Holdet 2024 fyC/1l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rungsted Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Jeppe Willads Petersen
Hold 2024 fyC/1l (1l fyC, 1l fyCx)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det mindste
Titel 2 Det største
Titel 3 Det i mellem
Titel 4 Danmarks energi
Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det mindste

Vi arbejder ud fra en model af verden, hvor den består af fire ting: protoner, neutroner, elektroner og fotoner.
Med vores model undersøger vi, hvordan verden hænger sammen på de mindste skalaer og hvordan det vil komme til udtryk i vores hverdag.

Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser

Kernestof:
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
-fysiske egenskaber ved lys.

Supplerende stof:
-Idealgasloven
-Grundelementer ved radioaktivitet, herunder isotoper, henfald og aktivitet

Forsøg:
Emissionslinjer
Sortering af farvede tændstikker
Gitterligningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det største

I dette forløb ser vi på de største ting i universet.
Med udgangspunkt i vores beskrivelse af de mindste ting, undersøger vi, hvilken betydning den får på de største skalaer.

Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener

Supplerende stof:
-Solens kerneprocesser
-Stjerners udvikling
-Afstandsmåling i universet

Forsøg:
Parallaksemetoden
Afstandskvadratloven
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det i mellem

I dette forløb ser vi på  noget af det i mellem det største og mindste.
Vi vender tilbage til den naturvidenskabelige metode, som I kender fra NV og prøver at anvende den på et forsøg.

Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-fysiske egenskaber ved lyd og lys

Supplerende stof:
Grundlæggende kinematik

Forsøg:
Snorbølger
Lydens hastighed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks energi

Dette forløb bliver noget anderledes. Vi skal her se på hvordan Danmarks energiforsyning skal se ud i fremtiden.
Undervejs kommer I til i grupper at skulle give jeres bud på, hvordan en bestemt teknologi kan (eller ikke kan) indgå i Danmarks fremtidige energiforsyning.

Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer

Supplerende stof:
Elevafhængigt

Forsøg:
Brændværdi af nød
Nyttevirkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer