Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Sasja Haislund Vinther
|
Hold
|
2023 MaB/s (1s MaB, 2s MaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition/opsamling fra grundforløbet
Ny klasse/ny lærer
Præsentation af matB: Undervisningen, lektier, afleveringer, forløbsprøver, årsprøver, terminsprøver og eksamen (mundtligt og skriftligt)
Undervisningen:
Repetition af lineære funktioner med fokus på udregninger med to-punkts-formlen for efterfølgende at kunne bevise to-punkts-formlen.
Hvad er mundtligt matematik? Eleverne træner mundtlighed både ved at forklare udregninger og ved at bevise to-punkts-formlen for lineære funktioner. Dette gøres ved tavler for hinanden, og afslutningsvis som en individuel mundtlig aflevering.
Materiale:
Bog: "Kernestof Mat1, stx". Kapitel 2 "Lineære funktioner"
Faglige mål:
-Forskrift for en lineære funktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende.
-Udregne forskriften for den lineære funktion ud fra to punkter og en grafisk beskrivelse.
-Kunne bevise to-punkts-formlen mundtligt individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat aflevering 1 (lineære funktioner)
|
22-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Mundtlighed
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid - Repetition af grundforløbet
- IT
- Lectio
- Internet - Frividen.dk
https://www.youtube.com/watch?v=kzN92kZPfPU
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Faglige mål:
-Kende til eksempler fra "den virkelig verden", hvor eksponentielle funktioner kan opstilles
-Forskriften for eksponentielle funktioner, herunder a og b's betydning for grafens udseende.
-Udregne forskriften for den eksponentielle funktion ud fra to punkter og en grafisk beskrivelse.
-Kunne bevise to-punkts-formlen mundtligt individuelt
-Fremskrivningsfaktor a og vækstrate r
-Eksponentiel regression samt beregning af x og y i Maple
-Eksponentielle modeller, herunder opstilling af model ud fra givne oplysninger samt fortolkning af a og b i en given model.
-Fordoblings- og halveringskonstanten. Kunne finde disse ved grafisk aflæsning samt udregning med formlerne for T2 og T1/2. NB: Log er foreløbig blot en knap på lommeregneren.
Indhold:
Vi har arbejdet med de faglige mål gennem fælles noter/opgave-regning på papir (herunder tidligere eksamensopgaver uden hjælpemidler) og opgaver i Maple samt mundtligt ved tarvler.
Eksempler på eksponentielle funktioner i virkeligheden er blevet fremhævet.
Forløbet er afsluttet med en skriftlig forløbsprøve på papir.
Materialer:
Bog: "Kernestof Mat1, stx". Kapitel 7 "Eksponentielle funktioner"
Maple.
AbaCus
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat aflevering 2 (eksponentielle funktioner)
|
15-12-2023
|
Mat aflevering 3 (eksponentielle funktioner)
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Mundtlighed
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid - Forløbsprøve
- IT
- Regneark - Maple
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Potensfunktioner
Faglige mål:
-Forskriften for en potensfunktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende
-Potens regression samt beregning af x og y i Maple.
-Residualplot som vurdering af anvendeligheden af regressionen
-Bestemmelse af a og b ud fra to punkter + bevis.
Indhold:
Snak om ligheder og forskellige med de to andre vækstmodeller (lineære og eksponentielle). Herunder betydningen af "procent-procent funktion".
Eksperimentere mellem forskellige regressionsformer og vurdere anvendligheden af regressionen ud fra et residualplot.
Bevis for to-punkts-formlen for potensfunktioner på tavlen.
Forløbet er afsluttet med en annonceret forløbsprøve der udover potensudvikling også indeholdte førstegradsligninger og reduktion (der har været flettet ind i modulerne som lyn-opgaver)
Supplerende stof:
-Vækst i procent for både x og y. Side 168-169 i Kernestofbogen samt øvelse 31, 32, 33 og 34
Material:
Bog: "Kernestof matB stx". Kapitel 9 "Potensfunktioner"
Maple
Kladdehæfte
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat aflevering 4 (regression)
|
01-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradsligninger og funktionsteori
Faglige mål:
Indhold:
Først to moduler med fokus på at løse første og andengradsligninger i hånden. Inden vi fortsætter indenfor funktionerne.
Funktionsteori med fokus på: Den matematiske notation. Definitionsmængde og værdimængde. Ekstrema. Monotoniforhold
Supplerende stof:
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Funktionsteori
|
26-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorer
Farlige mål:
Indhold:
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vektorer (mundtlig aflevering)
|
18-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometri og vektorer
Indhold
• Navngivning af sider og vinkler i trekanter
• Højde, median, vinkelhalveringslinje
• Ligebenet, ligesidet, retvinklet, spidsvinklet, stumpvinklet trekant
• Vinkelsum og areal af trekant
• Pythagoras’ Læresætning
• Ensvinklede trekanter
• sin, cos og tan i retvinklede trekanter
• De omvendte til sinus, cosinus og tangens
• Regning af sider og vinkler i vilkårlige trekanter (kort)
-Definition af sinus og cosinus ud fra enhedscirklen
-Frembringe graferne for cosinus og sinus vha. enhedscirklen
-Definitionen af radianer
Bevis: Formlen for vinklen mellem to vektorer
Grundlæggende regnefærdigheder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Virtuelt mat
|
20-03-2024
|
Trigonometri og vektorer
|
12-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lån og opsparing
Forløbet indbefatter procent- og rentesregning samt annuiteter.
Faglige mål:
-Håndtere generel procentregning
-Kunne anvende renteformlen og redegøre for begreberne start- og slutkapital, rentefod og terminer
-Kende til absolut og relative ændringer
-Opnå viden om annuitetsregning
Indhold:
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition - træning til årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv mat 16/5 1. modul
|
16-05-2024
|
Arbejd selv mat 17/5 1. modul
|
17-05-2024
|
Skriftlig årsprøve træning
|
22-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Andengradspolynomier
Andengradspolynomier.
Indhold:
-Parabler og koefficienter
-Diskriminanten og toppunktsformlen
-Rødder
-Faktorisering og modellering
-Polynomier af højere grad
-Polynomiel regression samt beregning af x og y i Maple.
Arbejdsformer:
-Eleverne har regnet opgaver uden hjælpemidler, i Maple og AbaCus.
-De har arbejdet mundtligt med beviset for løsningsformlen samt betydningen af diskriminantens fortegn for antallet af løsninger.
Bog: Kernestof Mat2 stx kap. 1 "Andengradspolynomier"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktionsteori
Funktionsteori
-Monotoniforhold
-At regne med funktioner
-Sammensatte funktioner
-Parallelforskydning af grafer
Bog: Kernestof Mat2 stx kap. 2 "Funktioner"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning
Indhold
-Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensatte funktioner.
-Kun snak om hvornår en funktion er differentiabel
-Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
- Tangents ligning og bestemmelse af denne samt sammenhængen mellem denne og begrebet differentialkvotient.
Forløbet gennemføres med vægt på bevisførelse, og der arbejdes også med simpel matematisk modellering.
Mundtlige beviser klassen har arbejdet med:
-Udled tangentens linjes ligning
-Tretrins-reglen på forskellige simple funktioner
-Toppunktsformlen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Analytisk geometri (cirkler og rette linjer)
Forløbet er startet med kort repetition af vektorer i to dimensioner fra 1.g. Herunder:
- Regning med vektorer (addition, subtraktion og multiplikation med et tal såvel som prikproduktet)
- Skalarprodukt, vinkler mellem vektorer, tværvektor, determinant, areal af parallelogram, projektion af vekor på vektor (koordinater og længde).
Selve forløbet har haft fokus på
- normalvektor og linjens ligning
- retningsvektor og parameterfremstilling
- skæring mellem linjer
-skæring mellem cirkler og linjer
- tangent til cirklen
Eleverne har også arbejdet med skriftlige opgaver indenfor kvadratkomplettering
Mundtligt fokus i forløbet:
-Udled linjens ligning
-Udled linjens parameterfremstilling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Logaritmer
Kort forløb omkring logaritmer
Omvendte funktioner: 10^x og log(x) samt e^x og ln(x)
Logaritmiske skalaer
Ligningløsning med variablen i eksponenten
Bevis:
Logaritme-regnereglen 3 log(potens) = ekponenten · log(grundtal)
Bevis:
Grafen for en eksponentiel funktion er en lineær funktion i et enkelt logaritmisk koordinatsystem.
Bevis:
Grafen for en potens funktion er en lineær funktion i et dobbel logaritmisk koordinatsystem.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat aflevering 10
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Indhold:
-kombinatorik -tællemetoder
-permutationer
-kombination og binomialkoefficient
-sandsynlighedsregning og sandsynlighedsfelt
-multiplikation- og additionsprincippet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Binomialfordeling/binomialtest
Binomialfordelingen:
-Stokastisk variabel
-Middelværdi og spredning
-Binomialfordelt stokastisk variabel
-Middelværdi og spredning i binomail fordelingen
-Baggrund for binomialfordelingen
Binomialtest:
Tosidet binomialtests herunder:
-Population og stikprøve
-Nulhypotese
-Signifikansniveau
-Teststørrelse, acceptmængde og kritisk mængde
Enkeltsidet test herunder:
-Konfidensintervaller
Materiale:
Kernestof stx2 kapitel 5 og 6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Trigonometriske funktioner (repetition fra 1.g)
Trigonometriske funktioner
Mundtligt
-Radianer
-Funktionerne cos(x) og sin(x)
-Amplitude
-Periode
Bog: Kernestof Mat2 stx kap. 3 "Trigonometriske funktioner"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#17
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287650388",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287650388",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287650388"
}