Holdet 2023 PsB/df - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Britt Sylvest Hansen
Hold 2023 PsB/df (2g PsB/df, 3g PsB/df)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den mangfoldige Psykologi - Paradigmatisk intro
Titel 2 Ungdom, grupper og festkultur i senmoderniteten
Titel 3 Køn, Identitet og socialisering
Titel 4 Den livslange psykiske udvikling
Titel 5 Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt
Titel 6 Hjernen, svigt og tilknytning
Titel 7 Interpersonel kommunikation og digital dannelse
Titel 8 kultur-psykologi og feltarbejde
Titel 9 Ondskab - psykologisk set
Titel 10 Stress, Coping, Resiliens og Hjernen
Titel 11 Sundhed og Sygdom - psykologisk set
Titel 12 Tænkning, hukommelse og læring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den mangfoldige Psykologi - Paradigmatisk intro

Hvad er psykologi?
commonsense psykologi vs videnskabelig psykologi

Hvad er psykologi på B-niv i gymnasiet
Det psykologiske landkort
Bekendtgørelsen om psyk B

Hvad er psykologiske problemstillinger?
Hvordan undersøger man en psykologisk problemstilling?
Hvordan undersøger man videnskabeligt i psykologien?
kvalitative og kvantitative undersøgelser

Hvordan undersøger man en konkret psykologisk sag ?
Eksemplificeret med sagen om "Anders og Kenneth og alkoholen"
På baggrund af sagen opstilles psykologiske problemstillinger,
som belyses ved hjælp af psykologisk viden hentet fra:
- psykoanalyse
- behaviorisme
- evolutionspsykologi
- eksistentiel og humanistisk psykologi
- kognitiv psykologi
- neuropsykologi
- socialpsykologi

Spørgsmålet om Arv og Miljø diskuteres i relation til de psykologiske problemstillinger.

De tre videnskabelige paradigmer - naturvidenskab, humaniora og samfundsvidenskab - introduceres kort med deres forskellige videnskabs- og menneskesyn.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom, grupper og festkultur i senmoderniteten

Ungdom i senmoderniteten

Grupper
Gruppekonformitet - solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter

Sociale Roller
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse

Festkultur og Ungdomskultur
Kulturbegrebet
Majoritetskultur
Minoritetskultur
Flertalsmisforståelser
Sociale overdrivelser
Ringsted-undersøgelsen
--> Undersøgelse af festkulturen på Rungsted Gymnasium via spørgeskema i lectio.

Læst kernestof:
Psykologiens veje side 378-386 = 13 sider
Ungdom og festkultur (pdf) side 11-14 + 60-63 = 7 sider
Psykologiens veje side 40 = 1 side
Magnus Riisager psC i uddrag (pdf) = 12 sider
I alt: 33 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Køn, Identitet og socialisering

Køn og identitet - psykologisk set.

Kønnet - biologisk set med:
- evolutionær psykologi
- neuropsykologi

Kønnet - kulturelt set med:
- behaviorisme + social indlæringsteori
- kognitiv psykologi
- psykoanalyse
- socialpsykologi
- socialkonstruktivisme + dekonstruktivisme

Køn, kønsroller og socialisering:
Kønsstereotypier.
Primær, sekundær og tertiær socialisering i forhold til identitet og køn
Sociale arenaer, social roller, sociale normer, social konformitet i grupper.

Køn, identitet og senmodernitet
Identitet i hht. Erikson, Giddens og Gergen.

To eller flere køn - psykologisk set?
fra Den binære kønsopfattelse hos Freud
til Den nonbinære kønsopfattelse hos Judith Butler
Kønsstereotyper og sociale normer om køn indkodet i den heteronormative matrice

Køn og kønssocialisering til debat - med udgangspunkt i aktuelle avisartikler, netsider fra LGBTQ+ og forskningsartikler fra videnskab.dk

Case-arbejder med aktuelle sager, artikler og interviews om køn og kønsidentitet.
Fordele og ulemper ved case-metoden.

Læst kernestof:
Psykologiens veje side 53 = 1 side
Psykologiens veje side 57-70 = 14 sider
Psykologiens veje side 321-333 = 12 sider
Blik for køn (pdf) kap 1 side 10-15  midt = 4,5 sider
Blik for køn (pdf) kap 1 side 18 midt -22 = 4,5 sider
Blik for køn (pdf) kap 4 side 76-86 = 11 sider
I alt = 47 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den livslange psykiske udvikling

Udvikling og tilknytning 1:
Den livslange psykiske udvikling

Kort historisk indføring i den tidlige udviklingspsykologi og Sigmund Freud: De psykoseksuelle udviklingsfaser, personlighedsmodellen, forsvarsmekanismerne, isbjergmodellen (bevidst/førbevidst/ubevidst)
Erik Erikson: De psykosociale udviklingsfaser, udviklingsopgaverne, udviklingskriser. Identitetsbegrebet - herunder repetition af identitetsbegrebet hos Anthony Giddens og Kenneth Gergen.
Margareth Mahler: Barnets psykiske fødsel, Symbiose, mor-barn-dyaden, Seperations-Individuations processen(udviklingsfaserne).
Donald D. Winnicott: The good enough mother, holding, holding environment, falsk selv.
Daniel Stern: De livslange Udviklingsdomæner: gryende selv + relatering, kerneselv + relatering, intersubjektivt selv + relatering, verbalt selv + relatering, narrativt selv + relatering. Stimuli og nonverbal kommunikation.
John Bowlby: Tilknytning, tilknytningsadfærd og undersøgelsesadfærd. Barnets reaktioner ved adskillelse.
Mary Ainsworth: The strange situation test (fremmedsituationstesten), tilknytningsmønstrene.

Maslows behovshierarki +
De vigtigste psykologiske behov
Diskussion af børns vigtigste behov og sund psykisk udvikling

Læst Kernestof:
Psykologiens veje side 54-56
Psykologiens veje side 75-100
Psykologiens veje side 117-124
Psykologiens veje side 280-289
Psykologiens veje side 304
Psykologiens veje side 328-336
I alt = 59 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt

Udvikling og tilknytning 2:
Tilknytning og Omsorg vs Omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser

John Bowlby: Seperationsreaktioner
Harry Harlows forsøg med abeunger
René Spitz om de 2 tilknytningsforstyrrelser: spædbarnsdepression og hospitalisme
De rumænske børehjemsbørn
Kari Killén: Omsorg og Omsorgssvigt
herunder:
De 4 omsorgssvigttyper
De 7 forældrefunktioner
De 3 sampsilstyper og Care index
Børns reaktioner på omsorgssvigt
Sårbarhed og resiliens
stress og copingstrategi

Læst kernestof:
Psykologiens veje side 117-136 = 20 sider
Kari Killén: Barndommen varer i generationer - om care index (pdf) - side 54-55 = 2 sider
Kari Killén: Samspilsmodellen og de 7 forældrefunktioner (pdf) = 2 sider
Kristeligt dagblad: Barndommens svigt kan spores i hjernen (pdf) = 2 sider
I alt = 26 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hjernen, svigt og tilknytning

Udvikling og tilknytning 3:
Hjernen, den emotionelle hjerne,
omsorgssvigt og tilknytning

Vi starter med Martin Teicher: "Omsorgssvigt kan spores i hjernen", som danner bro fra forløbet om omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser til hjernen og den emotionelle hjerne (i hht. LeDoux).

Den menneskelige hjerne - mellem psykologi og biologi
Kort Præsentation af forskellige hjernemodeller:
McLean den tredelte hjerne
A. Luria: det kognitive hierarki
Hæmisfærespecialisering
LeDoux: Den emotionelle hjerne og amygdala
Hjernens belønningssystem
Empati og spejlneuroner
Prosocial og aggressiv adfærd i relation til hjernen
Den plastiske hjerne

Læst kernestof:
Psykologiens veje side 108-116 = 9 sider
Psykologiens veje side 135-136 = 2 sider
Psykologiens veje side 250-258 = 9 sider
I alt = 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Interpersonel kommunikation og digital dannelse

Interpersonel kommunikation - og digital dannelse

Hvad er interpersonel kommunikation - psykologisk set?
- Nonverbal kommunikation
- paraverbal/ekstraverbal kommunikation
- verbal kommunikation

Kommunikationens koder

Assertionsteori
- Assertiv kommunikation
- submissiv kommunikation
- aggressiv kommunikation
- passiv aggressiv kommunikation

Konflikttrappen:
- konfliktoptrappende sprog
- konfliktnedtrappende sprog

Schulz von Thuns kommunikationskvadrat:
- det faktuelle niveau
- selvfremstillingsniveauet
- relationsniveauet
- appelniveauet

Double-bind kommunikation (i hht. Ronald D Laing)

Transaktionsanalyse jf. Eric Berne:
- 4 Typer af Transaktioner: simple, komplementære, krydsede og skjulte transaktioner
- Jeg-tilstandene: Forældre-jeget, barne-jeget og voksenjeget

Johari-vinduet (Joseph Luft & Harry Ingham):
- det skjulte, det åbne, det ukendte og det blinde felt.

Hvad er digital kommunikation og hvad er digital dannelse?
- Mobilen og de sociale medier
- når kommunikationen bliver grænseoverskridende på de sociale medier - fx hadefulde ytringer og chikane.
- mobning på de sociale medier.
- digital dannelse - hvad er det? - og hvorfor er det en god idé, psykologisk set?

Erving Goffman:
- backstage
- frontstage
- middlestage (begreb af Goffmann's elev)
- hovedaktiviteter
- sideaktiviteter

Herudover kommer vi ind på følgende socialpsykologiske fagtermer i forbindelse med vores undersøgelse og diskussion af DIGITAL DANNELSE:
- Primær, sekundær og tertiær socialisering/mediesocialisering
- Sociale arenaer
- Sociale normer og sociale roller (på nettet)
- social kontrol, gruppepres og social konformitet (på nettet)
- mobning og eksklusion (på nettet)
- Digital dannelse og konstruktiv kommunikation på nettet/Net-etikette

I forløbet inddrages spørgeskemaundersøgelser til belysning af  unges adfærd på de sociale medier.

Læst: Psykologiens veje (grundbog): side 345-374 + side 387-390
+ side 171-173 (i pdf fra den gamle Psykologiens veje) = 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 kultur-psykologi og feltarbejde

Kulturpsykologi

Hvad er kultur?
Hvordan kan vi forstå kultur udfra en kulturpsykologisk vinkel?
Hvad er identitet?
Hvad er kulturel identitet?
Hvad er multikulturel identitet?

Teorier og begreber:
Erik Erikson: Den livslange Identitetsdannelse mellem det personlige (identitetens inderside) og det sociale (identitetens yderside). Positiv og negativ identitet. Identitetsdannelse i pubertetens psykosociale moratorium. Identitetsdannelse vs identitetsforvirring.
Anthony Giddens: Det refleksive identitetsprojekt og den kulturelle frisættelse i senmoderniteten.
Kenneth Gergen: Det multiple selv og den flydende identitet i senmoderniteten.
Iben Jensen: om det beskrivende og det komplekse kulturbegreb, om kulturforståelse, kulturelle identiteter.
Iben Jensens kulturanalysemodel: fixpunkter, erfaringspositioner, kulturel selvforståelse og kulturel forforståelse.
Allports kontaktteori.
Ishu Ishiyamas model til forståelse af grader af konflikt i forhold til hjemkultur og værtskultur.
Sandra Wallman undersøgelse af Battersea and Bow - om åbne/heterogene og lukkede/homogene samfund.
Om de tilpasningsstrategier: assimilation, integration, segregation.
Herbert Gans' symbolsk etnicitet.
Tokulturel livsform.
Fordomme og stereotyper.
Kollektivistisk og individualistisk kultur
Minoritetskultur og majoritetskultur.
Medkultur og modkultur.
Kulturmøder, etnocentrisme og kulturrelativisme.

Forløbet ender ud i et mini-feltarbejde baseret på observation og interview, hvor genstandsfeltet omhandler kulturel identitet i grupper undersøgt på udvalgte skoler, i klasser og på arbejdspladser i det senmoderne samfund i DK

Læst kernestof:
Kapitel 22 i Psykologiens veje side 421-437 = 17 sider
+ Iben Jensens Kulturforståelsesmodel = 1 side
Kapitel 19 i Psykologiens veje  side 326-344 = 18 sider
I alt = 36 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mini feltarbejde RÅ observation 23-10-2024
Evaluering af feltarbejdet 12-11-2024
Feltarbejde powerpoints 19-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ondskab - psykologisk set

Hvad er ondskab?
Medfødt eller tillært?
Kan alle mennesker begå onde gerninger?
Hvad er ondskab - individual-psykologisk set?
Hvad er ondskab - socialpsykologisk set?
Hvorfor gør mennesker onde gerninger?

Socialpsykologisk tilgang:
Grupper
Gruppekonformitet - Solomon Asch
Gruppepres og mobning
Deindividualisering/flokmentalitet
Gruppetænkning i henhold til Irving Janis
Gruppepolarisering i henhold til James Stones
Intergruppe-konflikter - Sherif og Sherif 'Robbers cave'
Sociale Roller:
- Rolle typer
- Rolle-konflikt
- Rolleforventninger
- Rolleaccept/distance
- Rolleoplevelse
- Rolleudførelse

Moralpsykologisk tilgang:
Moralpsykologiske aspekter af ondskab belyses i hht. Lawrence Kohlbergs stadieteori over moralsk tænkning og James Rests teori om evnen til moralsk handling.
Albert Bandura: Kognitiv omstrukturering og Empatiens "pauseknap" jf. Moralske frakoblings-mekanismer - de 6 typer.
Leon Festinger: Kognitiv dissonans og konsonans (side 411-414 i Psykologiens veje).
Eksterne (kultur, samfund, gruppe) og interne (individets tanker, holdninger, følelser) faktorer undersøges.
Påvirkningsstrategier, der kan fremme ondskab (Rolf Kuschel)

Lars Svendsen: de 4 typer ondskab + 'Ondskabsligningen': illustration 24.11. side 481 i Psykologiens veje.

Socialpsykologiske undersøgelser, der kan belyse problemstillingen: Hvorfor og hvordan kan mennesker gøre onde gerninger?
Fokus på:
Stanley Milgrams Autoritet og lydigheds-eksperimenter
Philip Zimbardos Standford fængselseksperiment (+ kritik heraf)
Kurt Levins ledelsesteori: Den autoritære, den demokratiske og den laissez faire-leder (+ situationstilpasset ledelse).

Dokumentar:
Ondskabens Anatomi - DR2 dokumentar af Ove Nyholm

Bilagsanalyse:
Ove Nyholms dokumentariske filmessay 'Ondskabens Anatomi'
Sagen om Bjørn Sharp. Den sorte box, TV2 dokumentar.

Ondskab, kollektive katastrofer, traumatiske kriser og PTSD
- traumeteoretisk tilgang til ondskab og kollektive katastrofer som fx krig.
- offer-krænker dynamik
- Krise, Akut trauma, kronisk trauma, PTSD

Forløbet danner bro mellem de socialpsykologiske klassiske eksperimenter, moralpsykologi og temaet ondskab.
Hvordan kan de socialpsykologiske teorier, eksperimenter, moralpsykologien (L. Kohlberg og J. Rest) samt traumeteorien bidrage til forståelse af den menneskelige ondskab?

Læst: Psykologiens Veje 2018: side 459-488 + 411-414 = 29 sider
+ Psykologiens veje 2008 (pdf): side 415-425 = 10 sider
+ pdf Moralpsykologi: side 1-9 = 7 normalsider
+ pdf Sårene i Sindet: 4,5 normalsider
I alt = 50,5 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stanley Milgram 26-11-2024
Stanford Prison Experiment 03-12-2024
Brunhilde Pomsel sagen 17-12-2024
Eksamens-prøvesæt 28-01-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Stress, Coping, Resiliens og Hjernen

Sundhed, Stress & Coping

Hvad er stress?
- fysisk
- psykisk
- socialt

Akut stress
Kronisk stress
Stress-hormoner

Ydre stress-faktorer
Indre stress-faktorer

Krav-kontol modellen (Karasek og Theorell)

Høegh-Olesen:
Menneskers optimale stimulationsniveau (OSN) i relation til personlighedstype

Martin Seeligman:
Negativ og Positiv attribueringsstil/forklaringsstil:
- intern og ekstern forklaringsstil
- stabil og ustabil forklaringsstil
- global og specifik forklaringsstil

Aaron Antonowsky:
Oplevelse af sammenhæng (OAS):
- Begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed.

Richard S. Lazarus:
Definition af stress.
Copingstrategier:
- indre og ydre coping, aktiv og passiv coping, problemfokuseret og emotionsfokuseret coping.

Stress og hjernen

Ekstrem stress, kriser, katastrofer og PTSD

Læst Kernestof:
Kapitel 23 i Psykologiens veje side 439-457 = 19 sider
+ Psykologiens veje side 316, side 50-56, side 40 = 9 sider
+ Benny Karpatschof Psykologiske Undersøgelsesmetoder side 44-47 = 4 sider
+ Dion Sommer: Resiliensmodellen = 1 side
I alt: 33 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sundhed og Sygdom - psykologisk set

Sundhed og sygdom - psykologisk set.

Neuropsykologi:
Den menneskelige hjerne:
Nerveceller, synapser og neurotransmittere
Hjernens opbygning og funktioner
Præsentation af forskellige hjernemodeller:
Hjernens opbygning og funktioner i flg.
McLean den tredelte hjerne
A. Luria: det kognitive hierarki
Hæmisfærespecialisering
LeDoux: Den emotionelle hjerne og amygdala
Hjernens belønnings-system
Den plastiske hjerne

Sundhedspsykologi:
Hvorfor bliver nogle syge, mens andre forbliver sunde?
Type A personlighed i forhold til sygdom
Type B personlighed i forhold til sygdom
Type C personlighed i forhold til sygdom
Type D personlighed i forhold til sygdom
Susan Kobasa: 'Hardiness' / modstandsdygtighed
Martin Seeligmann: attribuerings-stile
Lazarus: Coping-strategier
Howard Leventhal: Sygdomstænkning og Sygdomsadfærd
Pennebaker: at over-percipere og under-percipere sygdoms-tegn
Placebo-effekt
Sygdoms-perception uden sygdom
- nosofobi
- sygdomstvangstanker
- somatoforme lidelser
Delay

Psykiske lidelser:
Fra stress til de psykiske lidelser depression og angst
Stress
- akut og kronisk stress
- kortvarig og langvarig stress
- stress-hormonerne
- stress-coping

Depression - Unipolar affektiv lidelse
- let
- moderat
- svær
- svær dep med psykotiske gennembrud
- Bipolær affektiv lidelse

Angst:
- Fobierne
- Panikangst
- Generaliseret angst
- OCD

Behandling:
Recovery - at komme sig
Medicinsk hjælp og psykoterapi

Læst Kernestof:
Psykologiens veje, Risiko og Resiliens, side 130-136 = 6 sider
Psykologiens veje, The emotional brain, side 250-258 = 9 sider
Sundhedspsykologi en introduktion (pdf) side 9-21 + side 51-59 + side 60-67 = 30 sider
I alt: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tænkning, hukommelse og læring

Menneskets kognitive udvikling
Hjernen og kognitionspsykologiske temaer

Martin Teicher: "Omsorgssvigt kan spores i hjernen"

HJERNEN - psykologisk set
Den menneskelige hjerne - mellem psykologi og biologi
Kort Præsentation af forskellige hjernemodeller:
McLean den tredelte hjerne
A. Luria: det kognitive hierarki
Hæmisfærespecialisering
LeDoux: Den emotionelle hjerne og amygdala
To veje til Amygdala
Stress og forhøjet arousal
Den plastiske hjerne

HUKOMMELSE og LÆRING:
Menneskets informationsprocesser,
opmærksomhed og perception,
Hukommelses-systemet og Læring.

TÆNKNING og LÆRING:
Piaget: Tænkningens udviklingsstadier
Piagets indlæringsteori, akkomodation, assimilation og skemata.
Kritik af Piaget -
Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling (ZNU) og stilladsering.
Kognitive skemaer og indre repræsentationer, RIG'er (Repetition af Daniel Stern)
Behavioristisk indlæringsteori +
social indlæringsteori og social kognitiv indlæringsteori (Albert Bandura)

Repetition af:
PV side 250-258: The emotional brain.
Den moralske tænknings udvikling (Lawrence Kohlberg og James Rest)

Læst Kernestof:
Psykologiens veje side 176-188 = 13 sider
Psykologiens veje side 205-215 = 16 sider
Psykologiens veje side 224-234 = 11 sider
Psykologiens veje side 240-246 =   7 sider
Psykologiens veje side 253-258 =   6 sider
I alt = 53 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
små cases om opmærksomhed, hukommelse, læring 14-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer