Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Cecilie Evald Bruun, Ida Ewert Sort
|
Hold
|
2023 TyB/4 (1g TyB/4, 2g TyB/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Digitales Leben (EKSAMEN)
KERNESTOF:
Timm Bendzko: "Programmiert" s. 23 In: K. Fuchs og m. Sinding "Auf uns" Gyldendal 2018 (10 s.)
FILM: "Who am I - Kein System ist sicher" (2014) (6 s.)
Lukas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und co.? Ein Vergleich" S. 27-28 I: K. Fuchs og m. Sinding "Auf uns" Gyldendal 2018 (16 s.)
"Du kannst doch nicht einfach meine Unterwäsche auf Instagram posten!” https://www.jetzt.de/whatsapp-kolumne/der-instagram-inszenierungs-chat (6 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Deutsche Unternehmen
KERNESTOF:
”Einstieg – Unternehmen” (forkortet) I: Tyskbogen, Heidi Wiwe Madsen, Sus Storgaard ”Tyskbogen” , Systime 2019 (5 s.)
”Deutsche Produkte in der Welt” artikel I: Presse und Sprache (november 2012) (7 s.)
”Zwei Brüder und ihr großer Streit” I: shz (18.05.2016) (6 s.)
Film: ”Die Dasslers”, 2016 (12 s.)
”Quadratisch, praktisch, gut” Interview: Alfred Ritter GMBH & CO.KG. s. 9-14 I: D. Albertsen, A. Mehl Knudsen & M. Groh “Kultur & Wirtschaft”, Lindhardt og Ringhof, 2015 (6 s.)
SUPPLERENDE STOF:
Woher kommt das Label "Made in Germany"? https://www.youtube.com/watch?v=aLY1u3XdQmA
SWOT-analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4a. Jung sein - damals und heute (EKSAMEN)
I dette forløb dykker vi ned i ungdommen som en tid, der er præget af både oprør og tilpasning. Vi arbejder med både nye og ældre tekster, der giver udtryk for ungdommens udfordringer, kampen for at finde sin egen identitet og vej.
Til forløbet hører underforløbet "RG-RAP", der er et kreativt og fælles tiltag for at skabe opmærksomhed på andet fremmedsprog. Her har alle 2g elever i spansk, fransk og tysk arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
KERNESTOF
12 Jugendliche erzählen, wie sie nie werden wollen": https://www.watson.ch/leben/interview/249634306-12-jugendliche-erzaehlen-wie-sie-als-erwachsene-auf-keinen-fall-sein-wollen (12.08.2018) (9 s.)
"Viele Sorge, aber dennoch optimistisch" (12.06.2024) https://www.tagesschau.de/inland/gesellschaft/lebenswelt-jugendliche-studie-100.html (5 s.)
„Willst du“ (2013) von Alligatoah (4 s.)
Poetry slam: „Erwachsenwerden“ (2013) von Julia Engelmann (6 s.)
Adolf Hitler: ”Über Jugenderziehung” (uddrag) s. 137 I: Deutsche Wunder. Tatsachen – Erinnerungen – Fiktion. Hsg.: A. F. Damkjær m. fl., L&R Uddannelse, 2009 (3 s.) (4 s.)
Film: "Napola" (2004) (15 s.))
Kurzfilm: "Anton und die Hitlerjugend" (1) | Der Krieg und ich | SWR Plus https://www.youtube.com/watch?v=nfAdEppG-rY (10 s.)
SUPPLERENDE STOF:
-Egne rap-tekster
Forskellige HJ-fotos
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Löst Aufgabe 4: Selbstreflektion: Wie ich in der Zukunft nicht sein will zum Interview (Ihr findet den Text und den zugehörigen Aufgaben auf OneNote unter "Jung sein"
-
Löst Übung 1 "Gliederung des Textes" zum Lied "Willst du" von Alligatoah: Findet zu jeder Strophe eine passende Überschrift. Begründet, warum ihr diese gewählt habt.. Benutz dabei Redemittel 2.
-
Lav lektien på Minlæring i personlige pronominer
-
I skal have fundet jeres underemne til "Jugend", I skal vide, hvordan jeres omkvæd skal lyde. Derudover skal I som minimum have skrevet omkvæd og første strofe og have fundet rimord, som I kan arbejde videre ud fra.
-
Afsnit
-
Gr. 1: Die Geldzähler: "Der Lebensstil"
-
Tysk Rap 2g RG
-
Ihr sollt bitte folgende Frage zuhause beantworten:
-
Korrigiere dein Gedicht. Lasse dich gern von Engelmanns Gedicht inspirieren. Lege dein Gedicht auf „Schüler-Feedback“.
-
1. Lest folgendes Zitat vor und übersetzt es ins Dänische:
-
VIGTIGT: var man fraværende i onsdags (d. 16/1), skal man se kortfilmen hjemme (man kan ikke deltage i modulet, hvis man ikke har set den). Sæt tyske undertekster på filmenAnton und die Hitlerjugend (1) | Der Krieg und ich
-
Øv dig på modalverbernes bøjning (dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen), så du kan dem udenad i præsens (nutid). Vi spiller nogle spil i timen, som træner den mundtlige brug af modalverber.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
4b: RG-RAP 😃 🎶🎤
Som et kreativt og fælles tiltag for at skabe opmærksomhed på andet fremmedsprog har alle 2g elever i andet fremmedsprog (spansk, fransk og tysk) arbejdet med et RAP-forløb, hvor de ud fra temaet "Unge" har skullet lave deres egen rap ud fra en række forskellige benspænd samt performe den i en skolefinale med præmieoverrækkelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
5. Gewalt und Verbrechen (EKSAMEN)
I forløbet arbejdes der med forskellige aspekter inden for temaet kriminalitet. Med udgangspunkt i opgaver til "Merkmale des Krimis" oparbejdes en grundlæggende genreforståelse, der dernæst anvendes i forløbets arbejde med krimiens mange formater. Eleverne arbejder både med noveller, film og uddrag fra autobiografi - alle med berøring af begreber som vold, skyld og straf. Forløbet bygger videre på tidligere forløbs arbejde med kommunikative kompetencer, og indeholder forskellige mundtlige øvelser. I dette forløb er der særligt fokus på at træne tekstpræsentationer og mundtlig formidling af det analytiske arbejde. Formålet har herigennem været, at eleverne får øvet den mundtlige præsentation og oparbejder en fortrolighed hermed.
Kernestof:
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010) + Filmatisierung (12 s.)
Ilkar Çatak: "Das Lehrerzimmer" (2022) Film (4 s.)
Milena Moser: "Sonnenbrand" (1999) (10 s.)
Ferdinand von Schirach: "Einsam" (2010) + Filmatisierung (10 s.)
Natascha Kampusch: "Plötzlich sah die Welt ganz anders aus" (Auszug) I: 3096 Tage, 2010 (4 s.)
Supplerende stof:
"Merkmale des Krimis" I: Gattungen, Systime 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
6. Turisme i Hørsholm (sprogdag)
Projektet er en særlig temadag for alle 2.g spansk-, fransk- og tyskhold om sprog og turisme, hvis formål er at styrke elevernes sproglige kompetencer og interesse for andet fremmedsprog ad ny, kreativ og innovativ vej. Eleverne skal tage udgangspunkt i en konkret problemstilling om at tiltrække turister fra fransk-, tysk- og spansktalende lande til Hørsholm Kommune.
Dagen indledes med et oplæg fra borgmester, Morten Slotved, som deler sit perspektiv på kommunens turistindsats, herunder hvilke områder byen ønsker at udvikle og brande. Dette oplæg skal give eleverne et autentisk og lokalt perspektiv som afsæt for deres innovative idéudvikling. Eleverne skal herefter arbejde med at skabe konkrete produkter (mockups/skitser), der både demonstrerer deres sproglige færdigheder og giver realistiske bud på, hvordan kommunen kan tiltrække flere fransk-, spansk- og tysktalende turister. Dagen afrundes med en fernisering, hvor eleverne præsenterer deres produkter.
Projektet sætter fokus på, hvordan andet fremmedsprog er relevant og brugbart uden for gymnasiet. Ved at arbejde med autentiske problemstillinger i lokalsamfundet får eleverne indsigt i fremmedsprogenes centrale rolle i ”den virkelige verden”, og de får en fornemmelse for, at sprogfærdighed er en benhård kompetence, som efterspørges i samfund og erhvervsliv. Derudover honorerer temadagen på kreativ vis læreplanernes krav om karrierelæring.
Op til selve sprogdagen har eleverne arbejdet med forskellige data om turisme samt div. turistsider (både nationale og lokale) for at få en ide om behovet i Hørsholm.
I modulet efter sprogdagen skal eleverne lave en videopitch af deres prototype på tysk, hvor de argumenterer for deres ide ud fra NABC-modellen (Need/Bedarf, Approach/Lösung, Benefit/Vorteile, Competition/Alternativen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
7. Eksamenstræning og repetition
Vi forbereder os til mundtlig eksamen ud fra en række øvelser og repeterer i den forbindelse udvalgte tekster fra pensum.
Mette Hermann, Kirsten Blume: "Eins, zwei, drei", Systeme 2019
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289385565",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289385565",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60289385565"
}