Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rungsted Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Willads Petersen
|
Hold
|
2024 fyC/1l (1l fyC, 1l fyCx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det mindste
Vi arbejder ud fra en model af verden, hvor den består af fire ting: protoner, neutroner, elektroner og fotoner.
Med vores model undersøger vi, hvordan verden hænger sammen på de mindste skalaer og hvordan det vil komme til udtryk i vores hverdag.
Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Kernestof:
-atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
-fysiske egenskaber ved lys.
Supplerende stof:
-Idealgasloven
-Grundelementer ved radioaktivitet, herunder isotoper, henfald og aktivitet
Forsøg:
Emissionslinjer
Sortering af farvede tændstikker
Gitterligningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det største
I dette forløb ser vi på de største ting i universet.
Med udgangspunkt i vores beskrivelse af de mindste ting, undersøger vi, hvilken betydning den får på de største skalaer.
Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
-Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Supplerende stof:
-Solens kerneprocesser
-Stjerners udvikling
-Afstandsmåling i universet
Forsøg:
Parallaksemetoden
Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det i mellem
I dette forløb ser vi på noget af det i mellem det største og mindste.
Vi vender tilbage til den naturvidenskabelige metode, som I kender fra NV og prøver at anvende den på et forsøg.
Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
-fysiske egenskaber ved lyd og lys
Supplerende stof:
Grundlæggende kinematik
Forsøg:
Snorbølger
Lydens hastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks energi
Dette forløb bliver noget anderledes. Vi skal her se på hvordan Danmarks energiforsyning skal se ud i fremtiden.
Undervejs kommer I til i grupper at skulle give jeres bud på, hvordan en bestemt teknologi kan (eller ikke kan) indgå i Danmarks fremtidige energiforsyning.
Faglige mål:
-kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
-kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
-gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
-kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
-kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
-beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
-eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Supplerende stof:
Elevafhængigt
Forsøg:
Brændværdi af nød
Nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamensforberedelse
Vi repeterer og forbereder på en eventuel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614272375",
"T": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614272375",
"H": "/lectio/59/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64614272375"
}