Titel
2
|
Ulighed & velfærd
Formål:
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed
samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle
velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens
udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus
på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på
samfundsfag C-niveau.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere
løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på
et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Mere konkrete mål og kompetencer:
- At forstå forskellen på chancelighed og resultatlighed
- At forstå forskellen på relativ og absolut fattigdom
- At reflektere over sammenhængen mellem økonomisk situation og muligheder i livet
- At få indsigt i udviklingen af ginikoefficienten og faktorerne bag økonomisk ulighed
- At kunne forklare ulighedsudviklingen og reflektere over, hvordan uligheden kan mindskes.
- At få forståelse for flere sider af ulighed
- At kunne anvende indsigt i politiske ideologier til at diskutere om ulighed skal mindskes i samfundet
- At få indsigt i og kunne anvende Bourdieus teori på samfundsforhold
- At kunne udlede og forklare forhold vedrørende klasseplacering, social arv og socialmobilitet i Danmark
- At kunne definere begreberne stat, marked og civilsamfund – i almen og velfærdsfaglig forstand
- At få indsigt i de klassiske velfærdsmodeller
- At kunne vurdere fordele, ulemper, ligheder og forskelle ved de tre klassiske velfærdsmodeller
- At kunne diskutere og argumentere for den ideelle velfærdsmodel/vel-færdsstat ud fra et ideologisk ståsted
- At kunne undersøge en samfundsfaglig problemstilling ud fra kvantitativ data
- At anvende viden om den universelle velfærdsmodels kendetegn og udfordringer
- At kunne argumentere fagligt og indgå i en samfundsfaglig diskussion
- At foreslå konkrete løsning på et af velfærdsstatens problemer, herunder vurdere, om løsningen skaber mere eller mindre ulighed
- At kunne redegøre, undersøge og diskutere relevante samfundsfaglige problemstillinger ud fra forskelligartet materiale
Emner og fokuspunkter:
Afklaring af lighed/ulighed og fattigdom (hvordan er ulighed og fattigdom i dag):
- Refleksion over ulighed og fattigdom i Danmark
- Forskellig tilgange til lighed: Formel lighed, chancelighed og resultatlighed
- Absolut og relativ fattigdom
Kvalitativ data og kvalitativ metode – fokus på interview, dokumentar og observation
Økonomisk ulighed:
- Ginikoefficienten som mål for indkomstulighed
- Ginikoefficienten i Danmark sammenlignet med andre vestlige lande
- Stigende ulighed i Danmark i dag
- Diskussion af om uligheden er et problem – ideologisk set.
Den ”nye” ulighed set ud fra disse parametre (Er ulighed kun et spørgsmål om ideologi – og er det en god ting+):
- Arbejdsmarkedstilknytning
- Kulturelle resurser
- Ulighed i netværk
- Ulighed i familierelationer
- Ulighed i helbred og sundhed
De klassiske ideologier og deres syn på ulighed
Ulighed set i lys af teori af Pierre Bourdieu:
- Habitus
- Kapitalerne: Økonomisk, social, kulturel og symbolsk
- Felt og doxa
- Symbolsk vold
Socialklasser, social arv og social mobilitet:
- De fem socialklasser
- Negativ og positiv social arv
- Karriere- og generationsmobilitet
- Mønsterbrydning
Velfærdsmodeller:
- Velfærdstrekanten: stat, marked og civilsamfund
- Den residuale, universelle og den selektive
- Omfordeling og offentlig service i den universelle danske velfærdsstat
- Ideologiske syn på velfærd og velfærdsstaten i Danmark
Udfordringer for den universelle danske velfærdsstat:
- Den demografiske udfordring
- Forventningspresset
- Forandringer: stramninger, udlicitering og brugerbetaling
- EU-udfordringen
Velfærdsstatens fremtid og behov for velfærdsreformer:
- Opkvalificerings- og udvidelsesstrategier
- Arbejdsmarkedspolitik
- Konkurrencestaten
Nutidige ulighedsproblemer i Danmark
- Geografisk ulighed: land vs. by, større byer vs. provins
- Formueindtægter og stigende rigdom som baggrund for stigende indkomstulighed
Materiale:
Kernestof – grundbogsmateriale:
- Brøndum, Peter, & Marie Berg Carlsen: Vores samfund. Columbus 2024, s. 12-27 og 48-70
- Brøndum, Peter, & Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Columbus 2021 (i-bog). Følgende kapitler: ”Levevilkår” & ”Social mobilitet, social arv og ulighed”
- Brøndum, Peter, & Jakob Glenstrup Jensby: Ulighedens mange ansigter. Columbus 2021 (i-bog). Følgende kapitler: ”Den kulturelle resursebeholder”, ”Arbejdsmarkedstilknytning”, ”Ulighed i netværksmæssige ressourcer”, ”Ulighed i familiestabilitet”, ”Ulighed i helbredsmæssige ressourcer og sundhed”, ”Den residuale velfærdsstatsmodel og håndteringen af ulighed”, ”Den danske universelle velfærdsstatsmodel og håndtering af ulighed”
Supplerende materiale:
Artikler, film m.m.:
- DR-dokumentaren ”Ik’ så mange penge” (28 min), DR 2023, https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-aegte_-ik-saa-mange-penge-_-filmen_386404
- ”Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik får udvikling til at fortsætte, siger professorer”. Sara Rud & Theis Lange Olsen, 31. marts 2023, dr.dk, https://www.dr.dk/nyheder/penge/uligheden-er-rekordhoej-regeringens-politik-saetter-yderligere-turbo-paa-siger
- ”Alex Vanopslagh: Der vil heldigvis altid være ulighed i Danmark”. Alex Vanopslagh, 7. november 2019, altinget.dk, https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
- ”En syg Forskel” (1. afsnit), DR-dokumentar fra 2016, https://www.dr.dk/drtv/se/en-syg-forskel_103170
- ”Velfærd, der holder: Udfordringsbilledet for fremtidens velfærdssamfund”. Dansk erhverv, https://www.danskerhverv.dk/velfardsradet/
Statistik:
- ”Gini-koefficientens udvikling i Danmark 1988-2022”. Danmarks Statistik, dst.dk, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/arbejde-og-indkomst/indkomst-og-loen/indkomstulighed
- ”Tabel U - status for uddannelsesgennemførsel set ud fra forældres uddannelse i 2021”. Statistikbanken
- ”Uddannelsesniveau for 35-39-årige i 2016 og forældres uddannelsesniveau, fordeling i %”. Fra: ”Afkast af uddannelse”, rapport fra Rockwoolfonden, https://www.rockwoolfonden.dk/publikationer/afkast-af-uddannelse/
- ”Befolkningsfremskrivninger 2017-2060”, https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=24085
- ”Rekordmange offentligt ansatte”. Berlingske, 21. september 2024
- ”Indkomstoverførsler fra det offentlige 1990-2023”. Fra. Asmussen, Balder, m.fl.: Samfundsstatistik 2023, Columbus 2024 (i-bog).
- ”Den offentlige sektors udgifter 1995-2023” Fra. Asmussen, Balder, m.fl.: Samfundsstatistik 2023, Columbus 2024 (i-bog).
Materiale til ”Eksamenslignende materialesæt om ulighed og velfærd”:
- ”Forhold bag indkomstuligheden i tal”. Statistik fra rapporten ”Ulige formueindkomster er motoren bag stigende ulighed”, Sune Caspersen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 28. maj 2024
- ”Forskel i disponibel indkomst mellem landets kommuner”. Fra rapporten ”Ulige formueindkomster er motoren bag stigende ulighed”, Sune Caspersen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 28. maj 2024. Følg dette link for at aflæse kortet mere præcist: https://www.ae.dk/tema/2024-05-ulige-formueindkomster-er-motoren-bag-stigende-ulighed
- ”Den geografiske ulighed i Danmark vokser stadig. Vi taler bare ikke om det længere”. Lars Olsen, 7. marts 2023, altinget.dk
- ”Geografisk ulighed i velfærd er mindre end ulighed i velstand”. Peter Risager & Oliver Gantriis, 31. maj 2023, NB-økonomi.
- ”Er der et generationstyveri?: »Vi ser en klar forskydning af formuer mellem generationerne, som kan skabe stor ulighed« (uddrag)”. Mikkel Østrup-Jeppesen, 31. august 2024, politiken.dk
Materiale ca. 40 sider
|