Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lotte Sejer Nørtoft
|
Hold
|
2023 MaB/t (1t MaB, 2t MaB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Vi arbejder med:
- Procentregning
- Grundlæggende potensregneregler
- Sammenhængen mellem fremskrivningsfaktoren a og vækstraten r.
- Forskriften for en eksponentiel funktion, herunder a og b’s betydning for grafens udseende og beviset herfor.
- Eksponentielle modeller og eksponentiel vækst.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, samt beviset herfor.
- Fordoblings- og halveringskonstanten.
- Eksponentiel regression.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Procentregning
- Omskrive mellem fremskrivningsfaktoren a og vækstraten r
- Forskriften for en eksponentiel funktion, samt bevise a og b’s betydning for grafens udseende.
- Opstille en model ud fra givne oplysninger, samt fortolke a og b i en given model.
- Bevise hvordan a og b bestemmes ud fra to givne punkter
- Beregne fordoblings- og halveringskonstanten, samt forklare resultatet. Log/ln er foreløbig blot en knap i CAS-værktøjet.
- Udføre eksponentiel regression i et CAS-værktøj.
Materiale: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer
Vi arbejder med:
- Vektorbegrebet, herunder vektorers koordinater og udseende.
- Vektorregning: Sum og differens af vektorer samt multiplikation af vektor med tal
- Parallelle vektorer, herunder ensrettede og modsatrettede vektorer.
- Længden af en vektor
- Sammenhæng mellem punkter og vektorer, herunder stedvektor, forbindelsesvektor og afstandsformlen.
- Tværvektor
- Definition af skalarprodukt og determinant
- Areal af parallelogram og trekant udspændt af to vektorer.
-
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Tegne en vektor givet dens koordinater, samt tegne summen og differensen af to vektorer.
- Regne med vektorer givet ved koordinater.
- Bestemme længden af en vektor
- Bestemme koordinatenerne til stedvektoren OP givet punktet P og omvendt.
- Bestemme koordinaterne til en vektor mellem to punkter (forbindelsesvektoren).
- Beregne længden mellem to punkter (afstandsformlen).
- Bestemme sidelængder i en trekant ABC givet det tre punkter A, B og C
- Bestemme tværvektoren til en vektor, samt tegne denne.
- Bestemme prikproduktet af to vektorer
- Bestemme determinanten af to vektorer
- Benytte determinanten til at bestemme arealet af et parallelogram eller en trekant udspændt af to vektorer
Materiale: Kernestof Mat1, stx, kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ligningsløsning og reducering
Vi arbejder med reduktion og ligningsløsning
Materiale: Minikompendium udarbejdet af Lotte Sejer Nørtoft, findes i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspolynomier
Vi arbejder med:
• Løsningformlen for andengradsligninger
• Sammenhængen mellem parablens udseende og forskriften for andengradspolynomiet.
• Parablens rødder, symmetriakse og toppunkt
• Faktorisering af andengradspolynomiet
• Polynomiel regression
Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Bestemme rødderne i et andengradspolynomium.
• Bevise løsningsformlen for andengradligninger
• Bestemme parablens udseende ud fra koefficienterne a, b og c, samt diskriminanten d.
• Finde toppunktet for en parabel, samt bruge dette i optimeringsopgaver.
• Faktorisere et andengradspolynomium, dvs. omskrive f(x) = ax^2 +bx+c til f(x) = a(x-r1)(x-r2)
• Opskrive forskriften for et andengradspolynomium givet rødderne og koefficienten a.
• Lave polynomiel regression i Maple
Materiale:
Praxis Kernestof Mat2 stx, kapitel 1.1-1.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Vi arbejder med:
- Forskriften for en potensfunktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende.
- Potensvækst, herunder beviset for at når x ganges med k, så ganges y med k^a.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen.
- Potensregression i Maple.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Forskriften for en potensfunktion, samt skitsere den tilhørende graf.
- Bestemme a og b ved brug at to-punktformlen for potensfunktioner.
- Udføre potensregression i et CAS-værktøj.
Materiale: Praxis Kernestof Mat1 stx, kapitel 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner generelt
Vi arbejder med:
- Vurdering af modeller, herunder residualplot og tolkning af dette.
- Sammenligning af de tre væksttyper: Lineær, eksponentiel og potensvækst.
- Parallelforskydning af grafer
- Definitions- og værdi-mængde
- Stykkevis defineret funktioner og gaffelforskrifter.
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Tegne er residualplot i Maple, og vurdere modellen ud fra dette.
- Parallelforskyde grafer både vandret og lodret
- Bestemme definitions- og værdimængden for en funktion, givet enten som graf elle forskrift.
- Opskrive en stykkevist defineret funktion ud fra givne oplysninger.
- Bestemme både x og y i en stykkevist defineret funktion når den anden variabel er kendt.
Materiale:
- Noter udarbejdet af Lotte Sejer Nørtoft, findes i OneNote
- Praxis Kernestof Mat 1 stx, kapitel 11.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer 2
Vi arbejder med:
- Repetition af vektorbegrebet
- Enhedscirklen
- Vinkel mellem vektorer
- Sammenhængen mellem skalarproduktet og vinklen mellem to vektorer
- Sammenhængen mellem determinant og parallelle vektorer
- Projektion af en vektor på en anden.
Efter forløbet skal I kunne:
- Tegne enhedscirklen og bestemme koordinaterne til ethvert punkt på denne.
- Bestemme vinklen mellem to vektorer
- Kende sammenhængen mellem prikproduktet og vinklen mellem to vektorer.
- Afgøre om to vektorer er parallelle ved brug af determinanten
- Finde projektionen af en vektor på en anden vektor
Pensum: Kernestof Mat 1, stx, kapitel 10.1-10.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Linjer og cirkler
Vi arbejder med:
- Definitionen af normalvektor og retningsvektor.
- Linjens ligning på formen a(x-x0)+b(y-y0)=0 eller ax+by+c=0.
- Linjens hældningsvinkel
- Parameterfremstillingen for en linje
- Vinklen mellem to rette linjer, herunder ortogonale linjer.
- Afstanden mellem et punkt og den rette linje.
- Skæringspunktet mellem to rette linjer
- Cirklens ligning
- Skæring mellem cirkler og linjer
- Tangent til en cirkel
Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Opstille både parameterfremstilling og ligning for en ret linje, samt afgøre om et givet punkt ligger på linjen.
• Bevise at linjens ligning er givet ved a(x-x0)+b(y-y0)=0.
• Omskrive mellem parameterfremstilling og linjens ligning.
• Bestemme hældningsvinklen til en ret linje
• Bestemme vinklen mellem to rette linjer ved brug af enten linjernes normalvektorer eller retningsvektorer.
• Bevise at to rette linjer y = ax+b og y = cx+d er ortogonale hvis og kun hvis a*c =- 1.
• Bestemme afstanden mellem et punkt og den rette linje.
• Bestemme skæringspunktet mellem to rette linjer ved at løse to ligninger med to ubekendte.
• Opstille cirklens ligning ud fra centrum og radius.
• Bestemme centrum og radius i cirkel ud fra cirklens ligning, herunder omskrive cirklens ligning ved brug af kvadratkomplettering.
• Bestemme eventuelle skæringspunkter mellem en cirkel og en ret linje, herunder afgøre om en ret linje er en tangent til cirklen.
• Bestemme ligningen til en cirkels tangent.
Pensum: Kernestof Mat 2, stx, kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning 1
Vi arbejder med:
- Begrebet differentialkvotient, som tangenthældningen i et givet punkt.
- Notationen f’(x) og forskellen på f.eks. f(4) og f’(4).
- Differentiation af simple funktioner, samt regnereglerne for differentiation af konstantfaktor, sum og differens.
- Monotoniforhold og ekstrema
- Beregning af parablens toppunkt vha. differentialregning + bevis for førstekoordinaten til parablens toppunkt
- Væksthastighed: bestemmelse af f'(t0) ved beregning og aflæsning samt fortolkning af f'(t0) i en given model.
- Tangentens ligning
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Differentiere simple funktioner
- Kende forskel på notationen f(x) og f'(x)
- Bestemme ekstrema for en funktion, både med og uden CAS
- Bestemme monotoniforhold for en funktion, både med og uden CAS.
- Bevise at førstekoordinaten til parablens toppunkt er x= (-b)/2a ved brug af differentialregning.
- Bestemme samt fortolke på væksthastigheden f'(t0)
- Bestemme tangentens ligning i et givet punkt.
Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 7.1-7.3 + 9.1+ sætning 11 i kap. 9.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Trigonometriske funktioner
Vi arbejder med:
- Vinkelenheden radian
- Funktionerne cos(x) og sin(x), defineret som hhv. første- og anden-koordinaten til ethvert punkt på enhedscirken.
- Den harmoniske svingning, herunder begreberne amplitude og periode.
Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Vi arbejder med:
- Kombinatorik, herunder: Additionsprincippet, multiplikationsprincippet, fakultet, permutationer og kombinationer
- Sandsynlighedsregning, herunder: Udfald, hændelse, sandsynlighedsfelt, grundlæggende udfald og addition og multiplikation af sandsynligheder
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Skelne mellem additionsprincippet og multiplikationsprincippet
- Skelne mellem permutationer og kombinationer.
- De basale begreber indenfor sandsynlighedsregning
- Beregne enkelte sandsynligheder og sammensatte sandsynligheder.
Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 4 (uden beviser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Renteformel, gæld og opsparing
Vi arbejder med:
Renteformlen Kn = K0 *(1+r)^n
Opsparingsannuitet
Gældsannuitet
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Beregne, slutkapitel, startkapital, rente og antal terminer ud fra renteformlen.
Kende begrebet annuitet
Beregne slutværdi, terminsindbetaling, rente og antal terminer ud fra annuitetsopsparing-formlen
Beregne ydelse, hovedstol, rente og antal terminer ud fra annuitetslån-formlen.
Opstille en amortisationstabel.
Materiale:
Kernestof Mat 1, stx, kapitel 6.2-6.3 + 13.1-13.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning 2
Vi arbejder med:
• Begreberne grænseværdi og kontinuitet.
• Begreberne sekant, tangent, differenskvotient og differentialkvotient, som grænseværdi for differenskvotient.
• Udledning af differentialkvotienten for udvalgte funktioner vha. tretrinsreglen.
• Regneregler for differentiation, herunder konstantfaktor-, sum- differens-, produktreglen
• Sammensatte funktioner, samt differentiation af sammensatte funktioner, hvor den indre funktion er lineær.
• Ikke-differentiable funktioner
• Forholdet mellem en funktion og dens afledede funktion.
• Optimering ved brug af f’(x).
Efter forløbet skal eleverne kunne:
Redegøre for differentialkvotienten som grænseværdi for differenskvotienten.
Udlede differentialkvotienten for bl.a. f(x)=ax+b og f(x)=x^2 vha. tretrinsreglen.
Bruge regnereglerne for differentiation.
Forstå notationen f’(x0), som tangenthældningen i punktet (x0,f(x0))
Optimere ved brug af f’(x) og monotoniforholdende for f.
Bestemme funktionsværdien for en sammensat funktion
Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 7.4-7.5 + sætning 47 i kapitel 7.6 + kapitel 8.1-8.2 + 9.2-9.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Binomialfordelingen og binomialtest
Vi arbejder med:
- Begrebet stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning for en stokastisk variabel.
- Binomialfordelt stokastisk variabel, herunder binomialfordelingen og middelværdi og spredning i denne fordeling.
- Binomialtest, herunder begreberne: Population og stikprøve, nulhypotese, signifikansniveau, teststørrelse, kritisk mængde og acceptmængde.
- Konfidensintervaller
- Normalfordelingen som approksimation til binomialfordelingen
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- Bestemme middelværdi og spredning for en stokastisk variabel
- Opstille en binomialmodel og beregne sandsynlighedsfordelingen for den binomialfordelte stokastiske variabel X, primært ved brug af CAS.
- Bestemme middelværdi og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel.
- Opstille en nulhypotese og teste denne ved brug af en binomialtest.
- Beregne og tolke på konfidensintervaller.
- Bestemme sandsynligheder for en binomialfordelt stokastisk variabel ved brug af normalfordelingsapproksimationen.
Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 5 + 6 + 10.1-10.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287651055",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287651055",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60287651055"
}