Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Laura Rysager
|
Hold
|
2024 fyC/1k (1k fyC, 1k fyCx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er fysik?
Eleverne har fået kendskab til:
- Fysikfagets kendetegn og identitet
- Begreberne måling, teori og model
- Den naturvidenskabelige metode
- Fysiske størrelser og symboler
- Enheder (herunder SI)
- Brug af titalspotenser
Fagligt stof:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik B (kernestoffet) (i brødtekst og lektier kaldet ’bogen’): kap. 1 (Fysikkens verden) og kap. 2 (Fysikkens grundbegreber).
Eksperimentelt arbejde:
- Bedømmelse af to minutter (Basisfysik B (kernestoffet), s.18)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Eleverne har fået kendskab til:
- Energiprincippet
- Energikæder og -omsætning
- Potentiel energi
- Kinetisk energi
- Mekanisk energi
- Elektrisk energi
- Termisk energi
- Kemisk energi
- Strålingsenergi
- Kerneenergi
- Effekt og nyttevirkning
Fagligt stof:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik B (kernestoffet): kap. 5: Energi.
Ikke følgende sider: 68, 73.
Eksperimentelt arbejde:
- En elkedels nyttevirkning (analyse og databehandling)
- Energiomsætning i en hoppebold (analyse og databehandling)
- Varmeudvikling i en blypose (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om forsøg med blypose
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Verdensbilleder og nær astronomi
Eleverne har fået kendskab til:
- Verdensbilleder gennem tiden
- Aristoteles og Archimedes
- Tycho Brahes systematiske metode
- Keplers love
- stjerners parallakse
- tyngdekraft
- sol og måne, herunder formørkelser, bane og faser
- nat og dag
- årstider
- solsystemet
- exoplaneter
- lysintensitet og afstands sammenhæng
Fagligt stof:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik B (kernestoffet): kap. 6 (Det heliocentriske verdensbillede) og kap. 7 (Den nære astronomi).
ikke følgende sider: 105-109
Eksperimentelt arbejde:
- Keplers love i praksis (eksperiment 6.2 i bogen). Modellering.
- Den nære astronomi i Stellarium (eksperiment 7.2 i bogen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og lyd
Eleverne har fået kendskab til:
- Tværbølger
- Længdebølger, herunder fortætning og fortynding
- Periode
- Bølgelængde
- Amplitude
- Bølgeligningen
- Frekvens
- Udbredelsesfart
- Interferens, herunder konstruktiv og destruktiv
- Lyds bevægelse og hastighed
- Dopplereffekt
- Resonans
- Stående bølger
- Musik og instrumenter, herunder stregeinstrumenter
Fagligt stof:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik b (kernestoffet): kap. 17 (Bølger og lyd).
Ikke følgende sider: 290,298-299, 309-310
Eksperimentelt arbejde:
- Lydens hastighed
- Stående bølger på snor (Rapport)
- Egen frekvens af fjeder og lineal.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve om astronomi
|
06-02-2025
|
Rapport om stående bølger
|
16-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sejlads
Fagligt fokus:
- Bevægelse i båden
- Omregning mellem km/t, m/s og knob
- t-s grafer
- Energiformer og energiomdannelse i båden.
- Bølgeegenskaber
Materiale:
Skrevet selv
Eksperimentelt arbejde:
- Parallakse
- 'Gå-løb' en graf
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Parallakse
|
30-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Lys
Eleverne har fået kendskab til:
- Elektromagnetisk spektrum
- Hvad de forskellige inddelinger af spekteret viser.
- Diffraktion
- Lysets hastighed
- Bølgeligningen for lys
- Fotoner
- Grundtilstand
- Exciteret tilstand
- Emission og absorption af lys
- Emission og absorptions spektre
- Gitterligningen
- Lys som bølge og som partikel
Fagligt stof:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik B (kernestoffet): kap. 19 (Atomer og lys).
Ikke følgende sider: s. 344, 356-364.
Eksperimentelt arbejde:
- Online simleringsøvelse: https://phet.colorado.edu/sims/html/wave-interference/latest/wave-interference_en.html
Forsøg:
- Gitterligningen (Rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om gitterligningen
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Universet
Indhold :
- Afstandsbestemmelse
- Universets udvidelse
- Rødforskydning
- Hubbles lov
- Big Bang
- Universets alder
Eksperimentelt arbejde:
- Databehandling af rødforskydning af forskellige galakser for at udregne Hubbles konstant.
Materiale:
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik b (kernestoffet): kap. 21 (Stjerner) s- 409-413, .
- Andersen, M. C. & M. A. Jensen: Basisfysik b (kernestoffet): kap. 22 (Kosmologi) s- 431-438.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og eksamensoptakt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afsluttende prøve
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614268639",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614268639",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614268639"
}