Rungsted Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rungsted Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 biC/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Rungsted Gymnasium
Fag og niveau
Biologi C
Lærer(e)
Louise Marie Ralfs
Hold
2024 biC/m (
1m biC
,
1m biCx
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Celler og Mennesket
Titel 2
Forløb#2 Nye Mennesker
Titel 3
Forløb#3 Naturen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Celler og Mennesket
Vi har arbejdet fra cellebiologi ind til menneskekroppen og over til fordøjelse.
Organsystemer vi har kigget på lungerne, hjertet og fordøjelsen.
Forsøg i forløbet:
F1 A: mikroskopering af celler
F1 B: Fotosafari Hvad er liv?
F1 C: Membrantransport - osmose
F1 D: Enzymer og fordøjelse - tygning af gulerod
F1 E: Undersøgelse af varedeklarationer (teoretisk)
F1 F: Undersøgelse af energiomsætning (teoretisk)
Kernestof:
1.cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
2. mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
3. makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
4. enzymer: overordnet opbygning og funktion
5. fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
Indhold
Kernestof:
Velkommen til biologi c. Vi starter med at have lidt om celler. Så lektien er lidt tekst om celler, og en lille video om celler. Medbring enten et spørgsmål til noget med celler eller en ting du vil forklarer om celler fra lektien.
PLANT VS ANIMAL CELLS
Billeder af dyre og planteceller 1 m Bio c 24 25.docx
Tag et biologi billede på mobilen som du vil vise din makker. Gerne noget med liv. Lektien fra en bogen - læser vi sammen i modulet.
Lav siden i Onenote med forskelle celletyper - google billeder
Læs siderne i bog og skriv noter til. Gør det på computeren.
Frøsig, Hede, Grønlund Jørgensen & Paludan-Müller: Biologi i udvikling C-niveau 2.udg, Nucleus; sider: 9-18, 21-27, 55-71, 85-99
Opload jeres resultater (billeder fra gårsdagens forsøg. ) Det er i OneNote under mikroskopering og så jeres elevnummer. Medbring to spørgsmål til transportprocesser eller to ting du vil forklare.
Tjek alle dine OneNote sider - Osmose - Liv - forsk celler- Mikroskopering
Dette er lidt indledende om liv - find tre nye informationer
Skim den lektie vi har arbejdet med - se om der er spørgsmål
Vi starter på forløbet om fordøjelse. Medbring cirka 3 billeder på din telefon af forskellige fødevarer med kulhydrater i.
video om fordøjelsen
Læs siderne i bogen om kulhydrater - siderne kommer på senere
Læs siderne to gange - første gang ser du kunne billeder og figurer. Og læser alt figurteksten. Så læser du anden gang. Tag gerne tid. Tiden skal være uforstyrret af andre ting end lektielæsningen. Min hypotese er 20 min. Men jeg vil gerne have feedb
Hver gruppe skal oploade deres billeder fra forsøget med gulerødder. Mon der er nogen som vil donere spyt til et nyt forsøg????
Gør som sidst. Læs to gange. Første gang se billeder og læs figurteksten. Anden gang læses. Se hvor lang tid du er om det. Vi vil gerne ramme 20 min
Se en video om fordøjelse.
Læs om vitaminer og mineraler. Medbring tre ting du vil forklare eller spørgsmål til lektien.
Medbring også et billede fra en varedeklaration. Noget du har spist eller noget du ikke har spist :D
Varedeklarationer.docx
Vi skal høre om nervesystemet og vi skal præsentere vores spil. Se De små film. Den ene er på norsk - det er så hyggeligt
Nervesystemet: Synapser
Biologi 1: Nervesystemet
Læs lektien to gange - du skal kende opbygning og funktionen af lungerne
Lav en dagbog over 24 timer - skriv ned hvad du laver, og udregn dit energiforbrug ved brug af figur 124.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Nye Mennesker
Vi har arbejdet fra sexologi til genetik.
Fra læreplanens kernestof:
makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af DNA
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
fysiologi: forplantning og hormonel regulering
Forsøg i forløbet:
F2 A: Mikroskopering af kønsceller.
F2 B: Blodtypebestemmelse i AB0
F3 C: Smagning af PTC
Indhold
Kernestof:
Afrunding af forløb. Se pensum igennem. Medbring tre grafer for forløbet - som kan opsummere en god del af emnet.
Læs artiklen - skal bare læses let - og så se om du kan få dine forældre i gang med mikrotræning :)
Mikrotræning har storeffekt på sundheden - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Nyt forløb. Sexologi. Hvad er køn? Læs de to artikler
Hvor mange biologiske køn findes der_ _Det er en forsimpling at sige, at der kun findes to_ - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Trump om køn.docx
Frøsig, Hede, Grønlund Jørgensen & Paludan-Müller: Biologi i udvikling C-niveau 2.udg, Nucleus; sider: 117-119, 124-127, 131-142, 153-185, 215-227, 251-263
CFU-login. Her er de fire afsnit på CFU
De findes også på DR. - søg på teenagerdyret. Eller se om linket under virker
DRTV - Teenagedyret: Kroppen
Gennemgangen af opbygningen af kønsorganer hos mænd og kvinder.
Vi skal arbejde med hormonelregulering hos mænd og kvinder - så du skal gøre dig klar til at forstå feedback-mekanismer. Hvordan regulere du selv dit velbehag i forhold til temperatur - hvis du fryser - tager du mere tøj på - hvis du sveder - tager d
Afsnit
Vi skal arbejde med graviditet - både når det går let og naturligt - og når det bliver svært. Kender du nogen som er lavet med kunstigbefrugtning?
Vi skal arbejde med prævention - hvad findes til mænd? hvad findes til kvinder? Er der forskel på mængden og typer til de to køn?
Vi skal arbejde med kønssygdomme - forberedelse - har du hørt om de forskellige sygdomme - har du mødt oplysningskampanger?
Lyt til sangen "Den jeg elsker - elsker jeg" Opdag hvorfor du skal lytte til den sang til dette forløb
Genlæs lektien
afslutning af forløb - se pensum om sexologi igennem
Nyt delforløb - genetik i F2 - Så en ny makker - Læs lektien. Bemærk en, tre eller fem ting - som du kan huske UDEN noter
Hvorfor er nogle gode til sport artikel om genetik.docx
Husk siderne fra sidst om DNA - og overvej din egen fænotype i alle mulige sammenhænge
Vælg mellem 1-5 fagbegreber som du kan til timen UDEN noter. men evt. når du ser et billede. Det skal være fra dagens lektie.
Medbring to-tre ting du kan forklare ELLER to-tre spørgsmål til lektien
Hvorfor afstøder kroppen ikke fremmed blod?
Find forskellen på blodtransfusion og organtransfusion ved at læse artiklen. Medbring 2-3 spørgsmål til modulet ELLER 2-3 ting at spørge om i lektien eller undervisningen
Læseformål: forstå et økosystem - det kender du nok fra folkeskolen - så fyld på med f.eks. figur 303
Abiotiske og biotiske faktorer: Læseformål forstå de to begreber - og se på forskellige typer af planter og forskellige typer af skove
Konkurrence: Husk fra side 223 Interspecifik og intraspecifik konkurrence. Hvordan er konkurrencen i produktionsskov og naturskov?
Biodiversitet: læseformål. Dette har du nok også hørt meget om i Folkeskolen, så udvid med evt. med e-DNA
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Naturen
Vi arbejder med lokalområdet som udgangspunkt for naturen - vi har arbejdet med terrestrisk biotop.
Fra kernestoffet:
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Forsøg i forløbet:
F3 A: brugen af app SEEK - til klassifikationstrin og hjemmehørende art (vs indførte og invasive)
F3 B: Dissektion af planter med fokus på at se rødder, stængler, blad og nærstudie af blomsterdele
F3 C: deltagelse i naturovervågning i forbindelse med Hørsholm kommune - brug af appen
arter.dk
(meget pilotprojekt)
F3 D: forsøg med fotosyntese
Indhold
Kernestof:
Vi går ud på en lille tur for at se på vores biotop
Vi vender tilbage til genetikken
Frøsig, Hede, Grønlund Jørgensen & Paludan-Müller: Biologi i udvikling C-niveau 2.udg, Nucleus; sider: 128-130, 144-150
Tjek dig selv - forstår du teknikkerne? ellers prøv at formuler spørgsmål til forståelsen.
Et 'etisk minefelt': Enker og bedsteforældre får børn med afdøde mænds sæd
Hvad synes du ? Hvad skal reglerne være? Læs artiklen som information - altså let - bemærk dog lige hvor sæden skal udtages fra :)
Husk - DRs artikler kan læses højt - hvis man lige har brug for det :) - og man kan stille på hastigheden :)
Du behøver ikke læse om DNA chippen. Så er der lidt mere med sæddonation - vi kan overveje ægdonation.... :)
Louise fandt sin biologiske far som 26-årig: Man har ret til at kende sit ophav
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614145978", "T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614145978", "H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614145978" }