Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mark K Østervemb
|
Hold
|
2024 biC/r (1r biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost, Sundhed og fordøjelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
I dette forløb har vi arbejdet med menneskets reproduktion, seksualitet og kønsbiologi – med særligt fokus på anatomi, hormoner og formering. Vi har gennemgået mandens og kvindens anatomi, og hvordan kønsorganerne udvikles og fungerer i samspil med hormonerne.
Eleverne har lært om puberteten og hormonbalancen, herunder hvordan feedbackmekanismer regulerer fx menstruationscyklus og sædproduktion.
Vi har diskuteret fordele og ulemper ved kønnet og ukønnet formering, og set på forskellige sexstrategier i dyreriget – med udgangspunkt i Darwins teorier om seksuel selektion, f.eks. konkurrence, parringsadfærd og valg af partner.
Derudover har vi arbejdet med befrugtning og graviditet, og hvordan forskellige former for prævention fungerer biologisk. Undervisningen omfattede også seksuelt overførte sygdomme (bakterielle og virale), med fokus på smitteveje, forebyggelse og behandling.
Vi har både arbejdet teoretisk og praktisk med mikroskopi og opgaver
Faglige nøglebegreber
• Kønnet og ukønnet formering
• Seksuel selektion og sexstrategier
• Kønsorganer og kønsanatomi
• Hormoner (LH, FSH, testosteron, østrogen, progesteron)
• Pubertet og hormonbalance
• Feedbackmekanismer
• Menstruationscyklus
• Befrugtning og graviditet
• Prævention og abort
• Kønssygdomme (bakterier og virus)
• Seksuel sundhed og forebyggelse
Eksperimentelt og praktisk arbejde
• Mikroskopi: Testikel- og æggestokvæv
• Observation af sædceller: Analyse af bevægelse
• Kreativ opgave: Informations-flyvere om kønssygdomme
Pensum og materialer
• Biologi i Udvikling
○ Kapitel 6: Sex, hormoner og ønskebørn
○ Kapitel 7: Evolution
• Biotech Academy: Hormoner i seksualundervisning
• Dokumentar: Body Bio – Sex (DR)
Musik: - Sexual vs asexual reproduction - https://www.youtube.com/watch?v=BNHZYdpdql4>
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
I dette forløb har vi arbejdet med genetik – arvelighedens og evolutionens biologiske grundlag. Eleverne har lært om DNA og RNA, deres opbygning med nukleotider og baseparreglen, samt hvordan genetisk information aflæses gennem kodons. Vi har gennemgået hele proteinsyntesen (transkription og translation) og koblet den til cellens organeller – herunder cellekerne, ribosomer og endoplasmatisk retikulum.
Vi har også arbejdet med mitose og meiose, og hvordan genetisk materiale fordeles ved celledeling. Arv og variation er blevet undersøgt gennem fænotype/genotype, dominant og recessiv nedarvning, samt autosomal og kønsbunden arv. Eleverne har anvendt krydsningsskemaer til at analysere arvegange og forudsige nedarvningsmønstre.
Et centralt fokus har været på mutationer, hvor vi har gennemgået de forskellige typer: Substitution, Insertion, Deletion
Vi har diskuteret, hvordan disse mutationer kan føre til ændringer i proteiner, og hvordan de kan få både neutrale, skadelige eller gavnlige konsekvenser. Dette har vi koblet til evolution gennem naturlig og seksuel selektion.
Som perspektivering har vi talt om "de extinction" og kloning, og diskuteret de økologiske og etiske aspekter ved at genskabe arter som fx direwolf – og hvilken rolle genetik spiller i bevarelse af biodiversitet.
Faglige nøglebegreber (Vejledende)
• DNA og RNA
• Nukleotider og baseparreglen
• Kodons og den genetiske kode
• Proteinsyntese (transkription og translation)
• Celleorganeller: kerne, ribosomer, ER
• Mitose og meiose
• Mutationstyper: substitution, insertion og deletion
• Genetisk variation
• Genotype og fænotype
• Dominant og recessiv arv
• Autosomal og kønsbunden arv
• Krydsningsskemaer
• Blodtyper (ABO og Rh)
• Naturlig og seksuel selektion
• Uddøen, biodiversitet og kloning
Eksperimentelt og praktisk arbejde
• Blodtypeforsøg: Bestemmelse af blodtyper ved hjælp af eldonkort
• Arveregnskab og skemaer: Arbejde med krydsningsskemaer og genetisk sandsynlighed
• Visuelle modeller: Opbygning og analyse af DNA-strukturer og proteinsyntese
Pensum og materialer
• Biologi i Udvikling
○ Kapitel 5: Opdagelser i generne
• Undervisningsmateriale om DNA, proteinsyntese og mutationer
• Øvelser om celledeling, arveregler
• https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/genetik/
• https://www.biotechacademy.dk/e-learning/biostriben/gymnasie/mikrobiologi/#1516018490051-75acb1af-aa6c
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Klippeklister - Genetik
|
31-03-2025
|
Journal - Blodtype
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
I dette forløb har vi undersøgt, hvordan en sø fungerer som økosystem. Vi har arbejdet med både levende organismer og abiotiske faktorer, og set på, hvordan de påvirker hinanden. Et særligt fokus har været på fotosyntese og respiration i vandplanter, og hvordan balancen mellem de to processer har betydning for søens iltindhold.
Vi har også arbejdet med fødekæder og energistrømme, og set på, hvordan energi bevæger sig gennem søens organismer. I den forbindelse har vi lært at skelne mellem eutrofe og oligotrofe søer, og hvad der kendetegner dem. Derudover har vi talt om iltsvind, og hvordan det kan opstå, hvis søens naturlige balance forstyrres.
Vi har desuden arbejdet med kulstofkredsløbet, og hvordan kulstof bevæger sig mellem vand, luft og organismer i sø miljøet. For at vurdere søens tilstand har vi lavet feltarbejde og brugt smådyr (makroinvertebrater) som biologiske indikatorer.
Eksperimentelt arbejde - Samt opgaver
Forsøg: Makroindeks: Bestemmelse af smådyr som indikator for vandkvalitet
Byg dit eget økosystem: Designede og byggede eget økosystem
Pensum og materialer
Læste PDF’er:
○ Modul 1 – Økosystem, fotosyntese, primærproduktion, begrænsende faktorer
○ Modul 2 – Fødekæder og energistrømme
○ Modul 3 – Søen som økosystem
○ Modul 6 – Kulstofkredsløbet
Artikel:
○ Vandkvalitet i en sø – elevvejledning
Video:
○ Explainer – Hvad kvæler livet i havet? (DR) - https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvad-kvaeler-livet-i-havet_413092
Faglige nøglebegreber (vejledende):
• Økosystem og økologisk balance
• Abiotiske og biotiske faktorer
• Fotosyntese og respiration
• Iltsvind
• Primærproduktion
• Fødekæder og energistrømme
• Kulstofkredsløb
• Oligotrof og eutrof sø
• Makroindeks og indikatorarter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal: Makroindeks
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614149705",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614149705",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614149705"
}