivers gradbøjning
Quizlet - gloser
Lektie: Læs resten af eventyret "Le Petit Chaperon rouge", som vi arbejdede med i sidste modul. I skal ikke læse moralen ("la Moralité") efter eventyret (den tager vi sammen i modulet). Besvar følgende tre spørgsmål på fransk skriftligt og læg ind un
Ingen lektier. Vi arbejder med de sidste spørgsmål til Le Petit Chaperon rouge og forskellig grammatik.
Vi arbejder med personlige pronomener og deres ledfunktioner. Vi begynder også på vores sidste eventyr, hvor vi læser udvalgte dele af "Kirikou et la sorcière".
Pronominer.objekt og dativobjekt..pptx
Personlige pronominer - øvelser.pdf
Lektie: Følg linket til quizlet, og træn gloser indtil "se dresser". Vi begynder at læse "Kirikou et la sorcière" i modulet, hvor vi også hører om jeres beskrivelser af karaktererne fra eventyret (som I lavede i sidste modul). Endelig skal vi også ha
Dativobjekt/Indirekte objekt
Objekter.docx
Lektie: Læs afsnit 3 "L'oncle" (l. 17-25) af vores uddrag af "Kirikou"-eventyret. Skriv stikord (mots clés) til afsnittet på fransk, så I kan lave korte sætninger om handlingen. I kan finde gloser på dette link: Kirikou Vocabulaire Quizlet
Lektie: Oversæt kapitel 5 og 6 (de er slået sammen) i "Kirikou et la Sorcière" til dansk. Skriv tre enkle sætninger på fransk, der opsummerer afsnittet.
Resume af Kirikou et la sorcière (4).docx
Lektie: Genlæs de sidste to afsnit (18+19) i "Kirikou et la Sorcière" og skriv tre sætninger på fransk, der opsummerer handlingen. I modulet arbejder vi med eventyret og forskellig grammatik. Medbring gerne 'Voilà'.
Kirikou Quizlet
Lektie: Hvordan udtaler man ordet "femme"? Lav en huskeregel, så I altid husker at udtale det korrekt i fremtiden.
RG Abroad 2024 2025 vs. 2 1 1.pdf
Vi ser Kirikou færdig og laver afsluttende øvelser om eventyrtemaet. Medbring venligst "Voilà" da vi også skal arbejde med grammatik (personlige pronomener og de regelmæssige verbers bøjning).
Lektie: Bøj et verbum fra de tre regelmæssige verbalbøjninger, fx 'parler', 'finir' og 'vendre'. Verberne skal bøjes i 'le présent' i person og tal (1., 2., 3. person ental og flertal). Skriv det ned i jeres noter og fremhæv personendelserne. Øv jer
1gFr_Delprøvetræning_Contes_Apr.22.docx
Les versions originelles des contes de fées (tekst).docx
Salut mes élèves, I dag har vi årets sidste delprøve. Teksten, som opgaverne baserer sig på læste og oversatte vi sammen i sidste franskmodul. Den er vedhæftet her samt andre dokumenter man med fordel kan læse igennem, da de indeholder områder, man k
Opgavetyper til delprøve 1_Les contes.docx
Gloser til Conte delprøve fra Quizlet.docx
Franske retter_Hold 3 (2024).docx
I dag får I delprøverne om les contes de fée tilbage, og vi gennemgår den sammen. Vi hører desuden fire af de sange, som bandet vil spille for os til vores Soirée française den 16/5.
Vi mødes til gennemgang af program for vores soirée torsdag. Vi hører også et par af de andre sange, som bandet vil spille til koncerten 🎸🎹🎶
Franske retter hold 2.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Écrire un conte de fee
14-03-2024
Delprøve 1 - Les contes de fee
01-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i og gøre dem nysgerrige på den mangfoldige, fransktalende verden, hvor fransk sprog og indflydelse har gjort og stadig gør sig gældende i dag. Vi vil besøge oversøiske departementer som La Guadeloupe i Caribien og La Réunion i det Indiske Ocean samt et kort kig til den tidligere franske koloni Le Sénégal.
Vi vil primært fokusere på øen La Guadeloupe, hvor eleverne vil få et indblik i øens fortid med slaveri grundet den europæiske imperialismes indflydelse. Vi undersøger også, hvordan øen fungerer i dag, og på hvilken måde fransk stadig spiller en rolle kulturelt såvel som økonomisk/politisk. Den franske indflydelse undersøger vi også, når vi tager et kig på La Réunion, hvor eleverne bl.a. skal udarbejde nogle mundtlige oplæg med udgangspunkt i små film om øen, og slutteligt runder vi af med Le Sénégal hvor vi bl.a. ser filmen Yao fra 2019.
I forløbet arbejdes både med fiktionstekster i form af som sange, romanuddrag, film og med faktatekster som fx interviews og informative film med lokalbefolkningen eller folk, som har haft områderne tæt inde på livet.
Sprogligt vil vi arbejde meget med transparens / transparente ord som læsestrategi. Grammatisk kommer vi lidt rundt omkring og får repeteret adjektiverne, verbaltiderne (herunder inddragelse af le futur simple og l'imparfait), pronominer samt nægtelser og konstruktion med infinitiv (nye områder).
Vi vil undervejs lave mundtlige oplæg og øvelser såsom billedbeskrivelse og samtaleøvelser med inddragelse af små gambitter (samtale-vedligeholdere) til styrkelse af de mundtlige kommunikative kompetencer.
Løbende evaluering undervejs men afslutningsvist skal eleverne udarbejde nogle kreative øvelser (un catalogue d'exercice) til hinanden samt aflægge en delprøve 1 inden for emnet La Francophonie.
KERNESTOF
• La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” On a du charme” (Des gens pleins d’idées)
- ” Le sport est un point de repère ” (Des gens pleins d’idées)
- ” On est un peu fatigues des plages “(Des gens pleins d’idées)
• Paroles francophones - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2015)
- “ Tout ce qui est enviable vient de la France “ . Extrait du roman autobiographique " Le ventre de l'Atlantique " de la sénégalaise Fatou Diome, sorti en 2003.
• Alors Demande: " La Reunion- une partie de la France " (2015), SVT2
• Doc Gynexo: Né ici, France (sangtekst, 1997)
• Philippe Godeau: Yao (Film, 2019)
SUPPLERENDE:
• La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” Avant de commencer ” (La francophonie et la Francophonie)
- ” L’esclavage et l’impérialisme” (Le passé et le présent)
- ” Det danske kapitel i slaveriets historie & Non à L'indépendance ” (Le passé et le présent)
•
Franskportal.dk
. Udarbejdet af Forlaget Passion.
“ Les DOM- TOM:COM “ :
https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com
• Alors Demande: " Être jeune à la Réunion " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- et sa nature " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- une île multiculturelle " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
Indhold
Kernestof:
Bonjour à tous/kære hold 3. Jeg håber, I alle har haft en rigtig skøn ferie og er klar til et nyt fransk-år i 2g, også selv om det nu er med en ny lærer. Jeg glæder mig i hvert fald meget til at møde jer og lære jer at kende. Til modulet idag vil jeg
Lisez et traduisez (grov oversættelse) les strophes 1 à 2 de la chanson de Doc Gyneco: Né ici (1997). Trouvez (éventuellement) les adjectifs dans les deux strophes.
Medbring øretelefoner
Lisez le texte: " La mission civilisatrice et l'histoire de la Guadeloupe" pp. 13-14 dans le cahier. Soulignez tous les mots transparents (genkendelige ord) et faites une traduction du texte (grov oversættelse/resume).
Idag skal I besvare en delprøve 1, der handler om spisevaner, hvorfor I med fordel kan forberede et ordforråd, der handler om netop det (spisevaner, mad, kostretninger) Derudover kan I øve jer på disse specifikke verbers bøjning i nutid: finir, pouvo
Vi mødes i BK (billedkunst)
: Læs det lille afsnit om Det danske kapitel i slaveriets historie (s.17) i vores kompendium.
Træn le futur proche på min læring: I indholdsfortegnelsen : Om fremtid - under OF1.2. og lav øvelse 2,4 5
Le monde francophone exotique 2023.pdf
I skal læse opgavebeskrivelsen med tilhørende tekster/materiale, sådan at I kan komme godt igang med jeres hjemmeopgave. Det ligger under " opgaver " i lectio.
Læs i kompendiet den lille tekst der hedder " Non à l'indépendance "s. 19. Du skal kunne oversætte den til dansk (N.B.Vær OBS på verbaltiderne).
9.docx
Lisez la première partie de l'interview avec Catherine: " On a du charme " i tekst-kompendiet (s. 44) D'abord, traînez les mots-clés sur quiz-let et après répondez aux questions suivantes:
On a du charme
Medbring Voilà.
Devoir écrit - ton expérience touristique.docx
Forbered en mundtlighed præsentation af dine aktiviteter. Se opgaven nederst i/ under modul 7 " Être étudiant en Guadeloupe ". Øvelsen går ud på at anvende henholdsvis le passé composé og le futur proche/le futur simple.
Læs den fælles feedback/fokuspunkter for DELPRØVE 2 under sektionen " Skriftlighed- evaluering " i Onenote.
Arbejd videre med jeres præsentationer. I får kun ca. 40min til færdiggørelse i dette modul.
HUSK: tag noter undervejs til enten ' Tall ' eller ' Yao'.
Delprøve i YK. Husk blyant, viskelæder og en opladt computer, som I må bruge som ordbog til teksten de første 20 minutter. I kan øve jer på ordforråd fra emnet "Le monde francophone exotique" - se også quizletter vi har lavet samt øvelser (bl.a. på O
Esclavage
Lisez (læs) une partie du texte: " Tout ce qui est enviable vient de la France " l. 1 – 23. (s. 33 = tekstens sideantal i vores kompendium). Répondez aux questions suivantes par écrit :
Medbring grammatikbogen Voilà.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
L'amour (EKSAMEN)
I forløbet undersøger vi kærlighed ud fra forskellige vinkler. Vi vil arbejde med et forskelligartet tekstmateriale herunder fiktive genrer som novelle, sangtekst og film men også med ikke-fiktive tekster som eksempelvis artikler/interviews.
I arbejdet med de kommunikative kompetencer er der i forløbet særligt fokus på den mundtlige udtryksfærdighed, hvorfor vi vil arbejde mere koncentreret omkring indarbejdelse af diskursive markører og chunks i samtalen og med mundtlighedsøvelser som fx quiz-byt, speed-dating/rollespil og argumentationsøvelser inden for emnet.
Forløbet afsluttes med en test (Delprøve 1) inden for emnet "kærlighed"/ ""relationer".
KERNESTOF:
Textes
* Ecrivain inconnu: « Marie »
Dans: « Amours et cultures » (2006)
* D'après le Nouvel Observateu: « Les amants du Net »
Dans: « Obsessions » (2002)
Chanson
* Pomme: « Sans toi ». Album: « En cavale ». 2016.
Film
* Paul Mayeda Berges et Gurinder Chadha: « Quais de Seine »
Dans: « Paris, je t'aime » Film, 2006 (Court métrage).
* Éric Toledano et Oliver Nakache: « Intouchables », Gaumont Distribution. 2012.
Indhold
Kernestof:
I skal læse videre i teksten om " Marie " fra linje 34 (første side = 78) til linje 31 (anden side = 79). Læs i små bidder, noter de vigtigste gloser ved og brug den transparente metode i læsningen. Besvar desuden følgende spørgsmål :
3.docx
Medbring Voilà.
I skal overveje hvem I har lyst til at være i gruppe med til vores RAP-forløb. I skal være mellem 3-5 personer pr. grupper.
Rap français 2023-24
Arbejd videre med jeres rap (indhold + budskab/pointe + evt. beat)
Kære alle,Idag skal I arbejde videre med jeres rap-tekst. Vær opmærksom på, at jeres raptekst/udkast skal afleveres tirsdag efter modulet. Så vil jeg efterfølgende kigge det igennem og give jer en feedback. I skal som minimum have skrevet 3 vers + et
Få rettet jeres raptekst til med afsæt i MC's feedback, sådan at I er klar til at filme på location. Inden I indspiller er det en god ide at få styr på ordnenes udtale (Fx en onlinemaskine),sådan at det er muligt for modtagerne at forstå. Bon courage
VIDEO afleveres SENEST i aften d. 17/12 kl. 23:00. HUSK UNDERTEKSTER PÅ VIDEO samt navn på jeres rapgruppe og titel på rappet.I afleverer et dokument med link til YouTube, hvor I lægger jeres rap. Sørg for, at MC har adgang til jeres video (gør video
I skal medbringe jeres besvarelser (opgaveløsning) fra arbejdselvmodulet 26/11 (skriveøvelser til teksten " Marie")
Quais de Seine
Læs grammatikøvelse E under modul 3.
Træning til delprøve 1 - l'amour.docx
HUSK en opladet computer samt skriveredskaber til delprøve 1 (l'amour)
Lisez l'article " Les amants du net " . Traînez les mots-clés sur quiz-let avant la lecture. Læs artiklen " Les amants du net "i vores l'amour-kompendium. Træn gloser på quiz-let inden læsning.
De som ikke var tilstede i modulet tirsdag den 14/1, skal have udfyldt deres datingkort. Nogle af jeres kammerater har taget et med til jer. De af jer, som tog kortene med hjem i forrige modul, skal huske dem til modulet idag.
Les amants du net
Til elever fra 2y. Lektien til idag er at se ca. 18-20min af filmen " De urørlige " på filmstriben.dk (kræver bibliotekslogin). I skal samtidig tage noter til karakteren " Philippe " i filmen. I kan hvad I skal holde øje med i skemaet vedhæftet. Amit
Pour faire une caractéristique Intouchables.docx
Alle må gerne besvare spørgeskemaet i lectio (forsiden, venstre side). Det handler om en undervisningsevaluering i faget. Merci en avance.
Delprøve 1 handler om filmen " Intouchables " hvorfor I skal have set filmen, hvis I har været fraværende fredag d. 24/1 & tirsdag d. 28/1. Filmen finder I på filmstriben.dk eller lej den på Blockbuster.dk
Delprøve 1 Intouchables øveliste.docx
Husk gode skriveredskaber.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Rapforløb for sprog 2
RAP-forløb for 2. årgang - Tysk, Fransk og Spansk.
Som et kreativt og fælles tiltag for andet fremmedsprog har alle 2g elever i andet fremmedsprog arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
I skal overveje hvem I har lyst til at være i gruppe med til vores RAP-forløb. I skal være mellem 3-5 personer pr. grupper.
Rap français 2023-24
Arbejd videre med jeres rap (indhold + budskab/pointe + evt. beat)
Kære alle,Idag skal I arbejde videre med jeres rap-tekst. Vær opmærksom på, at jeres raptekst/udkast skal afleveres tirsdag efter modulet. Så vil jeg efterfølgende kigge det igennem og give jer en feedback. I skal som minimum have skrevet 3 vers + et
Få rettet jeres raptekst til med afsæt i MC's feedback, sådan at I er klar til at filme på location. Inden I indspiller er det en god ide at få styr på ordnenes udtale (Fx en onlinemaskine),sådan at det er muligt for modtagerne at forstå. Bon courage
VIDEO afleveres SENEST i aften d. 17/12 kl. 23:00. HUSK UNDERTEKSTER PÅ VIDEO samt navn på jeres rapgruppe og titel på rappet.I afleverer et dokument med link til YouTube, hvor I lægger jeres rap. Sørg for, at MC har adgang til jeres video (gør video
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La Seconde Guerre mondiale (EKSAMEN)
Gennem forskellige teksttyper såsom faktatekster, sange, roman- og dagbogsuddrag samt film belyses Frankrigs deltagelse i Anden Verdenskrig. Eleverne arbejder selvstændigt, i par, og i grupper med at udforske Frankrigs historie og politik i 1930'erne og 1940'erne, og vi ser på den måde krigen påvirkede befolkningen på med særligt fokus på jødeforfølgelserne under de parisiske razziaer i sommeren 1942 og følgerne deraf. Som et perspektiv på det at gå/være i krig undersøger vi også begrebet desertering/desertør ud fra et mindre tekstuddrag.
Grammatisk har vi fokus på de uregelmæssige verber samt forskellige ledsætningstyper (fx relative ledsætninger, kompletivsætninger, tid- årsag- & mådesledsætninger).
Forløbet afsluttes bl.a. med en delprøve inden for emnet (omhandler filmen La Rafle).
KERNESTOF:
- André Montagard: "Maréchal, nous voilà'. 1941, (chanson)
http://www.paroles-musique.com/paroles-Andre_Dassary-Marechal_Nous_Voila-lyrics
,p8265
- Hélène Berr: "Journal 1942-1944", extraits pp. 104-109, 2008
- Agotha Kristof: "Le Grand Cahier", 1986 (chapitre: “Le déserteur”)
- Roselyne Bosch: "La Rafle", 2010 (film).
Supplerende:
- "La France pendant La Seconde Guerre mondiale",
http://keepschool.com/fiches-de-cours/college/histoire/france-pendant-seconde-guerre-mondiale.html
- "Anti-jødiske love"
http://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/antijodiske-love.html
- "La France dans la Seconde Guerre mondiale" (Histoire 3e-
Éditions Lelivrescolaire.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=LCRiWfT5beo
Indhold
Kernestof:
3.docx
La seconde guerre mondiale.pdf
Medbring Voilà og gerne skriveredskaber
Lisez (læs) la partie : " 1. La France devant la défaite -a.b.c. " dans le texte " La France pendant la seconde guerre mondiale " (første tekst i vores krigskompendie). Traînez les mots-clés sur quiz-let.
La France pendant la guerre
Genlæs baggrundsteksten " La France pendant la seconde guerre mondiale " fra vores 2.verdenskrigs-kompendium. Som hjælp kan I se de fælles noter, vi har gjort til teksten i de sidste par moduler under samarbejdsområdet, modul 2.
Forbered gerne nogle svar (mundtligt) på følgende spørgsmål omkring jeres studietur:
Finissez les questions pour la chanson: " Maréchal, nous voilà! "
Øv gerne verberne venir, faire, dire & devenir i le présent + le participe passé (kort tillægsform)
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=319858
Træn også verbet "se battre" i le présent (ikke på minlæring)
Tu vas relire le premier page du journal d'Hélène Berr (kompendium) jusqu'à la page 2 (linje 23 " ..qu'il ne faut pas oublier"). Répondez aux questions suivante avec une phrase simple en présent: Genlæs første side af Hélène Berrs dagbog indtil side
Hélène Berr - arbejd selv 1. april .docx
Noter til filmen undervejs
I skal medbringe jeres notatark fra i fredags, hvor vi så det meste af filmen " La Rafle " . Hvis I ikke har fået udfyldt så meget til punkterne endnu, skal I have gjort det hjemmefra og gloserne oversat til fransk, da de skal bruges i en skriftlig ø
I skal have jeres noter / besvarelse til uddraget af Hélène Berr klar til dagens modul (arbejdselv 1/4)
Medbring Voilà.
Træning til delprøve 1- La seconde Guerre Mondiale (2) (2).docx
Forbered jer til prøven ved at bruge ovenstående dokument. Delprøve 1 er inden for temaet " La seconde Guerre Mondiale " og vil tage udgangspunkt i filmen " La Rafle". Medbring skriveredskaber og viskelæder. Prøven er uden hjælpemidler.P:S: Det er ME
Lisez le petit texte Le déserteur (ch. 11) dans le cahier. I skal læse den lille tekst " Le déserteur " (kap 11) fra kompendiet. N:B: DET ER IKKE SANGETEKSTEN AF BORIS VIAN MEN TEKSTEN. Répondez aux questions (stikord)
Øv jer på verbaltiderne le passé composé og le futur proche
I kan hente jeres besvarelse af delprøve 1 (guerre) i B24, hvis I vil nå at bruge den/kigge på den inden prøven fredag.
Træning til delprøve 1 - le logements des jeunes.docx
Husk at medbringe opladet computer og gode skriveredskaber.
Forberedelse til modulet: tag noter/ læs dine noter igennem (+ gloser) til forløbets tekster dvs. baggrundsteksten " La France pendant la seconde guerre mondiale", " Maréchal, nous voilà", " Le journal d'Hélène Berr ", " La Rafle " (filmen) og " Le d
Sæt jer ind i dagens modul (Onenote, modul 11), hvor I skal arbejde selv med forberedelse af et billede (som til skriftlighedsdagen) og eventuelt en quiz-let, når I ikke er til samtale med mig om teksterne inden for ement. I kan se alt materiale unde
Træn bøjningen af de tre regelmæssige verber (-er, ir, re) + konstruktion med le passé composé og le futur proche. Tag fx minlæring (Franskgram) eller grammatikbogen Voila i brug.
Forbered din billedepræsentation ud fra modellen i Ontenote, modul 11 (underside: Billedepræsentation).Medbring det udprintede billede og noterne, som du har skrevet ind i billedet.
Øv dig igen på bøjningen af de tre regelmæssige verber (-er, ir, re) + konstruktion med le passé composé (hjælpeverbum: avoir/être) og le futur proche (hjælpeverbum: aller) Tag fx minlæring (Franskgram) eller grammatikbogen Voila i brug.
Orienter jer omkring pensum enten under " studieplan " for holdet i lectio eller i Onenote under sektionen : " Répétition "
Kig gerne dine noter fra forløbet om eventyr fra 1g igennem (de 3 eventyr)
Thème - La Seconde Guerre mondiale (8).docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejd selv 1. april
01-04-2025
Delprøve 1- la guerre
25-04-2025
Delprøve 1- afsluttende
02-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273941932", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273941932", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60273941932" }