Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anna Marbjerg
|
Hold
|
2023 TyB/2 (1g TyB/2, 2g TyB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vielleicht Liebe
I dette forløb arbejder vi med emnet “vielleicht Liebe” og kommer omkring mange forskelligartede tekster med tematikker som (u)lykkelig kærlighed, forelskelse, jalousi, brud, spirende kærlighed, trekantsdrama osv.
Vi arbejder med at udvide både det generelle og specifikke ordforråd inden for emnet “Liebe und Beziehungen”.
Undervejs arbejder vi med kreativ produktion af tekster, herunder digt, brev og kortere tekster om emnet kærlighed. Vi øver udtale på tysk med fokus på de konsonant- og vokallyde, der er svære for danskere.
Vi arbejder med tekstforståelse, analyse (herunder personkarakteristik, sprog og stil samt stemning) og fortolkning (tema og budskab). Vi øver både genfortælling af teksters indhold samt at udtrykke sin egen mening til et emne. Vi øver den frie mundtlighed i samtale om en tekst med henblik på at øve sig i eksamenslignende situationer.
Grammatiske områder:
Regelmæssige og uregelmæssige verber,
Verbers bøjning i perfektum og pluskvamperfektum,
Sætningsanalyse (verballed, subjekt, direkte og indirekte objekt),
Personlige pronominer,
Gradbøjning af adjektiver og adverbier,
Modalverber.
Kernestof:
Bosse: Liebe ist leise (2009) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen (2014) (I: Mette Hermann: ”Los geht´s, Gyldendal 2018)
Die Prinzen: Gabi und Klaus (1991)
Liebe jetzt! Staffel 1, Folge 2: “Ja, nein, vielleicht?” von ZDF https://www.zdf.de/serien/liebe-jetzt/ja-nein-vielleicht-100.html
Supplerende stof:
Musikvideoen til Bosse: Liebe ist leise
Musikvideoen til Andreas Bourani: Auf anderen Wegen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digitales Leben
I dette forløb undersøger vi forskellige aspekter af emnet “digitales Leben”, f.eks. Soziale Medien, Abhängigkeit, Online sein og Vor- und Nachteile von einem Onlineleben. Dette gør vi gennem arbejdet med forskelligartede teksttyper herunder sang, musikvideo, artikler og dagbog.
Vi øver det specifikke ordforråd inden for emnet, ligesom at vi arbejder med at udvide det generelle tyske ordforråd og sprogforståelsen generelt (lytte og læse).
Eleverne øver også deres egen sprogproduktion skriftligt gennem kreativt arbejde med at producere egne tekster inspireret af de læste.
Mundtligt arbejder vi med evnen til at indgå i den tysksprogede samtale, hvor eleverne gennem Redemittel og chunks øver sig i at bygge sætninger op på tysk vha. det indlærte ordforråd. Desuden øver vi den frie mundtlighed gennem billedbeskrivelser ved brug af relevante Redemittel.
Vi øver tekstforståelse og -præsentation vha. udvalgte Redemittel, som eleverne skal indlære, ligesom at eleverne præsenteres for Redemittel til at udtrykke deres egen mening på tysk.
Vi runder forløbet af med at sammenligne de læste tekster og finde ligheder og forskelle i teksternes syn på emnet “digitales Leben”.
Grammatiske områder:
Modalverber,
Ordstilling i ledsætninger,
Personlige pronominer,
Sætningsanalyse og kasus (nominativ, akkusativ, dativ).
Kernestof:
- Tim Bendzko: Programmiert (2013) (I: Kate Fuchs, Mathilde Sinding: “Auf uns – Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal, 2016)
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich (2015) (I: Kate Fuchs, Mathilde Sinding: “Auf uns – Grundbog til tysk i gymnasiet”, Gyldendal, 2016)
- „Du kannst doch nicht einfach meine Unterwäsche auf Instagram posten!“
von Sophie Aschenbrenner (2022) in Süddeutsche Zeitung JETZT https://www.jetzt.de/whatsapp-kolumne/der-instagram-inszenierungs-chat
- Start the fck up Staffel 1, Folge 1: “Hello World” von ZDF https://www.zdf.de/serien/start-the-fck-up/hello-world-comedyserie-100.html
Supplerende stof:
- Musikvideoen til Tim Bendzko: Programmiert (2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Landeskunde
Servus!
I dette forløb arbejder vi med de tysktalende lande og undersøger det særligt særegne for Tyskland og Østrig. Vi arbejder bl.a. med den østrigske hovedstad, Wien, og bliver gennem sang, musikvideo, lærevideo samt tekster klogere på det særligt østrigske.
Vores forløb lader os samtidig kigge på de to førnævnte tysktalende lande med et samlende blik - hvad har de to lande til fælles? Vi bringer i den forbindelse begrebet “DACH-Sprachraum” i spil og læser teksterne "Des Deutschen Vaterland" og “Café Anschluss”. I den forbindelse undersøger vi også de regionale forskelle i det tyske sprog mellem Tyskland og Østrig. Vi kigger både på ordforråd og udtale og finder f.eks. visse ligheder mellem det østrigske og det sydtyske, men også en masse forskelle mellem det tyske sprog i hhv. Tyskland og Østrig.
Kernestof:
- "Des Deutschen Vaterland" von Ernst Moritz Arndt
- "Café Anschluss" von Michael Ziegelwagner
- "Der letzte Kaiser" von Wiener Blond (2015)
- Apfelstrudel: süß, sauer, köstlich (Video) von Deutsch lernen mit der DW: https://www.youtube.com/watch?v=gIcenGMwrr4&list=PLs7zUO7VPyJ6M8fQJRe_zW24FjZbEk8a5&index=150
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die Wut (EKSAMEN)
I dette tematiske forløb undersøger vi følelsen vrede. Vi undersøger, hvad der kan gøre os selv og andre rasende.
Vi taler bl.a. om fordele og ulemper ved sommeren, vi diskuterer hvorfor østrigerne er kendt som ein grantiges Volk, vi overvejer, hvilke fordele, der kunne være ved vrede, samt hvad følelsen gør ved vores kroppe rent fysiologisk. Vi undersøger også, hvorfor nogle mennesker mon er lettere at hade end andre, og hvad der kan ske, når vreden får os ud over kanten.
Vi arbejder med forskellige teksttyper herunder en klumme, et videoklip, en sang, en kortfilm og en novelle. Desuden arbejder vi kreativt med Instagramreels, og I laver selv jeres egen reel, hvor I viser jeres vrede.
Kernestof (husk du kan finde alle tekster på OneNote under 'Prüfungsvorbereitung'):
- Kolumne: “Warum ich den Sommer hasse” (Auszug), Magdalena Mösenlechner, 1000things.at, 2020
- Lied: “Ich hass dich”, Nina Chuba, 2023
- Kurzfilm: “Amok”, Christoph Baumann, 2011
- Novelle: “Mit Messer und Gabel” (Auszug), Doris Dörrie, 1989
Supplerende stof:
- Instagramreel: Ganz Wien im Sommer be like… https://www.instagram.com/p/C-VQvw9tV5x/
- Instagramreel: Sommer in Wien ist eine Katastrophe: https://www.instagram.com/p/C94dgeZC-5J/
- Video: Was bei Wut im Körper passiert: https://www.zdf.de/kinder/logo/wut-einfach-erklaert-100.html
- Instagrampost der Zeit im Bild: Nicht mehr Platz 1: Österreich ist zweitundfreundlichstes Land der Welt: https://www.instagram.com/zeitimbild/p/C89PhBgImEC/?hl=da
- Instagrampost der deutschen Autorin Caroline Wahl: Wut als schöne Emotion https://www.instagram.com/p/C7AAv1zsnwX/?hl=da&img_index=4
- Das Musikvideo zum Song “Ich hass dich” von Nina Chuba: https://www.youtube.com/watch?v=3J9sIoCll3E
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)
I dette tematiske forløb undersøger vi emnerne Gewalt, Bosheit og Verbrechen. Vi arbejder med forskellige teksttyper herunder novelle, artikel, grafik, spillefilm og sang, som bl.a. berører temaer som skyld, kriminalitet og straf samt vold og psykopati. Vi undersøger forskellige motiver bag kriminelle gerninger. Vi arbejder fokuseret med at forstå og analysere tekster, samt træner den frie mundtlighed med opgaven Tagesschau, hvor eleverne skal genfortælle den kriminelle handling i krimihistorien “Anatomie” som en nyhedsvært.
Kernestof (husk du kan finde alle tekster på OneNote under 'Prüfungsvorbereitung'):
- Ferdinand von Schirach: “Anatomie”, 2010. Fra: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016
- “Wie der Kannibale von Rotenburg den Berliner Brandes aufaß”, B.Z., 2016 https://www.bz-berlin.de/archiv-artikel/wie-der-kannibale-von-rotenburg-den-berliner-brandes-aufass
- Film: “Das Lehrerzimmer”, 2023
- Lied: “Wiener Blut” von Rammstein, https://genius.com/Rammstein-wiener-blut-lyrics
Supplerende stof:
Trailer zum Film "Im Keller" von Ulrich Seidl (2014).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rap
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Jugend im Nationalsozialismus (EKSAMEN)
I dette historiske forløb arbejder vi under overskriften “Gleichschaltung” med forskellige ældre og nyere tekster, der alle undersøger, hvordan Hitler og nazismen formede den tyske ungdom i deres billede.
Vi arbejder bl.a. med originaltekster fra nazitiden, herunder uddrag af Hitlers taler om ungdomsopdragelse og den ideale tyske ungdom samt marchsangen “Uns’re Fahne flattert uns voran” og en propagandaplakat fra perioden.
Vi arbejder med ungdomsorganisationerne under nazistpartiet i et projektarbejde, herunder Hitlerjugend, Bund deutscher Mädel og die Napola-Schulen. Vi supplerer dette arbejde med filmen “Napola”, hvor vi fokuserer på fremstillingen af den ideale unge mand.
I arbejdet med uddragene fra Nora Krugs “Heimat” undersøger vi et tilbageblik og en refleksion over, hvordan man som barn i Nazityskland fik påvirket sin tankegang gennem propaganda i skolen.
Kernestof (husk du kan finde alle tekster på OneNote under 'Prüfungsvorbereitung’):
- “Der Jude, ein Giftpilz” ein Auszug aus dem Text "Heimat: Ein deutsches Familienalbum" von Nora Krug (2020).
- “Der Weg des „gleichgeschalteten“ Staatsbürgers”. Planche fra udstilling på Rügen – Prora (foto)
- “Adolf Hitler über Jugenderziehung” (uddrag) s. 137 I: Deutsche Wunder. Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion. Hsg.: A. F. Damkjær m. fl., L&R Uddannelse, 2009 (3 ns.)
- Film: ”Napola – Elite für den Führer”, 2004 (12 ns.)
- “Unsre Fahne flattert uns voran”, Baldur von Schirach (1933) s. 139 I: Deutsche Wunder. Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion. Hsg.: A. F. Damkjær m. fl., L&R Uddannelse, 2009
Supplerende stof:
- “Adolf Hitler, 1938” ein Auszug aus dem Text "Heimat: Ein deutsches Familienalbum" von Nora Krug (2020).
- "Der Giftpilz": Ein Kinderbuch hetzt gegen die Juden, https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/schule-und-bildung/der-giftpilz-ein-kinderbuch-hetzt-gegen-die-juden/
- Plakat: Jugend dient dem Führer
Schülervorträge:
Hitlerjugend – Die Knaben:
- Wie lebten Kinder und Jugendliche im Nationalsozialismus, Hitlerjugend, http://www.wannewitz.de/Kurse/zk13/Jugend%20Nationalsozialismus.htm#Hitlerjugend
- Hitlerjugend - Leben ist Kampf, https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/von-klein-auf/hitlerjugend-leben-ist-kampf#content
Bund Deutscher Mädel:
- Wie lebten Kinder und Jugendliche im Nationalsozialismus, Bund deutscher Mädel, http://www.wannewitz.de/Kurse/zk13/Jugend%20Nationalsozialismus.htm#Bdm
- Bund deutscher Mädel (BDM), https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/von-klein-auf/bund-deutscher-maedel-bdm#content
Schule im Dritten Reich:
- Die Aufgabe der Schule, https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/schule-und-bildung/die-aufgabe-der-schule#content
- Adolf Hitler-Schulen, https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/schule-und-bildung/die-adolf-hitler-schulen#content
- Napola, https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/schule-und-bildung/napola
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Prüfungsvorbereitung
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289367747",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289367747",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289367747"
}