Holdet 2023 MaB/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Lotte Sejer Nørtoft
Hold 2023 MaB/t (1t MaB, 2t MaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle funktioner
Titel 2 Vektorer
Titel 3 Ligningsløsning og reducering
Titel 4 Andengradspolynomier
Titel 5 Potensfunktioner
Titel 6 Funktioner generelt
Titel 7 Repetition
Titel 8 Vektorer 2
Titel 9 Linjer og cirkler
Titel 10 Differentialregning 1
Titel 11 Trigonometriske funktioner
Titel 12 Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Titel 13 Renteformel, gæld og opsparing
Titel 14 Differentialregning 2
Titel 15 Binomialfordelingen og binomialtest
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle funktioner

Vi arbejder med:

- Procentregning
- Grundlæggende potensregneregler
- Sammenhængen mellem fremskrivningsfaktoren a og vækstraten r.
- Forskriften for en eksponentiel funktion, herunder a og b’s betydning for grafens udseende og beviset herfor.
- Eksponentielle modeller og eksponentiel vækst.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, samt beviset herfor.
- Fordoblings- og halveringskonstanten.
- Eksponentiel regression.

Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Procentregning
- Omskrive mellem fremskrivningsfaktoren a og vækstraten r
- Forskriften for en eksponentiel funktion, samt bevise a og b’s betydning for grafens udseende.
- Opstille en model ud fra givne oplysninger, samt fortolke a og b i en given model.
- Bevise hvordan a og b bestemmes ud fra to givne punkter
- Beregne fordoblings- og halveringskonstanten, samt forklare resultatet. Log/ln er foreløbig blot en knap i CAS-værktøjet.
- Udføre eksponentiel regression i et CAS-værktøj.

Materiale: Kernestof Mat 1 stx, kapitel 7
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vektorer

Vi arbejder med:

- Vektorbegrebet, herunder vektorers koordinater og udseende.
- Vektorregning: Sum og differens af vektorer samt multiplikation af vektor med tal
- Parallelle vektorer, herunder ensrettede og modsatrettede vektorer.
- Længden af en vektor
- Sammenhæng mellem punkter og vektorer, herunder stedvektor, forbindelsesvektor og afstandsformlen.
- Tværvektor
- Definition af skalarprodukt og determinant
- Areal af parallelogram og trekant udspændt af to vektorer.
-
Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Tegne en vektor givet dens koordinater, samt tegne summen og differensen af to vektorer.
- Regne med vektorer givet ved koordinater.
- Bestemme længden af en vektor
- Bestemme koordinatenerne til stedvektoren OP givet punktet P og omvendt.
- Bestemme koordinaterne til en vektor mellem to punkter (forbindelsesvektoren).
- Beregne længden mellem to punkter (afstandsformlen).
- Bestemme sidelængder i en trekant ABC givet det tre punkter A, B og C
- Bestemme tværvektoren til en vektor, samt tegne denne.
- Bestemme prikproduktet af to vektorer
- Bestemme determinanten af to vektorer
- Benytte determinanten til at bestemme arealet af et parallelogram eller en trekant udspændt af to vektorer


Materiale: Kernestof Mat1, stx, kapitel 5

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ligningsløsning og reducering

Vi arbejder med reduktion og ligningsløsning

Materiale: Minikompendium udarbejdet af Lotte Sejer Nørtoft, findes i OneNote
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Andengradspolynomier

Vi arbejder med:
• Løsningformlen for andengradsligninger
• Sammenhængen mellem parablens udseende og forskriften for andengradspolynomiet.
• Parablens rødder, symmetriakse og toppunkt
• Faktorisering af andengradspolynomiet
• Polynomiel regression

Efter forløbet skal eleverne kunne:
• Bestemme rødderne i et andengradspolynomium.
• Bevise løsningsformlen for andengradligninger
• Bestemme parablens udseende ud fra koefficienterne a, b og c, samt diskriminanten d.
• Finde toppunktet for en parabel, samt bruge dette i optimeringsopgaver.
• Faktorisere et andengradspolynomium, dvs. omskrive f(x) = ax^2 +bx+c til f(x) = a(x-r1)(x-r2)
• Opskrive forskriften for et andengradspolynomium givet rødderne og koefficienten a.
• Lave polynomiel regression i Maple

Materiale:  
Praxis Kernestof Mat2 stx, kapitel 1.1-1.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Potensfunktioner

Vi arbejder med:

- Forskriften for en potensfunktion, herunder a og b's betydning for grafens udseende.
- Potensvækst, herunder beviset for at når x ganges med k, så ganges y med k^a.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen.
- Potensregression i Maple.

Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Forskriften for en potensfunktion, samt skitsere den tilhørende graf.  
- Bestemme a og b ved brug at to-punktformlen for potensfunktioner.
- Udføre potensregression i et CAS-værktøj.

Materiale:   Praxis Kernestof Mat1 stx, kapitel 9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktioner generelt

Vi arbejder med:

- Vurdering af modeller, herunder residualplot og tolkning af dette.
- Sammenligning af de tre væksttyper: Lineær, eksponentiel og potensvækst.
- Parallelforskydning af grafer
- Definitions- og værdi-mængde
- Stykkevis defineret funktioner og gaffelforskrifter.

Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Tegne er residualplot i Maple, og vurdere modellen ud fra dette.
- Parallelforskyde grafer både vandret og lodret
- Bestemme definitions- og værdimængden for en funktion, givet enten som graf elle forskrift.
- Opskrive en stykkevist defineret funktion ud fra givne oplysninger.
- Bestemme både x og y i en stykkevist defineret funktion når den anden variabel er kendt.

Materiale:

- Noter udarbejdet af Lotte Sejer Nørtoft, findes i OneNote
- Praxis Kernestof Mat 1 stx, kapitel 11.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vektorer 2

Vi arbejder med:
- Repetition af vektorbegrebet
- Enhedscirklen
- Vinkel mellem vektorer
- Sammenhængen mellem skalarproduktet og vinklen mellem to vektorer
- Sammenhængen mellem determinant og parallelle vektorer
- Projektion af en vektor på en anden.

Efter forløbet skal I kunne:
- Tegne enhedscirklen og bestemme koordinaterne til ethvert punkt på denne.
- Bestemme vinklen mellem to vektorer
- Kende sammenhængen mellem prikproduktet og vinklen mellem to vektorer.
- Afgøre om to vektorer er parallelle ved brug af determinanten
- Finde projektionen af en vektor på en anden vektor


Pensum: Kernestof Mat 1, stx, kapitel 10.1-10.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Linjer og cirkler

Vi arbejder med:

- Definitionen af normalvektor og retningsvektor.
- Linjens ligning på formen a(x-x0)+b(y-y0)=0 eller  ax+by+c=0.
- Linjens hældningsvinkel
- Parameterfremstillingen for en linje
- Vinklen mellem to rette linjer, herunder ortogonale linjer.  
- Afstanden mellem et punkt og den rette linje.
- Skæringspunktet mellem to rette linjer
- Cirklens ligning
- Skæring mellem cirkler og linjer
- Tangent til en cirkel

Efter forløbet skal eleverne kunne:

• Opstille både parameterfremstilling og ligning for en ret linje, samt afgøre om et givet punkt ligger på linjen.
• Bevise at linjens ligning er givet ved a(x-x0)+b(y-y0)=0.
• Omskrive mellem parameterfremstilling og linjens ligning.
• Bestemme hældningsvinklen til en ret linje
• Bestemme vinklen mellem to rette linjer ved brug af enten linjernes normalvektorer eller retningsvektorer.
• Bevise at to rette linjer y = ax+b og y = cx+d er ortogonale hvis og kun hvis a*c =- 1.
• Bestemme afstanden mellem et punkt og den rette linje.
• Bestemme skæringspunktet mellem to rette linjer ved at løse to ligninger med to ubekendte.
• Opstille cirklens ligning ud fra centrum og radius.
• Bestemme centrum og radius i cirkel ud fra cirklens ligning, herunder omskrive cirklens ligning ved brug af kvadratkomplettering.
• Bestemme eventuelle skæringspunkter mellem en cirkel og en ret linje, herunder afgøre om en ret linje er en tangent til cirklen.
• Bestemme ligningen til en cirkels tangent.   


Pensum:  Kernestof Mat 2, stx, kapitel 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Differentialregning 1


Vi arbejder med:

- Begrebet differentialkvotient, som tangenthældningen i et givet punkt.
- Notationen f’(x) og forskellen på f.eks. f(4) og f’(4).
- Differentiation af simple funktioner, samt regnereglerne for differentiation af konstantfaktor, sum og differens.  
- Monotoniforhold og ekstrema
- Beregning af parablens toppunkt vha. differentialregning + bevis for førstekoordinaten til parablens toppunkt
- Væksthastighed: bestemmelse af f'(t0) ved beregning og aflæsning samt fortolkning af f'(t0) i en given model.
- Tangentens ligning

Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Differentiere simple funktioner
- Kende forskel på notationen f(x) og f'(x)
- Bestemme ekstrema for en funktion, både med og uden CAS
- Bestemme monotoniforhold for en funktion, både med og uden CAS.
- Bevise at førstekoordinaten til parablens toppunkt er x=  (-b)/2a  ved brug af differentialregning.
- Bestemme samt fortolke på væksthastigheden f'(t0)
- Bestemme tangentens ligning i et givet punkt.

Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel  7.1-7.3 + 9.1+ sætning 11 i kap. 9.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Trigonometriske funktioner

Vi arbejder med:

- Vinkelenheden radian
- Funktionerne cos(x) og sin(x), defineret som hhv. første- og anden-koordinaten til ethvert punkt på enhedscirken.
- Den harmoniske svingning, herunder begreberne amplitude og periode.

Materiale:

Kernestof Mat 2, stx, kapitel 3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kombinatorik og sandsynlighedsregning

Vi arbejder med:

- Kombinatorik, herunder: Additionsprincippet, multiplikationsprincippet, fakultet, permutationer og kombinationer
- Sandsynlighedsregning, herunder: Udfald, hændelse, sandsynlighedsfelt, grundlæggende udfald og addition og multiplikation af sandsynligheder

Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Skelne mellem additionsprincippet og multiplikationsprincippet
- Skelne mellem permutationer og kombinationer.
- De basale begreber indenfor sandsynlighedsregning
- Beregne enkelte sandsynligheder og sammensatte sandsynligheder.

Materiale:
Kernestof Mat 2, stx, kapitel 4 (uden beviser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Renteformel, gæld og opsparing

Vi arbejder med:

Renteformlen Kn = K0 *(1+r)^n
Opsparingsannuitet
Gældsannuitet

Efter forløbet skal eleverne kunne:

Beregne, slutkapitel, startkapital, rente og antal terminer ud fra renteformlen.
Kende begrebet annuitet
Beregne slutværdi, terminsindbetaling, rente og antal terminer ud fra annuitetsopsparing-formlen
Beregne ydelse, hovedstol, rente og antal terminer ud fra annuitetslån-formlen.
Opstille en amortisationstabel.

Materiale:

Kernestof Mat 1, stx, kapitel 6.2-6.3 + 13.1-13.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Differentialregning 2

Vi arbejder med:
• Begreberne grænseværdi og kontinuitet.
• Begreberne sekant, tangent, differenskvotient og differentialkvotient, som grænseværdi for differenskvotient.
• Udledning af differentialkvotienten for udvalgte funktioner vha. tretrinsreglen.
• Regneregler for differentiation, herunder konstantfaktor-, sum- differens-, produktreglen
• Sammensatte funktioner, samt differentiation af sammensatte funktioner, hvor den indre funktion er lineær.
• Ikke-differentiable funktioner
• Forholdet mellem en funktion og dens afledede funktion.
• Optimering ved brug af f’(x).


Efter forløbet skal eleverne kunne:
Redegøre for differentialkvotienten som grænseværdi for differenskvotienten.
Udlede differentialkvotienten for bl.a. f(x)=ax+b og f(x)=x^2 vha. tretrinsreglen.
Bruge regnereglerne for differentiation.
Forstå notationen f’(x0), som tangenthældningen i punktet (x0,f(x0))
Optimere ved brug af f’(x) og monotoniforholdende for f.
Bestemme funktionsværdien for en sammensat funktion


Materiale:

Kernestof Mat 2, stx, kapitel 7.4-7.5 + sætning 47 i kapitel 7.6 + kapitel 8.1-8.2 + 9.2-9.3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Binomialfordelingen og binomialtest

Vi arbejder med:
- Begrebet stokastisk variabel, herunder middelværdi og spredning for en stokastisk variabel.
- Binomialfordelt stokastisk variabel, herunder binomialfordelingen og middelværdi og spredning i denne fordeling.
- Binomialtest, herunder begreberne: Population og stikprøve, nulhypotese, signifikansniveau, teststørrelse, kritisk mængde og acceptmængde.
- Konfidensintervaller
- Normalfordelingen som approksimation til binomialfordelingen


Efter forløbet skal eleverne kunne:

- Bestemme middelværdi og spredning for en stokastisk variabel
- Opstille en binomialmodel og beregne sandsynlighedsfordelingen for den binomialfordelte stokastiske variabel X, primært ved brug af CAS.
- Bestemme middelværdi og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel.
- Opstille en nulhypotese og teste denne ved brug af en binomialtest.
- Beregne og tolke på konfidensintervaller.
- Bestemme sandsynligheder for en binomialfordelt stokastisk variabel ved brug af normalfordelingsapproksimationen.

Materiale:
Kernestof Mat 2,  stx,  kapitel 5 + 6 + 10.1-10.2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer