Holdet 2023 FrB/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Marlene Clemens Kofod, Trine Jellum Jensen
Hold 2023 FrB/3 (1g FrB/3, 2g FrB/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le crime (EKSAMEN)
Titel 2 Les contes de fée
Titel 3 Le monde francophone exotique (EKSAMEN)
Titel 4 L'amour (EKSAMEN)
Titel 5 Rapforløb for sprog 2
Titel 6 La Seconde Guerre mondiale (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le crime (EKSAMEN)

I forløbet Le Crime arbejder vi med forbrydelser i forskellige afskygninger i form af realistiske såvel som fiktive tekster til forståelse af problematikken.Eleverne introduceres for nyhedstrekanten, hvortil de trænes i selv at skrive nyhedsartikler omkring kriminelle forhold med udgangspunkt i nyhedstrekanten som led i at styrke deres genrebevidsthed.
Emnet relaterer sig til kernestoffet : aktuelle og samfundsmæssige forhold i Frankrig hvorfor der også er fokus på terrorangrebene 13 november 2015 i Paris.  
Grammatisk har vi fokus på de possessive artikler og de personlige pronominer (med fokus på objekt og dativobjektspronominer), og som yderligere supplement til udvikling af sproglig bevidsthed trænes eleverne i en række udtryk (gambitter) som skal støtte og lette den mundtlige kommunikation.


KERNETEKSTER:
-Fabrice: " La faim justifie les moyens ", (essai). I: Les gars de Villiers. Liljeforlaget, 2013.
- "Adolescente retrouve morte å Creil: un jeune homme de 17 ans en garde å vue pour assassinat". Article de journal, 2019. Source: https://france3-regions.francetvinfo.fr/hauts-de-france/oise/creiVadolescenteretrouvee-morte -creilleune- homme-17-ans-garde-vue-assassinat-1743191.html
- “ Plusieurs attentats frappent Paris “, 2015.
http://www.jde.fr/article/plusieurs-attentats-ont-frappe-paris---3604  

- ” Le bijoutier ” i: Lönnerblad, Martin & Weibrecht: Quelle histoire,
Lilje-forlaget.1988.

-Luc Besson: ”Nikita”.1990. (film)

Grammatik:
- Artikler: bestemt/ubestemt/delings- og artsartikel.
- Possessive pronomener
- Passivdannelse
- Regelmæssige verber - bøjning og tider (le présent, le passé composé, og le futur proche).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les contes de fée

I dette forløb arbejder vi med eventyr. Forløbet har to overordnede formål.
Sprogligt skal eleverne opbygge et ordforråd - i al almindelighed- samt et eventyrordforråd, som gør dem i stand til både at kunne genfortælle og producere eventyr mundtligt såvel som skriftligt som led i at styrke deres kommunikative kompetencer. De skal altså erhverve sig viden omkring gloser og udtryk, som er specifikke for eventyrgenren.
Som supplement til at styrke den kommunikative produktion (progression) arbejdes der med to specifikke grammatiske emner : adjektiver og verbalformerne imparfait / passé simple  (sidstnævnte skal kunne genkendes). da disse er hyppigt forekommende inden for eventyrgenren. Der vil også i forløbet arbejdes med de grundlæggende principper inden for fransk udtale.
Kulturelt skal eleverne erhverve sig indsigt i eventyrgenren, dens opbygning og virkemidler. Der vil således blive arbejdet med genrens karakteristika og med analyse ved brug af specifikke analysemodeller herunder Greimas' aktantmodel. Vi arbejder overordnet med 3 forskellige eventyr, hvoraf nogle vil være allerede kendte for eleverne.

Materiale:

Birthe Dahlgreen mfl.  : Bouledeneige" , I Par écrit. Gyldendal 1988
Charles Perrault: "Le petit Chaperon rouge" , I : Il était une fois. Franske eventyr og fantastiske fortællinger. N. Christoffersen & Birthe Dahlgreen . Systeme. 1983.
Kortfilm Le Petit Chaperon Rouge (nouvelle version) : https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw
Michel Ocelot :  " Kirikou et la sorcière." 1998. (manuskript).

I slutningen af eventyrforløbet havde vi et miniforløb på et par moduler om fransk udtale med øvelser.

Grammatik: Adjektiver, personlige pronomener (bundne) og deres ledfunktioner, de regelmæssige verbers bøjninger.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Écrire un conte de fee 14-03-2024
Delprøve 1 - Les contes de fee 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Le monde francophone exotique (EKSAMEN)

Formålet med dette forløb er at give eleverne et indblik i og gøre dem nysgerrige på den mangfoldige, fransktalende verden, hvor fransk sprog og indflydelse har gjort og stadig gør sig gældende i dag. Vi vil besøge oversøiske departementer som La Guadeloupe i Caribien og La Réunion i det Indiske Ocean samt et kort kig til den tidligere franske koloni Le Sénégal.
Vi vil primært fokusere på øen La Guadeloupe, hvor eleverne vil få et indblik i øens fortid med slaveri grundet den europæiske imperialismes indflydelse. Vi undersøger også, hvordan øen fungerer i dag, og på hvilken måde fransk stadig spiller en rolle kulturelt såvel som økonomisk/politisk. Den franske indflydelse undersøger vi også, når vi tager et kig på La Réunion, hvor eleverne bl.a. skal udarbejde nogle mundtlige oplæg med udgangspunkt i små film om øen, og slutteligt runder vi af med Le Sénégal hvor vi bl.a. ser filmen Yao fra 2019.  
I forløbet arbejdes både med fiktionstekster i form af som sange, romanuddrag, film og med faktatekster som fx interviews og informative film med lokalbefolkningen eller folk, som har haft områderne tæt inde på livet.  

Sprogligt vil vi arbejde meget med transparens / transparente ord som læsestrategi. Grammatisk kommer vi lidt rundt omkring og får repeteret adjektiverne, verbaltiderne (herunder inddragelse af le futur simple og l'imparfait), pronominer samt nægtelser og konstruktion med infinitiv (nye områder).  

Vi vil undervejs lave mundtlige oplæg og øvelser såsom billedbeskrivelse og samtaleøvelser med inddragelse af små gambitter (samtale-vedligeholdere) til styrkelse af de mundtlige kommunikative kompetencer.  


Løbende evaluering undervejs men afslutningsvist skal eleverne udarbejde nogle kreative øvelser (un catalogue d'exercice) til hinanden samt aflægge en delprøve 1 inden for emnet La Francophonie.


KERNESTOF
•  La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” On a du charme” (Des gens pleins d’idées)
- ” Le sport est un point de repère ” (Des gens pleins d’idées)
- ” On est un peu fatigues des plages “(Des gens pleins d’idées)

• Paroles francophones - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2015)
- “ Tout ce qui est enviable vient de la France “ . Extrait du roman autobiographique " Le ventre de l'Atlantique " de la sénégalaise Fatou Diome, sorti en 2003.

• Alors Demande: " La Reunion- une partie de la France " (2015), SVT2

• Doc Gynexo: Né ici, France (sangtekst, 1997)
• Philippe Godeau: Yao (Film, 2019)


SUPPLERENDE:
•  La Guadeloupe. Un chapitre exotique - af Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal (2016)
- ” Avant de commencer ” (La francophonie et la Francophonie)
- ” L’esclavage et l’impérialisme” (Le passé et le présent)
- ” Det danske kapitel i slaveriets historie & Non à L'indépendance ” (Le passé et le présent)

Franskportal.dk. Udarbejdet af Forlaget Passion.
“ Les DOM- TOM:COM “ : https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com

• Alors Demande: " Être jeune à la Réunion " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- et sa nature " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)
• Alors Demande: " La Reunion- une île multiculturelle " (2015), SVT2 (gruppeoplæg)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 L'amour (EKSAMEN)

I forløbet undersøger vi kærlighed ud fra forskellige vinkler. Vi vil arbejde med et forskelligartet tekstmateriale herunder fiktive genrer som novelle, sangtekst og film men også med ikke-fiktive tekster som eksempelvis artikler/interviews.
I arbejdet med de kommunikative kompetencer er der i forløbet særligt fokus på den mundtlige udtryksfærdighed, hvorfor vi vil arbejde mere koncentreret omkring indarbejdelse af diskursive markører og chunks i samtalen og med mundtlighedsøvelser som fx quiz-byt, speed-dating/rollespil og argumentationsøvelser inden for emnet.  
Forløbet afsluttes med en test (Delprøve 1) inden for emnet "kærlighed"/ ""relationer".  

KERNESTOF:
Textes
* Ecrivain inconnu: « Marie »
Dans: « Amours et cultures » (2006)
* D'après le Nouvel Observateu: « Les amants du Net »
Dans: « Obsessions » (2002)

Chanson
* Pomme: « Sans toi ». Album: « En cavale ». 2016.

Film
* Paul Mayeda Berges et Gurinder Chadha: « Quais de Seine »
Dans: « Paris, je t'aime » Film, 2006 (Court métrage).
* Éric Toledano et Oliver Nakache: « Intouchables », Gaumont Distribution. 2012.




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Seconde Guerre mondiale (EKSAMEN)

Gennem forskellige teksttyper såsom faktatekster, sange, roman- og dagbogsuddrag samt film belyses Frankrigs deltagelse i Anden Verdenskrig. Eleverne arbejder selvstændigt, i par, og i grupper med at udforske Frankrigs historie og politik i 1930'erne og 1940'erne, og vi ser på den måde krigen påvirkede befolkningen på med særligt fokus på jødeforfølgelserne under de parisiske razziaer i sommeren 1942 og følgerne deraf. Som et perspektiv på det at gå/være i krig undersøger vi også begrebet desertering/desertør ud fra et mindre tekstuddrag.
Grammatisk har vi fokus på de uregelmæssige verber samt forskellige ledsætningstyper (fx relative ledsætninger, kompletivsætninger, tid- årsag- & mådesledsætninger).
Forløbet afsluttes bl.a. med en delprøve inden for emnet (omhandler filmen La Rafle).

KERNESTOF:
- André Montagard: "Maréchal, nous voilà'. 1941, (chanson)
http://www.paroles-musique.com/paroles-Andre_Dassary-Marechal_Nous_Voila-lyrics,p8265   
- Hélène Berr: "Journal 1942-1944", extraits pp. 104-109, 2008
- Agotha Kristof: "Le Grand Cahier", 1986 (chapitre: “Le déserteur”)
- Roselyne Bosch: "La Rafle", 2010 (film).

Supplerende:
- "La France  pendant La Seconde Guerre mondiale", http://keepschool.com/fiches-de-cours/college/histoire/france-pendant-seconde-guerre-mondiale.html
- "Anti-jødiske love" http://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/antijodiske-love.html
- "La France dans la Seconde Guerre mondiale" (Histoire 3e-
Éditions Lelivrescolaire.fr)
https://www.youtube.com/watch?v=LCRiWfT5beo   


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd selv 1. april 01-04-2025
Delprøve 1- la guerre 25-04-2025
Delprøve 1- afsluttende 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer