Holdet 2023 TyB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Cecilie Evald Bruun
Hold 2023 TyB/1 (1g TyB/1, 2g TyB/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Du, ich und wir
Titel 2 2. Du gehörst dazu
Titel 3 3. Liebe (EKSAMEN)
Titel 4 4. Digitales Leben (EKSAMEN)
Titel 5 5a. Ferienpläne (Mini-Projektarbeit, Landeskunde)
Titel 6 5b. Ferienpläne (fortgesetzt)
Titel 7 6. Die moderne Familie (EKSAMEN)
Titel 8 7a. Jung sein - damals und heute (EKSAMEN)
Titel 9 7b. RG-RAP 😃 🎶🎤
Titel 10 8. Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)
Titel 11 9. Turisme i Hørsholm (sprogdag)
Titel 12 9. Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Du, ich und wir

I dette introducerende forløb i grundforløbet bygges der bro mellem grundskolen og gymnasiet. Forløbet "Du, ich und wir" er let at forholde sig til og sætter eleverne i centrum. Kapitlet er fra Mette Hermanns "Los geht's", Gyldendal 2018 og er baseret på et funktionelt kommunikativt sprogsyn, hvor tekstlæsningen kobles med grammatik, mundtlighed og skriftlighed.

Udover forløbet "Du, ich und wir" har holdet desuden arbejdet med det særskilte kapitel med ordbogsøvelser for at blive rustet til at forstå de vigtigste funktioner onlineudgaven af Gyldendals Røde Ordbøger.

BEMÆRK:
Da dette forløb er afholdt i grundforløbet, har det derfor ikke været muligt at anføre perioden på dette holds studieplan.

KERNESTOF:
Dennis Metz: "Gefällt mir" (1 s.)
TIm Bendzko: "Keine Maschine" (2 s.)
Julia Engelmann: "Ich habe einen Traum" (3 s.)
Julia Engelmann: "Sag mir wer" (2 s.)

SUPPLERENDE STOF:
Opgaver til kerneteksterne
Ordbogsøvelser
(begge dele fra ""Los geht's", 2018)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Du gehörst dazu

Det indledende forløb i studieretningsforløbet kobler tysk sprog, tekst og kultur gennem værdi som hovedtema. Der arbejdes med menneskelig værdi uafhængigt af religion, kultur, sociale eller personlige forskelle, og temaet knytter an til undertemaer som Unsicherheit, Selbstliebe, Akzeptanz, Verantwortung, Mitmenschlichkeit og Gemeinsamkeit.

Kendetegnende for alle tekster er, at de beskæftiger sig med samfundsrelevante temaer som identitet, forbrug som et statussymbol, livet som flygtning i Tyskland og det at tage imod flygtninge samt fællesskab og relationer. Eleverne arbejder skriftligt videre med nogle af undertemaerne i de skriftlige afleveringer, der zoomer ind på hhv. fællesskab og influenceres ansvar som forbilleder.

KERNESTOF:
Martin Auer, ”Ich habe” (Gedicht) fra lyrikonling.org (udgivelsesdato kendes ikke). (3 s.)
Kummer, “Wieviel ist dein Outfit wert?” (2019) (3 s.)
Checkeins, Neuneinhalb, “Neue Heimat – Wie sich Mayars Familie in Deutschland einlebt” 07.01.2017 (5 s.)
Jenna Krüger: “Zwischen zwei Welten” I: Dein Deutschland (iBog), Systime 2013 (4 s.)
Film: “About a girl”, 2014 (5 s.)

SUPPLERENDE STOF:
”Gemeinsamkeit – Einsamkeit”, I: Dein Deutschland (iBog), Systime 2013
Billeder og video som tematiserer hhv. ensomhed og fællesskab, I: Dein Deutschland (iBog), Systime 2013
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tim Bendzko: Keine Maschine 06-11-2023
Die Rolle von Influencern 04-12-2023
Prøve i hjælpeverber 06-12-2023
About a girl - über den Wendepunkt schreiben 03-01-2024
Prøve i regelmæssige verber og ordstilling 15-01-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Liebe (EKSAMEN)

I dette forløb arbejder vi med emnet "Liebe" og kommer omkring forskellige tekstgenrer, herunder sange, et digt og en novelle samt forskellige tematikker som ulykkelig kærlighed, jalousi, brud og trekantsdramaet.

Undervejs arbejder vi blandt andet med:
At udvide det emnespecifikke ordforråd
Tekstarbejde og analyse (herunder personbeskrivelse)
At genfortælle en tekst
At udtrykke sin holdning
At skrive kreativt (digt, brev, mail og andre korte tekster om emnet kærlighed)
At tale frit vha. gambitter og stikord
Talestrategier (omskrivning, synonymer, antonymer osv.)

Grammatiske områder:
Sætningsanalyse
Perfektum
Personlige pronominer
Ordstilling i hoved- og ledsætninger

KERNESTOF:
Bosse: Liebe ist leise (2009) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) (5 s.)
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) (4 s.)
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018) (7 s.)
Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid (s. 8-11 i Beziehungen af Margit. Graves. Ponsaing, Systime 1996) (9 s.)

SUPPLERENDE STOF:
Musikvideoen til Bosse: Liebe ist leise
Musikvideoen til Andreas Bourani: Auf anderen Wegen
Amoklove (2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Digitales Leben (EKSAMEN)

Vi stiller skarpt på digital adfærd og vaner blandt unge gennem arbejde med forskellige tekster, som på hver deres måde kaster lys over en generation med særlige styrker og udfordringer.

Forløbet arbejder med udvikling af ordforråd til forløbet og kommunikative kompetencer bl.a gennem træning af udtale samt forskellige dialogøvelser og typer af Redemittel.

I arbejdet med filmen "Ich bin dein Mensch" sættes der særtligt fokus på filmens dramaturgiske opbygning samt på beskrivelsen af filmens hovedfigurer.

KERNESTOF:
Timm Bendzko: "Programmiert" s. 23 In: K. Fuchs og m. Sinding "Auf uns" Gyldendal 2018 (10 s.)
FILM: "Ich bin dein Mensch" (4 s.)
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich" S. 27-28  I: K. Fuchs og m. Sinding "Auf uns" Gyldendal 2018  (14 s.)
"Auf Entzug" (Reportage Mai 2012 - Ausgabe 104 - Netzwelt) (6 s.)


SUPPLERENDE STOF:
Redemittel 1: einen Text zusammenfassen
Redemittel 2: Meinungen ausdrücken
Grammatisk fokuspunkt:
ordstilling i ledsætninger og ved sammensat tid
Hörübung: "Was wären wir ohne Internet?" https://slowgerman.com/2021/06/22/was-waeren-wir-ohne-internet-sg-238/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5a. Ferienpläne (Mini-Projektarbeit, Landeskunde)

Som afslutning på skoleåret arbejder holdet med Landeskunde i et mini-projekt under temaet: "Ferienpläne". Udover at få kendskab til byerne, er formålet med projektet desuden, at eleverne øver sig i at tale frit

Eleverne fordeles i grupper á 3 og tildeles en by fra tysksprogede lande, som de skal holde oplæg over (Berlin, Wien, Zürich, München, Salzburg, Hamburg, Innsbruck, Heidelberg)

Projektet indeholder flg. elementer:

Schritt 1: Informationen sammeln
1. Recherchiert Informationen über euer Reiseziel. Findet
○ Sehenswürdigkeiten
○ lokale Spezialitäten
○ kulturelle Veranstaltungen
○ Transportmöglichkeiten.

2. Schreibt Stichwörter (KEINE SÄTZE) über die wichtigsten Dinge, die ihr erleben möchtet, und warum.

3. Macht eine PowerPoint/Prezi-Präsentation mit Bildern und Stichwörtern. Keine ganzen Sätze!

4. WICHTIG: In jeder Gruppe zeigt man CB  seine Stichwörter,  bevor man mit der Vorbereitung der Präsentation beginnt.

Schritt 2: Präsentation vorbereiten
1. Übt eure Präsentation in der Gruppe. Teilt die Redezeit unter euch auf, sprecht frei und benutzt nur die Stichwörter.

2. Nutzt 10 Minuten, um die Präsentation in kleinen Abschnitten zu üben. Sprecht ohne vorzulesen.

Schritt 3: Präsentation
Jede Gruppe hält eine kurze Präsentation (ca. 5 Minuten) über ihre geplante Reise. Beschreibt:
a) Wohin ihr reisen wollt
b) Was ihr dort machen wollt (Aktivitäten, Sehenswürdigkeiten)
c) Wie ihr reisen werdet (Transport)
d) Warum ihr dieses Reiseziel gewählt habt

Regeln für die Präsentation:
• Benutzt nur Stichwörter auf einem Zettel oder auf der PP-Präsentation.

• Jeder in der Gruppe muss sprechen und einen Teil der Reise erklären.

• Benutzt mindestens drei Sätze in der Vergangenheit (Perfekt oder Präteritum).

• Benutzt mindestens drei Sätze mit Nebensätzen, in denen das Verb am Ende steht.

• Achtet darauf, dass die Verben richtig konjugiert sind (Kongruenz).

Schritt 4: Interaktion und Feedback
1. Nach jeder Präsentation stellen die anderen Gruppen Fragen an die präsentierende Gruppe. So übt ihr weiter das Sprechen.

2. Der Lehrer gibt Feedback zur Satzstellung und Verbkonjugation nach jeder Präsentation.

Reflexion und Abschluss
1. Diskutiert gemeinsam, wie es war, frei zu sprechen, anstatt vorzulesen. Welche Vorteile/Herausforderungen gab es?

2. Gebt euch gegenseitig Feedback, wie ihr eure mündlichen Fähigkeiten verbessern könnt, um in der Zukunft flüssiger zu sprechen.

Viel Spaß bei den Ferienplänen :-)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 5b. Ferienpläne (fortgesetzt)

i 2.g åbner vi skoleåret med et par moduler, hvor vi øver os i både skriftligt og mundligt at fortælle om vores ferieoplevelser (læses i sammenhæng med forløb 5a)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 6. Die moderne Familie (EKSAMEN)

Forløbet sætter fokus på den moderne familie og introducerer til nogle af de udfordringer, der kan være forbundet med at have – eller ikke have – en familie. Eleverne stifter i en introducerende tekst bekendtskab med forskellige familietyper (bl.a. Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie, Einelternfamilie, Stieffamilie, Scheidungskinder, Spenderkinder). I de følgende tekster arbejdes der dernæst særligt med Kernfamilie, Patchworkfamilie, Regenbogenfamilie og Spenderkinder. Eleverne træner i kreative øvelser evnen til at udtrykke holdninger vha. en række Redemittel.

KERNESTOF:
”Einführung - Die moderne Familie” I: M. Graverholt og R. Taber ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (16 s.)
Hertha Müller: ”Mutter, Vater und der Kleine” I: M. Graverholt og R. Taber ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (8 s.)
Oliver Gehrs: ”So leben wir” I: M. Graverholt og R. Taber ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (8 s.)
Daniel Erk: ”So leben wir” I: M. Graverholt og R. Taber ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (6 s.)
Henning Sußebach: ”Ich will wissen, wer er ist” I: M. Graverholt og R. Taber ”Dein Deutschland”, Systime 2013 (10 s.)


SUPPLERENDE STOF:
Intro Familie: https://www.youtube.com/watch?v=qTah_xBBdUs
Kreative Aufgabe: "Sara und das Monopol"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 7a. Jung sein - damals und heute (EKSAMEN)

I dette forløb dykker vi ned i ungdommen som en tid, der er præget af både oprør og tilpasning. Vi arbejder med både nye og ældre tekster, der giver udtryk for ungdommens udfordringer, kampen for at finde sin egen identitet og vej.

Til forløbet hører underforløbet "RG-RAP", der er et kreativt og fælles tiltag for at skabe opmærksomhed på andet fremmedsprog. Her har alle 2g elever i spansk, fransk og tysk arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.

KERNESTOF
12 Jugendliche erzählen, wie sie nie werden wollen": https://www.watson.ch/leben/interview/249634306-12-jugendliche-erzaehlen-wie-sie-als-erwachsene-auf-keinen-fall-sein-wollen (12.08.2018) (9 s.)

"Viele Sorge, aber dennoch optimistisch" (12.06.2024) https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/lebenswelt-jugendliche-studie-100.html (5 s.)

„Willst du“ (2013) von Alligatoah (4 s.)

Poetry slam: „Erwachsenwerden“ (2013) von Julia Engelmann  (6 s.)

Adolf Hitler: ”Über Jugenderziehung” (uddrag) s. 137 I: Deutsche Wunder. Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion. Hsg.: A. F. Damkjær m. fl., L&R Uddannelse, 2009 (3 s.) (4 s.)

Film: "Napola" (2004) (15 s.))

Kurzfilm: "Anton und die Hitlerjugend" (1) | Der Krieg und ich | SWR Plus https://www.youtube.com/watch?v=nfAdEppG-rY (10 s.)

SUPPLERENDE STOF:
-Egne rap-tekster
Forskellige HJ-fotos
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7b. RG-RAP 😃 🎶🎤

Som et kreativt og fælles tiltag for at skabe opmærksomhed på andet fremmedsprog har alle 2g elever i andet fremmedsprog (spansk, fransk og tysk) arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8. Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)

I forløbet arbejdes der med forskellige aspekter inden for temaet kriminalitet. Med udgangspunkt i opgaver til "Merkmale des Krimis" oparbejdes en grundlæggende genreforståelse, der dernæst anvendes i forløbets arbejde med krimiens mange formater. Eleverne arbejder både med noveller, film og uddrag fra autobiografi - alle med berøring af begreber som vold, skyld og straf. Forløbet bygger videre på tidligere forløbs arbejde med kommunikative kompetencer, og indeholder forskellige mundtlige øvelser. I dette forløb er der særligt fokus på at træne tekstpræsentationer og mundtlig formidling af det analytiske arbejde. Formålet har herigennem været, at eleverne får øvet den mundtlige præsentation og oparbejder en fortrolighed hermed.

Kernestof:
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010) (12 s.)
Ilkar Çatak: "Das Lehrerzimmer" (2022) Film (4 s.)
Milena Moser: "Sonnenbrand" (1999) (10 s.)
Ferdinand von Schirach: "Einsam" (2010) + filmatisering (10 s.)
Natascha Kampusch: "Plötzlich sah die Welt ganz anders aus" (Auszug) I: 3096 Tage, 2010 (4 s.) (prøveeksamen)

Supplerende stof:
Sido: "Ne Leiche" (2010)
"Merkmale des Krimis" I: Gattungen, Systime 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 9. Turisme i Hørsholm (sprogdag)


Projektet er en særlig temadag for alle 2.g spansk-, fransk- og tyskhold om sprog og turisme, hvis formål er at styrke elevernes sproglige kompetencer og interesse for andet fremmedsprog ad ny, kreativ og innovativ vej. Eleverne skal tage udgangspunkt i en konkret problemstilling om at tiltrække turister fra fransk-, tysk- og spansktalende lande til Hørsholm Kommune.

Dagen indledes med et oplæg fra borgmester, Morten Slotved, som deler sit perspektiv på kommunens turistindsats, herunder hvilke områder byen ønsker at udvikle og brande. Dette oplæg skal give eleverne et autentisk og lokalt perspektiv som afsæt for deres innovative idéudvikling. Eleverne skal herefter arbejde med at skabe konkrete produkter (mockups/skitser), der både demonstrerer deres sproglige færdigheder og giver realistiske bud på, hvordan kommunen kan tiltrække flere fransk-, spansk- og tysktalende turister. Dagen afrundes med en fernisering, hvor eleverne præsenterer deres produkter.

Projektet sætter fokus på, hvordan andet fremmedsprog er relevant og brugbart uden for gymnasiet. Ved at arbejde med autentiske problemstillinger i lokalsamfundet får eleverne indsigt i fremmedsprogenes centrale rolle i ”den virkelige verden”, og de får en fornemmelse for, at sprogfærdighed er en benhård kompetence, som efterspørges i samfund og erhvervsliv. Derudover honorerer temadagen på kreativ vis læreplanernes krav om karrierelæring.  

Op til selve sprogdagen har eleverne arbejdet med forskellige data om turisme samt div. turistsider (både nationale og lokale) for at få en ide om behovet i Hørsholm.

I modulet efter sprogdagen skal eleverne lave en videopitch af deres prototype på tysk, hvor de argumenterer for deres ide ud fra NABC-modellen (Need/Bedarf, Approach/Lösung, Benefit/Vorteile, Competition/Alternativen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 9. Eksamenstræning og repetition

Vi forbereder os til mundtlig eksamen ud fra en række øvelser og repeterer i den forbindelse udvalgte tekster fra pensum.

Mette Hermann, Kirsten Blume: "Eins, zwei, drei", Systeme 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer