Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Hilde Boemke, Ida Ewert Sort, Jette Glargaard
|
Hold
|
2023 TyB/3 (1g TyB/3, 2g TyB/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
WAS HEISST LIEBE?
Vi starter studieretningsforløbet med at læse korte tekster, kortfilm og sange om emnet Hvad er kærlighed? Fokus er på opbygning af ordforråd og træning af tekstforståelse.
Samtdig integrerer vi de basale grammatiske emner sætningsanalyse, kasus og verbet bøjning.
Kerntexte:
Die Prinzen: Gabi und Klaus (2017)
Namiba und Zaz (2023). Was ist Liebe
Arjouni: Auf anderen Wegen
Kurzfilm: Verpasst
Stalking - Wenn Liebe zur Bedrohung wird (kurzfilm und Netsuche)
Film: About a Girl
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Berlin und die Mauer.
Efter 2. Verdenskrig lev Berlin centrum for det der kaldes den kolde krig mellem øst- og vestmageterne i verden de næste 45 år. I dette forløb undersøger vi den dramatiske periode historisk og menneskeligt. Vi træner læsefærdighed, opbygger ordforråd om emnet Berlin og Berlinmuren, og vi træner mundtlig og skriftlig sprogfærdighed om emnet.
Kernestof:
Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt (2 s)
Schwarzfahrer (Kurzfilm) (3 s.)
Der Bau der Berliner Mauer 13. August 1961 (dokumentar) (3 s.)
Der Tunnel unter der Springerbaustelle (Berliner Zeitung) (4 s.)
Bonanza: Flugthistorier (DR) (4 s.)
Die politische Situation in Berlin 1961 (DR.dk Bonanza/Berlinmuren) (6 s.)
Peter Fox: Schwarz zu blau (2 s.)
Filmen: Ballon (flugten fra Østtyskland) (4 s.)
Baggrund:
Berliner Geschichte læreroplæg ppt (3 s)
Bildbeschreibung Berliner Mauer 1961 (2 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sport und Leistung
Kernesstof:
Fussball in Deutschland (Deutschland Labor, Folge 3) (5 s.)
Die Macht vom Millerntor (F.C. St. Pauli) (7 s.)
Die Brüder Dassler (film) (12 s.)
Thomas Bubendorfer - die Lust am Extremen (Planet Wissen) (4 s.)
https://www.planet-wissen.de/video-extremkletterer-thomas-bubendorfer-100.html. ( 4 s.)
Doping im Spitzensport, (Brennpunkt Deutsch 3/2012) (4 s.)
Desuden selvstændige oplæg i par om en udvalgt Extremsport.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jung sein (Rap) (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med emnet "Jung sein" og kommer omkring forskellige tekstgenrer, herunder en artikel, to sange og første afsnit af en serie samt forskellige tematikker som hvad ungdom indebærer for eleverne, hvad der kendetegner unge i Tyskland og fordele og ulemper ved at være ung.
Undervejs arbejder vi blandt andet med:
- At udvide det generelle og emnespecifikke ordforråd
- Tekstforståelse og analyse (herunder personbeskrivelse)
- At genfortælle en tekst
- At udtrykke sin holdning
- At tale frit vha. gambitter og stikord
- Talestrategier (omskrivning, synonymer, antonymer osv.)
Grammatiske områder:
- Verbers bøjning i præsens og perfektum
- Modalverber
- Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Kernestof:
Kummer: Wie viel ist dein Outfit wert? (2019)
Wir sind die Welle, afsnit 1 (2019)
Doris Trombolla: Jugendliche in Deutschland: Besorgt, optimistisch, realistisch (2024) (BR24)
Marteria: Kids (2 Finger an den Kopf) (2013)
Supplerende materiale:
Nina Chuba: Wildberry Lillet (2023)
Skriftligt arbejde:
- Skriftlig prøve med fokus på bøjning af verber i præsens og perfektum
Rap:
Som et kreativt og fælles tiltag for at skabe opmærksomhed på andet fremmedsprog har alle 2g elever i andet fremmedsprog (spansk, fransk og tysk) arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Jung sein" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)
I dette forløb arbejder vi med emnet "Gewalt und Verbrechen" og kommer omkring forskellige tekstgenrer, herunder to noveller, et afsnit af en serie og en film samt forskellige tematikker som psykopati, skyld, straf og forskellige motiver for kriminelle gerninger.
Undervejs arbejder vi blandt andet med:
- At udvide det generelle og emnespecifikke ordforråd
- Tekstforståelse og analyse (herunder personbeskrivelse)
- At genfortælle en tekst
- At udtrykke sin holdning
- At tale frit vha. gambitter og stikord
- Talestrategier (omskrivning, synonymer, antonymer osv.)
Grammatiske områder:
- Verbers bøjning i præsens og perfektum
- Modalverber
- Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Kernestof:
Crooks, afsnit 1 (2024) (Netflix)
Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010) (I: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016)
Das Lehrerzimmer (2023)
Jan Flieger: Liebfraumorgen (2010) (I: Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland 2013)
Supplerende stof:
SDP feat. Sido: Ne Leiche (2010)
Skriftligt arbejde:
Prøve med fokus på ledsætninger
Prøve med fokus på modalverber
Eleverne har derudover arbejdet med at opfinde deres egen forbrydelse på baggrund af følgende spørgsmål:
• Was ist passiert (Tat)?
• Wer ist das Opfer?
• Wer ist der Täter?
• Was ist das Motiv?
• Was ist der Tatort?
• Was ist die Tatwaffe?
• Was hat der Zeuge/die Zeugin gesehen?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Prüfungsvorbereitung
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289382153",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289382153",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289382153"
}